אתמול בלילה, בלי כל הודעה לאיש, משרד התקשורת הוציא שימוע, שנגמר היום בשעה 10:00, לפיו משעה 10:00 כל חברת תקשורת (סלולר, קווי, סיבים, טלוויזיה) משוחררת מכל המגבלות של הרישיון שלה, באישור שר התקשורת, שקיבל סמכויות בלתי מוגבלות לעניין זה. האנרכיה כבר החלה לפני הצהריים, חברות תקשורת רבות כבר החליטו, וחלק כבר הודיעו על סגירת כל מוקדי השירות שלהן למעט מוקד החירום.
כל ההגנות וההישגים הצרכניים של העשורים האחרונים נזרקו היישר לפח האשפה (לפחות ל-3 חודשים).
התמוטטות מערכות התקשורת היא רק עניין של זמן.
אפשר לסגור כבר היום את משרד התקשורת כי הוא הפך למיותר בצל הקורונה.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 18.3.20, 16:27
כפי שחזיתי (למשל במאמר האחרון בנושא: "
מה יגרום לשר האוצר משה כחלון להכניס את תחום התקשורת לתכנית החירום?", שר התקשורת -
דודי אמסלם ומנכ"ל משרד התקשורת
נתי כהן, שעובדים רק בשירות חברות הסלולר, החליטו להפוך את שוק התקשורת לשוק של
אנרכזיה מוחלטת, ללא כל כללים, ללא שום הגנות צרכניות, ללא סנקציות על מפרי רישיון, פשוט הפקרות מוחלטת.
בשעת לילה אמש, העלו במשרד התקשורת (
כאן) שימוע, שלא פורסם לציבור, ונתנו זמן להגיב עד היום ב-10:00, ומייד הוציאו את הצו בחתימת השר (טרם ראיתי אותו אבל חברות התקשורת מתייחסות כאילו יש כבר צו חתום), שאומר בפשטות:
כל מה שחברות התקשורת חושבות שהן לא יכולות לבצע עפ"י החוק, התקנות ורישיון שלהן, כעת השר מוסמך לתת להן אישור, שהן לא תבצענה זאת.
עוד לפני שיבשה הדיו על חתימת השר (ככל שחתם על הצו המביש הזה), כבר חברות התקשורת הגדולות
החלו ליישם זאת (בלי לשאול את השר, זה ברור,
למה לשאול את השר, אם הוא נתן צו של היתר גורף?),
סלקום אמש, עוד לפני השימוע והצו, והיום כמעט כל השאר, למשל, זאת ההודעה שקיבלתי מ
הוט לפני כשעתיים: כל מוקדי שירות הלקוחות
נסגרים ועוברים למתכונת חירום והם ייתנו מענה (בשעות מצומצמות)
רק בתחומי תקלות רשת, אבדן וגניבה ונדידה בחו"ל. כל השאר - כנראה שמת מוות טבעי ביותר. מוות מהיר יותר מחולי הקורונה, שעדיין לא מתו.
על פי הצו החדש, הכאוס הזה
יימשך לפחות 3 חודשים.
בכך,
חברות התקשורת השתלטו על משרד התקשורת ואזרחי ישראל נשארו מופקרים, ללא כל הגנה צרכנית, משום סוג.
אין יותר אכיפה על חברות התקשורת!
כל ההשגים הצרכניים של העשורים האחרונים -
נזרקו לפח,
בצו אחד.
קריסת רשתות תקשורת - היא רק עניין של זמן.
זה כבר בפתח. ממש כאן.
הזהרתי בחודשים האחרונים וממש חזרתי על זה שוב ושוב בימים האחרונים - שהאנרכיה משתלטת על משרד התקשורת - ואיש לא האמין לי.
כעת זה מתממש ממש מול עיננו.
כל חברת תקשורת מחליטה בעצמה - מה לעשות עם לקוחותיה.
אנרכיה מושלמת.
כך, השר והמנכ"ל דאגו רק לכיס של בעלי ומנהלי חברות התקשורת, שלא תצטרכנה לשלם שכר לעובדים,
שנשלחו כמעט כולם לביתם לחל"ת (סלקום
הייתה הראשונה לשלוח את עובדיה הביתה לחל"ת). האינטרסים הציבוריים נדרסו ברגל גסה.
שוק התקשורת, שהוא שוק חירום - חיוני בעת חירום, הופקר לחלוטין ומתמוטט ממש מול עיננו.
הציבור יגלה לבד, בשעות הקרובות, ובהמשך 3 החודשים הבאים, מה לא מתפקד ומה המשמעות והפגיעה האישית בהם ובתשתיות התקשורת לביתם, בהחלטה המופקרת הזו.
כל החלטות שר התקשורת נמצאות כאן.
בשום מדינה בעולם, גם לא בסין או באיטליה - מדינות מוכות מגיפת הקורונה, לא הוחלט על צעדים כאלה מופקרים וחסרי אחריות - בשוק התקשורת.
מדהים ומזעזע.
את משרד התקשורת אפשר לסגור כבר היום.
ממילא אין למשרד הזה כבר שום תפקיד במדינת ישראל ובמסגרת השירות הציבורי.
עדכון 19.3.20: משרד התקשורת ממשיך באנרכיה והעלה היום שימוע (
כאן) שאפשר להגיב עליו עד השעה 19:00, שימוע לפיו שעות המוקדים בחברות התקשורת
מצומצמים ל-8 שעות ביממה, במקום 10.
בשימוע נטען שהוא
עלה ביום 18.3.20, אבל
לשקר זה הכי קל, לשקרן שחתום על המסמך הזה.
הנה כאן ההוכחה שמסמך השימוע נכתב
היום (19.3) בשעה 09:12 ויצא מהמחשב של המשרד ב-09:19 ולא ב-18.3.20 כמופיע בדף השימוע
כמה פעמים.
לא ברור בשביל מה עושים שימוע
לדבר שכבר מיושם מזה יומיים בחברות התקשורת, שממילא
לא שואלים את המשרד, כי לפי ההחלטות של השר
דודי אמסלם (שמרוכזות
כאן, ההחלטה הספציפית
כאן) [ציטוט]: "
פיקוחים ומתן עיצומים על הפרות של החברות יוקפאו עד למועד זה [1/5/20] ובהמשך תבחן דחייה נוספת בהתאם לצורך".
כלומר: הפקרות גמורה. אז למה צריך שימועים לאנרכיה?
הכי פשוט והכי חסכוני לציבור: לסגור את המשרד המיותר הזה וזהו.
עדכון 19.3.20, 20:00: התקלות כבר החלו: למשל בבזק בינלאומי ובהוט. רבים מתלוננים שאין עם מי לדבר, כי אין מוקדי שירות זמינים. זה יתפשט לכל פינה, בדיוק כפי
שהזהרנו.
עדכון 22.3.20, 14:00: השר
אמסלם דחה את בקשת החברות בנושא שליחת חשבונית באופן דיגיטלי. שר התקשורת, חה"כ
דוד אמסלם, החליט לדחות את בקשת החברות בנושא שליחת חשבונית באופן דיגיטלי ללקוחות פרטיים ולהותיר את המצב על כנו.
לפחות החלטה אחת נכונה של השר, הגם שהגיעה באיחור, אחרי שמשרד התקשורת כבר החליט להיענות לבקשת החברות והכין מסמך לחתימת השר, כבר באמצע השבוע שעבר..
עדכון 22.3.20, 20:00: שר התקשורת קיבל היום את ההחלטות חסרות השחר וההזויות בעניין 12 דקות מענה במוקדי השירות. ההחלטה כאן, הפירוט שלה כאן. כמובן, שאת התגובה שלי - לא הכניסו למענה על השימוע. ככה משתיקים ביקורת ודעות אחרות - פשוט גורסים. הידד ל"קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת". הם מוכיחים יום יום - שיש תהום מתחת לתהום, לשם צמרת משרד התקשורת הישראלית נפלה, בחודשים ובימים האחרונים.
עדכון 23.2.30: משרד התקשורת סוף סוף החל בצעדים לטובת הציבור, להלן
הודעת המשרד מהבוקר, על הצעד הראשון, קצת באיחור, אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא: "
בעקבות פנייה ממשרד התקשורת, Netflix נעתרה לבקשה להוריד את קצב הזרמת הסיביות בישראל.
מהלך זה נועד להבטיח את תפקודו החלק של האינטרנט במהלך משבר COVID19 תוך שמירה על חוויית המשתמש בשירות הישראלי.
בעקבות העומס בתעבורת הנתונים עליו מדווחים ספקי שירותי האינטרנט בישראל, בצל משבר נגיף הקורונה (גידול של כ-20%- 30% בממוצע מהשגרה), פנה משרד התקשורת לחברת Netflix העולמית בבקשה להוריד את קצב הסיביות של שידורי החברה כפי שעשתה החברה במדינות האיחוד האירופי.
Netflix נעתרה לבקשת משרד התקשורת ותוריד את קצב שידור הסיביות למשך 30 יום. שינוי זה ייושם כבר במהלך השבוע בהדרגה בכדי להימנע מעומס נוסף על הרשתות.
מדברי שר התקשורת, חה"כ
דוד אמסלם: "משרד התקשורת עוקב מקרוב אחר שוק התקשורת בדגש על מצב תעבורת הנתונים והעומס על רשתות התקשורת, ביקשתי מאנשי המשרד לבחון דרכים שיביאו להקלה על העומסים ובין היתר לבצע פניה בנושא לחברת Netflix, אני שמח שזכינו לאוזן קשבת מאנשי החברה, שנעתרה בזמן קצר לבקשה מתוך הבנת גודל השעה"
דובר מטעם נטפליקס מסר כי: "בעקבות הדיונים בין משרד התקשורת הישראלי ל- Netflix ובהתחשב באתגרים יוצאי הדופן שהעלה וירוס הקורונה - החלטנו להתחיל להפחית את שיעורי הסיביות בכל השרתים שלנו בישראל למשך 30 יום. אנו מעריכים כי הדבר יפחית את העומס ברשתות הישראליות בכ- 25% ובמקביל יבטיח שירות איכותי למשתמשינו"."
עדכון 24.3.20, 12:00: הטירוף ממשיך. שר התקשורת החליט
לבטל את ניידות המספרים עד 6.4.20. השימוע ההזוי לנושא היה באמת הזוי,
כפי שחזינו, וההחלטות נמצאות
כאן ו
כאן. מה שמוכיח שיש תחתית מתחת לתהום, התהום ששוק התקשורת נפל בו ביוזמת ראשי משרד התקשורת, שר ומנכ"ל ועוד כמה "לוביסטים", שעובדים בשירות הטייקונים והכיס שלהם, במקום בשירות הציבור והאינטרס הציבורי. "הפרת אמונים" (לכאורה) ברמה בלתי נתפסת, דווקא במשבר בו אנו נמצאים.
עדכון 24.3.20 23:30: כצפוי, מועצת הכבלים והלוויין
אישרה את כל ההקלות לחברות הוט ו-YES, כמפורט
כאן. בשונה מהשימועים של משרד התקשורת עצמו והחלטות המשרד (שר ומנכ"ל), נשמעו בדיון במועצה עמדותיהם של 2 ארגוני צרכנים (המועצה הישראלית לצרכנות וארגון "אמון הציבור"), ולמרות שעמדותיהם לא התקבלו (גם לא עמדתי), זו התקדמות יפה, שבכלל מקשיבים לנציגי הציבור המוסמכים (גם אם רק ל-2 ארגוני צרכנים). לפחות במועצת הכבלים והלוויין, ניתנה התייחסות לעמדות של הארגונים הללו.
עדכון 29.3.20, 23:00: משרד התקשורת הפיץ (
כאן ו
כאן) את היערכות ופעילות מרכז השליטה של משרד התקשורת. בכל המלל הטפשי והספינולוגי שיש בהודעה ובמצגת, חסר דבר אחד מרכזי:
היכן הציבור? היכן צרכי הציבור? מי בודק את צרכי הציבור? מי מייצג את צרכי הציבור?
אין דבר כזה. משרד התקשורת עובד רק בשירות הטייקונים. מזעזע.
עדכון 30.4.20, 18:00: שר התקשורת החליט (
כאן) בעקבות המלצת מנכ"ל משרד התקשורת (
כאן),
להאריך עד
17.5.20 את
ההורדה של שעות הפעילות הרגילות של מוקדי השירות של חברות התקשורת ל-8 שעות ביום. לא ברור למה (כרגיל בהחלטות ההזויות של צמרת משרד התקשורת, מתקבלות החלטות שנועדו למטרה אחת בלבד: לשרת את הכיס של הטייקונים. הציבור בכלל לא מעניין את ראשי משרד התקשורת).
במקביל, שר התקשורת החליט שלא להאריך את תקופת ההחרגה של מרבית ההוראות הצרכניות אשר הוחרגו בשל משבר הקורונה, וביניהן ההוראה שמענה אנושי במוקד הפניות הטלפוני של חברות התקשורת, בכל נושא, יבוצע בתוך 6 דקות לכל היותר. יודגש שוב ושוב, שכל ההוראות המיותרות הללו של השר והמנכ"ל, היו מיותרות מתחילת דרכן וטוב שכעת הן הסתיימו.