משרד התקשורת התמחה בעידוד תחרות בשוק תוך רמיסת חוק התקשורת, תקנות התקשורת ורישיונות חברות התקשורת. הבעיה: תמיד זה נגמר רע. רע מאוד (דוגמאות בולטות: IBC\Unlimited וגולן טלקום). כעת, הגיע התור של פרטנר לספק שירות ללא רישיון, בעידוד מפורש של מנכ"ל משרד התקשורת. עדכונים בגוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 24.7.16, 07:00
קבוצת פרטנר
הודיעה למשרד התקשורת לפני כחודש על כוונה לפרוס סיבים לבתים (FTTx). הודעה זו התקבלה ב"
הודעת שמחה ועידוד" של מנכ"ל משרד התקשורת (
שלמה פילבר - בתמונה).
בקושי עבר חודש מההודעה הזו, וכבר
פרטנר דיווחה, שהיא חיברה בניין ראשון ברמת-גן לרשת הסיבים החדשה שלה, בחיבורים בני 1 גיגה לכל דירה.
לאור ההודעה הזו, מיהרתי ושיגרתי את השאלה הבאה למנכ"ל משרד התקשורת (וגם לפרטנר):
"בהמשך להודעת פרטנר ולהודעתך מהיום על ניסוי טכנולוגי של חיבור סיבים לבתים, חיפשתי באתר משרד התקשורת ולא מצאתי שום רישיון או היתר של משרד התקשורת לביצוע ניסוי (או שירות) שכזה.
היכן הרישיון לניסוי טכנולוגי של פרטנר?"
את תגובה ממשרד התקשורת לא הצלחתי לקבל (די ברור למה). ככל שאקבל - אעדכן בהתאם.
למי שלא בקי בחוק, חוק התקשורת אומר (סעיף 2-ב), שאי אפשר לספק בישראל שום שירות תקשורת ללא רישיון. מי שעובר על הסעיף הזה דינו 3 שנים מאסר או קנס כבד. כ"כ, חובה להחרים את כל הציוד, ששימש למתן השירות ללא רישיון הזה.
תגובת חברת פרטנר לשאלתי: "
אנחנו פועלים על פי רישיון מפ"א".
עדכון 14:30:
עדכון תגובת פרטנר: "קבוצת פרטנר פועלת על פי הרישיונות אשר הוענקו לה על ידי משרד התקשורת ובהתאם להוראות החוק. הגדרת המונח תמסורת בהוראות הרישיון כוללת מפורשות העברת אותות אלקטרומגנטיים לרבות אותות אופטיים.
בניגוד לטענתך, אין מדובר בשירות חדש מבחינת הוראות הרישיון של פרטנר. בנוסף, ובניגוד לאמירות חסרות הבסיס אשר בחרת לפרסם בעניין, פרטנר מחזיקה בסמכויות כניסה למקרקעין אשר הוענקו לה מכוח חוק התקשורת."
דהיינו: גם אחרי התגובה המעודכנת של פרטנר, מדובר ב"ישראבלוף" נוסף בשוק התקשורת, בחסות צמרת משרד התקשורת, שהתמחתה ב"
אפלייה האכיפה".
למה "ישראבלוף"? כי לפרטנר (או למי מחברות הבנות שלה)
אין בכלל "רישיון מפ"א"...
העובדות במקרה, שנדון כאן, הן כאלו:
א. כל הרישיונות של קבוצת פרטנר (למעט רישיון הסלולר שלה, שלא רלבנטי לעניין פריסת הסיבים לבתים), לרבות רישיון המפ"א שלה, הוחלפו בתחילת 2016 ל"רישיון אחוד".
ב. לקבוצת פרטנר יש כיום 3 "רישיונות אחודים", שנמצאים בידה בתוקף מפברואר 2016 ל-20 שנה קדימה: רישיון אחד ניתן ל"פרטנר פתרונות תקשורת נייחים שותפות מוגבלת" -
כאן, ו-2 רישיונות ניתנו לחברות הבנות שלה: 012 טלקום (
כאן) ו-012 סמייל טלקום (
כאן).
ג. ב-3 הרישיונות הטריים (יחסית), שיש לקבוצת פרטנר,
אין שום זכר להיתר לספק שירות של FTTx (סיבים לבית או עד ליד הבית). זה לא השירותים הרגילים שפרטנר סיפקה עד היום לפי רישיונה. זה לא "שירות תמסורת" (המיועד למגזר העסקי). היא החלה כאן לספק "שירותי תשתית אינטרנט בסיבים לבתים" - FTTH. שירות חדש לגמרי.
כ"כ, קבוצת פרטנר
לא קיבלה רישיון לניסוי טכנולוגי או שיווקי (שיכול להתבצע מחוץ לרישיון הקבוע), בהתאם לתקנות של
רישיונות לניסוי טכנולוגי ו
מסמך המדיניות לניסוי שיווקי.
הרישיונות, שיש לקבוצת פרטנר,
בכלל לא דומים לרישיונות ספקי המפ"א, שיש להם רישיונות מפ"א: בזק (
כאן), הוט (
כאן) ו-IBC (המוכרת לציבור כ-Unlimited) (
כאן). אגב, ל-IBC/Unlimited יש
עוד רישיון מפ"א (
כאן ו
כאן). למה יש לה 2 רישיונות מפ"א? הסבר יבוא
בכתבה נפרדת. בכל מקרה, הרישיון הכי קרוב למה שפרטנר עשתה ברמת-גן הוא הרישיון של IBC/Unlimited. זה
לא "רישיון אחוד", אלא סוג רישיון אחר לגמרי בשם: "
שירותי בזק פנים-ארציים נייחים (תשתית)", שיש בהם סעיף מפורש ל-
FTTx.
אם לא די בכך, בהודעתה המעודכנת של פרטנר, היא טוענת שההיתר שיש לה ב"רישיון האחוד" לספק "תמסורת" מאפשר לה גם לספק FTTH ללקוחות פרטיים בבתים. זו טענה ש"לא מחזיקה מים", מפני שכל מי שלמד קורס מבוא לתקשורת יודע ש"תמסורת" זה שירות עסקי - תקשורתי של הרשת, ולא שירות אינטרנט לבתים פרטייים. בנוסף, החוק בעניין זה
ברור ביותר, ויש סעיף בחוק שמגדיר מה זה "תמסורת" וזה מופיע כמה פעמים בחוקים ותקנות שונים ובמסמך החוקי הכי טרי זה מופיע בתקנות התקשורת ל"רישיון אחוד" (
כאן) והנה צילום ההגדרה הכי טרייה ועדכנית בחוק ובתקנות מה זו "תמסורת":
אפילו ילד שלא מבין בהנדסת תקשורת וברגולציית תקשורת יוכל להבין מהניסוח כאן ש"תמסורת" זה
בין מתגים שונים ברשת של מפעיל התקשורת וללקוחות עסקיים וארגוניים ("מתקני בזק"),
ולא "שירותי תשתית פס רחב לבתים" (כאמור בניסוחים דומים ברישיונות של בזק, הוט ו-IBC).
אם לא די בכך, אך לפני חודש (ב-28.6.16) תוקן ועודכן "הרישיון האחוד" החדש של פרטנר (
כאן) והתיקון הטרי ביותר הזה מאשר לפרטנר לספק 2 שירותים: 1) "שירותי גישה לאינטרנט כמפורט בנספח ב'3 לרישיון" עם הערה בתחתית העמוד המסבירה שזה שירות של "שוק סיטונאי" ומדבר במפורש שזה שירות שרוכב על מי שיש לו "
שירות תשתית לאינטרנט" (דהיינו: כרגע הסדר "שוק סיטונאי" חל על בזק ותיאורטית גם על הוט), 2) "שירותי נס"ר בהתאם לנספח ב'4 לרישיון". כלומר: אך לפני חודש עודכן הרישיון של פרטנר לעניין מתן
שירותי גישה לאינטרנט -
ISP, אבל
אין בו שום היתר ל"שירותי תשתית לאינטרנט". אין דבר ברור מזה.
למה זה בכלל חשוב?
כי בתנאי הרישיון ל-FTTx (או לניסוי FTTx, ניסוי טכנולוגי או ניסוי שיווקי), משרד התקשורת היה אמור להחליט ולהגדיר (בד"כ אחרי שימוע), אם השירות החדש הזה יהיה בגישת ה-Open Access, כאמור בחוק התקשורת, אם לאו.
זו
החלטה קרידנלית, שיכולה "להרוג" את ה-ROI של פריסת FTTX ע"י פרטנר. אם לא הבנתם את המשפט האחרון, תשאלו את IBC/Unlimited, שלא הבינה עד הסוף את הקטע הרגולטורי החשוב ביותר הזה, ו
נפלה חזק לתהום.
ד. יתרה מכך. פרטנר
הפרה סעיפים רבים ב"רישיונות האחודים" הקיימים ברשותה, שאומרים בקצרה: 1)
כל שירות חדש דורש היתר ספציפי ואין להתחיל לספק שום שירות חדש בלי היתר ספציפי. 2) כל שירות חדש יתבצע רק לאחר שהוגש למשרד התקשורת "תיק שירות", שיש לו מתכונת מאוד מובנית בעניין הצגת השירות החדש, "תיק שירות" זה יאושר ע"י המשרד בהליך מאוד מוגדר ורישיון החברה יתוקן / יעודכן בשירות החדש שאושר. 3) שום שירות חדש לא יחל להינתן ללקוחות בשום צורה, אלא לאחר שהתקבל אישור בשם "אישור הפעלה" ממשרד התקשורת.
שום דבר מהתהליכים הללו, המוגדרים ברישיונות של קבוצת פרטנר, לא בוצע במקרה שנדון כאן.
ה. מהתמונות שפרטנר שלחה על מה שביצעה ברמת-גן (תמונה אחת מהסדרה, שפרטנר שלחה, מוצגת כאן), עולה, שהיא סגרה לפרק זמן מסוים את המדרכה הציבורית בעיר רמת-גן, יצקה "בור תקשורת" די גדול במדרכה הזו והעבירה ממנו סיבים לבית (בנוסף לקו הסיבים, שחפרה ברחוב, שמוביל אל "בור התקשורת" הזה):
כדי לבצע עבודות כאלו במדרכה ציבורית, יש צורך באישור מהעירייה וייתכן גם מהמשטרה. גם מבלי שיש בידיה את האישורים הללו של עירייית ר"ג ומשטרת ר"ג, אני מניח, שהגופים הללו היו משוכנעים, שלפרטנר (מגישת הבקשה לחפור במדרכה), יש רישיון לבצע את העבודה הזו. אם הם היו יודעים שלפרטנר אין רישיון,
פרטנר לא הייתה יכולה לבצע את מה שאנו רואים כאן בתצלום.
ו. פרטנר
אינה יכולה להסתמך בשום אופן על "קריאות העידוד" להפרות החוק, שקיבלה ממנכ"ל משרד התקשורת
שלמה פילבר. תזכורת לבעלי זיכרון קצר:
שלמה פילבר עודד בהכרזותיו את סלקום לרכוש את גולן טלקום. סלקום התעלמה מאזהרותי לא להקשיב לספינולוג הזה (למה?
פירוט כאן ו
כאן וגם
בדו"ח מבקר הליכוד).
כך, סלקום לא הקשיבה לאזהרותי (ולאזהרות כמה אנליסטים) ו"נפלה בפח". כשהגיע "
רגע האמת", רוה"מ ושר התקשורת
לא אישר את רכישת גולן טלקום ע"י סלקום והמשרד צרף לזה
אוסף של מסמכים מפוברקים, להצדקת הסירוב.
יתרה מכך.
שלמה פילבר יודע "לשלוף מהמגירה" סעיפים שוליים מרישיון התקשורת של חברות התקשורת, כשזה משרת את מטרותיו. הוא עשה זאת אך לאחרונה
כשפסל את הסכם גולן-טלקום עם הוט-מובייל, בגלל ס
עיף שולי שגוי ברישיון של הוט-מובייל. כלומר: כפי שהדגשנו לא אחת, מדובר בספינולוג, שאין לסמוך על שום מילה היוצאת מפיו ושאינה מגובה במסמכים חוקיים.
במאמר נפרד אנתח את הפרות החוק המרכזיות, שנעשו ב-5 השנים האחרונות בשוק התקשורת הישראלי, הפרות חוק, שנעשו בחסות ראשי משרד התקשורת ואנתח בקצרה לאן הפרות החוק הללו הובילו את השחקנים המשתתפים בהפרות החוק הללו: IBC/Unlimited, סלקום (בשירותי סלקוםtv) וגולן טלקום (ספר שלם של הפרות חוק מתמשכות).
חשוב להדגיש.
שאין יכולת להצליח בשיטה של "אפלייה באכיפה" ו"עצימת עין" מהפרות חוק, שהופכת את שוק התקשורת לכאוס אחד גדול. התוצאות של הגישה הזו ברורים לעין ואך היום פרסמנו,
שישראל הידרדרה במהירות למקום 35 במדד ההשוואה העולמי של ITU (ארגון התקשורת העולמי של האו"ם). ככה זה כשמנהלים את שוק התקשורת כמו "רפובליקת בננות".
שורה תחתונה:
פרטנר, שהגישה בג"ץ ומחאות קולניות (ובצדק) כנגד הפרות החוק והרישיון הרבות של גולן טלקום,
עושה כעת בדיוק אותו דבר: גם כן מפרה חוק ורישיון בחסות משרד התקשורת.
בעשור האחרון,
כל הפרות החוק הללו נגמרו בבכי. אין שום דרך להצליח בשיטה העקומה הזו. אם החוק לא נכון \ לא מעודכן \ לא רלבנטי,
יש לשנות את החוק בהליכי חקיקה בכנסת ולא ע"י
רמיסתו בראש חוצות.
אין שום תקומה
למצבנו העגום (בכל קנה מידה השוואתי
עולמי), אם רגולציית התקשורת בישראל תישאר כאוטית, בגישת "איש הישר בעיניו ייעשה".