מי מהארגונים הממשלתיים הכי מתקדם לכיוון העולם הדיגיטלי, עולם המובייל, הרשתות החברתיות ושירותי הענן? לא מי שחשבתם. אולם, הרוב עדיין חושבים, שהענן הוא "אופנה חולפת" ו"סכנת סייבר", בלי להסתמך על עובדות ומחקרים. זה פשוט לא מתאים להם להיות בעידן החדש, שדורש פתיחות, שקיפות ומעביר את הכוח לידי הצרכנים \ לקוחות ולמשתמשים בתוך ומחוץ לארגון.
מאת:
אבי וייס, 20.4.17, 10:00
במפגש ייחודי של "שולחן עגול" במסגרת פורום Israel Cyber Group מיוזמתו של
ישראל גרוס (בתמונה משמאל), שגם שותף להקמת
פורום Pitch Tonight הענק (מעל ל-4 אלף יזמים, משקיעים ומנטורים), מפגש, שנערך בשת"פ דלויט ישראל ביחד עם ארגון
Cyber Together בהנחייתו של
אורן אלימלך, נחשפה תמונה מאוד מרתקת של שוק ה-ICT בישראל ומוכנותו לעולם הדיגיטלי, עולם הענן.
במפגש, שהיה מיועד למנכ"לים ולמנמ"רים מארגונים גדולים, השתתפו בפאנל מנמ"רים מ-7 הארגונים הבאים: מכבי שירותי בריאות, קופת חולים מאוחדת, ביטוח הפניקס, ECT, דואר ישראל, אל-על, נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) במשרד הבינוי והשיכון.
המפגש, שנועד במקורו להיות דיון בשאלה: איך
מנהל IT \ מנהל אבטחת מידע בוחן, בודק ובוחר פתרונות אבטחת מידע, גלש מהר מאוד לשאלה:
האם אתה עובר לענן ולמה לא?
ישראל גרוס, שהוא גם מייסד משותף ו-CMO של סטארטאפ מצליח ביותר בשם
L7 Defence: "חשוב לנו להציג גם את נקודת המבט של מקבלי ההחלטות בארגונים העסקיים והממשלתיים הגדולים ביותר בישראל, שהסכימו לבוא ולהציג את השקפת עולמם ותהליכי קבלת ההחלטות שלהם ושל ההנהלות שלהם.
חשוב לתעשייה, שבה אנו נמצאים, תעשיית היזמות, לשמוע איך התעשייה, שאליה אנו מפתחים פתרונות חדשים, חושבת ומחליטה. חשוב לנו להבין איך הם רואים את התחומים, שבהם אנו בתעשיית היזמות, עוסקים".
אלון רפאלי, (בתמו
נה משמאל), ארגון Cyber Together: "אנו ארגון המאגד חברות העוסקות ומפתחות ב
עולם הסייבר. במסגרת הפעילות שלנו אנו מקימים 2 מעבדות: 1) מעבדת POC להוכחת היתכנות של פיתוחים חדשים וקיימים, 2) מעבדת מחקר פוגענים וזיהוי איומים.
2 המעבדות החדשניות תהיינה מבוססות על תשתיות פיתוח ישראליות.
אנו נסייע לחברים בפורום ולמנהלי אבטחת מידע בארגונים ובעסקים, וגם לכל הקהילה הענקית שלנו, שכוללת יצרנים מנוסים של פתרונות ועד סטארטאפים, לקיים דו-שיח ישיר בין המפתחים לתעשייה המשתמשת בפתרונות הללו.
פנינו למדען הראשי לקבל מימון בתקווה שנוכל לדווח בקרוב על ההתקדמות בהקמת המעבדות הללו".
מי מהארגונים הממשלתיים הכי מתקדם בטרנספורמציה הדיגיטלית ובמעבר לענן?
באופן די מפתיע,
גיל זיסו, (בתמ
ונה משמאל והיחיד שמוזכר כאן בשמו ותמונתו), המנמ"ר וה-CSO של דואר ישראל, היה הפתוח והמתקדם ביותר, מבין המשתתפים בפאנל (רשימת 7 הארגונים למעלה).
גיל זיסו,
דואר ישראל: "אנו נמצאים מזה קרוב לשנתיים באופן מלא בענן. עברנו טנספורמציה דיגיטלית ושינוי ארגוני מאוד משמעותי והעלינו לענן את כל האפליקציות שלנו, כולל אפליקציות הליבה הרגישות ביותר.
ב-2017 נסתמך בו זמנית על 3 עננים גדולים כדי לספק את מירב השרידות והתמיכה לכמויות המידע העצומות הנמצאות אצלנו ואנו באים בדרישות מאוד גבוהות לספקי שירותי הענן והם עומדים באתגרים, שאנו מציבים בפניהם.
כרגע אנו בתהליכי בחירה של מערכת, שתנהל את כל העננים במערכת אחת. כך, שיהיה ניהול מקבילי ואחיד של כל מה שקיים בכל העננים, שאנו משתמשים בהם בו זמנית.
הכניסה שלנו לפרויקט שירותי ענן הייתה מאוד סדורה, וזה לקח ולוקח זמן. זה גם דורש מהאנשים להשתנות ודרש מאתנו לפתח כלים חדשים עבור הלקוחות שלנו. עברנו לשירותים במובייל והפכנו הכל לזמין כאן ועכשיו.
זו מהפכה, שלא הייתה מעולם בדואר ישראל. אם לא די בכך, פתחנו את דלתות הארגון לסטארטאפים, כדי שיפתחו אצלנו, על הפלטפורמות שלנו, פתרונות חדישים, שיתאימו לצרכים שלנו. אנו כבר תומכים ב-6 סטארטאפים ונמשיך לטפח את הכיוון החדשני הזה.
כ"כ, חתמנו הסכמים עם חברות צעירות וזריזות משיקות לנו דוגמת Gett (גט-טקסי), כדי לייעל את שרשרת הערך והשינוע המהיר של חבילות וצרורות ללקוחות שלנו".
אין ספק שמדובר במהלך נועז וחשוב, שמהווה דוגמה חיובית לכל השוק הממשלתי והעסקי.
אולם,
זו לא כל התמונה של השוק הישראלי.
אך לפני שנה פרסמנו מאמר תחת הכותרת: "
הכי טוב לא לשדרג ולא לעבור לענן" - גרסת המנהלים בישראל". אחת האינדיקציות הברורות להחלטה של לא מעט מנהלים בישראל
לא לעבור לענן, הייתה בבחירה של המנהלים בשירותי
חברת Rimini Street. באופן די אירוני, מי שבוחר בה
כספקית השירות למערכות הליבה הארגוניות, ברור שבחר בכיוון -
לא לשדרג לענן.
עברה שנה מאז פרסום המאמר, שכלל גם את הנותנים השנתיים של Rimini Street, וחברת Rimini Street פרסמה שוב את התוצאות השנתיות שלה, כולל בישראל, ומתברר, שהיא עולה ומצליחה. ההודעה המלאה של Rimini Street מצויה כאן למטה בנספח.
זה תואם די במדויק את מה שאמרו הדוברים בפורום הנ"ל. ארגונים (דוגמת ארגוני הבריאות, הביטוח וגם אחרים), שהקימו איזה שירות ענן, הקימו, למעשה, שירותים פנימיים מצומצמים וסגורים, והוציאו לענן חיצוני (אם בכלל) רק נושאים שוליים דוגמת: פורטל לציבור, קביעת תורים, לומדות והדרכה בנושאים המתאימים לציבור הלקוחות ואקסלרטור לסטארטאפים (מה שיש כבר בארגונים לא מעטים בישראל). חלק הוציאו את הדוא"ל שלהם לענן (למשל לענן של מיקרוסופט או גוגל), למרות שהדוא"ל הוא
יותר רגיש ופגיע ממערכות ליבה רבות אחרות. מדובר בהחלטות חסרות כל בסיס מחקרי, עובדתי או אחר.
לאור הפיגור הזה של הארגונים והעסקים בישראל, פרסמנו את המאמר, שמבוסס על מחקר שנערך גם בישראל, תחת הכותרת: "
האם מתקרב הקץ לתפקיד ה-CIO (מנמ"ר) כמנהל ה-IT והטכנולוגיות בארגון?". זאת, משום שהעובדים והמנהלים הזוטרים (שרובם די צעירים ושנולדו כבר בעולם הדיגיטלי), לא מחכים למנהלים הבכירים, שיחליטו על "טנספורמציה דיגיטלית".
הם עושים זאת בעצמם ויוצאים לבד לענן... מחוץ למערכות המסודרות ונגד ההנחיות הכתובות.
להערכתי ולהערכת רבים, שעוסקים בתעשיית ה-ICT בישראל,
הצורך בחיסכון והתייעלות והתגברות התחרות והגלובליזציה, יובילו במוקדם או במאוחר גם את אלה,
שנשארו מאחור, לבצע טרנספורמציה דיגיטלית ולעבור
לענן, כמו הטרנספורמציה המאוד משמעותית, שעברה על דואר ישראל.
נספח (הודעת חברת רימיני סטריט):
Rimini Street הכפילה בשנה החולפת את מספר הלקוחות של Oracle ו־SAP שחתמו בישראל ובמזרח אירופה. החברה הגדילה השקעות באזור במסגרת צמיחה חזקה שנמשכת.
רימיני סטריט
(Rimini Street), ספקית תמיכת צד שלישי לתמיכה בתוכנות ארגוניות, עבור תוכנות
SAP:
Business Suite,
BusinessObjects ו־
HANA Database. ותוכנות
Oracle:
Siebel,
PeopleSoft,
JD Edwards,
E-Business Suite,
Oracle Database,
Oracle Middleware,
Hyperion,
Oracle Retail,
Oracle Agile PLM ו־
Oracle ATG Web Commerce, הכריזה על המשך הצמיחה וההשקעות שלה בישראל ובמזרח אירופה, עקב הדרישה הגוברת לשירותי הפרמיום של החברה, לתמיכה בזמני תגובה מהירים בתוכנות ארגוניות לחברות בעלות רישיונות של
Oracle ו־
SAP.
Rimini Street הכריזה כי המספר הכולל של לקוחותיה החתומים באזור נכון ל-31 לדצמבר 2016
גדל ב־100%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד,
[1] וכיום היא משרתת מעל 74 ארגונים גלובליים, עם פעילות בישראל ובמזרח אירופה. החברה גם הכריזה כי היא מגדילה את כוח העבודה שלה באזור ב־44%, בהשוואה לתקופה הקודמת המסתיימת ב-31 בדצמבר, 2016.
Rimini Street פתחה את משרדה בתל אביב בשנת 2015, וכבר החתימה
חמש מתוך 10 החברות הישראליות הגדולות באזור, וכן מותגים מקומיים מוכרים היטב, לרבות עמיעד מערכות מים, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, פלאפון תקשורת בע"מ וסודה סטרים אינטרנשיונל בע"מ.
הדגש על שינוי עסקי יוצר דרישה לפתרונות המבוססים על חיסכון תקציבי:
בסקר שנערך לאחרונה בקרב מנמ"רים, על ידי
Harvey Nash ו־
KPMG ב-82 מדינות ברחבי העולם, השינוי הגדול ביותר במיקוד סדרי העדיפויות היה סביב שיתוף הלקוחות.
[2] מנמ"רים מתמודדים יותר ויותר עם האתגר של מתיחת גבולות המעטפת התפעולית שלהן, לשם התמקדות בשינוי ואסטרטגיה עסקיים. נוסף על כך, סדרי העדיפויות של המנכ"לים משתנים – 63% מהם מעדיפים שהמנמ"רים שלהם יתמקדו בפרויקטים של
IT המייצרים לעסק כסף, במקום לחסוך כסף. עם זאת, זוהי חרב פיפיות – עם תקציבים שברובם נשארים ללא שינוי או פוחתים, מנמ"רים מתקשים למצוא תקציב
IT נוסף למימון יוזמות אלה.
על ידי מעבר לתמיכה של
Rimini Street, חברות ברחבי העולם יכולות לחסוך עד 90% מעלויות התחזוקה הכוללות שלהן, ובכך לשחרר משאבים ליוזמות אלה היוצרות זרם הכנסות נוסף לעסקיהן, ומעניקות יתרון תחרותי. הלקוחות יכולים לשמור על מהדורת התוכנה הנוכחית שלהם,
בלי שיידרשו לבצע שדרוגים כלשהם למשך 15 שנים לפחות.
ד"ר
ג'ימי שוורצקופף, עמית מחקר ושותף מנהל ב-STKI: "בישראל כיום, המילים המנחות הן 'שינוי או מוות', כיוון שמנמ"רים באזור עומדים בפני לחץ למקסם את מצב ה־
IT הקיים שלהם, ובמקביל – למצוא מימון ליישום יוזמות חדשות לשינוי עסקי.
כשליש מבין 20 החברות המובילות בכל מגזר עסקי ייאלצו לבצע שינויים במהלך שלוש השנים הבאות. המנמ"רים המנוסים יותר מזהים מגמה זו, ויחפשו פתרונות שיסייעו להם ליזום תכניות אסטרטגיות לשיתוף הלקוחות, וגם יסייעו לארגון שלהם לצמוח ולהישאר תחרותי. המעבר לתמיכה עצמאית יוצר עבורם אפשרות כבירה להשגת יעדים אלה".
תמיכה ברמת פרמיום הבנויה מהבסיס לשם מתן זמן תגובה מהיר יותר:
צוות התמיכה הגלובלית של
Rimini Street מספק שירות לקוחות מצוין לכל לקוח, עם שירותים יקרי ערך שאינם כלולים במסגרת תחזוקה רגילה של הספק, לרבות תמיכה בהתאמות אישיות, תמיכה בקישוריות הדדית וכוונון ביצועים. נוסף על כך, כל לקוח מקבל מהנדס תמיכה ראשי אישי (
PSE), הממוקם פיזית באותו אזור גיאוגרפי, בעל 10 שנות ניסיון לפחות ביישומים ובטכנולוגיות המתאימות, אשר פועל בצמוד לצוות מומחים ברחבי העולם, המגיבים לכל בקשה 24/7/365.
החברה מובילה את התעשייה בהתחייבויותיה לרמת שירות, והיא מספקת זמן תגובה של 15 דקות או פחות למקרים קריטיים בעדיפות 1 (
P1). זמן התגובה הממוצע של
Rimini Street למקרים קריטיים נמוך מחמש דקות.
ז'ק אוסטר, המנהל הכללי של
Rimini Street בישראל ומזרח אירופה: "ברחבי ישראל ובמזרח אירופה, מנמ"רים משנים את המיקוד שלהם מתפיסה ממוקדת
ERP לחדשנות דיגיטלית עם הפנים ללקוח, המעניקה ערך אמתי לעסקיהן.
אנו ממשיכים להבחין במגמה משמעותית באזור, ככל שהצעתנו צוברת אחיזה עם מובילים רבים בתחום
C-Suite ו־
IT מחברות בכל הגדלים והתעשיות, המבקשים למקסם את התשואה על ההשקעה מפלטפורמת ה־
ERP היציבה שלהם, ולהעביר את המיקוד ואת התקציב מטכנולוגיות
Back Office - לאסטרטגיה של מתן עדיפות לצמיחה ולחדשנות".
[1] הנתונים הראשוניים של Rimini Street
, בכפוף להשלמת הביקורת הכספית לסוף השנה של החברה.
[2],
סקר CIO
של Harvey Nash/KPMG
לשנת 2016, נערך בין 12 בדצמבר, 2015 ובין 10 באפריל, 2016.