הוט מובייל הצטרפה לטנרד הבלתי חוקי החדש ורוצה לגבות ממני (ומשאר בני משפחתי) 58.8 ש"ח לשנה לכל מנוי, על שימוש בתא קולי, שעולה לה קרוב לאפס ש"ח לשנה. הכל בחסות משרד התקשורת. תחילתה של שערורייה חדשה וחמורה בחסות צמרת משרד התקשורת.
מאת:
אבי וייס, 13.3.19, 10:00
כפי
שהבטחנו כאן, שנחשוף עוד פרשיות חמורות הקשורות לצמרת משרד התקשורת (ובדגש על המנכ"ל -
נתי כהן, בתמונה משמאל, שמקבל גיבוי מוחלט מהשר
איוב קרא, בתמונה משמאל, שמינה אותו, כנראה, בטעות, בגלל שמיהר לסלק את
שמילה מימון מתפקיד מ"מ המנכ"ל, בלי לבדוק ביסודיות מי הוא המועמד לתפקיד המנכ"ל) אנו מקיימים את ההבטחה כאן.
המדובר בפרשיות חדשות הדורשות בדיקה דחופה, שלא לומר חקירה, מעבר לשלל הפרשיות הקודמות (עשרות פרשיות), שבגינן כבר הוגשו תלונות במקומות הנכונים.
כך, אנו
חושפים כאן עוד שערורייה צרכנית, שנטפל בה בהרחבה בימים הקרובים, במאמר נוסף מפרי עטו של
סיני ליבל, שעוסק אף הוא, מזה שנים, בסוגיות הצרכניות החשובות הללו ונלחם למען הציבור לתיקון העוולות.
המדובר
ב"בור ללא תחתית" של הפרות חוק, תקנות ונורמות, בקנה מידה אדיר, שלא ניתן לראות כרגע את סופו, ב"חסות" של 2 המצולמים בתצלום למעלה.
כאן נציג את מה שכותב שורות אלו נתקל בו,
אישית.
ביום 9.3.19 שלחתי את
השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת (לאחר שקיבלתי מסרון מהוט מובייל וגם קובץ הקלטה מ
סיני ליבל, ששוחח עם מוקד הוט מובייל, שכן גם הוא קיבל הודעה דומה במסרון):
"שלום רב,
קיבלתי את הודעת המסרון המצ"ב (למטה) על תחילת גבייה של כסף ממני עבור שירות תא קולי, בניגוד להסכם המנוי שלי.
בפנייה אל הוט מובייל (הדובר הוא סיני ליבל), נטען ע"י נציג הוט מובייל, שזו החלטה של משרד התקשורת (מצ"ב קובץ ההקלטה) והמשרד הנחה כך את כל חברות הסלולר.
האם הוא משקר?
סביר להניח שכן.
אם כך, אבקש לנקוט את הצעדים הנדרשים כנגד ההחלטה החוצפנית הזו של הוט מובייל, בניגוד להסכם המנוי שלי ובנוסף, אני סבור, שיש להעניש בחומרה יתרה את הוט מובייל על כך, שהיא מטעה את הצרכנים לחשוב, שמדובר בהחלטה של משרד התקשורת לגבות את הכסף הזה מהצרכנים בגבייה לא חוקית!
להלן ההודעה, שקיבלתי במסרון (כנראה קיבלו אותה כל לקוחות הוט מובייל), ביום 7.3.19 בשעה 12:35:
'לקוח יקר, ברצוננו לעדכן כי החל מתאריך 07/04/2019 יעודכן מחירו של שירות תא קולי במנוי מספר 054-4660XXX, שעד היום ניתן בחינם ל- 4.9 שח לחודש. במידה וברצונך לבטל שירות זה יש להשיב את הספרה 1 בהודעה חוזרת, ניתן להשיב עד ה-06/04/2019. כמו כן, במידה וברשותך מנויים נוספים, שברצונך לבטל עבורם את השירות, יש לשלוח מהמנוי אותו נדרש לבטל את הספרה 1 למספר 053-2080285 שים לב, בביטול השירות ימחקו הודעות ותכנים, שנשמרו בתא הקולי. לא ניתן יהיה לשחזר אותם. בברכה הוט מובייל".
במקביל, שלחתי להוט מובייל את אותה שאלה (כולל קובץ ההקלטה) עם תוספת קטנה: "להלן שאלה, שהעברתי למשרד התקשורת בעניין הוט מובייל.האם תהיו מעוניינים להגיב לנאמר כאן?"
תגובת הוט מובייל הגיעה ראשונה ב-11.3.19:
"מדובר באמירה חריגה ובלתי מבוססת של נציג השירות. צר לנו על הטעות.
לקוחות עם שירות תא קולי עודכנו על העדכון מבעוד מועד בהודעות סמס ובחשבונית ויוכלו לבטל את השירות בצורה פשוטה וקלה במגוון דרכים".
לתשובה הזו הגבתי מייד:
"תודה, אבל זו לא תשובה לשאלה:
למה אתם חושבים, שאתם יכולים לגבות כסף על תא קולי בחבילה קיימת?"
תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם.
את השאלה הזו שלחתי גם לכל חברות הסלולר האחרות (שהחלו גם הן לגבות כסף מלקוחותיהן על תא קולי) וצרפתי להן את הקובץ המצ"ב כאן, שחובר בידי סיני ליבל והמדבר בעד עצמו. כך כתבתי לכל חברות הסלולר הגדולות:
"מה תגובתכם למצ"ב
על כך, שהתחלתם לגבות כסף על תא קולי כשבחוזים הקיימים אין יכולת כזו (להעלות מחיר לשירות שמחירו היה אפס - ללא עלות).
זה שאתם מאפשרים ללקוחות לסגור את התא הקולי -
אינו תרופה להפרת הרישיון והחוזה שלכם - מול הלקוחות".
קיבלתי רק תגובה מפרטנר בזו הלשון:
"מפרטנר נמסר: פרטנר פעלה ופועלת על פי חוק ובהתאם לרישיון".
ככל שאקבל תגובות נוספות, אעדכן בהתאם.
ממשרד התקשורת קיבלתי 2 תגובות:
א. האחת מה-11.3.19 המאשרת קבלת תלונה צרכנית ממני במינהל בכיר פיקוח ואכיפה -
כאן.
זה כבר נראה על פניו צעד נכון ושאני אמתין בשקט לתוצאות הבדיקה, כמובטח באישור הזה.
אולם מתברר, שהבדיקה
כבר נעשתה במהירות הבזק, וזה בסעיף הבא.
סתם שלחו לי אישור על קבלת תלונה...
גרסו את תלונתי "במגרסה של
שמילה", מייד בשנייה לאחר שתלונתי התקבלה ונרשמה.
הגריסה הכי מהירה בעולם, של תלונה צרכנית.
ב. תשובה שנייה, שהגיעה יום אחרי כן (12.3.19), מאוד מוזרה (שלא לומר
מטרידה) מדובר המשרד:
"לא ברור אם זו שאילתה או מקרה פרטי שלך המועבר כפנייה - בכל מקרה אני מבין, שזה לא לפרסום.
כך או כך,
ערכנו בדיקה ולהלן מה שעולה:
החברה רשאית לעדכן את תעריפיה ובלבד ששלחה הודעה למנוי.
בעניין הפרת הסכם ההתקשרות, צריך לעיין בהסכם כדי לראות אם יש הפרה,
לעניין טענת נציג הוט מובייל, החברה צריכה לעדכן לגבי שינוי ככל שמתבצע.
מקווה שסייעתי
".
ל
תשובה הזו מיד הגבתי:
"המקרה הפרטי שלי - זה רק להדגמה וכמובן שזה לפרסום...
התגובה - כמובן שגויה כי לא זה מה שכתוב ברישיונות של כל חברות התקשורת...
ככה זה כשעובדים אצל הטייקונים ולא אצל הציבור".
איך אני יודע שהוט מובייל (וכך גם כל חברות הסלולר האחרות, פירוט בכתבה הבאה) עברה על החוק והוראות רישיונה?
א. מפני שזה כתוב ברישיון שלה, "שחור על גבי לבן", כמפורט בנספח כאן למטה.
ב. הכי חשוב:
הוט מובייל בעצמה סיפקה לי את ההוכחה לעניין זה.
הכיצד?
לפני יומיים החלטתי להחליף את חבילת הסלולר שלי בהוט מובייל ולשדרג אותה לחבילה עם הרבה יותר גיגות לגלישה:
חבילת הסלולר הישנה שלי מלפני כשנה -
מצויה כאן.
חבילת הסלולר החדשה שלי מלפני יומיים -
מצויה כאן.
מה ההבדל בתנאי ההסכם של החבילות הללו (האחת מלפני כשנה והשנייה מלפני יומיים)?
כדי שלא תתאמצו אז הנה זה כאן, "
שחור על גבי לבן" (לחיצה על התמונה מגדילה אותה):
כלומר: הוט מובייל בעצמה הבינה, שיש לה "חור ענק" בהסכמים הוותיקים
והוסיפה סעיף בהסכמים החדשים, שהיא רשאית לעדכן מחירים של שירותים, שקודם היו ללא תשלום (במקרה שיש כאן - שירות תא קולי, שכל השנים היה ללא תשלום).
משמעו: על פי החוזה הקודם, אם הייתי מאריך אותו, אסור היה להוט מובייל לגבות ממני עבור שירות תא קולי.
בהוט מובייל החליטו לגבות ממני עבור תא קולי וגם מכל לקוחותיה האחרים, כשהחוזה שלי עדיין היה בתוקף, בלי כל קשר לחוזה שלהם עימי ולכתוב ברישיון החברה.
כלומר: בכלל לא היה חשוב להוט מובייל מה כתוב בחוזה עמי ומה כתוב ברישיון של החברה, הם (בהוט מובייל) מרגישים, שהם מעל לחוק (למה? תשאלו את משרד התקשורת...).
אם לא הבנתם את 2 הסעיפים הללו, אסכם זאת בקצרה: הוט מובייל לא רשאית להפוך תא קולי בחינם לתא קולי בכסף, למי שהסעיף החדש הזה - לא מופיע אצלו בהסכם המנוי שלו.
מה עוד ניתן לעשות עם התגלית הזו? זה לכתבה הבאה.
בינתיים, אתם יכולים לשאול עורכי דין לתביעות ייצוגיות, אם זה מתאים לתביעה ייצוגית, מעבר לתביעה אישית, שאתם יכולים להגיש נגד הוט מובייל, גם בבית משפט לתביעות קטנות וגם להתלונן על העוול הצרכני הזה ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, וגם במועצה הישראלית לצרכנות, כי משרד התקשורת, כפי שראיתם לעיל, נמצא בצד של החברות ולא בצד של הצרכנים, צרכנים המממנים את המשכורות ואת כל התנאים המפנקים (רכב צמוד, נהג, מכשיר סלולר, לשכה, צבירה לפנסיה, ועוד) לבכירי המשרד, ששכחו (ומזמן), עבור מי הם עובדים ומה כתוב בחוק שירות המדינה ובתקש"יר.
נספח
צילום
מרישיון הוט מובייל, שבו אסור לגבות או להעלות מחיר
לשירות שלא מופיע בהסכם, לכל תקופת ההסכם: