שר התקשורת, דודי אמסלם, "שפוט של הקליקה", "מובל באף" במקום להיות מוביל, גם בתחום החדש, לכאורה, של "הגלים המילימטריים", שרק כעת נעשה לתחום הזה שימוע, אחרי שמאות רבות של התקנות כבר פועלות בשטח, ללא רישיונות וללא מדיניות.
כאוס טיפוסי בעולם התקשורת, שנולד מ"תיק בזק" שהפך ל"תיק 4000".
מאת: אבי וייס, 16.9.19, 11:03
אחת התוצאות האומללות של "תיק בזק" שהפך ל"תיק 4000" היא, ששלוחת "הקליקה" במשרד התקשורת, השתלטה על כל תהליכי קבלת ההחלטות במשרד, ו-2 השרים האחרונים (איוב קרא ודודי אמסלם, בתמונה משמאל), הפכו להיות "שפוטים" של הקליקה הזו, במקום להוביל את שוק התקשורת ורגולציית התקשורת.
בתקופה הקצרה יחסית ,שהוא שר תקשורת, ספרתי וחשפתי לא פחות מ-41שערוריות תוך חודש וחצי (!) בתחומים הסלולרי, הקווי והסיבים, באחריותו של השר הטרי (יחסית) דודי אמסלם, שיא עולמי חדש. בקרוב אחשוף עוד כ-10 שערוריות, שנעשו תחת חסותו והנהגתו.
הפלופ, שאתייחס אליו כאן, הוא השימוע הטרי בנושא, שמוכר לאנשי מקצוע אבל לא לציבור הרחב.
אולם בשטח, הציבור רואה זאת היטב, בלי לדעת את המשמעות הטכנולוגית. למשל, בחיבור בתי ספר ומוסדות עירוניים אחרים בגלים מילימטריים, מה שנעשה בכל רחבי הארץ, בעשרות רשויות מקומיות, הכל כמובן ללא רישיון ובחסות "הקליקה". זאת, כפי שתיארתי, למשל, את מה הנעשה ברשות אחת לשם הדגמה של הכאוס: "באור יהודה ממשיכים להתקין טכנולוגיות עיר חכמה ללא רישיון תקשורת!"
היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה החליטו זה מכבר להטיל על המשטרה לחקור את הפרשה הזו, אבל מי שקורא את סדרת "תיק 4000" באתר זה, כבר מבין היטב מה ייצא מהחקירה הזו ("הקליקה נמצאת מעל לכל חוק ונורמה"). "איש הישר בעיניו ייעשה".
השימוע הטרי לתחום הזה פורסם כאן ופרטיו כאן. התרומה היחידה של השר דודי אמסלם לנושא היא הוספת המשפט הבא מפיו, בהודעה, שיצאה לתקשורת [ציטוט מלא]: "אני מברך את הדרג המקצועי של המשרד על עבודה מקצועית ומאומצת וסבור כי אימוץ מדיניות בתחום טכנולוגיית "גלים מילימטריים" תהווה נדבך משלים לפריסת הסיבים האופטיים והדור החמישי במדינת ישראל".
כלומר: השר דודי אמסלם לא עשה כלום, לא מבין בכלום, לא בדק כלום, לא הנחה מאומה, לא יודע על מה מדובר, פולט שטויות בקצב, ומערבב בין נושאים בהבל פה. העיקר, שהוא נותן גיבוי וחיפוי מלא ל"קליקה", להמשיך ולפעול מחוץ למסגרת של כל חוק ונורמות ההתנהלות שיש בישראל.
לכן, שלחתי ביום 11.9.19 את סדרת השאלות הדחופות הבאות לצמרת משרד התקשורת ולשר דודי אמסלם: "בהתייחס למסמך שימוע טיוטת מדיניות בתחום טכנולוגיית "גלים מילימטריים" (הודעה לתקשורת כאן, מסמכי השימוע כאן), אבקש להגיב ולשאול:
עדכון 9.1.2020: כרגיל, גם התלונה בעניין אור יהודה "נגרסה" ונגנזה. מצ"ב כאן תשובת המשטרה, ש"מחזירה את הכדור" למגרש של משרד התקשורת (המשרד הוא זה שיצר את הבעיה ועד היום לא פתר אותה, למרות השימוע מספטמבר 2019 שלא הסתיים ולא ידוע מתי יסתיים).
2. מדוע שר התקשורת לא מוביל את המהלך החשוב הזה ובמקום להיות המוביל של המדיניות תוך שיתוף נציגי הציבור המוסמכים, הוא רק "מברך את הדרג המקצועי על עבודה מקצועית ומאומצת" בלי שקיים אפילו דיון מקצועי אחד ברמת השר בנושא ומבלי שהבין בכלל על מה הוא מברך את הדרג המקצועי. שפועל רק עם "בעלי עניין" ו"מקורבים לצלחת"?
3. ברוב מדינות העולם מדיניות ספקטרום נחתמת ע"י הדרג העליון. למשל, בארה"ב, כל מסמך "מדיניות ספקטרום" נחתם ב"צו נשיאותי" של נשיא ארה"ב. מדוע שמסמך המדיניות הזה בישראל לא יעבור אישור ממשלה (לפחות)?
4. מדוע מסמך המדיניות, שמתייחס לטכנולוגיות מקבילות ומשלימות, לא מתייחס למסמכי מדיניות קיימים במשרד התקשורת ולא מציין אם המסמכים של המדיניות הקודמים זקוקים לעדכון \ החלפה \ ביטול עקב המדיניות המוצעת החדשה ובכלל זה, למשל, ביטול איסור העברת VoIP על WiFi ועוד מגבלות אנכרוניסטיות המופיעות במסמכי המדינית הקודמים ובכלל זה:
5. כיצד המדיניות המוצעת משתלבת עם הנתונים הסותרים על טכנולוגיות גלים מילימטריים, במסמך המצוי כאן, בחתימת אתי שמואלי (מנהלת אגף הנדסת תקשורת במשרד התקשורת, בתמונה משמאל), מסמך, שקובע נחרצות (למשל בעמודים 7 ו-8 וכן בעמודים נוספים), שטכנולוגיות גלים מילימטריים לא שווה כלום (קיצור שלי של המסמך הארוך שבחתימתה) ולכן יש ללכת על חיבורי סלולר, מה שאושר לאור המלצתה ובדיקתה, גם ע"י "הוועדה המייעצת" בראשותו של מנכ"ל המשרד נתי כהן, וגם ע"י שר התקשורת, במסגרת "אימוץ המלצות הוועדה המייעצת בהתאם לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (ועדה מייעצת) התשע"א- 2011" מיום 28.7.19 בחתימת דודי אמסלם".
תגובת משרד התקשורת:
"מענה לנושאים שהועלו על ידך יינתן בסיום מועד השימוע ויופץ בצורה מרוכזת לכלל הציבור".
כלומר: הכאוס יימשך.
לסיכום
החלטת שר התקשורת דודי אמסלם (כפי שפורסמה כאן), על כך, שהוא לא יחליף מנכ"ל, כי מדובר ב"מנכ"ל מקצועי", התקבלה ללא כל בדיקהוללא כל עיון במסמכים כלשהם, הנוגעים לנושא הזה.
למעשה, אין לשר כל מטה מקצועי, שמסוגל לנתח מסמכים רגולטורים דוגמת מדיניות בתחום הגלים המילימטריים, והחלטות של צמרת משרד התקשורת, או שמסוגל לבדוק אם הצמרת של משרד התקשורת היא "מינוי מקצועי", או "קליקה", שיש נגדה עשרות רבות תלונות (ולא רק ממני), שלא לדבר על מעורבותה המתמשכת (עד היום) ב"תיק 4000", שהפרק אחד מ-32 פרקי הסדרה פורסם אך לאחרונה - כאן.
כך, השר דודי אמסלם, כמו קודמו,הפך את עצמו בפועל לחלק בלתי נפרד מה"קליקה" ונושא באחריות מיניסטריאלית מלאה למעשיה ולהחלטותיה של "הקליקה" הזו.
קשה להאמין, אבל תוך ימים ספורים השר דוד אמסלם, נפל בדיוק לאותם בורות של קודמו בתפקיד, השר הכושל לשעבר - איוב קרא, והחל להתנהל בדיוק כמוהו, אם לא יותר גרוע ממנו (מנקודת ראות ציבורית).
תזכורת לקוראינו, כיצד השר הכושל איוב קרא נפל, ממש מהימים הראשונים בתפקידו, לידי "הקליקה". אפשר לראות זאת במבחר של 5 כתבות מובילות מתוך כ-420 כתבות, שפרסמתי אודות מעשיו והחלטותיו (השגויות) של איוב קרא:
בדומה ל-3 המנכ"לים שקדמו לו, מנכ"ל משרד התקשורת דהיום (נתי כהן) כנראה בטוח, שהקוד האתי לעובדי המדינה (גם כאן) לא חל עליו ועל החלטותיו. גם לא קובץ הכללים הנהלים וההנחיות למנכ"לים בשירות המדינה. הוא מצוי מעל לכל (חוק, תקנות, החלטות ממשלה וכנסת, נהלים, מדיניות שר, תקשי"ר וכיו"ב).
יש עוד כמה בצמרת המשרד הדוגלים בהשקפת עולם האנרכיסטית הזו.
כל שר הנותן לזה יד - שותף לכאוס והופך, לכאורה, ל"שותף בפועל" לתהליכי "תפירת תיקים" במדינת ישראל לאנשים הלא נכונים ולשיבוש שלטון החוק במדינה דמוקרטית.
קיוויתי, שכעת, לאחר התפטרות השר הכושל היוצא איוב קרא, ומינוי שר תקשורת ללא מחויבויות ל"קליקות" וללא תלות ב"קליקות" השולטות במשרד הזה ועושות ככל העולה על רוחן (ותורמות, כמעט מידי יום, לחיזוק "תיק 4000" המפוברק כנגד נתניהו), שיחל קודם כל בניקוי צמרת משרד התקשורת, מכל המנהלים הכושלים המצויים שם ויבין, שהם חייבים ללכת הביתה וכמה שיותר מהר.
זה עדיין לא קרה וכנראה גם לא יקרה בקרוב.
נראה, עד כה, שמאוד מהר השר "נפל במלכודות" של "הקליקה".
פיטורי 7 זוטרים (6 מלשכת השר ועוד אחד ממשרדׂ התקשורת), זה לא "ניקוי אורוות".
"ניקוי אורוות" זה בדיוק מה ששר המשפטים (אמיר אוחנה,בתמונהמשמאל) ביצע עד כה במשרד המשפטים ונקווה, שיהיה לו את הכוחות והאומץ הציבורי להמשיך בפעילות החשובה הזו, להחזיר את משרד המשפטים ל"דרך המלך", של עבודה בשירות הציבור ולא בשירות "הקליקות".
רק כך, ניתן (אולי) לשקם את ההריסות של משרד התקשורת הישראלי ושוק התקשורת הקווי והנייד, משרד, שאמור היה מזמן להיות "רשות לתקשורת", כמקובל בעולם הנאור. משרד הדואג רק לאינטרסים של הציבור, מה שלא מתקיים היום.
הפתרון המיידי (גם ללא הקמת "רשות לתקשורת", מהלך הדורש תהליכי חקיקה לא פשוטים) לבעיה האקוטית הקיימת במשרד התקשורת הוא די פשוט:השר דודי אמסלם אמור היה וצריך היה לבטל (או להקפיא עד לביטול), את כל העברת הסמכויות, שביצע השר הקודם איוב קרא לצמרת המשרד (נקרא "אצילת סמכויות" - יותר פרטים כאן), עד שהוא (איוב קרא) נשאר כמעט בלי סמכויות. הוא פשוט חתם על כל מסמך, שהגישו לו. לא הבין בכלל על מה הוא חותם.
כרגע, השר דודי אמסלם ממשיך בדיוק באותו קו ובאותו מצב כאוטי, של היעדר מימוש הסמכויות של השר בתחומים הכי רגישים לציבור ולשוק התקשורת. כך, גם השר דודי אמסמלם הפך לבובה של "הקליקה", שכל מה שיש לו זה להוסיף ברכות על כל נייר, שהקליקה הזו מפיקה ומפרסמת, או מחביאה ומאלצת אותי לחפש ולחשוף לציבור הקוראים של האתר.
על ידי כך (בהקפאת "אצילת הסמכויות"), השימועים וההחלטות, שמשרד התקשורת הוציא בשנתיים האחרונות, ניתן היה ש"יוקפאו", עד שהשר (דודי אמסלם) יבדוק את הנושאים הללו בעצמו ובסיוע "מטה מקצועי" בלתי תלוי, ויקבל בעצמו החלטות - המבוססות על חוקי מדינת ישראל ולא על "חוקי הג'ונגל" וחוקי "רפובליקת בננות".
זה לא קרה וכנראה גם לא יקרה - בקדנציה של השר דודי אמסלם.
"מדינת חלם" תימשך עד שהוא גם כן "יילך הביתה", כמו קודמו בתפקיד, ללא כל הישגים וללא כל פעולה לקידום שוק התקשורת ודאגה לאינטרסים של הצרכנים (במקום האינטרסים של "המקורבים לצלחת"), עם חורבן וכאוס - שהשאיר אחריו.
אם לא ייעשו תיקונים דחופים, כולל החלפת הצמרת של המשרד, הארגון הנוכחי של המשרד לא יכול לתפקד יותר לאורך זמן, במסגרת המשפטית הנוכחית ונדרשת מהפכה אמתית למשרד הכושל והמכשיל הזה, כי לא ניתן להשלים עם התהום ששוק התקשורת נפל לתוכו, כתוצאה מרגולציה שגויה וכושלת.
לא נראה כרגע, שאיזה מהלך של תיקון יתרחש, או עומד להתרחש, בעתיד הקרוב וככל הנראה נצטרך להמתין לשר התקשורת הבא, אם לא ייעשו השינויים האקוטיים הנדרשים - ממש כעת.
אני ממליץ לכל ראש ממשלה, שייבחר בבחירות לכנסת ה-22, לבצע "ניתוח דחוף" בחולה המדמם הזה, שנמצא במצב גסיסה מזה כמה שנים טובות (למעשה זה "צמח" במצב של "מוות קליני" ב"הנשמה מלאכותית"), חולה, ששמו משרד התקשורת הישראלי.
היות והשר דודי אמסלם, כעולה מהצהרתו הנמהרת, שנעשתה ללא כל בדיקה מינימלית, כבר החליט ש"הכל בסדר" בצמרת משרד התקשורת, אזי לא נותר לנו אלא לשרת את ציבור הקוראים ולהציג לציבור הקוראים הרחב שלנו, את האמת ורק את האמת, על הנעשה בשוק התקשורת הישראלי, מה שמסתירים מהציבור מאחורי ספינים שקריים.