ניתוח: משרד התקשורת שלח היום "הודעה לציבור" על כך, שהוחלט לא לעדכן את תעריפי חברת בזק ובשל כך נמנעה עליית מחירים לצרכן בשיעור שבין 2%-4%. מי ביקש בכלל לייקר את תעריפי בזק? נדמה, שרוחו של אבי ברגר עדיין מצויה במשרד, ואפשר לשגר הודעות מטעות לציבור, שלא מבין בכלל על מה מדובר.
מאת:
אבי וייס, 28.5.15, 20:40
בימים האחרונים אני שומע בעת שאני בדרכים פרסומת מאוד חביבה ברדיו האומרת כך (על פי זיכרוני): "היום לא הייתה תאונת דרכים בחיפה ולא נפגע איש, כי הנהג היה זהיר וחגר חגורת בטיחות".
זה בדיוק הסגנון של הודעת משרד התקשורת, שהופצה היום לציבור. אם אתם לא מאמינים שזה בדיוק ההודעה, אז היא
מצורפת כאן בקובץ להוכחה שאני לא מדמיין ולא ממציא שום דבר בהודעת המבדחת הזו של משרד התקשורת,
שמתאימה ל-1 באפריל ולא ל-28 במאי.
בפני
שמילה מימון, (בתמונה), המנכ"ל הזמני של משרד התקשורת, היו לפחות 3 אופציות בהתייחס למחירי הטלפוניה של בזק:
א.
פשוט לשתוק. הנושא המסעיר את המשרד ששמו: "הטלפוניה של בזק" נדון כעת בבג"ץ. בזק הגישה אך לפני כמה ימים את תגובתה לבג"ץ (
כמנותח כאן). שופטי בג"ץ טרם החליטו בעניין וטרם ידוע מועד קבל ההחלטה מצידם. לכן, הפסוק המתאים כאן הוא: לָכֵן הַמַּשְׂכִּיל בָּעֵת הַהִיא--יִדֹּם: כִּי עֵת רָעָה הִיא (עמוס ה' יג). גם מטעמי "
סוב יודיצה" וגם ההגיון הפשוט אומר:
פשוט לשתוק ולהמתין להחלטת הבג"ץ.
יש עוד סיבה מדוע היה כדאי לאמץ כעת את הגישה של "פשוט לשתוק": פרופ'
ראובן גרונאו, מי שעמד בראש הוועדה לקביעת מחירי בזק שבפיקוח לפני יותר מעשור, ועדיין מועסק (בשרשרת בלתי נגמרת של "
פטורים ממכרזים") גם היום ע"י משרד התקשורת, אמר במו פיו באירוע פומבי ב-22.5.13 (
מפורט כאן), שבזק הרוויחה 11 מיליארד ש"ח יותר מיד על חשבון הלקוחות מאז 2002,
רק בגלל מחדלי משרד התקשורת.
ציטוטים מדויקים של דבריו: "...הרגולטור
נרדם בשמירה...", ו"-למה זה ממשיך
עשור שלם? כי ב- 2008 היו צריכים לבדוק את מחירי בזק ו
לא בדקו זאת ולא את הרווחיות שלה. השוק רווי בכסף ויש בו
יותר מדי רווחיות. בזק פשוט
חגגה על הגב של הצרכנים בשתיקה של משרד התקשורת. המחדל הזה לא היה קורה לו הייתה קמה רשות לתקשורת עצמאית".
דהיינו: מי שהוא המומחה מס' 1 בישראל למחירי הטלפוניה של בזק, אומר במו פיו ומעל לבמה ציבורית, שמי שאחראי לכשלון בפיקוח על מחירי בזק, זה משרד התקשורת בעצמו ובכבודו, למעשה
רק הרגולטור אשם במחדל הזה. אז אם יש מחדל צרכני כזה ענק
במשרד התקשורת, עדיף היה לשתוק ולא להציף את העניין הזה שוב כעת, בהודעה לעיתונות.
ב.
לשנות את כללי התעריפים של בזק. המנכ"ל הזמני -
מימון שמילה יכול היה לפנות לשר התקשורת (כרגע ראש הממשלה), שיחתום על שינוי השיטה. כך, שהמחיר של הטלפוניה של בזק המפורסם בתקנות הוא
מחיר מכסימלי.
פיקוח על תעריפים בכל תחום, בארץ ובעולם, אמור לקבוע
מחיר מכסימלי למוצר או שירות, רק לגבי מחיר הטלפוניה של בזק, שבפיקוח משרד התקשורת, זה מחיר Fix ולא מחיר מכסימלי. למה? זה לא ברור.
יתרה מכך. בזק עצמה מציינת בפנייתה לבג"ץ, שהיא ביקשה וכמה פעמים ממשרד התקשורת לשנות את השיטה של מחירי הטלפוניה שלה ולאפשר לה
להוריד את מחירי הטלפוניה, אך משרד התקשורת
סרב.
למה משרד התקשורת סירב לבקשת בזק להוריד מחירים? זו תעלומה, שרק יחידת
"להב 433" במשטרה תוכל לפתור, במסגרת כלל החקירות הפליליות, שיש לערוך במשרד התקשורת.
קביעת מחירי בזק,שבתקנות הפיקוח
כמחיר מכסימלי, הייתה מובילה לכמה תוצאות מעניינות וחשובות:
א. המחירים של הטלפוניה הקווית של בזק לכל תושבי ישראל היו
יורדים במהירות. זאת, כי יש תחרות עזה בתחום (גם מול הסלולר, גם מול הוט, גם מול שירותי ה-VoB וגם מול כל האפליקציות של VoIP על הפס הרחב, החל מ-WhatsApp ועד סקייפ).
ב. חברת
Unlimited הייתה יכולה לצרף את הטלפוניה לחבילת השירותים שלה בלי כל קושי, ובכך למנוע את המצב האומלל של היום, שמי שמתחבר ל-Unlimited מגלה שאין אצלה טלפוניה קווית וטלוויזיה, ולכן הוא נאלץ להישאר בבזק או בהוט, ולשלם ל-2 ספקי תשתיות במקביל, מצב לא הגיוני ואנטי צרכני (וגם הרסני ל-Unlimited, שנוטשים אותה מהר, אחרי שהלקוחות מגלים את "החור" הזה בשירותיה).
מול 2 התוצאות החיוביות הללו, יש סכנה של פגיעה בתחרות הקיימת מול בזק מצד שחקני ה-VoB, שמחירי הטלפוניה הזולים שלהם היו ניצבים אולי בפני "מחירים טורפניים" לטלפוניה מצד בזק.
עניין זה נפתר במדינות העולם המערבי ע"י רגולצייה הקרויה Margin Squeez. אולם, בישראל
אין רגולציה כזו. למה? כי משרד התקשורת
עשה צחוק גם מהעניין הזה (כפי
שחשפתי כאן), ביחד עם
הרשות להגבלים עסקיים (
שכשלה אף היא בטיפול בעולם התקשורת). לא פלא שהממונה על ההגבלים העסקייים, פרופ'
דיויד גילה התפטר.
בכל מקרה, היה ניתן לשקול את ההיבטים השליליים של הורדת מחירי בזק מול ההיבטים החיוביים, ולקבל החלטה
לטובת הצרכנים. זה
לא קרה.
ג. להודיע על מינוי ועדת תעריפים חדשה לעניין מחירי הטלפוניה של בזק. גם זו אופציה הגיונית להחלטה, אם המנכ"ל הזמני של משרד התקשורת (
שמילה מימון) לא רוצה לשבת בשקט ולשתוק, כמוצע כאן בסעיף א', ורוצה להוכיח פעילות ועשייה.
זה בהחלט ייתפס כפעולה מקצועית נכונה, גם בעיני שר התקשורת (
בנימין נתניהו), אם תמונה כעת על ידו ועדה מקצועית חדשה של מומחים, שיבחנו את תעריפי בזק, תעריפים שלא נבחנו ולא עודכנו כבר כמה שנים טובות (למעלה מעשור). זאת, למרות שכפי שציינתי, בזק עצמה ביקשה כמה פעמים להוריד מחירים ומשרד התקשורת לא נענה לבקשתה.
צוות מומחים עצמאי חדש, שיבחן את תעריפי בזק, ויציג ממצאים והמלצות, שיהיו מקצועיים ללא כל
התחמונים של הסמנכ"ל לכלכלה במשרד התקשורת ואנשים אחרים, יוכל לפתור אחת ולתמיד את המחלוקות הסוערות בעניין תעריפי הטלפוניה של בזק.
אולם, אף לא אחת מהחלופות ההגיוניות, שהצגתי כאן, ננקטה ע"י
שמילה מימון. במקום זאת, יצאה ממנו הודעה "שמשרד התקשורת החליט גם השנה שלא לעדכן את תעריפי חברת בזק, בשל כך נמנעה עליית מחירים לצרכן בשיעור שבין 2-4%"....
למה? כי נדמה, שהרוח של המנכ"ל הקודם (
אבי ברגר) עדיין מרחפת במשרד התקשורת. ברוח הזו, מותר ורצוי להוציא הודעות מטעות לציבור ולבלבל את המוח לציבור בשטויות, בהודעות המנותקות מכל בסיס עובדתי או הגיוני.
שום תהליך של "
הפקת לקחים" לא החל במשרד התקשורת, וחבל.
התייחסות אנליסט התקשורת
ערן יעקובי (בתמונה משמאל),
סמנכ"ל מחקר רוסאריו-קפיטל:
"זו שנה רביעית, שהמשרד לא מעדכן תעריפים כלפי מעלה בטלפוניה של בזק. עד כאן כל הכבוד להם,
אין גם סיבה.
אבל זה גורם לי לחשוב על כל המסע המתנהל פומבית נגד החברה (בזק), שפוגע בלקוחות שלה, במשקיעים שלה ו
בשוק התקשורת כולו.
המחירים (של בזק) מפוקחים, כלומר: לבזק
אסור להעלות מחיר אבל גם לא להוריד. אז נטפלים לשיעורי הרווחיות המטורפים של בזק בקווי
בחסות המדינה ועוד מאשימים
אותה,
שהיא לא רוצה או לא יכולה לתת את השירות בסיטונאות. כמה מטומטם אפשר להיות?
עזבו את שיעורי הרווח, שלמעשה, אשמת החברה היא, שהיא מתייעלת כל הזמן ולכן מציגה כאלה שיעורי רווח. למרבה האירוניה, המשרד דווקא היה צריך לאשר העלאת תעריפים אוטומטית (לבזק) ואז להאשים את החברה עוד יותר בחזירות...
בכל העולם, שירותי הסלולר וה-
VOB כבר נחשבים תחליפיים לטלפוניה המסורתית. (למה לא כאן?)
זה פשוט מחזיר אותי למסמך, שכתבתי בזמנו
על שיטת הגזר והמקל, לטובת כל אזרחי מדינת ישראל המשלמים מס עודף בגלל
מדיניות של המשרד ולא של בזק, כי בסלקום טוענים, שאין צורך אמיתי בטלפוניה של בזק בשביל להפוך לקבוצת תקשורת. בפרטנר אמנם טוענים, שמדובר במוצר יותר טוב – אז מה?".
מילים כדורבנות.
לסיכום: מתי "ייפול האסימון" במשרד התקשורת? כרגע זה לא ברור. המסמך של משרד התקשורת מהיום הוא פשוט בושה וחרפה ועלבון לשכל הישר. במשרד התקשורת נמצאים עדיין במאה ה-19. הגיעה העת להתקדם למאה ה-21 ו
להפסיק להתל בציבור.