אפקט הקורונה: למה בעיקר כעת חשוב שהעובדים יהיו מודעים לאבטחת המידע?
מאת:
מערכת Telecom News, 30.3.20, 15:58
כשרוב העובדים עובדים כעת מהבית, עברייני הרשת עושים כל שביכולתם כדי לנצל את המצב לטובתם וקיימת עליה באיומי ומתקפות הסייבר. אז מה עושים? מדריך מפורט לעובדים.
המשבר הבריאותי והכלכלי, שכולנו מצויים בו בימים אלה בעקבות נגיף הקורונה, יצר מציאות חדשה ובה חלק ניכר משוק העבודה מבצע את העבודה מהבית. שוק העבודה הישראלי אינו מתורגל ברובו בעבודה מהבית והארגונים עושים מה שהם יכולים כדי לספק לעובדים שלהם סביבת עבודה גם מהבית מבחינת אספקת ציוד, תשתיות וכלים.
חברת אבטחת המידע
ESET מזהירה, שמחשב ביתי נגוע יכול בקלות להדביק את הרשת הארגונית ולהסב נזק כלכלי בין אם בהשבתה, גנבת מידע או בתשלום כופר. חשוב, שלעובדים יהיו את הכלים להבין מה יכול לסכן אותם ואת הארגון, במיוחד בעבודה מהבית.
גורמים לדליפת מידע, מצגת מודעות עובדים:
עברייני הרשת כבר עושים כל מה שביכולתם כדילהפיק רווחים ממשבר הקורונה כמו הדוגמאות הבאות:
- מערך הסייבר הזהיר בסוף השבוע שעבר, שחברה ישראלית מתחום הפיננסים חוותה ניסיונות תקיפה באמצעות טלפונים של מתחזים ,שביקשו מהם שם משתמש וסיסמה כדי להתחבר מרחוק באמצעות VPN (מתקפת VISHING) כפי שדיווחנו - כאן.
- קמפיינים של פישינג מנצלים את התקופה, כמו למשל קופונים מזויפים לקניות בשופרסל כפי שדיווחנו - כאן.
- הודעות שרשרת מזויפות מזהירות מפני הסכנה בשימוש באפליקציית "המגן" של משרד הבריאות וקוראות להסיר את האפליקציה במיידי. אפליקציית "המגן" להורדה - כאן.
- ארגון הבריאות העולמי (WHO) כבר הספיק לחוות ניסיונות תקיפה ואף ציין, שהוכפלו כמות הניסיונות לפריצה ולהתחזות במטרה לגרוף רווחים כפי שדיווחנו - כאן.
- גם פלטפורמת ZOOM לביצוע שיחות וידאו מרובות משתתפים ,שזוכה כעת לפופולריות רבה, מעלה שאלות בנוגע לפרטיות המשתמשים ואף חוותה בעבר פרצות אבטחה כפי שדיווחנו – כאן. רק אתמול נחשף כי השירות משתף נתוני משתמשים בגרסת iOS עם פייסבוק, גם במידה ולא התחברו לשירות באמצעות החשבון שלהם.
בכל הקשור לאבטחת מידע, חשוב מאוד לשמור על מודעות העובדים בתקופה זו. בעוד רבים מתייחסים לגורמים עוינים כגורם המשמעותי ביותר לדליפת מידע בארגונים (47%), גם לכשלים במערכת (25%) ולגורם האנושי, העובדים עצמם (28%) קיים חלק בלתי נפרד בכל הקשור לאבטחת המידע העסקי בארגון.
חברת אבטחת המידע
ESET עמלה על מצגת, שמשמשת כלי עבודה אותו ניתן להעביר לעובדים כדי שידעו ממה עליהם להיזהר, למה לשים לב וכיצד לשמור על הנתונים והמידע האישי והעסקי, גם מהבית.
המצגת המלאה אותה ניתן להעביר לעובדים -
כאן.
וזה המידע אותו אפשר למצוא, בין היתר, במצגת:
אלה הדברים שעל העובדים להכיר כדי לשמור על המידע העסקי:
- נוזקות - בנוזקות אפשר להידבק הן בדסקטופ והן במובייל. הדרכים העיקריות הן באמצעות הקלקה על קובץ או קישור זדוני שנשלח במייל, הורדת תוכנה זדונית, חיבור התקן חיצוני למחשב או התקנה של אפליקציה מהאינטרנט ולא דרך חנות האפליקציות הרשמית
מה אפשר לעשות? להתקין תוכנת אנטי וירוס על כל המכשירים, כולל מובייל ומחשב איתו עובדים בבית, לשים לב לחיבור התקנים חיצוניים, שאינם מוכרים ולא ללחוץ על קישורים חשודים.
- פישינג - הונאה והתחזות לגוף מוכר ולגיטימי, בד"כ מופצת באמצעות מייל המבקש לעדכן פרטי חשבון או פרטים אישיים ואז הקלקה על הקישור ומילוי פרטים המגיעים ישר לעברייני הרשת.
מה אפשר לעשות? לבחון האם השולח מוכר לכם, לחפש שגיאות כתיב במייל, לבדוק את ה-
URL מבלי ללחוץ עליו (במעבר עם העכבר) ולא ללחוץ על קישורים לא מוכרים.
- הנדסה חברתית - מניפולציה על אנשים כדי להשיג מידע רגיש, בד"כ מבוצעת באמצעות מיילים, אך גם באמצעות הרשתות החברתיות, מסרונים ושיחות טלפון. מבחינה ארגונית, האקרים יכולים להתמקד בעובדים בדרגים גבוהים, להתחזות לאנשי מקצוע ולחדור לארגון ולגנוב מידע.
מה אפשר לעשות? לשים לב למידע אותו חושפים לגורמים מחוץ לארגון, לאמת זהות של ספקים ואנשי מקצוע, ובמידה ומתעורר ספק לגבי זהות המתקשר, לנתק את השיחה ולהתקשר בעצמכם כדי לוודא כי אכן יצרו עמכם קשר.
- סיסמאות – האם ניתן למצוא תשובות לשאלות הבאות בחשבון הפייסבוק שלכם? באיזו עיר נולדת, שם חיית מחמד? שם התיכון בו למדת או תאריך לידה? גורמים עוינים יכולים לעשות שימוש במידע מהמדיה החברתית שלכם כדי להשיב על שאלות אימות זהות כדי להשיג את סיסמאות או גישה לנתונים. חשוב להתייחס לתשובות אלו כסיסמאות לכל דבר.
מה אפשר לעשות? לא לשמור סיסמאות בקרבת המחשב, לא בפתק מתחת למקלדת וגם לא בקובץ אקסל. אל תשתפו סיסמאות עם חברי, משפחה או קולגות ובטח שלא לשתף ב-
SMS, וואטספ וכו'. בנוסף, הקפידו לבחור סיסמה חזקה וייחודית (3 מילים אקראיות, שאינן קשורות, 12 תווים, אותיות גדולות וקטנות, ספרות ותווים מיוחדים). הקפידו להשתמש בסיסמאות שונות לשירותים שונים, רעננו את הסיסמאות לעתים תכופות ועבדו עם כלי ניהול סיסמאות שמאפשר לשמור בתוכנה אחת מוכרת ומאובטחת את כל הסיסמאות.
השתמשו באימות דו שלבי (2FA) - הגנה על סיסמאות באמצעות שימוש ב-2 אלמנטים, מידע שיש למשתמש, כמו סיסמה או קוד זיהוי, ומכשיר פיזי. כתבה על 100 הסיסמאות הגרועות ביותר -
כאן.
מצעד הסיסמאות הנפוצות ביותר:
הגנה באינטרנט
HTTPS - פרוטוקול לחיבור אינטרנט מאובטח. חשוב לשים לב, שכאשר מבצעים תשלומים באתר, הכתובת תופיע בצבע ירוק והכיתוב
HTTP.
Https - פרוטוקול לחיבור אינטרנט מאובטח:
רשתות WiFi ציבוריות - חשוב להימנע מכניסה לרשתות ה-
WiFi של השכנים, בית קפה, אוניברסיטאות, ספריות, שאינן דורשות סיסמה. יש להיכנס רק לרשת מאובטחת. לרשת ציבורית יש להתייחס כרשת שאינה מאובטחת.
IOT - חיבור בין מכשירים, בית חכם, רכב חכם. גם המכשירים החכמים נתונים לסיכונים של פרצות אבטחה. חשוב לשמור, שלכל המכשירים תהיינה הגרסאות הכי מעודכנות. חשוב לבדוק, שהראוטר אליו המכשירים החכמים מתחברים הוא מוגן בסיסמה קשיחה ומורכבת וגם שהוא מעודכן בגרסה האחרונה.
הגנה על תיבות המייל
אימות דו-שלבי – הגנה על סיסמאות באמצעות שימוש ב-2 אלמנטים, מידע שיש למשתמש, כמו סיסמה או קוד זיהוי, ומכשיר פיזי. כתבה מיוחדת בנושא –
כאן. תיבת המייל כוללת הרבה מידע רגיש ולכן חשוב מאוד להגן עליה. במידה ומישהו מקבל גישה למייל שלכם, הוא יכול לנצל זאת כדי לאפס סיסמה ולקבל גישה לשירותים נוספים. אימות דו-שלבי הוא דרך מצוינת להגן על המייל ולאחר התקנה של אמצעי אבטחה זה, התוקף יהיה צריך גם את הסיסמה וגם את הטלפון הסלולרי שלכם כדי לפרוץ למייל שלכם.
שחזור סיסמה - כאשר שוכחים סיסמה, האפשרות לשחזר אותה היא פשוטה. אם שחזור הסיסמה לא מוגדר נכון, ניתן בקלות להשתלט על המייל. אתרים רבים אינם דורשים שאלת אבטחה או מידע נוסף פרט למייל כדי לשלוח אליכם מייל לשחזור סיסמה. חשוב מאוד לעקוב אחר מיילים אלה וליצור קשר עם שירות, ששלח את המייל במידה ולא אתם ביקשתם לשחזר את הסיסמה.
דואר זבל - כולנו מקבלים דואר זבל ולפעמים גם עם ההגנות הטובות ביותר, יהיו כאלה שיעברו את הסינונים. לעולם אל תפתחו דואר זבל, גם אם הוא נראה מעניין ומצחיק. מוצר אנטי ספאם משלים יכול להוסיף סינון נוסף לזה של ספקית המייל וכך להקטין את כמות דואר הזבל.
קבצים מצורפים - קבצים מצורפים הם אחת הדרכים הנפוצות להפצת נוזקות ווירוסים. גם קובץ הנראה כ-
PDF יכול להכיל נוזקה. אם אתם רואים קובץ מצורף חשוד, אפילו קצת, שילחו אותו למנהל הקשת או אבטחת המידע שלכם כדי שיבדוק שהוא תקין.