אנליסט התקשורת ערן יעקובי: אזהרות והשלכות השימועים החדשים של משרד התקשורת
מאת:
ערן יעקובי, 16.1.20, 16:55
השפעת 2 השימועים, שפרסם משרד התקשורת: סיבים אופטיים לבתים בשימוש משותף - נראה חלום באספמיה, שלא יקרה ואם יקרה אולי ימיט אסון על חלק מהשחקנים. הטבות רגולטוריות ל-IBC - יוגשו בג"צים ע"י החברות, שאינן סלקום, נגד שימוע זה, מאחר שהוא נוקט בהעדפה ברורה של שחקן אחד בשוק. כיצד הם ישפיעו על מניות חברות התקשורת סלקום, פרטנר, הוט ובזק ופעולותיהן? אי אפשר להשוות את בזק לסלקום, פרטנר והוט. כאשר בזק תחל בפריסה, המשבר בשוק התקשורת ובעיקר אצל השחקנים האחרים רק יחמיר.
ראשית, לגבי משרד התקשורת
אנו מבינים כעת, שהאג'נדה הבולטת והעיקרית ביותר כרגע של המשרד היא קידום תשתיות סיבים אופטיים בישראל וכמה שיותר מהר. המשרד רוצה גם את הדור החמישי הסלולרי אבל מבין, שהדרך עדיין ארוכה והחברות גם טורחות לעמוד על רגליהן האחוריות כדי להסביר זאת.
לפי 2 השימועים האחרונים, אנו מאמינים, שהמשרד מבין עוד 2 דברים:
- בסופו של דבר ישראל לא תצטרך יותר מתשתית וחצי של סיבים אופטיים וזה גם לא כלכלי לאף אחד.
- ללא פריסה מסיבית אגרסיבית של בזק, לא תהיה כאן לעולם תשתית מספקת של סיבים.
הצגנו כמה פעמים בעבר את התאוריה, שאין צורך ביותר מתשתית וחצי של סיבים אופטיים במדינה כזו קטנה ויותר מכך, הזהרנו, שגם כך החזר ההשקעה על פריסת סיבים היא ארוכה. כך, שבוודאות הדרך בה 4 מתחרות רוצות סיבים עצמאיים היא מתכון לכאוס ולמשבר נוסף ואולי אף גדול ממשבר הסלולר.
הדגמנו כיצד במדינות יותר מפותחות, יותר גדולות ומתקדמות, דווקא מקדמים את פריסת הדור החמישי על כל בעיותיו, אבל ב-2 תצורת לכאורה:
Mobile ו-
Fixed 5G. בישראל כמו בישראל, יהיה עוד משבר ואז יחשבו איך לתקן.
בכל מקרה, אנו סבורים, שלמשרד התקשורת אין באמת כלים מספקים ליצירת שיווי משקל מחודש בענף (כזה שישיא ערך גם לצרכן, גם לחברות הפעילות בענף וגם למדינת ישראל) והא נחוש לקדם את האג'נדה בכל אמצעי אפשרי.
לנו נראה, שהכלי היחיד לאיזון מחודש של הענף נמצא בעיקר באוצר ואצל רשות התחרות ומשמעותו מיזוגים ורכישות.
גם כאן, אנו כמעט משוכנעים, שהמיזוג היחיד, שיאושר לשנים הקרובות, הוא מיזוג של קטן עם גדול או קטן עם בינוני. אנו לא מצליחים לראות כיצד המיזוג הראשון שיאושר יהיה בין בינוני לגדול (סלקום והוט למשל).
השימוע הראשון - סיבים לבתים בשימוש משותף
מתוך המסמך של המשרד:
"מן הניתוח התחרותי-כלכלי, שהוצג בטיוטת מתווה הסיבים, עלה חשש להיעדר קיומם של תמריצים מספקים לשדרוג התשתיות הנייחות לרשתות סיבים אופטיים בהתאם לביקושים המתפתחים, וחשש להמשך קיומה של דינמיקה תחרותית, שתעודד מחיר ואיכות מיטביים לצרכן ברשתות אלה
.
נוכח הקשיים האמורים מצד אחד ונוכח התועלות הרבות לצרכנים ולמשק מהרחבת פרישת תשתית הסיבים האופטיים מצד שני, סבור המשרד כי יש מקום לקביעת הוראות, שתחייבנה שימוש משותף של המפעילים בתשתית סיבים האופטיים, שתיפרש בבנייני מגורים קיימים בתצורת
FTTH ,תוך תגמול ראוי למפעיל שיקים את התשתית.
מודל שיתופי לשימוש המפעילים בתשתית סיבים אופטיים, שייפרשו בבניינים קיימים, יוביל לכניסה מהירה יותר של כלל המפעילים לאספקת שירותים מבוססי תשתית סיבים אופטיים, לגידול במספר משקי הבית שיהיו נגישים לתשתיות אולטרה רחבות פס בשל הגידול בכדאיות, יצמצם את חוסר הנוחות לדיירי הבניין, ימנע פרישה נוספת העלולה לפגוע בתשתיות של מפעיל הפרישה אחר, יביא לחסכון משקי בעלויות כפולות ומיותרות ויגביר את התחרות בין מפעילי התקשורת השונים על לבו של הצרכן
".
סיכום העניין הוא: המשרד שוקל להטיל חובה על חברות התקשורת לחלוק בתשתיות הסיבים הפרוסים בשיטת סיב עד הבית
Fiber to the House .FTTH- כך, שמפעיל נוסף יוכל להשתמש באותו הסיב מבלי להניח סיב חדש, תוך מתן תשלום לבעל התשתית, שהגיע לבניין קודם לכן
. לא נרחיב עוד, מי שרוצה, השימוע קיים באתר של המשרד.
אז איפה הבעיה? המשרד מנסה לייעל את הפריסה בכך, שיהפוך את המפעיל הנוסף לאיום תחרותי על המפעיל הראשון. בסופו של דבר, כנראה, ששניהם ירוויחו פחות לקוחות, יוציאו יותר כסף על חיבור כל לקוח ובסך הכל יאלצו לגבות מחיר יקר יותר כדי להחזיר את ההשקעה.
הייעול היחסי של הפריסה בתוך הבניין, עדיין מבוססת על פריסה לא יעילה ברחובות ובבניינים עצמם
. וכדי להשלים את התמונה, הנה קטע
מתוך כתבה ב-Davar1 של
ארז רביב: "ההקלות החדשות באמצעות שיתוף תשתיות סיבים בתוך הדירה, עלולות להפוך את מה שהיה קודם רק 'מירוץ לדירה', שבסופו הספק זכה במונופול קטנטן בבניין אחד, ל'מירוץ לפשיטת רגל', שבו אף ספק לא מצליח להשיג החזר סביר על ההשקעה, או שכולם ייקרו את המחירים לציבור.
כך,
שבניגוד להצהרות משרד התקשורת, כפיית תחרות בתוך אותה תשתית, לא רק שאיננה מעודדת השקעה, אלא היא עלולה גם לעודד העלאת מחירים
. המשרד גם לא הבהיר באיזה אופן רגולציה, שתיקבע לשיטת
FTTH תהיה בכלל רלוונטית לבעלי תשתית, שכלל לא ישווקו סיבים לבתים (כמו הוט) או יעדיפו שיטה שונה, כמו
FTTB ברשת בזק".
לא נכנס כאן גם ל
נושא הטכנולוגיות וכד'. בקיצור, נראה חלום באספמיה, שלא יקרה ואם יקרה אולי
ימיט אסון על חלק מהשחקנים.
השימוע השני - IBC תוכל לשווק בעצמה תשתית אינטרנט ללקוחות, תוכל לפעול ישירות בשוק העסקי ולא תהיה מחויבת רק להיות "הספק של הספקים".
נציין, שבהיעדר ממשלה ושר תקשורת מתפקד, עוד חזון למועד להוצאת שימוע זה אל הפועל. יש לזכור ,שמדובר בשינוי רשיון (פעם נוספת) של
IBC ויש להעריך, שיוגשו אי אלו בג"צים של החברות, שאינן סלקום, כנגד שימוע זה, מאחר שהוא נוקט בהעדפה ברורה של שחקן אחד בשוק. קידום האג'נדה של המשרד בכל אמצעי כבר אמרנו.
דה-מרקר
מפרסם הבוקר כתבה מאד נוקבת על משמעות העדפת סלקום בשימוע זה ואף מתייחס לאנשים המובילים ומייעצים ל-
IBC ועברם המקצועי. כותרות לדוגמא מהכתבה: "באנדל הפוך ומעוות", "המטרה: בזק", "הלוחשים למנכ"ל" ו"עיוות חמור". שווה קריאה. עוד נוסיף כי
אבי וייס, עורך Telecom News, מכנה שוב ושוב את כל מה שקורא סביב
IBC ורישיונה כ"קליקת אוהדי סלקום במשרד התקשורת" וכתיק 5000 ועוד אי אלו כינויים -
כאן.
דעתנו לגבי השימוע הזה והתנהגות המניות: אם להתייחס לניסוח השימוע נראה, שמשרד התקשורת גמר אומר להוציאו לפועל בכל מקרה, כאמור בשירות האג'נדה.
שנית, בזק כבר הודיעה שתתנגד וצעד זה ברור, כי חוקי המשחק בענף משתנים השכם וערב, בלי חשיבה ארוכת טווח. מעניין מתי הוט ופרטנר תתנגדנה לאירוע. שוב, אנו מעריכים, שייקח עוד לא מעט זמן והרבה התנגדויות עד ששימוע כזה יהפוך לעובדה אם בכלל.
עדיין, בואו נניח, שהשימוע עבר ואז מה תהיה ההשפעה על החברות ועל המניות הנסחרות:
סלקום - מתנה נוספת עבורה והיא המרוויחה הגדולה מהאירוע. תוכל לעטוף את הצרכן, לפנות אליו ולהגדיל שימוש בתשתית ובגישה של
IBC/שלה מכל כיוון. הצד השני הוא, שצריך עוד הרבה כסף לפריסה מהירה ומתן שירותים ב-
IBC ולא ברור עדיין מהיכן יגיע הכסף הזה, על רקע מצב שוק התקשורת.
עוד נזכיר, שלמרות הגדלת ההון העצמי של החברה, היא עדיין נושאת על גבה חוב מאד גדול ביחס לתזרים הפנוי, שהיא מייצרת. כך, של
אבי גבאי מחכה עוד עבודה קשה וסיזיפית מול הוועד, מול הספקים ועוד, אבל לפחות מול הממשלה יהיה יותר קל אם השימוע יעבור...
לפיכך אנו מבינים את הזינוק במניה בימים האחרונים ועדיין חושבים, שמוקדם מדי לחגוג.
פרטנר - המפסידה הכי גדולה אם השימוע יעבור. פרטנר שועטת בכל הכח עם פריסת הסיבים האופטיים באזורי השמנת, מגיעה ראשונה לבניינים ומחברת לקוחות. עדיין אנו חושבים, שאחוז ההמרה של בתי אב פוטנציאליים לבתי אב מחוברים נמוך ביותר. כן מצליחים לחלץ מהדו"חות, שההשקעה בסיבים נעה בין 150 ל-200 מיליון ₪ לשנה.
כך, שאם לא מחברים מספיק לקוחות והמחיר לסיב עבור לקוח משלם הוא זול יחסית (שלא לדבר על שירות טריפל המסבסד שירותים), אז השימוע הראשון והשני הוא אסון עבור החברה. יותר מכך, אנו מאמינים, שבעקבות השימוע ובוודאי אם יעבור, פרטנר לא תהיה לקוח/בעלים/ספק של
IBC לעולם (לעולם בקדנציה הנוכחית...) ותעשה הכל כדי להילחם בו ובמשרד.
הסיפור, שהפריסה האינטנסיבית של פרטנר יחסוך לה הרבה כסף, שהיא משלמת לבזק עבור תעבורה וכד', נכון חלקית ,כי פרטנר תמשיך להשתמש בתשתית בזק היכן שלא פורסת (60% מהמדינה) ותצטרך להוריד מחירים, אם השימוע יעבור ובעיקר כאשר בזק תיכנס לפריסה ועדיין יעלה לה כ-400 ₪ לחבר כל בית, שגם כך קשה לחבר.
לפיכך, אנו לא מבינים את התנהגות המניה בימים האחרונים. היינו מצפים לתמונת ראי להתנהגות מניית סלקום.
הוט - הפסקנו להבין את הוט או לפחות מבינים, שבעל השליטה אינו מעוניין להרחיב השקעותיו בארץ הקודש. הוט תהיה
מפסידה גדולה בעצמה אם השימוע יעבור. החברה משדרגת את תשתית ה-
COAX הקיימת ולא ברורה המדיניות שלה בנושא הסיבים. בכל מקרה, אין מניה נסחרת והסיפור סביב החברה הוא האם, עם מי ומתי היא תתמזג עם
שחקן אחר.
בזק - כבר הודיעה, שתתנגד לשימוע וברור מכל הכתבות ומכל האווירה, שהמטרה היא להזיז את החברה לפרוס סיבים כדי שהמשרד יוכל 'לטפוח לעצמו על השכם' בנושא קידום התשתיות של ישראל. בזק תפסיד אם השימוע יעבור, אבל, והאבל מאד חשוב: אנו מתחילים לקרוא על הקלות צפויות לחברה בנושא הפריסה כגון בפריפריה ומשך זמן הפריסה. אז בנושא של התנהלות המשרד - בעצם תהיינה תנועות מנוגדות, כדי להאיץ בבזק. מצד אחד איום תחרותי נוסף על החברה ומצד שני הקלות ודיל קרוב, כדי שכבר ב-2020 היא תתחיל.
לא נשנה דעתנו לגבי בזק - אי אפשר להשוות אותה לסלקום, פרטנר והוט. מדובר בחברה עתירת נכסים, משאבים ניהוליים ופיננסיים בסדר גודל אחר וכעת גם בעלים מסדר גודל אחר. החברה לעולם (שוב לעולם בקדנציה הנוכחית..) תראה עצמה כחברת פרימיום, לא תסתמך על פריסה של אף לא אחד אחר ולא תשתף פעולה עם אף לא שחקן - אם לא הכריחו אותה.
כאשר בזק תחל בפריסה, המשבר בשוק התקשורת ובעיקר אצל השחקנים האחרים רק
יחמיר. גם לבזק יהיה קשה, אבל כאמור, לבזק בניגוד לאחרים יש את כל הכלים כדי לצאת מחוזקת ולייצר לעצמה תשתית, שכן תחזיר השקעה טוב ומהר יותר.
לפיכך, התנהגות מניית בזק מובנת לנו בימים האחרונים. אולם, אנו חושבים, שנקודת הפיתול קרובה ונראה, שמשקיעי
BCOM כבר מבינים ומצפים לזה.
אנו מאמינים, שב-2020 ישתנו דברים בשוק התקשורת ויהיה קשה יותר לכל השחקנים, אך לא לכולם יהיו את הכלים המספקים כדי להצליח. מבחינת משרד התקשורת - פריסה מהירה ואגרסיבית של בזק תסומן כהצלחה שלו. מבחינת
רשות התחרות - נראה לנו, שיעברו עוד הרבה מים ועוד הרבה נזקים, עד שתאשר מיזוגים וגם אז לא ברור לנו, שהאיזון במגרש יגיע כל כך מהר.
מאת:
ערן יעקובי, ינואר 2020.
מנכ"ל
רוסאריו ייעוץ ומחקר