אין מה להסתנוור מהודעות המתארות "שחר חדש" בעולם הסלולר הישראלי. כל הודעות משרד התקשורת מבוססות על פיקציות, שהופכות שחור ללבן. לא נולדה שום חברת סלולר חדשה בישראל (רק שתי חברות תהפוכנה לווירטואליות עם עוד חברה וירטואלית אחת חדשה). ניתוח הכישלון מהמסד עד הטפחות, מה פוברק ומי הפסיד הכי הרבה במכרז התדרים ההזוי של ינואר 2015 ומי מרוויח ובגדול (לא מי שחשבתם). בכל מקרה, במכרז זה נמנעה האפשרות להתפתחות רשתות מתקדמות בעשור הקרוב.
מאת:
אבי וייס, 13.1.15, 10:30
במכרז התדרים לדור רביעי - LTE,
שהסתיים אמש "בקול ענות חלושה", יש רק מפסידים (ואולי מרוויחה אחת, שננתח את סיכוייה להרוויח בהמשך). יש כאלה, שהפסידו הרבה: עם ישראל, ההגיון והיושר הציבורי, הקופה הציבורית, אולי החברות סלקום ופלאפון, ויש כאלה שהפסידו הרבה יותר מאחרים: פרטנר והוט מובייל (פירוט בהמשך), אלא אם תהליך "הספסרות בתדרים", שיוצא כעת לדרך, יחבר אליהן את היצור הווירטואלי החדש והמיותר, שנולד בהבל פה: מרתון-018. אני מציע לכולנו להתעלם מהודעת הרהב של משרד התקשורת שפורסמה בעקבות המכרז (
כאן).
האנטומיה של הכישלון, מהמסד ועד הטפחות:
א.
הבסיס הרעוע מאוד של החוק: המכרז לתדרים מבוסס על חוק, שנולד
במאה ה-19 (זו לא בדיחה ל-1באפריל, כי עכשיו רק ינואר), חוק שעבר התאמות קלות לחקיקה של המאה ה-20 בשנת
1972 ועבר עוד כמה תיקונים זעירים בשנים שלאחר מכן. אולם, החוק נשאר ברובו הגדול ללא שינוי מהיום בו נולד וזה "
פקודת הטלגרף האלחוטי".
לצעירים, שלא מכירים את ההיסטוריה:
פקודה: המשמעות היא שהמקור של החוק הוא
במנדט הבריטי. המושל הבריטי היה מוציא "פקודות" לאוכלוסייה תחת הכיבוש הבריטי ב"פלסטינה" דאז.
טלגרף: הטכנולוגיה המובילה של המאה ה-19
טרום המצאת הטלפון. טכנולוגיית הטלגרף הומצאה ב-1833 והוחלפה בהדרגה ע"י המצאת הטלפון ב-1876.
ככה זה בדיוק נראה וזה הבסיס החוקי למכרז התדרים, לאגרות התדרים, לחלוקת התדרים, למכרז התדרים ולכל מה שקשור בטכנולוגיות הסלולר של המאה ה-21. מדהים. פשוט מהמם.
ב. אין מדיניות תדרים ותכנון תדרים. הבאנו לאחרונה דוגמה (
כאן) אין מתנהלים מכרזי תדרים במדינות אחרות בעולם, למשל בארה"ב. כדי שהיה ברור: התדרים הם אותם תדרים בכל העולם. אין בארה"ב יותר תדרים משיש בישראל. הספקטרום הוא אותו ספקטרום, מה שקובע זה איך מטפלים בו.
הספקטרום זה משאב לאומי קריטי לא פחות מגז ומחצבים, שחשוב לטפל בו בזהירות ובשיקול דעת מרבי, עם תמיכה ציבורית והחלטות ברורות ושקופות. לכן, יש צורך ב"מדיניות תדרים לאומית" (העוברת תהליכי הסכמה לאומיים ברמה הגבוהה ביותר, ותהליכי חקיקה מתאימים) ו"תכנית תדרים לאומית" (בד"כ זה נעשה במדינות המערב בתכנית עם תכנון ל-10 שנים קדימה). שני הדברים הללו
לא קיימים במדינת ישראל. אפילו לא התחילו לעסוק בהם בשנים האחרונות. השר לשעבר
אריאל אטיאס היה השר האחרון שאי פעם חתם על
מסמך מדיניות בתחום התדרים, מסמך שנגנז מייד לאחר שנחתם על ידו, ממש בסיום כהונתו (בתחילת 2009).
אז איך עושים מכרז לתדרים, בלי מדיניות תדרים לאומית ובלי תכנון תדרים לאומי? עובדים בשיטה הישראלית הידועה בשם: "ישראבלוף". מאלתרים ומפברקים כיד הדימיון. יוצרים "יש מאין", כמו
הפרסומות לדור 4.5.
ג. איך מחלקים בכלל תדרים ומוציאים אותם למכרזים? את זה אסור לשאול.
בישראל, יש שני גופים העוסקים בכך: "ועדת התדרים העליונה", ו"ועדת התדרים" (לעבודה השוטפת). "ועדת התדרים העליונה" לא התכנסה לדיון בנושא חלוקת התדרים בישראל בקדנציה האחרונה. גם לא בקדנציה הקודמת וגם לא בקודמת לקודמת. ועדה זו
לא התכנסה מעולם ולא קיבלה מעולם שום החלטה על שום תדר. למה? התשובה בסעיף הקודם: אין מדיניות ואין תכנית לתדרים. אז על מה יש בכלל לדון ולקבל החלטות?
"ועדת התדרים השוטפת", מתכנסת בחשאיות מפעם לפעם ועל כך יש דוחות ביקורת
חמורים ומזעזעים, חוזרים ונשנים, של מבקר המדינה ועשרות רבות של מאמרים שלי, שחושפים ומתארים את הכאוס הרגולטורי של התנהלות ועדה זו (ליתר דיוק, זו בכלל לא ועדה. אלו החלטות של אדם אחד, שלא במקרה שמו אותו בתפקיד הזה, לקבל החלטות ספק חוקיות בקצב מסחרר: סמנכ"ל בכיר לספקטרום,
נתי שוברט). הוא הוצב שם (ליתר דיוק "הושתל" שם), כדי לשמור על הכאוס רב השנים ולהתעלם מדו"חות מבקר המדינה (וגם המבקר הפנימי של משרד התקשורת), כי יש מי שמרוויח מהכאוס. לא נרחיב היום בנקודה זו, כי יש עוד הרבה נושאים, שהם בכאוס מוחלט,
בסעיפים הבאים...
ד.
תוקעים את היכולת לפרוס אנטנות ומונעים פריסת אנטנות קטנות ואנטנות ל-Offload של Femtocell ו-WiFi. כאן, יש אדם אחד האחראי על
כל ההחלטות בתחום זה והוא
גלעד ארדן, שהחל בתהליך הזה עוד בהיותו השר להגנת הסביבה. מדובר בשר, שיצר רגולציה והיסטריה ציבורית סביב נושא הקרינה (כדי להצדיק את המאבק שלו נגד האנטנות), מה שאין
בשום מדינה בעולם. הוא גם
עצר את היכולת
של Unlimited להציע חיבורי סיבים ומתן תשתית לפריסת אנטנות LTE לחברות הסלולר הצריכות לפרוס תשתיות (בניגוד
לנעשה בעולם המערבי). ישראל היא המדינה היחידה בעולם, שכל מה שנעשה במכרז התדרים ל-LTE הוחלט ע"י אדם אחד, בהליך חשאי, אדם בעל אינטרסים מאוד מוזרים (בלשון המעטה):
גלעד ארדן.
ה. מבטלים מכרז קודם בפיקציה ולוליינות חוקית. "רפורמת כחלון" (כך
משה כחלון מנכס לעצמו את המכרז הקודם לתדרים ויוצר מזה מפלגה חדשה), רפורמה זו בוטלה במכרז זה, ע"י תרגיל משפטי האומר כך: מי שזכה במכרז הקודם בתדרים ויזכה גם בתדרים במכרז הזה, פטור מהחובות החוקיות של המכרז הקודם.
או בעברית פשוטה, למי שמתקשה להבין את ההגיון: החובה של הוט מובייל וגולן טלקום לפרוס רשת סלולרית של ממש בכל הארץ בעלויות של כמיליארד שקלים לכל רשת, כדי לייצר בישראל 5 חברות סלולר אמיתיות המתחרות זו בזו, כי הוכח, ש-3 חברות לא מספיקות כדי לייצר תחרות, חובה זו
מתה מות נשיקה, עם הזכייה הבאה שלהן בתדרים.
הפעם, זו זכייה, שבה כבר אין חובה לפרוס רשת סלולרית של ממש ויש יכולת להפוך ל-MVNO (ספק וירטואלי) באמצעות תרגיל "רשת משותפת" (דהיינו: לרכב על רשת של ספק סלולר ותיק, שיש לו רשת ארצית). על ידי כך, משיגים שני דברים במכה אחת: מבטלים את "רפורמת כחלון בסלולר" ומורידים דרסטית את מספר האנטנות בישראל.
ו. הפיברוקים שהם פשוט פיברוקים: אם הסעיפים הקודמים נוגעים למנהל תקין, תרגילים משפטיים וענייני פרודצורה, שניתן לפרש אותם לכאן ולכאן, בתרגיל כאן אני מתאר שני פיברוקים, שהם פשוט פיברוק. דהיינו:
המצאת יש מאין. בדיוק כמו
דור 4.5 של סלקום. מדובר בתחמנות מהסוג הגרוע ביותר.
לא פלא, שעל התחמנות הזו לא חתום סמנכ"ל הספקטרום, אלא בעלי תפקידים אחרים (דוגמת
סמנכ"ל הכלכלה,
מומחה לפיברוקים, מנכ"ל המשרד והשר), כי סמנכ"ל הספקטרום, עם כל התחמנות שלו, יודע, שההחלטות הבאות ממש עברו במשרד התקשורת את גבול הפיברוק האפור ונמצאות ממש בתחום השחור. תחום של
שקר מוחלט.
שני הפברוקים קשורים זה בזה והם הבסיס העיקרי למכרז התדרים ל-LTE, שהיה אתמול:
1. הפברוק הראשון הוא שיש מחסור חמור בתדרים ל-LTE. לא רק שאין מחסור בכלל (נותח בהרחבה כמה פעמים, למשל
כאן,
כאן ו
כאן), מנכ"לים לשעבר של משרד התקשורת דוגמת
דני רוזן ו
שלמה וקס, השמיעו בקולם היכן יש תדרים פנויים ו
דני רוזן הופיע
בכמה במות ושטח את הידוע לו ומה נדרש לעשות (ראה
גם כאן. פורסם לפני קרוב לשנתיים).
איש במשרד התקשורת לא התייחס לדבריהם, וגם לא לאנליסטים ומומחי תקשורת אחרים, כדי לא למוטט את הפברוק הזה. זאת, כדי להעצים את המחסור המדומה בתדרים. בהמלצת מנכ"ל משרד התקשורת, הגדיל
גלעד ארדן את התרגיל על ידי כך, ש
הוריד את תדרי ה-2,600 מגהרץ מהמכרז, כדי
להגדיל את הלחץ ו"ליישר" את שוק הסלולר בלחץ לפי
התכתיבים החדשים שלו.
2. הפברוק השני הוא
פיברוק הצורך בשת"פ אנטנות. לצורך
הפיברוק הזה הומצא פיברוק, שכולו חסר כל בסיס האומר כך:
שת"פ בדור 4 מחייב אוטומטית שת"פ בדור 3, ולכן ניתן לוותר לשחקנים החדשים בעולם הסלולר (הוט מובייל וגולן טלקום ובהמשך למרתון-018), על פריסת רשת דור 3 (ובכך הם נהפכים ל-MVNO משודרג, ועי"כ אפשר לחסל באחת את תוצאות מכרז התדרים הקודם, ליצירת תחרות בשוק הסלולר הישראלי, מיוזמתו של השר הקודם, משה כחלון). כך, הרפורמה הסלולרית - פשוט נקברת.
גם מחסלים אגב כך את היכולת לספק LTE-A. מפני שהיה צורך לחלק 60 מגהרץ לכל חברה (או לפחות 40 מגהרץ, או המינימום שבמינימום - 20 מגהרץ, לא מנות של 5 מגהרץ, כמו שהיה במכרז אמש), כדי להתקדם ל-LTE-A. אגב, בעולם יש כבר מעל ל-50 רשתות LTE-A עם ביצועים מדהימים של 300 מגה ומעלה.
כך, בשני פיברוקים מקבילים, גם מונעים פיתוח רשתות מתקדמות לעשור הקרוב, מבטלים את הצורך במתחרים חדשים בעלי רשתות סלולר עצמאיות וגם מצמצמים את מספר האנטנות, תוך מניעת יכולת לתת שירות מתאים לעולם הסמארטפונים והטאבלטים, בפריסת רשתות קטנות ל-Offload.
ז. מאפשרים בתרגיל מתוחכם לשחקן חדש להתחרות במכרז לתדרי סלולר בלי כל בסיס חוקי:
אסור היה לאשר למרתון 018 להשתתף במכרז משתי סיבות טובות, שכל אחת בפני עצמה מספקת כדי למנוע את ההשתתפות של מרתון-018 במכרז:
1. על פי דיני המכרזים בארץ ובעולם, ספק, שזוכה במכרז ציבורי כלשהו ולא מממש את זכייתו בגלל מחדליו שלו עצמו, לא יכול לגשת אחר כך למכרזים חוזרים באותו נושא (ויש מדינות המרחיבות זאת: אינו יכול לגשת לשום מכרז בשום נושא). הספק הזה חייב לעמוד בתקופת צינון. ברוב העולם מקובל להטיל עליו צינון בין 5 ל-10 שנים. זאת, כדי ללמד לקח את מי שכושל ומטריד את המדינה במכרזים, במצגי שוא.
מרתון-18 זכתה בתדרים במכרז הקודם, אך לא הצליחה לממש את זכייה בגלל שלא העמידה את הערבויות הנדרשות במכרז. זו בדיוק הסיבה למה לא היה צריך לאפשר לה לגשת שוב למכרז, באותו נושא, שלוש שנים אחרי המכרז הקודם.
2. אי אפשר להקים חברת סלולר ל-LTE עם 5 מגהרץ. היות ובתנאי המכרז אמש, מרתון-018 יכלה לקבל לכל היותר רק 5 מגהרץ, מראש היה צריך למנוע ממנה מלהשתתף במכרז. זאת, כי מכרז התדרים הוא מכרז לספק סלולר עם תשתיות ותדרים, ולא לספק וירטואלי המספסר בתדרים, בלי כל כוונה בכלל להקים תשתיות סלולר.
תהליך הקמת MVNO אינו דורש תדרים, כי הוא "רוכב" על רשת אחרת. הקמת MVNO זה תהליך אחר לגמרי. כך נוצר לו מצב, שבו במשרד התקשורת יצרו חסרון מלאכותי בתדרים, יצרו עודף של מתמודדים פיקטיביים, מה שמעלה את "מס התדרים" המוטל על כולנו והלחיץ את כל חברות הסלולר.
ח. נותנים הקלות למי שלא מגיע לו הקלות. במכרז אמש ניתנו הקלות ל-3 טייקונים חדשים (יחסית) בישראל: חזי בצלאל (מרתון-018), פטריק דרהי (הוט מובייל) וקסבייה ניאל (גולן טלקום). היחיד, שמגיע לו (אם בכלל) "הגנת ינוקא", כי הוא חדש בעולם הסלולר זה חזי בצאלאל (מרתון-018). זהו.
למה ניתנו הקלות למי שלא מגיע לו? זה פשוט חלק מהתרגילים הקודמים, שהכפיפו את החברות הוותיקות לכללים החדשים שהם: פחות אנטנות, פחות שירות מתקדם לציבור הנייד בטכנולוגיות חדשות (LTE-A ו-Offload).
ט. מי הפסיד ומי הרוויח מהמכרז? כדי לספק שיפור ב-LTE ולא לספק "דור 3.5 משודרג", כמו שיש היום עם ה-LTE ב-5 מגהרץ לערוץ, יש צורך, שלכל חברת סלולר בעלת תשתיות סלולר (ואחרי המכרז הזה תישארנה רק 3 תשתיות סלולר, במקום 5), תהיינה לפחות 20 מגהרץ לערוץ. זה לא קרה במכרז שהסתיים אתמול.
פרטנר והוט הרוויחו במכרז, כנראה פלאפון היא המפסידה. סלקום יכולה הייתה להיות להיות הזוכה הזמנית הגדולה (והפתעה לסיום):
לפני המכרז היה לפרטנר 10 מגהרץ ב- 1,800 מגהרץ, בהנחה שהיא תסגור את דור 2 שלה די מהר, אז היא יכולה להשתמש בשנים הקרובות ב- 10 מגהרץ (5 מגהרץ מהם הם אלה שבשימוש עכשיו), פלוס 5 מגהרץ שזכתה במכרז פלוס 5 מגהרץ של הוט (אם יאושר סופית השת"פ באנטנות בינהן) - סה"כ 20 מגהרץ.
בסלקום-גולן טלקום (אם יאושר סופית שת"פ האנטנות ביניהן), היה לסלקום 17 מגהרץ בשימוש בתחום ה-1,800 מגהרץ, 5 מגהרץ יישאר לדור 2. כך נשאר 12 + 5 זכיה של גולן טלקום + 3 זכיה של סלקום, סה"כ 20 מגהרץ.
פלאפון + מרתון-018 (אולי): פלאפון זכתה ב-15 מרתון-018-אקספון ב-5, סה"כ 20 מגהרץ.
כלומר: לקוחות סלקום-גולן טלקום ופלאפון-מרתון-018 יהנו מ-20 מגהרץ, שזה כרגע עד 150 מגהביט לשניה בהורדה וגם ללקוחות פרטנר-הוט יש 20 מגהרץ, שזה גם כן 150 מגהביט לשניה בהורדה, במקסימום.
וכאן נכנס עניין
הספסרות. מרתון-018 תלך עם מי שייתן לה את התנאים הטובים ביותר, כדי "לרכב" על הרשת שלו כ-MVNO, תמורת ה-5 מגהרץ, וייתכן שהיא לא תתחבר בכלל
עם פלאפון ואז כל התמונה תשתנה. כך, מרתון-018 הופכת להיות "אס" מבוקש בחפיסת הקלפים שמשרד התקשורת זרק אמש על השולחן. כעת, ה-5 מגהרץ המצוקמקים שלה - "שווים זהב". כך יוצרים באופן מלאכותי את "הבהלה לזהב", דהיינו: לתדרים הללו.
ייתכן בהחלט, שנראה פה רשת משותפת לשלושה מפעילים: של פרטנר-הוט מובייל-מרתון-018 עם 25 מגהרץ, או אפילו סלקום-גולן טלקום-מרתון-018 עם 25 מגהרץ! (מול 15 מגהרץ של פרטנר-הוט ולכל היותר 20 מגהרץ, אם יפנו את כל לקוחות דור 2 מהר מהרשת, ו-15 מגהרץ של פלאפון), שזה ייהיה כמעט הגשמת החלום של סלקום.
זה אמנם לא יאפשר לסלקום להפעיל רשת בדור 4.5, רשת LTA-A,
כמו שסלקום אמרה וטענה בפרסומות של "דור 4.5". אבל במקרה כזה, סלקום תהיה
בעדיפות טכנולוגית משמעותית מול מתחרותיה. במקרה הזה, פלאפון תהיה
המפסידה הגדולה (בכל מקרה) של המכרז.
חזיתי זאת
לפני שנה וחצי (אז היו במכרז גם תדרי ה-2,600 מגהרץ), וחזרתי
וניתחתי אפשרות זאת לפני כשלושת רבעי שנה, וכעת זו אפשרות שיכולה להתגשם. אם מרתון-018 תחבור לסלקום (עם גולן טלקום), סלקום שמחוברת בצורה
מעוררת תהיות עם השר
גלעד ארדן, כך שיהיה כאן אולי
צוות מנצח, בשוק הסלולר הישראלי.
בתסריט הזה,
גולן טלקום תרכוש די מהר את סלקום (ואולי גם את מרתון-018,שהיא מטרד זעיר ביותר בתכנית), כדי להשיג את יעדיה,
במינימום השקעות בתשתית, כמו שהחוק חייב אותה לעשות. כך, שבהחלט אפשרי שמי שיהיה
המרוויח הגדול ביותר לאורך זמן במכרז התדרים שהסתיים אמש, בלי צורך בכלל לפרוס אנטנות לתדרים הללו ובלי צורך לשלם תשלום מלא על התדרים הללו, הוא
מיכאל גולן, עם שותפו
קסבייה ניאל. כך, "מהפכת הסלולר" של גולן טלקום תושלם,
באקט סיום מפתיע, מוצלח (מבחינתם) ומרשים ביותר.
שורה תחתונה: אינני יודע אם יהיה בישראל האדם הישר ואמיץ הלב, שיצא
נגד הפארסה הזו של מכרז תדרים מפוברק והבלתי חוקי, שיצר מציאות מעוותת בשוק הסלולר הישראלי ומונע התקדמות רשתות הסלולר בישראל לטכנולוגיות חדשות.
גלעד ארדן הלך (למשרד הפנים), אך המורשת המעוותת שלו נשארת עימנו
לנצח. "בכייה לדורות".