חשיפה וניתוח: הידרדרות התפתחות תשתיות הסלולר בישראל (אותה חזינו במדויק בתחילת העשור), ממשיכה ותמשיך בטווח הזמן הנראה לעין, הפעם בגלל ה"ישראבלוף" הנקרא "שת"פ אנטנות" על רשת סלקום, שהוא לא יותר מחברות פיקטיביות, שאנו חושפים היום באופן מלא, כשבמרכז השת"פ קיימת חברה ("שותפות מוגבלת") בשם CMG Network (ויש עוד אחת, פיקטיבית עוד יותר, בשם CG Network). "פירמידה של שקרים" והפרות חוק ורישיון בקנה מידה מבהיל, שנבנתה ע"י צמרת משרד התקשורת וקיבלה ומקבלת גיבוי מלא ועקבי מצמרת זו.
מאת:
אבי וייס, 13.10.18, 18:45
בלעדי: היות והציבור בישראל נהנה ממחירי סלולר הנמצאים "ברצפה" (בכל קנה מידה עולמי), ומשרד התקשורת הפך להיות "כלי שרת" פעיל של חברה אחת בשוק התקשורת הישראלי (
כמפורט כאן), אנליסטים, כלי התקשורת וגם אזרחים מן השורה לא מבינים:
למה אי אפשר לתקן את המצב הזה.
זאת, למרות כל הניסיונות, שראשי משרד התקשורת מתארים בספינים שלהם (איך הם דואגים לקדם את תשתיות הסלולר בישראל). המדובר במצב,
שהחל להידרדר בתחילת העשור, עד כי הגענו די מהר
מ-5 רשתות סלולר בתחילת העשור (4 רשתות סלולר היו בישראל בעשור הקודם: פלאפון, סלקום, פרטנר ומירס, שהיו
מובילות בטבלאות ההשוואה העולמיות, עליהן אמורה הייתה להתווסף רשת חמישית עצמאית, של גולן טלקום, בתחילת העשור הנוכחי) ו
נפלנו די מהר במדינת ישראל, בגלל
רגולציה מוטעית ומושחתת,
ל-3 רשתות סלולר די מקרטעות כיום. זאת,
ללא פריסה ארצית מלאה ("הפריסה הארצית" הורדה מעל חברות הסלולר בתרגיל סודי,
שחשפנו בזמנו), ועם "דור 4" די נכה, בחלקים לא מעטים של המדינה.
אגב, התהליך של ירידה בהיקף הרשתות הסלולריות - עד שתגיע בעתיד אולי
לרשת סלולרית אחת כבר החל (מזמן) וכבר יש כיום מאות רבות של מתקנים סלולריים
המשותפים לכל 3 החברות בעלות תשתיות סלולר. כך, שאם נפגע התורן המשותף והתשתיות המשותפות לתורן הזה (דוגמת מערכות החשמל, תשתיות הזנת המידע וכיו"ב), מכל סיבה שלא תהיה, 3 רשתות סלולר נופלות בבת אחת,
כולן. כלומר:
אין שירותי סלולר ללקוחות
כל החברות בישראל.
זאת, כשבעולם כבר
154 מפעילי סלולר בכ-66 מדינות מתנסים כבר ב-5G ו-67 מפעילי סלולר ב-39 מדינות כבר מפעילים 5G מסחרי, או שיפעילו 5G מסחרי בקרוב. בינהן נמצאות רוב מדינות המפרץ הפרסי, כולל סעודיה.
הסיבה המרכזית לכך, שהתחרות בסלולר
תישאר חזקה (בניגוד לכל התחזיות השגויות של אנליסטים וחלק מכלי התקשורת, מהעבר ומההווה), היא:
לחלק מהשחקנים, דוגמת גולן טלקום ו-
We4G,
שהן למעשה Full MVNO אבל עם רישיון סלולרי מלא, שלא לדבר על
רמי לוי תקשורת,
אין שום אחריות לכלום. אין בשום מדינה בעולם מצב שבו ספק סלול דוגמת We4G נכנס לשת"פ אנטנות בלי שום אנטנה משלו. לא ייתכן בכלל מצב כזה בעולם, כי למצב הזה קוראים MVNO (ספק סלולר וירטואלי), ולא ספק סלולר רגיל.
החברות הללו (וגם הוט מובייל) יכולות לספק לשוק "
מחירים ברצפה" כאוות נפשן,
בכל עת ובלי כל מגבלה. המצב הזה
יכול להמשך עוד כמה עשורים (כל עוד הרישיונות של החברות הללו בתוקף, והם בתוקף ל-10 ועד ל-20 שנה, עם אופציה להארכה...).
את המצב הזה יצרו ראשי משרד התקשורת -
במו ידיהם.
איך נולד ה"
ישראבלוף", ששמו "
שת"פ אנטנות על רשת סלקום", אפשר לקרא במאמר "
חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר". המאמר כאן הוא
המשך למאמר הזה וכאן אנו "נרים את המסך" מעל ה"ישראבלוף" הייחודי שנקרא CMG Network והתאומה הפיקטיבית עוד יותר, CG Network. זו הפיקציה, שהייתה אמורה להיות חברת שת"פ האנטנות של 3 החברות (סלקום, גולן טלקום ו-We4G) וזו הפיקציה, שמחזיקה את הרישיון לשת"פ אנטנות של הרשת כביכול המשותפת, אבל במציאות
זו הרשת של סלקום, בשליטתה, תחזוקתה ותפעולה המלאים.
הכאוס בעניין התנהלות סלקום בשוק התקשורת לא החל אתמול. הוא החל ממש עם הקמת החברה ב-1994, שקיבלה כשנתיים לאחר שהוקמה (קצת בדומה לפלאפון שקדמה לה), רישיון סלולרי
מאוד משונה ומקוצץ בסעיף מאוד חשוב, שמקרין על התנהלות סלקום מאז הקמה ועד היום (הסבר מלא למתעניינים -
כאן). יודגש,
שרק פלאפון וסלקום קיבלו סוג כזה של רישיון, מכל העשרות הרבות של בעלי רישיון תקשורת בישראל.
בעשור הקודם, זה היה הכיסוי ל"שדידת הציבור" במחירי סלולר מטורפים ושאר תרגילים על הציבור וכיסו (וגם תרגילים על הבנקים והבורסה, ראה ערך
נוחי דנקנר). המדובר בכספים בהיקף של מיליארדי ש"ח לשנה (בכל החברות),
שזרמו מידי שנה לכיסי מנהלי ובעלי החברות הסלולריות, בעלים ,שרכשו אותן בתרגילים פיננסיים מורכבים, שלא כאן המקום לפרטם.
היו
לכאוס הזה כמה שיאים גם
בעשור הנוכחי, למשל
בתחום ה-OTT ו"
שדידת משאבי עידן +". "
המכרז של המדינה" להפרטת "עידן +" ככל הנראה כיום (2018) - נכשל. כך, חברות תקשורת גדולות (דוגמת סלקום ופרטנר) יכולות "לשדוד" את משאבי המדינה (בשווי של כ-25 מיליון ש"ח לשנה, שזו עלות תפעול התשתית הזו ע"י המדינה), משאבים הנמצאים בבעלות הרשות השנייה, והן אכן "שודדות" את המשאבים הללו - באופן חופשי. לא להתבלבל בין משאבי החברות המפיקות והמשדרות שידורי טלוויזיה מעל תשתיות "עידן +", לבין התשתיות הציבוריות של "עידן+" עצמה, תשתיות הממומנות מהכסף של משלמי המיסים בישראל. בנוסף, הרשות השנייה מתעלמת מכך, שלכל "השודדים" הללו גם אין רישיונות לספק שירותי OTT על בסיס משאבי "עידן +" ללקוחותיהם (עבירה פעוטת ערך של 3 שנות מאסר ועוד סנקציות כלכליות כבדות).
זה המשיך בשנה האחרונה בפריסת סיבים ואינטרנט ועוד שירותים רבים לבתים, ללא רישיון וללא Open Access ע"י סלקום, וכעת זה מתמקד סביב כל "
שינויי הרגולציה" סביב אנלימיטד (שנרכשה ע"י סלקום), כדי
ליצור מערכת
מונופוליסטית נוספת וחדשה בעולם התקשורת הישראלי.
ההתחלה של הכאוס בעניין שת"
פ האנטנות של סלקום בוצעה בסדרת החלטות, שהיו אז נסתרות מהציבור, בזמן ש
צחי הנגבי היה מ"מ שר התקשורת,
שלמה פילבר ("עד המדינה") היה מנכ"ל המשרד ו
שמילה מימון, (בתמונה משמאל), ש"הכין" את כל המסמכים הרגולטוריים בעניין, פעל לקדם את עצמו והתמנה למשנה למנכ"ל (והיה גם כמה חודשים טובים המנכ"ל בפועל, עד שהגיע
נתי כהן).
שמילה מימון קיבל החלטות שמשנות את כל מתכונת שת"פ אנטנות על רשת סלקום (
מפורט כאן), לא ברור באיזו סמכות קיבל את ההחלטות הללו.
המרכז והמוקד העיקרי של הכאוס היה
ביטול "ההפרדה המבנית" בין סלקום (ו-2 חברותיה לשירות הסלולרי המשותף: גולן טלקום ו-We4G) לבין חברת שת"פ האנטנות (המכונה בשם המקצועי JV
(ר"ת: Joint Venture או במינוח המשפטי המקובל בישראל: "שותפות רשומה").
זאת,, כאשר
היו צריכות להיות 2 חברות כאלו עם רישיון על פי החלטות השר
צחי הנגבי, ושאר ההחלטות הרגולטוריות, שנחתמו אז (בעיקר ע"י
שמילה מימון), אבל
אין 2 חברות JV עם רישיון (נכון ליום כתיבת מאמר זה) וגם האחת שישנה, היא רק
פיקציה אחת גדולה שפרטיה ייחשפו בהמשך הכתבה.
ההשלמה ו"הסגירה" של מעגל הפרות החוק, התקנות והרישיונות הללו, בוצע
ממש לאחרונה, בקדנציה של
איוב קרא כשר התקשורת ו
נתי כהן כמנכ"ל המשרד (שניהם בתמונה למעלה משמאל), עם מתן כל האישורים ל-We4G "לצאת לדרך" בשירותי סלולר
כמפעיל סלולרי עם רישיון מלא ומקבלת את כל השירותים מרשת סלקום (דור 4, דור 3 ולפי הצורך גם דור 2).
לקראת החשיפה כאן, אספתי הרבה מסמכים, תצלומים, התכתבויות, שיחות וכיו"ב. כך, שאני מציג כאן רק את
הסיכום של כל מהלכי החשיפה. למי שמעוניין לצלול לפרטים, אני מצרף לינקים רבים לכל המסמכים העיקריים, שמוכיחים את כל מה שכתוב כאן, וגם מציג כמה תצלומים בנספחים כאן למטה.
לאור מה שחשפתי בתחקיר שערכתי, שלחתי ביום
13.9.18 לצמרת משרד התקשורת וכן לסלקום, CMG Network, גולן טלקום ול-We4G, את השאלות הדחופות ביותר הבאות:
"שלום רב,
1. בהמשך למאמר
שפרסמתי בנושא הנדון, ובהתאם למידע הקיים באתר משרד התקשורת,
הלכתי לחפש את חברת
CMG Network (שותפות רשומה שהיא ה-
JV לעניין שת"פ האנטנות, שבמרכזו מצויה חברת סלקום),
בכתובת הרשומה באתר המשרד ו
ברישיונה (רח' יגאל אלון 98 בתל-אביב),
אך לא מצאתי דבר כזה שם (מצאתי שם רק את
המשרדים של גולן טלקום).
מאוחר יותר נודע לי, שהשותפות הזו (
CMG) ממוקמת דווקא ב
ראש-העין (
רחוב המלאכה 15,
במבנה של סלקום -
נטוויז'ן).
2. ביקשתי מ"יחידת חופש המידע" במשרד התקשורת את
כל הרישיונות לכל החברות הקיימות בתחום ה-JV (לשת"פ אנטנות) וקיבלתי את הרישיונות של
CMG ו-
PHI (ה-JV של פרטנר-הוט-מובייל). ואלה
כל הרישיונות הקיימים (מסוג זה), כפי שמשרד התקשורת השיב לי, "שחור על גבי לבן".
כלומר, לשת"פ האנטנות, שבמרכזו
סלקום יש
רק רישיון אחד, ל-CMG Network.
3. ברישיון של
CMG (
המצ"ב) לא ברור למי
CMG מספקת שירות של שת"פ אנטנות, כי כל הנספחים חסרים ובגוף הרישיון אין זכר לדבר כזה.
אולם, בעיון
בפרטי השותפות הזו וגם במי שהקים אותה (
מצ"ב המסמכים):
סי.אם..ג'י. ניהול נטוורק בע"מ, עולה, שהיא כוללת את
כל שלוש החברות: סלקום, גולן טלקום ו-
We4G (לשעבר מרתון-אקספון-018).
4.
אולם, גם
ברישיון של We4G (בנספח של החלטת שר התקשורת דאז) וגם
ברישיון של סלקום, וגם
בתיקון 94 לרישיון של סלקום התואם ל
תיקון 2 לרישיון של מרתון-אקספון-018 (כיום
We4G) (לוחות הזמנים הקיימים בתיקונים הללו עודכנו בהמשך, ללא שינוי משמעותי בלו"ז המופיע בתיקונים הללו), תיקונים לרישיונות, שיצאו בזמנו בחתימת
שמילה מימון (שאז היה המנכ"ל בפועל),
עולה מהם, שהיה צורך להקים 2 (שתי) JV לעניין שת"פ האנטנות הזה.
מצ"ב המסמכים הרלבנטיים והם גם מופיעים בנוסח זהה, בלינקים המצויים כאן.
אגב,
ברישיון של גולן טלקום (שמכונה בשם גש"ה במסמך השר, שנמצא רק ברישיון של
We4G בנספח י"א), אין משום מה
שום מילה על עניין שת"פ האנטנות וה-
JV, למרות האמור
בתיקון מס' 26 לרישיונה, בחתימת
שמילה מימון, שפורסם ב-
31.12.17. לא ברור למה הרישיון של גולן טלקום
אינו מעודכן באתר משרד התקשורת.
5.
השאלה המרכזית, שנשארה בלתי פתורה כרגע: היכן ה-JV השני??"
קיבלתי רק תגובה אחת, מגולן טלקום, בזו הלשון: "
התאגידים הוקמו כנדרש. אם יש לך שאלות בנושא
הרגולציה אנא פנה למשרד התקשורת".
מהאחרים (משרד התקשורת, סלקום ו-We4G)
לא הצלחתי לקבל תגובות, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובות אעדכן בהתאם. קוראינו הוותיקים כבר יודעים, שלא אקבל תגובות (די ברור למה).
לאור מידע נוסף, שלחתי ביום
3.10.18 שאלות השלמה, מלוות בתצלומים כדלהלן (לצמרת משרד התקשורת ולסלקום):
"בהמשך לשאלות למטה [נמצאות כאן מעל], מתמונות עדכניות על ה"ישראבלוף", שנקרא
CMG Network וגם CG Network המצ"ב [התמונות העיקריות
בנספח ב' כאן למטה], עולה, שמדובר במשרדים פיקטיביים וריקים (אפילו את הבלונים מ"טקס ההשקה" של המשרדים שהיה לפני כחצי שנה,
השאירו),
משרדים - שלעיתים
המנכ"ל הפיקטיבי ומזכירתו מגיעים למשרדים הללו,
שאין בהם מאומה ולא מתבצע בהם מאומה, כאמור וכנדרש
ברישיון הפיקטיבי, שהמשרד העניק ל"ישראבלוף" הזה, משרד ששכח,
שצריך 2 חברות כאלו בעלות רישיון ו
לא אחת עם רישיון (כשבמציאות, ניהול הרשת המשותפת, המתבצע בפועל
כולו רק בסלקום).
הייתכן?"
תגובות לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובות - אעדכן בהתאם. לא להיות במתח. ברור לחלוטין, שלא אקבל תגובות (די ברור למה).
הסברים נוספים (ולינקים למסמכים), למי שלא הבין כיצד התרגיל הזה התנהל "מאחורי הקלעים":
במקום שת"פ אנטנות הדורש הקמת JV כפי שנדרש בחוק, בתקנות וברישיונות של החברות (ראה גם
בכתבה הקודמת וגם ב
נספח א' כאן למטה), נעשו כמה מהלכים, שאנו חושפים כאן לראשונה.
ב-
10.1.18 הוקמה חברה בע"מ בשם "
סי.אם.ג'י ניהול נטוורק בע"מ", שמורכבת
מ-6 דיקרטורים (מ-3 החברות: סלקום, גולן טלקום ו-We4G - או מרתון אקספון - 018 בשמה הקודם). מעיון בשמות כל 6 הדירקטורים עולה, שמדובר ב-6 מנהלים בכירים מכל 3 חברות הסלולר, שיכולים לשבת ביחד, בלי שום בעיות של "הפרדה מבנית", בחדר הישיבות הזעיר המצוי במשרדים ברחוב המלאכה 15 בראש העין, כי זו חברה בע"מ
ללא כל רישיון תקשורת. לסלקום יש רוב בחברה זו והיא בפועל שולטת בה.
אם לא די בכך, באותה תקופת זמן הוקמה
חברה בע"מ נוספת בשם סי.ג'י ניהול בע"מ, שיש בה
4 דירקטורים ל-3 חברות (כל 4 הדירקטורים הללו נמצאים
גם בדירקטוריון של "CMG ניהול נטוורק"). כלומר: לסלקום יש ב-"CG ניהול" 2 דירקטורים (
רון שבילי שהוא סמנכ"ל הנדסה וטכנולוגיות של סלקום ו
שלומי פרילינג שהוא סמנכ"ל כספים של סלקום), ולגולן טלקום ו-We4G יש דירקטור אחד. זאת, כדי להבטיח, שלסלקום תהיה "שליטה" ב"פירמידה" הקטנה והפיקטיבית, שהוקמה לעניין "שת"פ האנטנות". גם לחברה בע"מ הזו, אין כל רישיון תקשורת, לכן גם אין עליה שום הגבלות של "הפרדה מבנית".
2 החברות בע"מ הפיקטיביות הנ"ל
(CMG ניהול נטוורק ו-CG ניהול) יושבות
ברח' המלאכה 15 בראש העין. ומתוך "CMG ניהול נטוורק בע"מ"
נולדה "השותפות הרשומה" ביום
22.1.18, בשם "
סי. אם.ג'י נטוורק שותפות מוגבלת", שעל פי רישום ההתאגדות שלה היא עוסקת
רק בתדרי דור 4 (כלומר: אולי יש חברה - שותפות רשומה עלומה
אחרת, שעוסקת בתדרי דור 3 ודור 2 הנלווים לדור 3, אבל היא מעולם לא הוציאה רישיון לשום דבר, עד היום).
ואכן, יש
שותפות נוספת ברחוב המלאכה 15 בראש העין (אפשר לראות את שמה בתצלום הימני בנספח ב' למטה). זו
סי.ג'י נטוורק שותפות מוגבלת, היא הוקמה ב-
18.2.18, ולפי הגדרתה היא העוסקת בתדרי דור 3 (וכנראה גם בתדרי דור 2...). לפי
פרטי השותפות הזו היא שותפות בין סלקום לגולן טלקום ומי שמחזיק בשליטה בה זו חברת "CG ניהול" והיא גם "מורשה החתימה". מקווה שלא התבלבלם בין השמות. כאן, כל צד השקיע 499 ש"ח בשותפות (התקדמות לעומת ה-399 ש"ח של השותפות הקודמת). לחברה הזו אין כרגע רישיון לשום דבר והיא לא קיימת בשום מקום, עם שום עובדים, היא קיימת רק בניירות. סתם פיקציה, אולי כדי להראות למשרד התקשורת שיש גם "שותפות רשומה" לעניין תדרי דור 3.
השותפות הרשומה הראשונה (שנולדה ב-
22.1.18 תחת השם "
סי.אם.ג'י נטוורק שותפות מוגבלת"),
היא בעלת רישיון ה-JV ממשרד התקשורת (רישיון ה-JV היחיד לעניין שת"פ על רשת סלקום), ושוכנת בפועל מיום הקמתה (כמובן) ברחוב המלאכה 15 בראש העין (ראה צילומים של המשרדים הזעירים והריקים שלה, בנספח ב' כאן למטה).
זה ממש לא ברור למה
ברישיון שניתן לחברה ב-28.3.18 ובאתר משרד התקשורת (כתוב בו, שזה
רישיון עם כתובת מעודכנת) רשומה כתובת ב
תל-אביב כולל הכתובת של מנכ"ל החברה - בכתובת, שבה יש
רק את משרדי גולן טלקום, בעוד ש-CMG של ה-JV עם הרישיון הוקמה ב-
22.1.18 (חודשיים קודם לכן) ב
ראש-העין, במבנה של סלקום, ושם גם נחנכו משרדיה
והם נמצאים שם מאז ועד היום.
העיקר:
חברי השותפות - JV בעלת הרישיון הן 3 החברות הסלולריות הנ"ל,
בתוספת חברת "
סי.אם.ג'י ניהול נטוורק בע"מ", שחשפנו קודם. כל אחת מ-3 חברות הסלולר
השקיעה 333 ש"ח בשותפות... "מורשה החתימה" ב-JV הזה היא
רק "סי.אם.ג'י ניהול נטוורק בע"מ", שהיא "שותף כללי" ב-JV וכל 3 החברות הסלולריות בשותפות הן "שותף מוגבל".
כדי ש"הישראבלוף" יהיה "מושלם", גם הרשות להגבלים עסקיים
הפכה להיות חלק מזה. הקמת "שותפות מוגבלת" לעניין שת"פ אנטנות בין חברות מתחרות, מכונה בלשון המשפטית של הרשות להגבלים עסקיים בשם "מיזוג". כך, בוצע ב-2014 "
מיזוג בין פרטנר להוט מובייל" בעניין
שת"פ האנטנות בשותפות בשם PHI, שותפות, שאינה פיקטיבית בכלל, יש בה
מעל ל-150 עובדים, תשתיות רבות (כולל משרדים) מכל סוג וציוד רב, והיא
באמת מנהלת ומתחזקת את הרשת המשותפת, על פי החוק והרישיון, ועם
"הפרדה מבנית" מלאה, כנדרש בחוק, בתקנות וברישיון.
לכן כבר ב-2017 בוצעו ע"י 3 החברות של שת"פ רשת סלקום (סלקום, גולן טקום ו-We4G) ה"מיזוגים" הבאים (כדי "לסגור את המעגל" של הקמת "השותפות המוגבלת" תחת השם של
CMG Network, אז עדיין לא הומצא השם הפיקטבי הנוסף בסדרת הפיקציות: CG Network):
- בין אלקטרה מוצרי צריכה (זה השם שנרשם ברשות ההגבלים העסקיים, כי גולן טלקום היא חברה בבעלות של אלקטרה מוצרי צריכה), לבין גולן טלקום, ומייד אחר כך מיזוג בין אלקטרה מוצרי צריכה לבין סלקום - כאן.
- בין סלקום לבין מרתון 018 אקספון (כיום זו We4G) - כאן.
לא מצאתי ברשות להגבלים עסקיים מסמכים מעודכנים
להחלטות הללו, כי יש בהם
נתונים קצת לא הגיוניים ואולי אף מטעים (בלשון המעטה), דוגמת העובדה, שעל פי המסמכים שהועברו לגבלים עסקיים, סלקום "מוכרת" במסמכים הללו
חצי מהרשת שלה ל-We4G
וגם "מוכרת"
חצי מהרשת שלה לגולן טלקום (ואז היא כביכול נשארת בלי רשת בכלל), בעוד שבמציאות היא "מכרה"
שליש ל-We4G ו
שליש לגולן טלקום.
כ"כ, עניין
ה-2 חברות JV כנדרש בתקנות וברישיון החברות (וכמפורט בנספח א' כאן למטה),
בכלל לא נזכר במסמכים, שהוגשו ואושרו ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים. כך, שיש כאן "ישארבלוף" בתוך "ישראבלוף".
על פי הבקשות והאישורים, שהוגשו לממונה על ההגבלים העסקיים ושאושרו ופורסמו כנדרש בחוק,
ה-JV של 3 החברות עוסק גם בתדרי דור 2 ו-3 וגם בתדרי דור 4 (ראה כאן, כאן, כאן וכאן).
כלומר, במסמכים שהוגשו, נחתמו ואושרו ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים ל"מיזוגים" - אין בכלל אופציה כזו ל-2 JV. דהיינו: החברות הללו ידעו מראש (ואלה המסמכים ,שנחתמו ע"י עורכי הדין והמנהלים הבכירים של החברות והוגשו לממונה על ההגבלים העסקיים), שהן אינן מתכוונות למלא את הנחיות משרד התקשורת, החלטת שר התקשורת דאז ואת האמור ברישיונן, להקים 2 JV לשת"פ אנטנות, עם רישיונות נפרדים.
גם משרד התקשורת, שקיבל את המסמכים הללו, ידע מראש על התכנון של ה"ישראבלוף", לרבות התכנית, שלא לציית להחלטה להקים 2 חברות JV עם רישיונות נפרדים. והן (3 החברות הסלולריות: סלקום, גולן טלקום ו-We4G)) אכן הקימו בפועל רק JV אחד עם רישיון (ועוד אחד בלי רישיון), במבנה של "פירמידה קטנה" כנחשף לעיל, עם 2 חברות בע"מ מעליו.
ה- JV עם הרישיון גם הוא פיקטיבי (משום שעל פי מסמך הרישום שלו, הוא עוסק רק בדור 4), JV שביקש וקיבל רישיון אחד בלבד, ממשרד התקשורת. אולם, בפועל החברות We4G וגולן טלקום מקבלות שירותים מהרשת שמנוהלת בסלקום (בלבד), גם של דור 4 וגם של דור 3, ביחד.
למיטב הערכתי, לאור ההיסטוריה של התנהלות צמרת משרד התקשורת מתחילת העשור ועד היום (ראה למשל ערך אנלימיטד, שהשר והמנכ"ל הביאו החלטה לממשלה על הקלות הפריסה לאנלימיטד מ-100% ל-40%, כשבמקביל כבר הייתה החלטה נסתרת, שזה יכול להיות גם 0% [אפס אחוז], תחת שם הקוד "הדדיות"), כל צמרת משרד התקשורת, מהשר ומטה, היו מודעים היטב ל"ישראבלוף" הזה. זו גם הסיבה, שאיש לא דרש להקים את ה-JV השני, עם רישיון נפרד. זאת, כי למה לבזבז את כספי סלקום ושות', על תשלום הוצאות, על עוד רישיון פיקטיבי? לא מספיקה אחד? (למי שלא יודע, רישיון זו הוצאה די משמעותית לכל חברה, לרבות דיווחים תקופתיים ושנתיים שדורשים הוצאות שוטפות, כל הזמן).
כך, מה שהחל ב-1996 בהפרת חוק ורישיון של 2 ספקיות הסלולר דאז, פלאפון וסלקום, שהיו דיאופול, התהליך הזה (של צפצוף על החוק בחסות צמרת משרד התקשורת), הפך לתופעה גורפת של כמעט כל החברות ובכל התחומים, כולל למשל, כפי שחשפנו כאן, בתחום שת"פ אנטנות. והדוגמה הכי מרגיזה, בפירוק רשת הסלולר (בעצימת עין של צמרת משרד התקשורת), של גולן טלקום (שלא שילמה עד היום את הקנס בצורת חילוט ערבות, שהוטל עליה, אבל קיבלה מצמרת המשרד את עלויות התדרים ששילמה, בסך 46 מיליון ש"ח, תדרים, שהיו אמורים לשמש אותה ברשת הסלולרית שהיא פירקה...).
הכל
מתחיל ונגמר בנורמות של שוק התקשורת. כעת אנו חיים בנורמות של
הפקר ו"
רפובליקת בננות", כש"לא סופרים את הציבור ממטר" (סופרים רק את בעלי ו
מנהלי חברות התקשורת), מה שכבר הוזכר בספר שופטים בתנ"ך:
בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה.
שורה תחתונה
אין מנוס מפתיחת חקירה, במה שחשפנו כאן. אי אפשר לבטל את "ההפרדה המבנית" בין סלקום ל-CMG (ו-CG) ולהפוך את הכל לצחוק אחד ענק (וסודי, עד שחשפנו אותו כאן), בדיוק כפי שאי אפשר היה להוריד ולבטל את "ההפרדה המבנית" בין בזק ל-YES, בלי להסביר את האינטרסים הציבוריים והרגולטוריים להורדת "ההפרדה המבנית" הזו.
האינטרסים הכלכליים והעסקיים של בעלי החברות, עובדיהן ומנהליהן, אינם יכולים להיות פרמטר לקבלת החלטה רגולטורית שכזו. אלא החוקים, המדיניות, התקנות ותנאי הרישיון של החברות המעורבות ב"הפרדה המבנית", ב-2 המקרים. מי שמשלים עם התופעות הללו, למעשה קובע, שאנו "רפובליקת בננות" וששלטון החוק - לא קיים יותר.
נספח א'
הסעיף ברישיון של סלקום שדורש להקים
2 חברות JV עם רישיון נפרד לכל אחת, לשת"פ אנטנות:
הסעיף
המקביל ברישיון של We4G:
התנאים והלו"ז להקמת 2 חברות ה-JV עם רישיון נפרד, הנחיות שנקבעו בתקנות משרד התקשורת:
נספח ב':
המשרדים הפיקטיביים והריקים של CMG Network ו- CG Network, שמסתתרים להם מאז יום ההשקה ועד היום, באחת הפינות של המסדרונות של בניין השייך לסלקום, ברחוב המלאכה 15 בראש העין: