התחום החשוב והרגיש ביותר בעולם התקשורת הוא התקשורת הניידת ובמרכזה תחום התדרים (ספקטרום). אך התחום הזה מנוהל בשיטת חסמב"ה (חבורת סוד מוחלט בהחלט) תוך הפרות חוק ונורמות, ללא עבודת מטה מסודרת מינימלית, ע"י בעלי תפקידים, שאין להם מושג מה הם מחליטים, בהיעדר כישורים, השכלה וניסיון מתאימים. חשיפת עוד 3 תחומים המתנהלים בכאוס בתחום התדרים, ביניהם העברת אמצעי שליטה בסלקום, כמו שהיה בהעברת אמצעי שליטה ע"י נתניהו לאלוביץ בבזק, מה שהתפתח לתיק 4000, ואילו כעת, כאשר יועז הנדל מעביר אמצעי שליטה בסלקום, אז שקט ודממה והכל מוסתר. "לא ביבי - לא חוקרים".
מאת:
אבי וייס, 21.10.20, 11:02
בימים האחרונים חשפנו סדרת מהלכים לא חוקיים, לכאורה (דוגמאות טריות:
כאן,
כאן ו
כאן), של צמרת משרד התקשורת, חשיפות שאחריהן נשלחו תלונות מתאימות ונוקבות ליועמ"ש, וגם לרשות לניירות ערך.
יצויין, שכבר חשפנו, ששר התקשורת,
יועז הנדל, (בתמונה משמאל), יהיה
השר הראשון בממשלה הנוכחית, שהחלטותיו הועברו לחקירת המשטרה, על פי החלטת מ"מ פרקליט המדינה (זה היועמ"ש ד"ר
אביחי מנדלבליט). פרטי המעשה ייחשפו על ידנו, כשנהיה בטוחים שלא נשבש החקירה, ככל שתתפתח.
כעת "נרים את המסך" מעוד 3 מהלכים והחלטות של
צמרת משרד התקשורת, שלא מפסיקה אפילו יום אחד בפעילותה האינטנסיבית רק לטובת האינטרסים הכלכליים והאחרים, של הנהלת
קבוצת סלקום \ IBC.
1. המשך הסתרת מסמכים והחלטות מאוד משמעותייות בנוגע לקבוצת סלקום:
ביום
18.10.20 שלחתי לשר התקשורת,
יועז הנדל, ולצמרת משרד התקשורת את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: הסתרת החלטה של המשרד בעניין קבוצת סלקום.
שלום רב,
1. קבוצת סלקום
דיווחה לבורסה (מצ"ב צילום) שקיבלה אישור ממשרד התקשורת ל"העברת אמצעי שליטה" לכונסי הנכסים, בכפוף לתנאים מסוימים, כפי שפורטו באישור.
2. אולם, את האישור
איש לא פרסם, גם לא המשרד, וכמובן לא פורסם מה היה הליך האישור ומי חתום עליו.
3. ממתין לפרסום ההחלטה
."
תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
הסיבה המרכזית להתעלמות ולהסתרה של החשיפות והשאלות שלי (כולל חשיפה על חשד למעילה, לכאורה, של השר
בכספי המשרד, חשיפה מהשבוע החולף -
כאן), ולהסתרה של העובדות המזעזעות הללו (להזכיר, המוקד של "תיק 4000" הוא אישור
נתניהו ל
אלוביץ' - YES, ל"העברת אמצעי שליטה",
בדיוק כמו שיש כאן), מהלכים, שמוסתרים ע"י צמרת משרד התקשורת במטרה די ברורה: השר והמנכ"לית רוצים להסתיר החלטות, שיכולות להוביל, לכאורה, לחקירה פלילית נגד צמרת המשרד.
זה כנראה
הלקח העיקרי שהשר למד מ"תיק 4000".
2. הסתרת כל ההחלטות בעניין התדרים ומכרז התדרים הבא:
ביום
1.10.20 שלחתי את סדרת השאלות הדחופות הבאות לשר התקשורת
יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת:
"הנדון: היכן מסמכי המדיניות ומסמכי ההחלטות?
שלום רב וחג שמח ובריא!,
1. שר התקשורת דיווח היום (
כאן) כדלהלן: "שר התקשורת חתם היום על כתב מינוי המאריך את עבודת ועדת המכרזים של תדרי דור 5".
2. היכן ההחלטות של ועדת התדרים העליונה בעניין זה, כאמור
בחוק (פרק ח')?
3. היכן מסמך מדיניות השר (או מדיניות הממשלה) להקצאת תדרים?
המסמך האחרון שבתוקף הוא
בחתימת השר אריאל אטיאס והמנכ"ל שהיה אז לצדו –
מרדכי מרדכי... מתחילת 2009 (!).
4. היכן מסמך מדיניות גלים מילימטריים (אחרי
שימוע שנעשה בשנה שעברה)? שכן, יוקצו במכרז החדש
גם תדרים בתחום הגלים המילימטריים.
5. אודה להתייחסות דחופה, לנוכח ההתנהלות הכאוטית הנמשכת הזו.
"
תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
3. שימוע חדש להטבות של מאות מיליוני ש"ח לחברות הסלולר (כדי לעזור, כמובן, למצבה הכלכלי של קבוצת סלקום).
אתמול, פורסם באתר החקיקה הממשלתי (כ
אן) ובאתר משרד התקשורת (
כאן), שימוע תחת השם המטעה: "טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון מס'_ והוראת שעה), התשפ"א-2020".
המטרה של התיקון הזה בתקנות: עוד הקלות לטובת קבוצת סלקום, שנמצאת אצל "כונס הנכסים" מטעם בית המשפט המחוזי בת"א. היות ואי אפשר לתת את ההקלות הללו רק לסלקום, אז ההקלות תהיינה לכל חברות הסלולר בעלות תדרים,
שתקבלנה מתנה משר התקשורת (כלומר: מהכיס שלכם, קוראים יקרים) של מאות מיליוני ש"ח.
על הנושא הזה כתבתי בזמנו מאמר נוקב תחת הכותרת: "
למה לוקח 10 שנים (וזה עוד לא נגמר) לכתוב הערכה כלכלית של שווי התדרים?".
כנראה, שפרסום המאמר הנוקב הזה, בתוספת הקשיים הכלכליים של קבוצת סלקום (שנמצאת כאמור תחת "כונס נכסים", ראה גם סעיף 1 כאן למעלה), דחפה את צמרת המשרד לשלוף מהארכיון מסמך של חברת ייעוץ,
מסמך מ-2018 עם נתוני 2018 (
המסמך כאן) ולהציג את המסמך הזה כאילו הוא מסמך טרי, בעוד שמדובר
במסמך שתקף ל-2018 ומתעלם לחלוטין ממה שקרה מאז ועד היום, לרבות השפעת מגפת הקורונה ב-2020 על נושא מחירי התדרים בעולם.
העיקר: ההצעה היא לתת עוד מתנות של מאות מיליוני ש"ח לחברות הסלולר.
לא מספיק כל ההקלות הכלכליות האדירות שהיו בשנה החולפת עד היום, ובמיוחד מאז ששר התקשורת
יועז הנדל נכנס לתפקידו, ובכלל זה: "
הורדת הישראליות", "
הורדת הערבויות", "
אישור רכישת גולן טלקום", "
קריטריונים לפריסת סיבים", "
עבודה בעיניים של סלקום בתחום פריסת הסיבים", וכיו"ב, וכעת נותנים עוד.
כך, כמעט כל שבוע, ולעיתים כל יום, בצמרת המשרד מחלקים הטבות חדשות לקבוצת סלקום (ולעיתים לשאר החברות, כי אין ברירה), על חשבון הכיס הציבורי והאינטרס הציבורי, תוך הסתרת כל ההחלטות והמסמכים הרלבנטים.
לכן, תגובתי לשימוע, כפי שהכנסתי לאתר החקיקה הממשלתי היא כזו:
"כדי שלעבודה שנעשתה כאן יהיה איזה תוקף או ערך מינימלי, חסרים בה 2 מרכיבים מהותיים:
א. אין מסמך מדיניות שר בתחום התדרים (או מסמך מדיניות ממשלה - עדיף. בכל העולם תחום הספקטרום הוא במסמך מדיניות של הממשלה. בארה"ב זה בחתימת נשיא ארה"ב).
מסמך המדיניות האחרון לתחום התדרים הוא מתקופתו של השר לשעבר
אריאל אטיאס.
בלי הגדרת מדיניות לטווח קצר, בינוני וארוך, אין כל יכולת לבחון כל צעד הנעשה בתחום התדרים, שלא ברור לאן הוא מחובר, בהיעדר כל בסיס נתונים, נתוני ביקושים, ותכנית סדורה של מדיניות תדרים בישראל.
ב. משרד התקשורת ניתק את עצמו משום מה מהנחיות הרגולציה של מדינת ישראל והפסיק לייצר
מסמכי RIA, ובכך גם נטרל את אגף בכיר אסטרטגיה ותכנון במשרד, מכל השפעה על החלטות המשרד (זה משלים את הסעיף הקודם של היעדר מדיניות).
בנוסף, למשרד אין מדען ראשי, כמתבקש ממשרד טכנולוגי חשוב בשוק.
התוצאה האומללה והמצטברת של כל העובדות הללו:
כל ההחלטות והצעות החקיקה, כולל הצעה זאת, לוקות
בעיוורון רגולטורי, טכנולוגי ומקצועי מוחלט, כי הכל נכתב בהצעות הללו ע"י בעלי תפקידים, שאין להם צל של מושג מה הם כותבים, שום מושג, כי הם חסרי השכלה בתחומי התקשורת בכלל והספקטרום בפרט, חסרי כל ניסיון בעולם התקשורת ומעולם לא ניהלו שום עסק או ארגון בתחום התקשורת, או אפילו דוכן זעיר לתיקוני סמארטפונים. כך, שידיעתם בתחום הזה היא אפס אחד ענק - בריבוע.
מכיוון שבמשרד התקשורת לא רק שאין תכנית עבודה שנתית, או בכלל, אין יעדים ומטרות, אין מדיניות לעריכת שימועים ואין כלום וכלום
בשום תחום, יש להתחיל הכל מאלף:
לייצר מערכת ומסגרת לעבודת מטה נכונה.
אי אפשר לעבוד כל הזמן ב"
שיטת הישראבלוף".
רק אחרי כן, יש טעם להגיש הצעות בנושאים מקצועיים מורכבים, כמו שיש כאן.
במסגרת זו יש לחבר בדחיפות לפחות
2 מסמכי יסוד לעבודת המשרד,
שלא קיימים:
1)
תקנון אתיקה לעובדי ומנהלי משרד התקשורת. ניתן להעתיק מה שמתאים -
מכאן.
2)
נוהל עריכת שימועים במשרד התקשורת. אפשר להיעזר במסמכים רשמיים ומקצועיים בתחום זה דוגמת מה שיש:
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן ו
כאן.
כמובן שיש צורך לעבוד בשקיפות מלאה ובשיתוף הציבור ונציגיו המוסמכים. כל מה שלא נוגע לפעילות מערכות הביטחון של ישראל חייב להיות
בשקיפות מלאה. הפוך
מהמצב הקיים.
מכאן, שיש
להחזיר את ההצעה הזו למציעים, שיתחילו ללמוד מה זו
עבודת מטה נכונה בעולם המודרני ובמנהל הממשלתי המודרני, בעידן הדיגיטלי."
נעדכן את קוראינו ברגע שהשימוע יסתיים ומה תהיינה התוצאות של השימוע. די ברור מה תהיה התוצאה של השימוע הפיקטיבי הזה. המשרד בשנים האחרונות ובמיוחד בשנה האחרונה, לא התעניין בכלל בתגובות המתקבלות לשימועים, אלא אם המגיב הוא מצמרת קבוצת סלקום \ IBC.