בחסות צמרת משרד התקשורת, מחוץ לכל מערכת של שימועים, מדיניות, חקיקה, מסמכים גלויים, רישיונות מתאימים, מכרזים והחלטות ברות תוקף חוקי, משרד התקשורת ממשיך לחלק משאבים של הציבור, בלי שום בסיס חוקי ותוך הסתרת המציאות הזו מהציבור, שמשלם את משכורתם של אלה ה"מחלקים מתנות", מציאות, שממנה נהנית קבוצה קטנה אך "מקושרת היטב" של חברות תקשורת.
מאת:
אבי וייס, 20.6.18, 07:20
בסוף 2016
עודכן ותוקן החוק לפיו שירות "עידן +" פועל ומספק שירות טלוויזיוני חופשי לציבור, אבל זה לא שינה את
המציאות הכאוטית, שחשפנו כמה פעמים וב-2017 פרסמנו זאת תחת הכותרת: "
האם מותר לשדוד (או להשתמש ללא רישיון) במשאבי השידור של המדינה?"
בזמן שב
ארה"ב מעבירים
ממש כעת את שידורי ה-DTT (שידורים טרסטריאליים - דוגמת "עידן +" בישראל), לטכנולוגיות אינטראקטיביות מתקדמות
ותומכות ב-4K ובמכשירי סלולר, בגישות טכנולוגיות הנקראות בשם
ATSC 3.0 (
ראה כאן), שכבר פרוסה בכמה מדינות בעולם, בישראל לא יודעים מה לעשות עם פיצול ערוץ 2 לשני ערוצים, מה שהוביל
להסכם של מיזוג בין רשת לערוץ 10 (כלומר: כל הפיצול היה פלופ אחד גדול, שנרשם תחת שמו של
איוב קרא, שר התקשורת, שלקח "בעלות" על הפיצול הכושל הזה). בנוסף, בישראל "מסתובבים סביב הזנב" ב
הפרטת "עידן +", כשבינתיים כמה חברות תקשורת שודדות בלי שום חשבון וחוק, את משאבי הציבור של "עידן+".
אנו סברנו בזמנו, שכניסת היו"ר החדשה למועצת הרשות השנייה, תעצור את השוד הזה, אבל התבדינו ופרסמנו זאת במאמר עם הכותרת: "
האם יוליה שמאלוב ברקוביץ תצליח לחסל את שוד משאבי הציבור?".
בהערת אגב נציין, שבכאוס של
הפרות חוק בפרהסיה בגיבוי מצד ראשי משרד התקשורת,
יש "צדיק אחד בסדום", זו חברת טריפל-סי, החברה היחידה המספקת OTT (אמנם בלי רישיון כולל),
שביקשה וקיבלה אישור ורישיון ב"
מרשם ספקי תכנים", האישור עצמו
נמצא כאן, אישור, שהוא צעד אחד בדרך לאישור השימוש של טריפל-סי במשאבי "עידן +", כאמור בחוק.
לכל שאר ספקי ה-OTT,
אין רישיונות ואין אישורים לכלום, מה שלא מפריע להם להמשיך לשדוד את משאבי הציבור
ולמכור אותם בזול למנוייהם. ככה זה עובד.
המכרז של המדינה להפרטת "עידן +" ככל הנראה כיום (2018) -
נכשל. כך, חברות תקשורת גדולות (דוגמת סלקום ופרטנר ועוד כמה קטנות) יכולות לשדוד את משאבי המדינה (בשווי של כ-25 מיליון ש"ח לשנה, שזו עלות תפעול התשתית הזו ע"י המדינה), משאבים הנמצאים בבעלות הרשות השנייה, והן אכן שודדות את המשאבים הללו -
באופן חופשי. לא להתבלבל בין משאבי החברות המפיקות והמשדרות מעל תשתיות "עידן +" לבין התשתיות הציבוריות של "עידן+", שממומנות מהכסף של משלמי המיסים בישראל. בנוסף, הרשות השנייה מתעלמת מכך, שלכל השודדים הללו גם אין רישיונות לספק שירותי OTT על בסיס משאבי "עידן +" ללקוחותיהם (עבירה פעוטת ערך של 3 שנות מאסר ועוד סנקציות כלכליות כבדות).
אותן חברות בדיוק, נמצאות ממש כעת באמצע המהלך של תכנון
שוד נוסף, בחסות צמרת משרד התקשורת:
שוד תדרים סלולריים. גם כאן
החוק עודכן אך לאחרונה, מה שלא מפריע בכלל לראשי משרד התקשורת
להתעלם מהחוק ומכל נורמה ציבורית.
את העניין החמור הזה
חשפתי אך לאחרונה (מפורט בנספח כאן בסוף הכתבה), כאשר החשיפה הזו מגיעה מיד אחרי חשיפה מדהימה קודמת: כיצד
פלאפון קיבלה משלמה פילבר 5 מגהרץ "מתחת לשולחן" ומחוץ לכל חוק ונורמה במדינת ישראל, משל התדרים, שהם משאב ציבורי לאומי מאוד יקר, הפכו להיות הרכוש הפרטי של ראשי משרד התקשורת, רכוש, שהם יכולים לחלק אותו "במתנות", לכל מי שהם חפצים ביקרו.
זו "מתנה פעוטת ערך" על חשבון הכיס הציבורי, בסך של כ-
35 מיליון ש"ח, שנעשתה ע"י
שלמה פילבר ואגף הספקטרום במשרד, לטובת פלאפון, מחוץ לכל מסגרת חוקית קיימת, תוך "שתיקה" של כל בעלי התפקידים במשרד התקשורת, שהיו עדים להחלטה הבלתי חוקית הזו. גם המתחרות בפלאפון שתקו, כשהתרגיל נחשף (מיד נבין למה...). נכון, שזה "כסף קטן" מול
המיליארדים, "שעפו" לכיוון שאול אלוביץ' בעשור האחרון (מה שמכונה "תיק 4000"), ומול המיליארדים הרבים
שהמנכ"ל נתי כהן רוצה להעיף לכיוון של אנלימיטד, אבל אני סבור, ש"דין פרוטה כדין מאה". למה לא חקרו את זה עד היום??
סיפור נוסף של שוד כספי הציבור הוא בהקצאת
30 מיליון ש"ח בסתר לבניית אנטנות סלולר ביו"ש (יהודה ושומרון) במימון כספי הציבור
ולא בכספי חברות הסלולר, המחויבות על פי חוק ורישיונן לבנות את האנטנות הללו בעצמן, פעילות שנתקעה כעת (
כמפורט כאן), בגלל מריבה
איך להעביר את הכסף בשקט מהכיס שלנו לכיס של חברות הסלולר. הפטנט הזה הוא המצאה גאונית של
שלמה פילבר ש"הקים" "ייצור וירטואלי" שנקרא "
ש. פילבר - JV בע"מ, שירותי הקמת תשתיות סלולר במהירות ביו"ש", באמצעות קמ"ט יו"ש במשרד התקשורת -
דוד כהן וסגן ראש המנהל האזרחי. מסתירים זאת מהציבור תחת מעטה של סודיות בוועדה סודית של ועדת החוץ והביטחון בראשותו של ח"כ
מוטי יוגב. השוד הזה נחשף על ידינו כמה פעמים (
כאן,
כאן ו
כאן), ותמהני מדוע המעורבים בשוד הזה - לא נקראים לחקירה באזהרה.
וכעת אנו מגיעים לעדכון
הטרי והאחרון בשוד החדש של משאבי הציבור בתחום הסלולר - שוד התדרים (ע"י
אותם שחקנים השודדים מזה זמן את "עידן +", בחסות ועידוד צמרת משרד התקשורת).
ביום 5.6.18 שלחנו את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת:
"היום
פורסם בגלובס (בהמשך לשאלות למטה
ולמאמר כאן), שחברות הסלולר גם "עושות צחוק" מהשר ומהמשרד ומההצעות המוזרות של המשרד בשירות המנכ"לים של החברות לטובת בעלי ההון ו"המקורבים לצלחת".
לא מספיק שראשי המשרד פועלים
בניגוד לחוק, לתקנות, לנהלים, לשכל הישר ובניגוד לאינטרס הציבורי וללא כל תיעוד גלוי,
ללא מדיניות שר כתובה וללא כל מסמך RIA, שינתח את השפעת השינויים הללו על הרגולציה, השוק והציבור, המשרד ממשיך להיות "כלי משחק ושירות"
של החברות הסלולריות.
למה?
יש לזה הסבר, שאתם מוכנים להסביר לקוראים הרבים שלנו? או שזה דורש חקירה, כמו כל "
עבודה בשירות הטייקונים" ורק בחקירה תצא האמת (אולי בצירוף איזה "עד מדינה")?"
תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם. אין מה להיות במתח, הסיכויים לקבל תגובה הם כמו הסיכויים שאסע לנתב"ג ואטוס בטיסה ישירה להתיישב במאדים.
כך,
המינוי של אשר ביטון (בתמונה משמאל),
למנהל אגף תכנון והנדסת ספקטרום במינהל ההנדסה במשרד התקשורת ב-1.11.17, לא הביא
לשום שיפור בתפקוד אגף הספקטרום במשרד התקשורת, והמצב הכאוטי של האגף הזה
נשאר ללא כל שינוי מאז
תחילת העשור (כמפורט בנספח כאן למטה).
בעולם, שמחוץ לבועה של ישראל, תקן 5G הנייד (SA 5G) אושר לפני מספר ימים (
כאן ו
כאן), ועל פי דיווחים של המשתתפים באירוע של אישור התקן הזה, שאושר גם ע"י ארגון
3GPP, קרוב ל-600 חברות תקשורת בכל רחבי העולם תפעלנה (או תתחלנה להתנסות) ב-5G עד סוף שנה זו ו
כבר 134 מפעילי סלולר מפעילים 5G בניסויים ובפריסות ראשוניות, מזה זמן. בסין למשל, התחום הזה ה
פך למשימה לאומית עבור ארבעת מפעילי הסלולר שם, שמשקיעים ושישקיעו (גם בסיוע הממשל) עשרות מיליארדי דולרים במעבר ל-5G. עוד מידע על 5G יש בלינק בתחתית המאמר.
תקן 5G לחיבורים קבועים (Fixed) בטכנולוגיות FWA, כבר אושר מזמן ואף הוקצו לזה תדרים במדינות מפתח (דוגמת ארה"ב ומדינות דרום מזרח אסיה) וממש כעת ברחבי העולם יש
עשרות מדינות,
שבהן השירות הזה החל (בחיבורים סלולריים מחליפי סיבים לבתים), ברוחבי פס מדהימים של עד 10 גיגה באוויר. במשרד התקשורת הישראלי לא שמעו על זה ולכן
מתעסקים באובססיביות מוזרה בעבר (עבר ששמו
אנלימיטד).
על פי הדו"ח האחרון ממאי 2018 (
הדו"ח נמצא כאן - למתעניינים), יש ברחבי העולם
88 מפעילי סלולר ב-55 מדינות המספקים
Gigabit-LTE ללקוחותיהם. מהם
39 מפעילי סלולר, שדיווחו, שהם מספקים בפריסה נרחבת ללקוחותיהם
מעל ל-1 גיגהביט באוויר. למשל: ב-Swisscom וב-Turkcell מספקים
1.2 גיגה בערוץ היורד (למכשירי הסלולר המתקדמים החדשים המצויים בשוק).
אצלנו, מתעסקים בעיקר בספינים ו
בתרגילים בלתי חוקיים בקנה מידה אדיר (דוגמת
"הישראבלוף" של שת"פ הרשתות על רשת סלקום), ובשאר תהליכים והחלטות,
שנעשים בהיחבא ובחוסר שקיפות מוחלט, בתקווה "שאיש לא ירגיש ואיש לא ייתפס"... אפילו צל של טיוטא ראשונית ל"מדיניות שר" לתחום ה- 5G -
אין. "ישראבלופים" ושדידת משאבי הציבור בלי חשבון -
יש.
נספח:
אנחנו מביאים כאן את החלק המרכזי מהכתבה מ-6.6.18: "
עוד "מתנות" ע"ח הציבור ובזבוז כספים במש' התקשורת - שלא רוצים שתדעו", בתוספת כמה עדכונים טריים:
חלוקת מתנות נוספות בעשרות מיליוני ש"ח לחברות הסלולר בתחום התדרים.
הכנסת תיקנה ועדכנה לאחרונה (ב-22.3.18) את
החוק בנוגע לטיפול בספקטרום (בתדרים).
אבל זה
בכלל לא מזיז לצמרת משרד התקשורת, שממשיכה בשיטה הישנה של "
הכל סודי" והכל
בלי לשאול את הציבור ובלי לדווח לציבור.
איך מתנהל תחום הספקטרום במשרד התקשורת, אפשר למצוא
בדו"חות החמורים ביותר של מבקר המדינה, שערך כמה ביקורות עומק באגף הכושל הזה, למשל
כאן. זה הרקע לשאלות, ששלחתי ביום
16.5.18 לצמרת משרד התקשורת:
"בגלובס פורסמה ידיעה בנושא תדרים (
כאן). כנראה הדלפה מהשר או מי מאלו העובדים סביבו. שאלותיי:
1.
היכן מדיניות התדרים של השר
איוב קרא (אני מכיר
רק את
מדיניות התדרים של השר
אריאל אטיאס, מדיניות, שנחתמה על ידו
לאחר שימוע ציבורי כפול:
כאן ו
כאן, מדיניות התקפה
עד היום (כל עוד לא בוטלה או הוחלפה), עם תיקון מסוים, שהחליט השר
גלעד ארדן לעניין המדיניות הזו, בכל הנוגע לשת"פ אנטנות ותדרים -
כאן, שבוצע בעקבות חוות דעת כלכלית -
כאן).
2. מהיכן
שאובה הסמכות של השר לחלק תדרים (זמנית או לא זמנית)?
החוק הרי
עודכן אך לאחרונה והוא מאוד ברור בהגדרותיו, ו
אין לשר שום סמכויות לחלק תדרים, לא זמניים ולא בכלל.
3. האם "ועדת התדרים העליונה"
התכנסה אי פעם? אם כן מתי ואם כן
האם היא דנה ברעיון הזה (שכן נראה, שהרעיון הזה אמור להיות נדון בוועדה זו - מעבר
לשימוע ציבורי הנדרש ו
שלא ברור אם יש או יהיה שימוע כזה)?
4. האם
הליקויים, שדו"ח מבקר המדינה הצביע עליהם –
תוקנו? (
מצ"ב בקובץ. מצוי גם באינטרנט
כאן), וזה
דו"ח שלישי בסדרה ממבקר המדינה בעניין הספקטרום,
דו"ח חמור ביותר על התנהלות התחום הזה במשרד התקשורת. הדו"ח הקודם לו ושלא פחות חמור ואולי אף יותר -
נמצא כאן. ניתוח שלנו לדו"ח האחרון של מבקר המדינה מצוי
כאן. אם הליקויים כן תוקנו, מה תוקן ומתי ומה טרם תוקן (ומתי יש צפי לתיקון)?"
תגובה לא הצלחתי לקבל. די ברור למה. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
ביום
27.5.18 תזכרתי בפעם השלישית לגבי השאלות מ-
16.5.18 והוספתי
שאלה משלימה, בעקבות הדלפה נוספת, שמשרד התקשורת
כבר קרא לחברות הסלולר
לקבל הקצאת תדרים (זמנית) בתחום ה-700 מגההרץ:
"תזכורת נוספת והשלמה:
בגלובס פורסמה היום עוד ידיעה בעניין התדרים (
כאן).
היכן ההחלטה? מי החליט אותה? על סמך איזה חוק או תקנה?"
תגובה לא הצלחתי לקבל. די ברור למה. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. ברור שלא אקבל תשובה. לשאלות קשות אין תשובות.
בנוסף, הרי
היה מכרז לתדרים ל-LTE. איש לא מנע מחברות הסלולר לרכוש עוד תדרים ל-LTE, לפי הצרכים העתידיים שלהן במכרז הזה. אם הן טעו בחישובים שלהן, שהמנכ"לים של החברות יסבירו זאת לבעלי המניות שלהם ויתפטרו (אם הם עשו את הטעות החמורה הזו, בחישוב הצרכים העתידיים של החברה אותה הם מנהלים, במשכורות עתק). זה לא נושא שמשרד התקשורת אמור לעסוק בו כעת (המשרד אמור לעסוק בדברים חשובים אחרים לגמרי, למשל לקדם 5G ולסדר את התדרים לפי התקינה האירופאית, ושאר המטלות כפי שהחקיקה החדשה נקבעה בכנסת אך לאחרונה, לרבות פיקוח יותר הדוק וחמור על החברות המפוקחות).
בהערת אגב אציין, שעל פי הפרסום הטרי בגלובס מאמש (
כאן), לפתע
סלקום ופלאפון הבינו (אולי קראו את המאמרים שלנו) שצריך
תכנית מסודרת לתדרים ולכן הן
לא מעוניינות כרגע ב"מתנת התדרים" של השר ומשרד התקשורת, רק
פרטנר והוט מובייל מעוניינות כרגע ב"מתנה" הזו...
פלופ על פלופ. הכל בגלל עבודה עקומה, חלטוריסטית, ללא כל נוהל, חוק או תקנה, וחשאית, שלא שואלת ומתחשבת בכלל בציבור שמשלם את המשכורות של ראשי המשרד, שמה שמעניין אותם זה רק האינטרסים הכלכליים של החברות ובעלי המניות שלהן. .
כך,
שיטת החסמב"ה (ר"ת:
חבורת
סוד
מוחלט
בהחלט),
בניגוד לכל חוק ותוך צפצוף על החוקים, ממשיכה
כהרגלה. התדרים, שהם
משאב ציבורי, הפכו
להפקר ול"חלוקת מתנות" ע"י צמרת משרד התקשורת,
בלי מדיניות, בלי שימועים, בלי תהליכים מסודרים וללא כל שקיפות, כאמור בחוק המעודכן ו
בלי שום מסמך גלוי לציבור.
ככה זה עובד, מאז תחילת העשור הנוכחי ועד עצם היום הזה (!).