חשיפת עוד 6 פרשיות חמורות (בתחומי רשתות התקשורת, פריסת הסיבים של סלקום\IBC, "מתווה הסיבים" ועוד) של הסתרת מסמכים והחלטות בצמרת משרד התקשורת (שר, מנכ"לית), שהחליטה לחסום את המידע של כל מה שיכול להעיד על שחיתות, לכאורה, בהחלטות ובפעילות. השר יועז הנדל החליט לנהוג ב"שקיפות מוחלטת" מיומו הראשון כשר התקשורת. כלומר: להסתיר כל מה שניתן מהציבור! מי משלם על כך? רק הציבור. עדכונים רבים וחשובים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 26.11.20, 08:35
"עידן השקיפות", שהכריז עליו (כמופיע בצילום כאן למטה), השר יועז הנדל, (בתמונה משמאל), בטקס כניסתו לתפקיד שר התקשורת, הסתיים במהירות הבזק, כבר באותו יום של ההכרזה הזו:
רק בשבועיים החולפים, חשפנו מספר לא קטן של תעלולים, חלקם ממש פליליים, לכאורה, שהועברו לטיפול היועמ"ש (כאילו לא מספיקים 2 התיקים, שכבר תלויים על גבו של השר), וחלק על גבול ההזייה ועולם הדימיון והספינולוגיה, נוסח "סיפורי הברון מינכהאוזן", כמפורט בלינקים שיש כאן (יש עוד כתבות חשיפה אודות פעילותו האנטי ציבורית בשבוע החולף, אלו שיש כאן בלינקים הן החשיפות המרכזיות):
בתחילת החודש ריכזנו 5 חשיפות של פרשיות חמורות (בתחומי הסלולר, אתר וואלה!, שירותי VOD וחברת הדואר), תחת הכותרת: איך ממשיכים להסתיר שחיתות במסגרת "מדיניות השקיפות" של השר הנדל?. כעת, עוד לא הסתיים החודש, הצטברו אצלנו עוד מספר לא קטן של שערוריות הנחשפות כאן.
יודגש, ששום מסמך החלטה של השר או המנכ"לית, שהוסתר ונחשף אצלנו בסדרה, לא הועלה לאתר משרד התקשורת.
כלומר: השר יועז הנדל והמנכ"לית המוצנחת שלו (לירן אבישר בן חורין, בתמונה משמאל), ממשיכים במדיניות הקרויה חסמב"ה (חבורת סוד מוחלט בהחלט) והם חושבים, שההסתרה של החלטות ומסמכים על ידם לא תתגלה ושהם לא ישלמו על ההסתרה הבלתי חוקית הזו, של החלטות ומסמכים, בכמויות הולכות וגוברות.
כעת, אנו חושפים עוד 6 פרשיות שלהסתרת מסמכים והחלטות ע"י צמרת משרד התקשורת:
1. הורדת הפיקוח על חברות התקשורת בתחום הבנייה והפיתוח של רשתות התקשורת!
זאת, כדי שקבוצת סלקום \IBC תוכל להמשיך ולהשתולל בשוק, בנושא התשתיות הקוויות שלה.
ביום 11.11.20 שלחתי את סדרת השאלות הדחופה הבאה לשר התקשורת יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת: "הנדון: הקלות לכל חברות התקשורת בתחום "תכנית פיתוח או שדרוג הרשת".
שלום רב, 1. פורסמו ביום 11.11.20 תיקוני רישיונות לכל חברות התקשורת בעלות התשתית למינן, (דוגמה אחת כאן), עדכון לסעיף של "תכנית פיתוח או שדרוג הרשת".
2. מי ביקש תיקון כזה ולמה בכלל הוא יצא?
3. האם נערך איזה תהליך של שימוע, או ברור ציבורי, או איזה הליך גלוי אחר, בעניין זה, טרם פרסום התיקון?
4. למה בוטלה החובההקיימת ברישיונות של כל החברות להגיש תכנית (מצ"ב צילום [בצד שמאל, לחיצה על התצלום מגדילה אותו] של הסעיף אצל אותה חברה, שהבאתי לינק לדוגמה, טרם התיקון), והחובה הזו הומרה, כך, שהחברה תגיש תכנית רק אם המנהל יבקש זאת ממנה (ולמה שהמנהל יבקש? הוא בכלל מתעניין בזה?).
כלומר: לא צריך יותר להגיש תכנית הנדסיות למשרד התקשורת וכל חברה תעשה מה שבראש שלה, ללא כל פיקוח ובקרה על הרשת שלה, מצד הרגולטור לתקשורת, שאמור לייצג את האינטרסים של הציבור.
5. למה התיקון הזה יצא בניסוח חסר כל בסיס חוקי (...ולאחר ששקלתי את טענותיה של חברת...) כשאין דבר כזה בחוק התקשורת - לשקול את טענותיה של איזו חברת תקשורת, כדי לתקן לה את הרישיון.
6. אודה להסבר על הצדה התמוה, האנטי צרכני, אנטי ציבורי והבלתי חוקי הזה."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
הסיבה המרכזית להתעלמות ולהסתרה של החשיפות ואי מענה לשאלות שלי (כולל התעלמות מוחלטת מהחשיפה על חשד למעילה, לכאורה, של השר עצמובכספי המשרד, חשיפה מלפני כחודש - כאן), ולהסתרה של העובדות המזעזעות הנחשפות בעשרות כתבות כמפורט בנספח א' במאמר כאן למטה, שכוללות סדרת החלטות מושחתות,לכאורה, רחבה ביותר, שהתקבלו בחשאי ע"י צמרת משרד התקשורת, היא די ברורה: השר והמנכ"לית רוצים להסתיר החלטות ופעילויות, שיכולות להוביל, לכאורה, לחקירה פלילית כנגד צמרת המשרד, שהם עומדים בראשו.
אבל זה לא עוזר לו. מעשיו ייחקרו גם ייחקרו, במוקדם או במאוחר.
2. המשך מתן הגיבוי והחיפוי על מעשי קבוצת סלקום, הפעם ביו"ש, שמוכרת סיבים ללקוחות בניגוד לחוק ללא "חופש בחירה", תחת רישיון ISP ובלי רישיון לפריסה ומכירה של סיבים (שהם בכלל לא שלה, אלא של IBC).
ביום 22.11.20 שלחתי את סדרת השאלות הבאה לשר התקשורת יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת: "הנדון: פריסת סלקום ביו"ש, או פריסת IBC ביו"ש?
שלום רב, 1. פורסם כאן כך: "בשורה ליו"ש: תקודם גם פריסת תשתיות של סלקום" שר התקשורת, יועז הנדל, מקדם מהלך להכנסת האינטרנט של סלקום לאזור יהודה ושומרון - כך נודע ל"ישראל היום".
2. אולם, בגוף ההודעה מתברר, שלא מדובר בסלקום (שלה אין רישיון לפריסת סיבים לבתים), אלא ב-IBC.
3. היכן מכתב של מנכ"לית משרד התקשורת ל-IBC, מכתב המוזכר בידיעה?
4. למה הידיעה על פריסת סלקום ביו"ש, בעוד שמדובר ב-IBC? מי הטעה (ואולי לא הטעה) את הכתב של "ישראל היום" לכתוב, שמדובר בסלקום?
5. למה עד כה לא הוצא ע"י IBC רישיון נפרד ליו"ש, כשהרישיון של IBC (גם הקודם וגם הנוכחי) מחייב ודי ממזמן (מצ"ב צילום של הנוכחי, מסוף 2019 - מצד שמאל, לחיצה על התמונה מגדילה אותה) ש-IBC תכסה גם את יו"ש?
6. אודה להתייחסותך לנוכח אי הבהירות של ההודעה של השר, כמופיע בידיעה הנ"ל."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
ביום 22.11.20 שלחתי את סדרת השאלות הדחופה הבאה לשר יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת: הנדון: לקוחות של סלקום על רשת הסיבים של סלקום?
שלום רב, 1. פורסם ציוץ (מצ"ב צילומו [בצד שמאל, לחיצה על התצלום מגדילה אותו]) בזו הלשון: "סלקום.... שמעדכנת על מספר מנויי סיבים אופטיים מחוברים משלמים: 80 אלף....".
2. ממתי לסלקום יש לקוחות על סיבים, סיבים שהיא מכרה (וממזמן) ל-IBC?
3. הרי לסלקום אין רישיון לפריסת סיבים לבתים, אלא הרישיון נמצא ב-IBC. אז איך יש לה לקוחות משלמים על הסיבים?
היא (סלקום) הרי לכל היותר ספק ISPבפורטל של IBC ובספק רב אם יש לה לקוחות משלמים, שרכשו חיבור דרך פורטל IBC.
4. מה שר התקשורת מתכוון לעשות לנוכח הפרות החוק הללו של סלקום, שגם מדווחת עליהם בגלוי, שיש לה 80 אלף לקוחות, על השירות הלא חוקי הזה?
5. אודה להתייחסותך לנוכח הצפצוף הבוטה הזה, על החוק והרישיון של סלקום, כמופיע בידיעה הנ"ל."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
4. הסתרה, שמחקר עצמאי של מרכז המחקר בכנסת קבע, ש"מתווה הסיבים", שמוצע ע"י השר יועז הנדל, הוא בלתי קביל, לא יסייע בפריסת סיבים בפריפריה ושגוי מיסודו.
ביום 25.11.20 שלחתי את השאלות הדחופות הבאות לשר התקשורת יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת: הנדון: אנשי המקצוע של הכנסת שוללים מכל וכל את "מתווה הסיבים" של השר יועז הנדל.
שלום רב, 1. לקראת הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת, מרכז המחקר והמידע של הכנסת הכין מחקר מאוד מפורט, מעמיק וחשוב על נושא פריסת סיבים לבתים, המחקר במלואו נמצא כאן.
בהערת אגב אציין, שהחוקרים המכובדים מהכנסת, שכחו לבדוק את נושא הכפילויות (ואף יותר מכפילויות), שיש בפריסת סיבים לבתים (וגם לעיתים בתוך הבתים), תופעה הקיימת רק בישראל, בצורה כה בולטת וחסרת אחריות.
כ"כ, החוקרים שכחו לבדוק חלופות לפריסת סיבים (מלבד סלולר דור רביעי וחמישי, אליו כן התייחסו), דוגמת טכנולוגיות סלולר מתקדמות לחיבורי פס רחב לבתים (FWA, CBRS, O-RAN, Gigabit LTE ועוד) וטכנולוגיות "גלים מילימטריים" למינן ועוד.
בכל מקרה, המסקנות שלהם די ברורות, הגם שמנוסחות בלשון מאוד זהירה: "מתווה הסיבים", שהציע משרד התקשורת ושר התקשורת – הוא לא נכון ושגוי בכל היבטיו.
זה די חופף ומתאים לממצאים וכתבות רבות שפרסמתי בנושא זה, למשל כאן.
2. המחקר הזה של הכנסת שולל מכל וכל את כל ההנחות וההצעות המצויות ב"מתווה הסיבים", שהגיש השר יועז הנדל לממשלה, מתווה, שכעת תקוע במהלכי החקיקה, מסיבות שונות, כנראה מסיבות פוליטיות.
3. אודה להתייחסותך לנוכח העובדות המוצגות במחקר זה, שמצביעות, שהתכנית של השר יועז הנדל ב"מתווה הסיבים" אינה הפתרון הנכון הנדרש לשוק התקשורת הישראלי, והאם לא מן הדין למשוך את הצעת החוק הזו ולבטל את הצעת החוק (ממילא לא צריך שום חוק חדש כדי לפרוס סיבים לבתים), נוכח העובדה, שהצעת החוק הזו של השר, היא לא הפתרון הנכון והרצוי לשוק התקשורת בישראל?"
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
ההוכחה הטובה ביותר שאין צורך בשום חוקחדש היא מהשר יועז הנדל עצמו, שכמעט כל שבוע חונך איזו פריסת סיבים לבתים, פריסה חדשה גם ביישובי הפריפריה, יו"ש והגבול.
בחודשיים האחרונים הוא חנך פריסות סיבים חדשות לבתים (חלקן בלי רישיון) ב: מטולה, מעלה אדומים, אילת, באר-שבע, שדרות, עכו, נהריה, ועוד. כל זאת, בלי שום חוק מיוחד. פורסים סיבים וזהו. בכל מקום ברחבי הארץ. גם בגבולות הארץ. גם ביו"ש.
אז למה השר יועז הנדל מתעקש על העברת החוק המכונה על ידו "מתווה הסיבים"?
שתי סיבות עיקריות: א. להקים על הגב של החוק הזה מפלגה ולצבור מתפקדים למפלגה. זה מפורט בסדרה ארוכה של חשיפות, עם ראיות מוצקות וברורות, סדרה, שעיקרה הסתיים בכתבה כאן. זה נמשך יום יום בכל הכיוונים האפשריים.
ב. לשדוד את משאבי קבוצת בזק (תשתיות פיזיות ואת הכסף המזומן של בזק) ולהעביר זאת, במצוות אלה "שתפרו" את "תיק בזק" ו"תיק 4000", לטובת קבוצת סלקום \ IBC.
עניין חמור ביותר זה מנותח עם מאות מסמכים באתר זה, מאמר מרכזי בנושא נמצא כאן.
5. שימועים לשינויי רישיונות של חברות התקשורת, בחתימת המנכ"לית, עם מסמך השינויים ברישיון המוצא ללא בסיס חוקי.
ביום 25.11.20 הוצאתי לשר התקשורת יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת את התגובה הבאה: "הנדון: שליחת חשבוניות באמצעים טכנולוגיים – שימוע.
שלום רב,
בהמשך לשימוע שבנדון [פורסם תחת הכותרת המטעה "מתקדמים לדיגיטל", שכלי התקשורת פרסמו בלי להבין על מה מדובר], להלן תגובה ראשונית (בלבד) לשימוע הנ"ל:
מצ"ב [בצד שמאל, לחיצה על התצלום מגדילה אותו] צילום טיוטת תיקון הרישיון המוצע לחברות התקשורת (בכל תיקוני הרישיונות זה אותו נוסח).
כתוב בו בכותרת: .."ולאחר ששקלתי את טענותיה של חברת XXX".
אין דבר כזה בשום חוק, תקנה או נוהל במדינת ישראל או על פני כדור הארץ, או בכלל ביקום כולו.
החוק אומר במפורש ובצורה שלא משתמעת לשתי פנים, אילו שיקולים יש לשקול (ע"י השר, או מי שהוא הסמיך לקבל החלטה במקומו בנושא זה), בעת ביצוע תיקוני רישיון לחברת תקשורת.
אין שיקול כזה של "טענותיה של חברה XXX", בשום חוק, בשום מקום, בשום נוהל ובשום תקנה.
לכן, זהניסוח בלתי חוקי של תיקון הרישיון, המוצע ע"י המנכ"לית.
כנראה, שהחוק לא מעניין אתכם, הציבור לא מעניין אתכם, כלום לא מעניין אתכם, מלבד עצמכם, אם אתם שוב ושוב חוזרים על אותו נוסח בלתי חוקי."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
6. מסתירים, שאין למשרד התקשורת כל יכולת, מנגנון או שיטה לחלק כספים לגופים מפוקחים בזמן סביר או בכלל (ולכן הקרן האוניברסלית ב"מתווה הסיבים", תהיה כישלון ענק, אם תוקם).
ביום 17.11.20 שלחתי את השאלות הדחופות הבאות (שמשלימות למה שמופיע בסעיף 4 כאן למעלה, בעניין המחקר של הכנסת בתחום "מתווה הסיבים"), לשר יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת: הנדון: חלוקת "כספי הביד" - לוקחת שנים!
שלום רב, 1. בעקבות פרסום בגלובס כאן, בעניין סאגת העיכובים בחלוקת "כספי הביד", עולה, שעניין פשוט זה, של חלוקת סכום די קטן (35 מיליון ₪) עם קריטריונים די פשוטים, לוקח שנים (מאפריל 2017).
2. כ"כ, מאז החלטת השר (שנותחה כאן), כבר עברו 5 חודשים ועדיין אין מועד לסיום חלוקת הכסף הזה ליעדו.
3. לאור זאת, איך המשרד מתכוון לחלק את כספי "הקרן האוניברסלית לעידוד פרישה" (כמנותח כאן), כשבקרן זו יהיו כספים בהיקף הרבה יותר גדול, עם קריטריונים הרבה יותר מסובכים לחלוקה?
הרי זו סאגה ממשלתית טיפוסית, שמטיבה נועדה להסתבכות מהסוג הזה, סאגה היכולה להימשך חודשים ושנים.
4. אודה להתייחסותך."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).
שורה תחתונה:
זה שמדבר על "שקיפות"ו"ציונות", נוהג בחסר שקיפות קיצוני בכל התנהלותו.
מביש ברמות-על, שזה שר התקשורת במדינת ישראל.
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן, שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).
עדכון 27.11.20: א. פורסם כאן ע"י שלום ירושלמי באתר "זמן ישראל" (כותרת בלבד): "פרסום ראשון הנדל והאוזר בדרך למקומות 7-6 ב"ימינה". לפי מקור פוליטי בכיר בימין, צמד הח"כים מ"דרך ארץ" ישתלבו ברשימה מאוחדת אחרי חמשת הח"כים הנוכחים מ"ימינה" ● הצטרפותם שווה ל"ימינה" כסף רב הן במימון מפלגות ובמימון הבחירות ● בנט ל"זמן ישראל": אין סיכום ● הנדל סרב להגיב."
ב. פורסמה (כאן) כתבה "מלטפת ומפנקת" בצורה קיצונית במיוחד, למנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, ע"י כתבת "כלכליסט", דיאנה בחור-ניר, שאין לה צל של מושג בתקשורת. כתבה מתחנפת, מופרכת, תלושה מכל מציאות והזויה לחלוטין. הפקידה היהירה, ששמה לירן, הוצנחה לתפקיד מנכ"לית משרד התקשורת ע"י "חבר לדרך" (השר יועז הנדל), ללא כל ידע, השכלה רלבנטית, ניסיון או מינימום הבנה בתחום עולם התקשורת. לא פלא, שכבר במהלך כניסתה לתפקיד, הפכה להיות חלק מ"הקליקה שתפרה את תיק 4000", ששונאת את נתניהו ובזק ואוהדת סלקום \ IBC, כמפורט כאן: https://bit.ly/2Bm2mG5. מאז, כל יום היא ממשיכה בצלילה מהירה לתהום, שאין לה תחתית.
עדכון 29.11.20: ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת חוק של השר יועז הנדל שנקרא "מתווה הסיבים" האופטיים, שהוגש כבר לממשלה. אם חוק יאושר ב-3 קריאות בכנסת, תוקם קרן לסבסוד פריסה מכספי חברות התקשורת, כנתח מהכנסותיהן - בעיקר בזק- ביישובים בהם בזק לא תבחר לא לפרוס. יום שחור ועצוב ביותר לשוחרי הצדק, היושר וטובת הציבור בשוק התקשורת הישראלי.
עדכון 1.12.20: א. פורסם כאן בדה-מרקר ע"י אמיתי זיו (כותרת בלבד): "מתווה הסיבים של הנדל הוא מס מיותר.
כדי להביא סיב אופטי ליישובים שבהם אין כדאיות כלכלית לפרישה, מציע הנדל להטיל מס על חברות התקשורת ■ זהו מתווה שעוסק רק ב-20% מכל משקי הבית, והמס עשוי להתגלגל לצרכנים ■ יש סל פתרונות חלופי."
במאמר הזה הכתב למעשה חוזר על כל מה שכתבתי בשנה האחרונה בנושא ומתמצת זאת די יפה. מומלץ לקריאה.
ב. פורסם כאן ב"סרוגים" (כותרת בלבד): "יועז הנדל מתחרט: החתימה עם נתניהו הייתה תקלה.
שר התקשורת ויו"ר דרך ארץ, הבהיר כי בכוונתו להצביע ביום רביעי הקרוב על פיזור הכנסת. על חתימת ההסכם הקואליציוני עם נתניהו אמר: "זו הייתה תקלה שאף אחד לא זיהה בעת החתימה"."
התקלה העיקרית הנכונה היא שהוא (יועז הנדל) שר. שר תקשורת כושל ומכשיל עם 2 תיקים על הגב ועוד כמה בדרך. זו התקלה העיקרית ולא שום דבר אחר.
ג. עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת והועבר להכנה לקריאה שניה ושלישית בוועדת הכלכלה של הכנסת (כאן): "הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 74) (הוראות לעניין פריסת רשת מתקדמת), התשפ"א-2020".
ד. הצעת החוק של "מתווה הסיבים" שחובר ע"י "תופרי תיק 4000" כפי שפורסמה ב"רשומות" - כאן.
עדכון 6.12.20: א. פורסם כאן ב"כלכליסט" ע"י אביאור אבו, עוד חור ענק בתכנית ההזויה שקרויה בטעות "מתווה הסיבים" של השר (החשוד בכמה וכמה מעשים פליליים, 2 תיקים כבר נפתחו לו), יועז הנדל (כותרת בלבד): "הסעיף שיאפשר לבזק לדחות את פריסת הסיבים האופטיים בחמש שנים.
הצעת החוק, שתידון היום בוועדת הכלכלה, כוללת סעיף חדש המתיר לבזק להודיע על אחוזי הפריסה עד 5 שנים מהשלמת החקיקה, וכך גם לדחות את קרן הסבסוד לפריסה בפריפריה; משרד התקשורת: הלחץ התחרותי הוא שידחוף את בזק לחדש הפריסה במהרה."
ב. סיכום הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק "מתווה הסיבים" - כאן.
עדכון 7.12.20: א. אלי ציפורי פרסם כאן פוסט נוקב בזו הלשון: "יועז הנדל לא אומר אמת על תיק 4000 ומנסה לקחת קרדיט לא שלו על האינטרנט המהיר.
******************
שבעה חודשים לערך בתפקיד שר התקשורת הספיקו ליועז הנדל למצב את עצמו כמביא הבשורה הגדולה של האינטרנט המהיר לישראל. מה שעושה הנדל בדרכו למיצוב התדמיתי הזה, וכדי לנסות לשווק את עצמו כמי שמחבר את ישראל לאינטרנט המהיר (איזו דמגוגיה!), הוא להקטין אחרים: "המשרד היה בסטגנציה הרבה זמן. אפשר להאשים את תיק 4000, אפשר להאשים את אלו שהיו לפניי - בסופו של דבר המשרד היה בתת־תפקוד", הוא אמר השבוע. הווה אומר, אני באתי, הוקוס־פוקוס, הפכתי את כל העולמות ולכולכם יהיה אינטרנט מהיר בזכותי כי כולם היו בתת־תפקוד, ורק אני, כבוד השר הנדל, בזכות האובר־תפקוד שלי, בזכות ההיפר־אקטיביות שלי, הבאתי ברכה על מהירויות הגלישה בישראל.
אני מקווה מאוד שלפחות הנדל יודע את האמת לאשורה ואם לא, אז בבקשה: התוכניות לפריסת הסיבים האופטיים היו מונחות כבר לפני כמה שנים, עוד בתקופת שלמה פילבר ובנימין נתניהו. מה שכיום הנדל ומשרד התקשורת נותנים לבזק ולמיזם הסיבים האופטיים של סלקום וקרן תש"י הן הטבות גבוהות פי כמה ממה שהציעו להן בזמנו, אם בכלל היו אז הטבות. ניתחתי פה את הסוגיה הזו בעבר לפרטי פרטים. אם פילבר ונתניהו היו מציעים את מה שהציע משרד התקשורת כיום - ולא רק בנושא הסיבים האופטיים - הייתה פורצת מהומת אלוהים שהייתה גוררת דוח מבקר.
זה אומר דבר עצוב מאוד: לפילבר לא נתנו לנשום, לא התקשורת ולא הפקידים ולא המתחרים של בזק. הסיבה היתה פשוטה מאוד: עשו לו את המוות רק מפני שפילבר נחשב לאיש של נתניהו. זה לא היה קשור לסיקור אוהד או להטיית סיקור, ממש לא, כי כל דבר שפילבר רצה להוביל, גם אם הוא לא קשור לבזק - למשל, מיזוג סלקום־גולן שיצא לדרך בתקופת הנדל - נעצר ונבלם בטענה מגוחכת של "הטבות".
ההתנגדות לא הייתה למדיניות הפרו־צרכנית שהוביל פילבר, כי עובדה שהיום הדברים עוברים בלי סערות תקשורתיות ומתחת לרדאר, אלא אך ורק בגלל ההתנגדות האוטומטית לפילבר ולנתניהו. התמזל מזלו של הנדל שמריחת הזמן בפריסת תשתיות האינטרנט בישראל גרמה נזק כה כבד למשק, של עשרות מיליארדי שקלים, עד שלא הייתה ברירה אלא להאיץ עכשיו את הפריסה גם במחיר הטבות הרבה גבוהות יותר.
אני מזכיר להנדל את אמירותיו של פילבר מהשבוע האחרון ברשתות החברתיות: פקידי מבקר המדינה, שכתבו את הדוח על שוק התקשורת ובעיקר בזק בשנת 2017 (חלק מהתשתית לתיק 4000), היו לתפיסת פילבר "משוטים על ידי חברה מתחרה" (התכוון לפרטנר) ו"הם אפילו לא מבינים כמה היו אידיוטים שימושיים בקרב גלדיאטורים שגדול עליהם בכמה מספרים". הוא קרא להם "חבורת מדושנים שהגיעה אחרי כל כתבת השמצה ב'דה מרקר' לחפש 'ראיות' והפכה אותם לדוח מופרך שהנרטיב שלו נקבע למעשה בידי עיתונאים וגזרי כותרות". פילבר קרא גם למבקר המדינה הקודם יוסף שפירא "מגלומן" שהרס את שוק התקשורת וגרם נזק של עשרות מיליארדים בהחלטות בעייתיות לעיכוב של קידום תשתיות שדרדרו את ישראל לרמת עולם שלישי.
קל מאוד לטעון שפילבר מוציא את תסכולו על אלו שהכפישו אותו בעבר בדוח המבקר, אבל במבחן הזמן ובמבחן המספרים הוא צודק בהחלט: הדוח של המבקר היה מופרך, העיכוב בפריסת התשתיות גרם לנזק של עשרות מיליארדים, וההטבות שחולקו עתה הן גבוהות הרבה יותר.
חבל ששר התקשורת הנדל מעוות את ההיסטוריה רק כדי לצבור נקודות זכות שלא מגיעות לו.
מתוך מאמר שכתבתי ל״מעריב״: כאן."
ב. בעקבות הציוצים של שלמה פילבר (כאן), אלי ציפורי צייץ כאן: "לא רק שלמה פילבר מפרק את תיק 4000: גם מנכ״לית משרד התקשורת הנוכחית מודה שהעיכוב בפרישת הסיבים האופטיים עלה לנו 13 מיליארד שקל בשנה. זה הנזק שגרמו הפקידים וה״עיתונאים״ שתפרו את תיק 4000 והם אלו שצריכים לעמוד לדין. לא נתניהו, לא פילבר, הם אלו שגרמו נזק של 50 מיליארד שקל למשק."
עדכון 11.12.20: א. ריאיון רדיופוני מדהים של אבי וייס (כ-11 דקות), עם המראיין אלי ציפורי מ"גלי ישראל". כולל חשיפות חדשות ובלעדיות אודות השר יועז הנדל, שנחשפו בימים האחרונים, בתחומים הגובלים בפלילים והתנהלות אנושית מחפירה ובלתי מתקבלת על הדעת. בתחילת הריאיון יש התייחסות לנושא הטיפול המזעזע של השר יועז הנדל בסוגיית גמלאי המשרד שבראשו הוא עומד. ההקלטה מצויה בלינק כאן: https://bit.ly/PoliceYoazHendel.
ב. שר התקשורת יועז הנדל תקף הערב כולל בחדשות ערוץ 12 את רוה"מ נתניהו בחריפות וטען שהוא דואג רק לעצמו ויש לסלקו מכסאו ולהחליפו ע"י גדעון סער. רק לא ברור מדוע מחנה הקואליציה, בחלק שבראשות נתניהו, שותק ומאפשר לו להמשיך בתכניותיו וב"מתווה הסיבים", שנועד אך ורק כדי לקדם את עצמו ומפלגתו ולסייע לקבוצת סלקום \ IBC, מתווה שיידון בשבוע הקרוב באינטנסיביות בוועדת הכלכלה של הכנסת.
הרי חשפנו שמדובר במתווה מושחת ביותר, שלא יביא סיבים לבתים לעם ישראל (https://bit.ly/33Ppl7y), מתווה שיש מעליו עננה של תיק פלילי חמור ביותר: https://bit.ly/YoazHendelDanaNoyfeld.
בנוסף, יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ יעקב מרגי הוא מהקואליצה. אז למה הכאוס הזה נמשך וחברי הכנסת נותנים ידם לשיבוש חקירה ולמתן פרסם לחשודים (לכאורה)? לאלוהים פתרונים. כנראה שאין תחתית לתהום ולהשפלה של הקואליציה הזו. מי יציל את עם ישראל ויעצור את השחיתות והרס כל נורמה שלטונית? לא ידוע כרגע.
עדכון 14.3.21: פורסם כאן ע"י נתי טוקר בדה-מרקר (כותרת בלבד): "מאיים על ערוצי הטלוויזיה? כ"ץ מעכב 36 מיליון שקל לגופי השידור.
בשוק התקשורת מעלים חשש כי השיקול של שר האוצר הוא פוליטי, ונועד לפגוע בכלי התקשורת בתקופה רגישה זו ולהלך עליהם אימים כדי להשפיע על היחס שלהם לליכוד."
עדכון 13.6.21: פורסם באתר משרד התקשורת כאן (כותרת בלבד): "שנים אחרי שנתקעו בממשלה: שר התקשורת איתן גינזבורג הצליח להביא להחזרת 36 מיליון ש"ח (כספי הביד) לשוק היצירה שיושקעו ביצירת מקור ישראלית." כך, העניין הזה מגיע לפתרון אחרי למעלה מ-3 שנים. לא ייאמן.