הפרטת דואר ישראל יצאה לדרך. מהו פרופיל המשקיע המבוקש?
מאת:
מערכת Telecom News, 14.7.20, 13:56
רשות החברות הממשלתיות יוצאת במכרז למכירה בשלב ראשון של 20% מאחזקות המדינה בחברת דואר ישראל כדי להכניס משקיע אסטרטגי, שייפתח את החברה ואת שירותי הדואר לטובת הציבור. עיקרי הדברים, שנאמרו במסיבת העיתונאים.
רשות החברות הממשלתיות, בראשות עו"ד
יעקב (ינקי) קוינט, הודיעה היום על הליך מכירת 20% מאחזקות המדינה בחברת דואר ישראל, וזאת בהתאם להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה מס' מח/ 7 מיום 2.7.18. פרטי ההליך מופיעים באתר
רשות החברות.
על פי החלטת ועדת השרים, תמכור המדינה עד 40% מאחזקותיה בחברת דואר ישראל ב-2 שלבים:
בשלב ראשון, שיוצא היום לדרך, תתבצע מכירה למשקיע פרטי אסטרטגי של 20% מאחזקות המדינה בחברה.
בשלב שני, הרשות תפעל למכירת 20% נוספים מאחזקותיה, בדרך של הצעה לציבור בהנפקה בבורסה לניירות ערך, כך ששיעור אחזקותיה של המדינה בדואר ישראל, לא יפחת מ-60%.
עוד הוחלט, שחלק ניכר מתמורת כספי המכירה ישמש כמקור מימון להשקעות ופיתוח בדואר ישראל, בין היתר, להמשך קידום בנק הדואר, פיתוח ושיפור השירות לאזרח ופיתוח מוצרים ושירותים חדשים לפי צרכי הלקוחות והתייעלות החברה.
פרופיל המשקיע המבוקש
בחירת המשקיע האסטרטגי תתבסס על ציון, שישקלל 40% מדדי איכות ו-60% מחיר, כאשר על משקיע, ישראלי או בינלאומי, להיות בעל הבנה עסקית וניסיון סינרגטי לפעילות הדואר. בנוסף, המשקיע יידרש להוכיח איתנות פיננסית. כך, שיחזיק בהון עצמי מינימלי של 250 מיליון ש"ח, היקף נכסים מינימלי של 625 מיליון ש"ח ורמת מינוף מקסימלית של 70%. מתווה המכירה יימשך כשנה.
להלן עיקרי הדברים, שנאמרו היום במסיבת העיתונאים:
דודי אמסלם, שר הדיגיטל הלאומי, הממונה על רשות החברות הממשלתיות: "הפרטת דואר ישראל היא אחד המהלכים המשמעותיים ביותר בסדרה של הפרטות, שאנו מובילים בקרב החברות הממשלתיות. המטרה בהפרטות אלו היא להמשיך לשפר את השירות לתועלת האזרח, בכל מקום בארץ, ולהכניס משקיע אסטרטגי בעל הבנה עסקית, שיביא ערך וייצר סינרגיה לאותן חברות. אנו מאמינים, שהכנסת משקיע בסדר גודל הזה, תאפשר לדואר להמשיך לצמוח ולהמריא, ולהציע שירות טוב ויעיל יותר לציבור הרחב, במרכז ובפריפריה".
יועז הנדל, שר התקשורת
: "הפרטת הדואר והרפורמה הן הכרח. הדואר תשתית חיונית המספק שירות בכל הארץ ובכל מקום. לכן, חייבים לשפר את השירות לאזרח, התחרות ואת הכדאיות הכלכלית. לאור הגידול בהזמנת חבילות ובסחר המקוון, הפרטה והכנסת משקיע פרטי לחברת הדואר זה מהלך קריטי. אעשה הכל כדי שהמהלך יצליח״.
עו"ד
יעקב (ינקי) קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות: "מטרת המהלך להכנסת משקיע אסטרטגי לחברת הדואר היא פיתוח פעילות החברה עם דגש על תחום הסחר המקוון, כאשר הכנסת משקיע תוביל לשיפור השירות ללקוח יציבות ואיתנות פיננסית ארוכת טווח לחברה, מיקסום יכולות משיקות לחברה, תוך נגישות למומחים ולידע, לשם שיפור הביצועים, פיתוח מוצרים ושירותים חדשים לתועלת הלקוחות, ולהגברת שקיפות.
דואר ישראל היא אחת החברות המובילות בפורטפוליו של החברות הממשלתיות והיא הראשונה בשורת הפרטות, שייצאו לדרך בחודשים הקרובים, מתוך מטרה לייצר ערך לציבור.
האטרקטיביות בהשקעה בדואר ישראל גדולה במיוחד, שכן החברה עברה טרנספורמציה משמעותית עם אסטרטגיה ברורה לשנים קדימה, עם הזדמנויות צמיחה נוספות ותחזיות פיננסיות אטרקטיביות. לאחר בחינת הפרטות של חברות דואר בעולם, ראינו, שחברות שהופרטו, הפכו ליעילות יותר, איכותיות יותר, ושיפרו משמעותית את רמת השירות ללקוחותיהן.
ב-2016 ענקית הסחר עלי באבא הגדילה את אחזקותיה בדואר הסינגפורי והביאה לשיפור היכולות הלוגיסטיות של החברה בתחום הסחר המקוון. בנוסף, חברות הדואר האחרונות, שביצעו את התהליך, כמו יפן ואיטליה, גייסו למעלה מ-10 מיליארד אירו, בזכות השתלבותו של משקיע אסטרטגי בעל ניסיון. במקרים אלה ואחרים הוכח, שבחירת המשקיע הנכון מתחומים המשיקים לתחומי עיסוקה של החברה, או בתחומים היכולים לתרום לפיתוחה, מבטיחה הצלחה משמעותית לכל הנוגעים בדבר".
רו"ח
חזי צאיג, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל: "זהו יום היסטורי ואנו מודים על האמון הרב של רשות החברות הממשלתיות בנו. אין זו תחילתו של המסע, כי אם המשך של דרך ארוכה, שאנו מובילים מזה 5 שנים, בה עשינו את הבלתי יאמן והצלחנו להבריא את החברה ולספק לעובדים גב איתן ולהחזיר את אמון הלקוחות בנו.
בינואר 2015 החברה עמדה על סף חדלות פירעון. דירקטוריון החברה בראשותי, יחד עם הנהלת החברה בראשות
דני גולדשטיין, וארגון העובדים בראשות
שמעון פרגון, הובלנו יחד תוכנית הבראה אחראית, שיושמה בהצלחה יתרה, דבר המעיד על שיתוף הפעולה האיתן בין כל הגורמים בחברה: דירקטוריון, הנהלה וארגון העובדים.
בשנים האחרונות עמדנו בכל יעדי התוכנית ואף למעלה מכך. חברת דואר ישראל עלתה על פסי צמיחה לצד התייעלות משמעותית הן בכח האדם והן ברמת תהליכים, עברנו לחשיבה עסקית ותחרותית, הנהלת החברה התחלפה רובה ככולה, כשרבים מהמנהלים הגיעו מהמגזר הפרטי, ואנו פועלים לחזק ולהגביר את אמון הציבור בשורת מהלכים בוני אמון, תוך טיפול משמעותי בתחום השירות. הכנסת משקיע לחברה בעיתוי הנוכחי תאפשר לחברה להמשיך ולייצר ערך ללקוחותיה ולעובדיה גם בשנים הקרובות".
דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל: "היום אנו עושים מהפכה בתולדות דואר ישראל. אין חברה ממשלתית, שעשתה כזו מטמורפוזה כמו דואר ישראל ובפרק זמן כה קצר. בשנים האחרונות עברנו שינוי מקצה לקצה מחברה תפעולית לחברת שירותים, עברנו שינוי אסטרטגי, וממבנה גיאוגרפי של מרחבים לחטיבות עסקיות הממוקדות בתחומי הליבה של החברה - תחום הסחר המקוון כולל עולם השליחים, תחום הריטייל והקמעונאות, בנק הדואר והשירותים הכספיים ותחום שרשרת האספקה והלוגיסטיקה.
דואר ישראל הוא אחד השחקנים המשמעותיים בתחום הסחר המקוון והגוף הלוגיסטי הגדול בישראל. אנו נמצאים בעיצומה של תקופת הקורונה, תקופה לא פשוטה בתחום השירות, כשכל יום אנו מתמודדים עם תקנות ואתגרים חדשים. גם בתקופה זו אנו ממשיכים לתת שירות רציף בכל מקום, ומציעים את מערך השירותים הכספיים הפרונטאלי הגדול בישראל עם 700 יחידות בפריסה לאומית.
בשנים האחרונות פתחנו מאות מרכזי מסירת חבילות בשיתוף עסקים קטנים ובינוניים, ובתקופת הקורונה לחלקם זו היתה תמיכה משמעותית לאותם עסקים. כיום אנו מציעים את רשת הריטייל הגדולה בישראל עם מערך של למעלה מ-1,300 נקודות שירות בכל מקום בארץ.
אחד האתגרים המרכזיים שלנו כהנהלה הוא לחזק ולהגביר את אמון הציבור בדואר ישראל ולפתח את כל הכלים, כדי שנוכל לעשות זאת. בשנים האחרונות הקמנו את הקריה הדוארית ואת מרכז הסחר המקוון לחבילות ולמכתבים, כך גם צמצמנו שטחי נדל"ן, השקענו בתהליכי מיכון ואוטומציה מתקדמים, שיצעידו אותנו לשנים הקרובות. הרחבנו את נקודות הקצה וה'לאסט מייל', יצרנו שיתופי פעולה עם הפלטפורמות הגלובליות הגדולות בעולם ועם גופים מובילים במשק, שהאחרון בהם הוא גולן טלקום. גם בתחום הפיננסי השקנו כרטיסים נטענים
PRE-PAID המאפשרים גם לאוכלוסיות החלשות לשלם בכרטיס וגם לקנות בסחר המקוון ללא חריגה בהוצאות.
בין השאר, בדרך זו הפכנו את חברת דואר ישראל לשחקן תשתית ושירות משמעותי ומרכזי במאבק להורדת יוקר המחייה בישראל, והכול בשירות הציבור.
הכנסת משקיע אסטרטגי לחברה תאפשר לנו להמשיך ולהצמיח את החברה, תכניס קודים ותרבות ארגונית חדשה, תאפשר להגביר את השקיפות, תכניס ידע ושיטות עבודה מתקדמות, תודעת שירות גבוהה ומשאבים שיאפשרו לנו להתמודד עם אתגרי העתיד ולהתמקד בליבת פעילות החברה".
מצגת רשות החברות:
https://drive.google.com/file/d/1i7mqvA1ENIUo3IQuO-FsJ4HqnyoWrQHC/view?usp=sharing
מצגת דואר הפרטה יולי 2020:
https://drive.google.com/file/d/1croMqtNEIAbMLZb0h6DcUQJR8HT2XelP/view?usp=sharing