לאור תלונות שקיבלתי על הקשיים של ספקי אינטרנט קטנים לספק ביצועים ללקוחות שרוצים להתחבר במהירויות גבוהות על תשתית הוט, החלטתי להתנסות בזה בעצמי. "מבחן דרך" לחיבור של 100 מגה דרך ספק אינטרנט צעיר (יחסית): Triple C.
מאת:
אבי וייס, 4.2.15, 04:30
בשנה האחרונה קיבלתי תלונות חוזרות ונשנות גם מספקי אינטרנט קטנים וגם מלקוחות, שהם לא מקבלים את רמת הביצועים, שהם מצפים לה, בחיבורים בתשתית של הוט, והכוונה לחיבורים של 100 ו-200 מגה (לאחרונה הוט
החלה להציע 500 מגה, אבל רק למגזר העסקי).
החיבור
הפופולרי ביותר כיום בשוק הוא חיבור של 100 מגה (2 החברות: ב
זק ו
הוט, מספקות חיבור א-סימטרי של 100 מגה בערוץ היורד, עם רוחב פס מאוד צר בערוץ העולה: 3 מגה בבזק ו-2 מגה בהוט, מול חיבור סימטרי ב-Unlimited).
לקוחות בזק יודעים,
שאין עדיין 100 מגה בבזק, וגם בזק מציינת בכל מקום, שהיא מבטיחה רק 40 מגה. אז מי שנמצא במסלול של 100 מגה בבזק יודע שהוא יקבל בין 40 ל-70 מגה, לכל היותר. משום מה לא בוער לבזק לצאת עם חבילות אינטרנט משודרגות, למרות התחרות בשוק. ייתכן וזה קשור למאבק בעניין "
השוק הסיטונאי", שכעת בזק מנהלת מול משרד התקשורת (כולל פניה לבג"ץ).
לעומת זאת, הוט אמורה לספק 100 מגה בלי כל בעיה (לכולם), עם "סטיית תקן" בביצועים, כמו שיש בכל חיבור אינטרנט פרטי, שהוא בקצב "לא מובטח".
חיבור פס רחב דרך תשתית הוט מתבצע באחת מ-2 הדרכים הבאות:
א. חיבור לכל ה-ISP הגדולים מתבצע בחיבור ללא חייגן (מכונה בשם DHCP), כאשר ה-ISP מספק להוט את טווחי כתובות ה-IP, שיקבלו הלקוחות המחוברים דרך הוט, לאותו ספק אינטרנט.
ב. חיבור לספקי האינטרנט הקטנים. כמעט כולם מחברים את הלקוחות עם חייגן (מכונה בשם L2TP).
הביצועים של חיבור עם חייגן יותר ירודים מ-2 טעמים עיקריים:
א. יש "תקורה" (Overhead) בשימוש בחייגן, שזה יכול להוריד את הביצועים בערך ב-10% מול חיבור ללא חייגן.
ב. החיבור בחייגן יכול להתנתק בכל רגע ויש צורך לחייג ולהתחבר שוב. בחיבור ללא חייגן יש בעיות אחרות, אבל אין את הבעיה הזו, שפוגעת בביצועים ולעיתים גם די מעצבנת.
התלונות שקיבלתי דיברו על כך, שהוט מאיטה בכוונה את החיבורים של לקוחות המחוברים לספקי אינטרנט קטנים, וכשהם מתקשרים ומתלוננים אצל הוט על ביצועים ירודים, נטען בתלונות שלוו בהקלטות, שמציעים להם בהוט להתנסות בחיבור מאוד זול (20 ש"ח לחודש) דרך
הוט-נט, וכמובן בהוט-נט
אין את הבעיה הזו. בעברית יותר פשוטה: מדובר בשיטה, שנועדה "ללכוד לקוחות". לא ברור אם התרגיל הזה בכלל חוקי.
אחד המתלוננים הקולניים, שגם לא מפחד לחשוף
את שמו הוא
איל תמיר (בתמונה משמאל), מנכ"ל
Fast, ספק אינטרנט המתחרה "ראש בראש" (גם במחירים) בהוט-נט. למעשה
תמיר תמיד דואג, שהמחירים אצלו יהיו זולים יותר מהוט-נט וזולים מכל ספק אינטרנט אחר. בהחלט קו חשיבה צרכני יפה ודי מצליח.
הטענה, ש
אייל תמיר העלה בעבר (עדכון מעניין מפיו - בסוף הכתבה), שהקשיים של Fast מול חברת הוט הם ב-3 מישורים בו זמנית:
א. הוט דורשת מספק קטן כמוהו כמות כתובות IP מאוד גדולה (דרשו לדבריו 11 אלף כתובות IP, רק בשביל להתחיל בחיבורים ללא חייגן), מה שבלתי אפשרי היום, לאור
המחסור בכתובות הקיים ב-IPv4.
ב. הוט מעדיפה לחבר לקוחות של ספק קטן בחייגן (בגלל ה-Overhead שמוריד מהביצועים).
ג. לא רק שהביצועים בחיבור בחייגן פחותים מאלו של חיבור ללא חייגן, הוט לא משקיעה כל מאמץ כדי שהחיבור הזה יהיה יציב וטוב. זאת, על מנת שלהקוחות יבואות בטענות על הביצועים הירודים וינטשו בסופו של דבר את הספק הקטן ואולי יעברו להוט-נט.
היות ו
אייל התווכח עם הוט על החיבור עם חייגן בצורה די ישירה ותקיפה, חיפשתי דרך להתנסות בחיבור דרך ספק אינטרנט, שיש לו יחסים טובים עם הוט, כך שהבדיקה תנטרל את ההשפעה של "היחסים בין החברות". נתקלתי בפרסום, שחברת Triple C מציעה להתחבר דרכה, לשבועיים ניסיון לכל רוחב פס, בלי כל התחייבות ובלי לתת כרטיס אשראי (
כאן). זה בדיוק התאים לי. לא סיפרתי לאיש, שאני כתב שעושה "מבחן דרך" לחיבור, כדי לא להטות את התוצאות, שיכולות להיגרם רק מזה, שידעו מי אני. אגב, העלות של חיבור 100 מגה ל-
Triple C היא 24.90 ש"ח ל-3 חודשים ראשונים ואחר כך זה 39.90 ש"ח לחודש.
הביצועים בפס רחב 100 מגה דרך התשתית של הוט וחוויית הלקוח:
הדבר הראשון, שנקלתי בו במעבר לספק אינטרנט אחד, שמתחבר עם חייגן, שכל תהליך המעבר הזה בין 2 ספקי אינטרנט חייב להתבצע מול המוקדים הטכניים של ה-ISP והוט בו זמנית (שניהם חייבים להימצא יחד עם הקו ואז מקנפגים את החיבור באופן ידני). החלפת החיבור בתוך מערכת הפעלה של הנתב
אינה מביאה לחיבור. חייבים לתפוס את 2 המוקדים בו זמנית והמעבר מתבצע ידנית. למה במאה ה-21 זה כך? זה לא ברור.
וכאן הגעתי לבעיה השנייה והיותר קשה:
זמני המתנה. אי אפשר לעבור בין ספקים בלי לדבר עם המוקדים הטכניים. את המוקד הטכני של Triple C יכולתי לתפוס אחרי 5 דקות המתנה לכל היותר, בכל עשרות המקרים בהם התקשרתי אליה במהלך "מבחן דרך" זה.
לתפוס את המוקד הטכני של הוט - זו הייתה פשוט משימה לאנשים, שיש להם הרבה מאוד סבלנות בחיים. לא ראיתי שום שיפורים
בשירות של הוט כמו שהובטח והנסיון שלי בעניין זה היה מאוד מתסכל. הרבה יותר
גרועה הייתה ההמתנה לנטוויז'ן - סלקום (ספק האינטרנט הקבוע שלי), כשרציתי לחזור מ-Triple C לנטוויז'ן. זמני ההמתנה בכל הנסיונות שלי היו בין שעה לשעתיים, וברוב המקרים אחרי שעה או שעה וחצי של המתנה הייתי מנותק ללא כל אזהרה וצריך לחזור על ההתהליך הזה שוב. לא ברור מה רוצים מהשירות המקרטע של הוט, כשמהירות השירות של סלקום - נטוויז'ן
גרועה פי כמה. בעבר, נטוויז'ן הצטיינה בזמן תגובה מהיר ללקוחותיה. זה פשוט
נעלם ואיננו.
את בדיקות החיבור החדש ל-Triple C עשיתי ב-3 דרכים: 1) קונפיגורציית החייגן ב-L2TP בנתב (הוטבוקס של הוט). 2) שימוש בחייגן, שניתן להוריד מהאתר של Triple C ומתקינים אותו כאפליקצייה על שולחן העבודה. 3) שימוש בחייגן L2TP במערכת ההפעלה (אני השתמשתי במבחן דרך זה במחשב עם מערכת הפעלה חלונות 7), כשמחייגים או מהדפדפן או דרך לוח הבקרה>רשת.
הסיבה, שביצעתי את הבדיקות ב-3 דרכים שונות של חיבור הייתה כדי לבדוק אם אני מקבל תוצאות דומות או שונות בשיטות הללו (מצאתי שאין כל הבדל בין שיטות החיבור שבדקתי).
ל- Triple C יש אתר תמיכה טוב כולל פורטל בענן, פורטל מיוחד לכל גולש, דרכו ניתן לראות את כל מה שמעניין את הלקוח, להוריד או להוסיף שירותים ממש בקלות, ועוד שירותים שונים שיש בפורטל הזה. הפורטל של Triple C ללקוחות מוצג בתצלום כאן:
ועתה לעיקר: ביצועים.
טרם המעבר ל-Triple C הביצועים של חיבור 100 מגה דרך נטוויז'ן-סלקום
היו מעולים, כפי שניתן לראות בתצלום הבא:
דהיינו: אני מקבל את מלוא רוחב הפס של 100 מגה בערוץ היורד ו- 2 מגה בערוץ העולה, בחיבור ללא חייגן לנטוויז'ן.
לעומת זאת, כשהתחברתי בחייגן דרך Triple C, הביצועים היו "על הפנים", כפי שניתן לראות בתצלום כאן:
ביצעתי מאות מדידות בכל הקונפיגורציות והאפשרויות, וזה מה שקיבלתי. גם מדידות, שביצעתי מול מערכת המדידה של Triple C הנמצאת אצלה, העלתה תוצאות דומות כמופיע בתצלום לדוגמה כאן:
לקבל
פחות מ-40 מגה בערוץ היורד, בחיבור של 100 מגה, זה ממש מעורר שאלות. זה לא קווי הנחושת הישנים של בזק. הבניין שבו אני גר מחובר
בסיב אופטי להוט, החיבור הכי טוב ויציב שיש.
שוחחתי די הרבה עם האנשים הטכניים של Triple C ואחרי כל הבדיקות והנסיונות, שנעשו על ידם, לא חל שום שיפור בתוצאות אצלי.
האנשים הטכניים של Trilple c ביצעו שיחזור מלא אצלם (במטה החברה בפתח תקווה), בחיבור זהה לחלוטין לשלי, דרך תשתית הוט הקיימת אצלם,
עם שם המשתמש והסיסמה שלי, והם שלחו לי צילומים ברורים (כולל צילומי וידיאו, שעשו אצלם) ו
שונים לחלוטין ממה שהיה אצלי בחדר מערכת האתר. מהמטה של Triple C בפ"ת הם קיבלו ביצועים של קרוב ל- 90 מגה, כאמור, עם שם המשתמש והסיסמה שלי, שהם הביצועים הנורמליים של חיבור פס רחב עם חייגן בתשתית של הוט (ציינתי למעלה, שיש הפסד של כ-10% בגלל השימוש בחייגן).
או בעברית הכי פשוטה: מישהו "סידר אותי" בביצועים בחיבור הביתי, רק בגלל שאני לקוח פרטי, שמחובר בחייגן דרך הוט לספק אינטרנט קטן.
לכן, שלחתי להוט
את השאלה הבאה:
"ניסיתי לעבור לספק אינטרנט קטן, דוגמת טריפל-סי (
CCC).
לספק זה יש חיבור רק של
L2TP ומחיבור של 100 מגה שיש לי, קיבלתי חיבור של בקושי 40 מגה.
בכל הבדיקות של מוקדי התמיכה וגם שלי, גם מול
CCC וגם מול הוט, כל החיבורים היו תקינים. החיבור להוט היה 100 מגה אבל מהוט כשאני עובר ל-
CCC זה נופל בחדות מתחת לחצי.
בשיחה עם הספק
CCC נאמר לי, שהם במו"מ להעביר את הלקוחות לחיבור
DHCP, אבל זה טרם סוכם.
לא ברור לי למה אין לספקים הקטנים
חיבורים ללא חייגן.
האם זה לא מקרה, שלקוח של 100 מגה ומעלה מספק קטן מקבל בקושי 40 מגה בחבור האינטרנט, בגלל חיבור ה-
L2TP, מה שמוביל אותו להתנתק מהספק הקטן ש"אינו יכול לספק את הסחורה", ובכך אתם דוחפים את הלקוחות לספק הבית שלכם – הוטנט?".
תגובה
לא קיבלתי. לא שלא ניסיתי לקבל. אם אקבל - אעדכן בהתאם.
ולסיום יש לי הפתעה: לאחר שסיימתי את כל הבדיקות, שנמשכו כשבועיים, ממש לפני שכתבתי את הכתבה, החלטתי לפנות שוב אל
אייל תמיר (מנכ"ל Fast) ולברר מה מצב הלקוחות שלו בתשתית הוט והאם הוא עדיין בבעייה של ביצועים בתשתית הוט ללקוחותיו.
תגובת
אייל תמיר הפתיעה אותי: "עדיין אין לי IP (עבור הוט), את הקצת שנשאר לנו שמנו לטובת פרוייקט הסיבים (Unlimited). אולם,
הוט הורידו את החסימה והחייגן עובד ממש טוב".
דהיינו: הוט החליטה כנראה "לא למתוח את החבל" יותר מדי מול Fast ופתרה את הבעיה של
אייל תמיר (ושל לקוחותיו).
לכן , למרות שכבר חזרתי לנטוויז'ן בסיום "מבחן הדרך", חזרתי וביצעתי חיבור חוזר ל-Triple C, כדי לראות אם החסימה ירדה גם מהם, והתאכזבתי. התוצאות היו זהות ללא כל שינוי: פחות מ-40 מגה בחיבור של 100 מגה.
אם יחול שינוי (לטובה) גם בחיבור בחייגן לאינטרנט דרך Triple C, או שיעבירו את Triple C לחיבור לקוחות ללא חייגן, אעדכן בהתאם. כרגע הבעיה קיימת והיא כמובן
בלתי נסבלת מבחינה ציבורית ומבחינה צרכנית.