5 חודשים להחלטה הממשלה: 50% ממשרדי הממשלה עדיין לא עונים בדואר אלקטרוני
מאת:
מערכת Telecom News, 14.6.16, 17:36
סיכום הדיון בכנסת של הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור. מובאים הממצאים לגבי כל משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות (עם כתובת המייל שלהם). מסתבר, שהפקס המסורתי עדיין שולט למרות שהדוא"ל הגיע לארץ לפני 35 שנה.
ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום ישיבה משותפת עם הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור, בנושא 'עיכובים ביישום החלטת ממשלה 1008 – הנגשת השירות הציבורי בעידן הדיגיטלי', במסגרתה הוחלט, שמשרדי הממשלה השונים יכניסו לשימוש לצד הפקס המסורתי שירותי דואר אלקטרוני ושירותים ממוחשבים.
ח"כ
סתיו שפיר (המחנה הציוני), יו"ר וועדת השקיפות, הציגה בפתח הדיון נתונים, שעלו בבדיקה, שערך צוות לשכתה, לפיהם: מתוך 32 משרדי וגופי ממשלה ל-22 יש מייל לפניות ציבור, אך רק 11 משרדים השיבו לפניות במייל, (קרי מחצית מהמשרדים המחזיקים בשירות דואר אלקטרוני לא השיבו לפניות באמצעותו). עוד העלתה הבדיקה, של-10 משרדים, שאין מייל, יש מערכות ממוחשבות ליצירת קשר כחלופה למייל, אך 4 מתוכם לא מאפשרים לצרף קובץ במסגרת הפנייה.
ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה), יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה: "משרד, שלא מתפקד מבחינה דיגיטלית לא יעיל גם במקומות אחרים. מדובר בשירות לאזרח שהוא חלק מהליך שקיפות והעדרו מביא להגדלת הפערים באופן ישיר, כאשר אדם, שלא נגיש לפקס ויש לא מעט כאלה, פשוט תקוע. אנו לא יכולים לבקש מהציבור לנסוע ברוורס דווקא מול משרדי הממשלה האמורים לספק לו שירות".
סתיו שפיר: "הדואר האלקטרוני הגיע לישראל ב-1981 והיה נראה לנו טבעי, שכל משרד ייתן את השירותים האלקטרונים, שנמצאים בכל בית. אולם, משום מה היה צורך בחוק. למרות החוק עדיין יש כמות מכובדת של משרדי ממשלה וכן גופים במגזר הפרטי שלא מספקים שירותים אלה, ובמקום לאפשר לאזרחים שירות בסיסי - להתקשר באמצעות אימייל, שיש לכל אחד בבית, לקבל ולהעביר מידע בלחיצת כפתור, מבקשים משרדי ממשלה וגורמים פרטים רבים מהלקוח לעבור מסע מייגע כדי למצוא פקס. השירות הציבורי צריך להיות הטוב ביותר ולא להשתרך מאחור".
יאיר פרנק, ראש רשות התקשוב הממשלתי: "יישום החלטת הממשלה מתקדמת בכיוון הנכון. אין ספק, שמייל זה עניין טריוויאלי. אולם, אם לא כל המשרדים מיישמים זאת נמשיך לשפר. לעניין צירוף קבצים מהציבור זה נושא נוסף, שאנו מקדמים. יש כבר היום כמה שירותים כאלה, שעובדים במספר משרדים. הכלים האלה נותנים לאזרח ערך הרבה יותר גבוה.רשות התקשוב מסיימת להכין דו"ח, שקובע את הסטנדרטים למענה גם בטלפון וגם במייל ואנו הולכים להנחות את המשרדים גם בדברים האלה, כאשר בכל משרד יהיה ממונה על השירות, שינחיל את הנושא".
מול הנתונים, שהוצגו בדיון, לפיהם במשרד הכלכלה אין תקשורת מייל סדירה, טען נציג המשרד
שמעון ברונר: "הנושא טופל והושלם. לכל יחידות המשרד יש באתר האינטרנט כתובת מייל לצד מספר הפקס, ובכל היחידות
למעט היחידה לפניות הציבור ניתן לצרף מסמך לפנייה".
ליאור הולנד עמית, נציגת שירות התעסוקה: "עלה אתר חדש בחודש שעבר, וכעת ל-72 לשכות בכל הארץ יש אפשרות לפנות במייל ואנו משתדלים לענות תוך עד 14 יום".
סנ"צ
יגאל שבתאי, ראש יחידת השירות במשטרה: "נעמוד ביעדי החלטת הממשלה. בקרוב לכל תחנת משטרה תהייה כתובת מייל עם מענה הולם, כך גם לפניות הציבור ולכל היחידות. למוקד 100 יש כבר כתובת מייל. בהמשך אזרח יוכל לפנות בווטסאפ ובכל האמצעים הדיגיטליים ולקבל מענה 24 שעות ביממ. רק אתמול בשיחה עם המפכ"ל עלה נושא פיתוח פנייה למוקד 100 בווטסאפ".
מבדיקה שערכו חברי הכנסת בזמן הדיון עצמו עלה, שמול הצהרות נציגי המשרדים בפועל חלקים רבים מאתרי המשרדים לא מונגשים בצורה בה הוצגו או מונגשים בצורה חלקית בלבד. בדיון עלה עוד, שישנם משרדי ממשלה עם מערכות יעילות ומתפקדות. לשאלת חברי הוועדה מדוע מערכות אלו לא מוטמעות בכל המשרדים, השיב
פרנק: "הנושא על הפרק. הבעיה המרכזית היא, שעלות ההתקנה של רוב המערכות מאוד יקרה, אנו בודקים את החלופות".
ח"כ
שפיר: "הוועדה ממליצה לקיים פיקוח ומעקב אחר המשרדים השונים ולבחון את השירות. בלי אלה לא תהייה התקדמות למרות החלטת הממשלה. במקביל אם יש תוכנות, שכבר עובדות, יש להטמיע אותן בקרב יתר המשרדים".
ח"כ
מקלב: "המבחן שלנו יהיה בבקרה ובמעקב אחר הייעול ויישום הדברים. מעתה נקיים דיונים ממוקדים יותר, בהם נבחן כל יחידה ויחידה לאור שירותיה השונים והנגשתם הדיגיטלית. האמצעים הדיגיטליים הרבה יותר ניתנים למעקב ואנו נדאג לקיים את המעקב עד לתוצאות המיוחלות".
את מצב משרד התקשורת כבר חשפנו מ
ספר פעמים. זה משרד שעדיין מצוי בעידן
הפקס (טכנולוגיה שהומצאה בשנות ה-40 של המאה ה-19). זה בכלל לא מפריע למנכ"ל
להוציא הודעות על IoT סייבר ודור 5 בסלולר. "חיים בסרט".
מלוא נתוני הבדיקה:
# |
שם המשרד |
נשלח למייל |
טופס ממוחשב |
תגובה |
לכמה מהאגפים יש מייל |
-
|
אזרחים וותיקים (שוויון חברתי) |
infogimlaim@pmo.gov.il |
|
V |
יש לכולם! |
-
|
פיתוח הנגב והגליל |
hilap@pmo.gov.il |
|
V |
יש לכולם! |
-
|
האוצר |
pniot@mof.gov.il |
|
V |
11/18 |
-
|
הבינוי |
pniot@moch.gov.il |
|
X |
יש לכולם! |
-
|
החוץ |
feedback@mfa.gov.il |
|
X |
1/10
(רק לפניות ציבור) |
-
|
הכלכלה |
אין |
V בלי אופ' להוסיף קובץ |
- |
24/46 |
-
|
לשכת התעסוקה |
אין |
V עם אופ' להוסיף קובץ |
- |
לשכות- לכולן יש |
-
|
הפנים |
pniot@moin.gov.il |
|
V |
(מדגם) כמעט לכולם יש |
-
|
התיירות |
giordanar@tourism.gov.il
AvivaA@tourism.gov.il |
|
V |
יש לכולם! |
-
|
רוה"מ |
אין |
V בלי אופ' להוסיף קובץ |
- |
בחלק מהאגפים אין יצירת קשר, כשיש- יש מייל |
-
|
ביטחון פנים |
Applications@mops.gov.il
mevaker@mops.gov.il |
|
X |
6/26 |
-
|
קליטת עלייה |
pniot@moia.gov.il |
|
X |
לכולם טופס ממוחשב בלי אופ' להוסיף קובץ |
-
|
האנרגיה והמים |
pniot@mni.gov.il |
|
V |
לכולם טופס ממוחשב בלי אופ' להוסיף קובץ |
-
|
הבריאות |
pniot@moh.health.gov.il |
|
V |
יש מעל 100. מדגם- לרוב הגדול אין מייל |
-
|
החינוך |
info@education.gov.il |
|
X |
לרוב אין |
-
|
המדע הטכנולוגיה והחלל |
libio@most.gov.il |
|
V |
לכולם טופס ממוחשב בלי אופ' להוסיף קובץ |
-
|
הרווחה |
sar@molsa.gov.il |
|
V |
יש לכולם! |
-
|
התקשורת |
dovrut@moc.gov.il |
|
X |
21/23 |
-
|
הגנת הסביבה |
pniot@sviva.gov.il |
|
V |
יש לכולם! |
-
|
שירותי דת |
ContactUs@dat.gov.il |
|
X |
לרוב הגדול יש |
-
|
הביטחון |
pniot@mod.gov.il |
|
V |
36/44 |
-
|
החקלאות |
pniot@moag.gov.il |
|
X |
כמעט לכולם יש |
-
|
המשפטים |
Pniyot.Tzibur@justice.gov.il |
|
X |
48- ממדגם לכולם יש |
-
|
התחבורה |
אין |
V עם אופ' להוסיף קובץ |
- |
לכולם טופס ממוחשב עם אופ' להוסיף קובץ |
-
|
התרבות והספורט |
ministerts@most.gov.il |
|
X |
לכולם טופס ממוחשב בלי אופ' להוסיף קובץ |
-
|
ביטוח לאומי |
אין |
V בלי אופ' להוסיף קובץ |
- |
אין בכלל! |
-
|
רשות המיסים |
אין |
V בלי אופ' להוסיף קובץ |
- |
אין בכלל! |
-
|
רשות מקרקעי ישראל |
אין |
V בלי אופ' להוסיף קובץ |
- |
11/22 |
-
|
חברת החשמל |
אין |
V בלי אופ' להוסיף קובץ |
- |
אין בכלל! |
-
|
רכבת ישראל |
אין |
V עם אופ' להוסיף קובץ |
- |
אין בכלל! |
-
|
רשות המים |
אין |
V עם אופ' להוסיף קובץ |
- |
יש לכולם! |
-
|
מקורות |
customer-services@mekorot.co.il |
|
V |
4/9 |
- כל המיילים נשלחו אל אגפי פניות ציבור בלבד.
חברות ממשלתיות:
לפי החלטה 10008 סעיף 4: "להנחות את רשות החברות הממשלתיות לפנות לדירקטוריונים של תאגידים ממשלתיים, על מנת שיבחנו את אפשרות יישומה של החלטה זו אצלם."
(מה קורה עם זה?) – כנ"ל לגבי רשויות מקומיות.
סיכום במספרים (כולל מדגם החברות הממשלתיות):
בפניות ציבור:
מתוך 32 בדיקות- ל-22 משרדים יש מייל לפניות ציבור.
מתוך 22 שיש להם מייל- 10 משרדים לא ענו למייל ששלחנו.
מתוך 10 שאין להם מייל- לכולם יש מערכת ממוחשבת במקום.
מתוך 10 מערכות ממוחשבות- ל-4 יש אפשרות להוספת קובץ לפנייה.
באגפים שאינם פניות ציבור:
ב-9 יש מייל לכולם.
ב-8 לרוב האגפים יש מייל.
ב-6 לרוב האגפים אין מייל.
ב-5 יש מערכת ממוחשבת.
ב-4 אין אף מייל (לא משרדים).