פרק שישי בסדרת החשיפות אודות "ועדת הרבנים לענייני תקשורת", שנמצאת מעל לשר התקשורת ולמנכ"ל משרד התקשורת, שמתעלמים לחלוטין מהתלונות המופנות אליהם ונותנים לכאוס להשתולל. הפעם "נרים שוב את המסך" מהסיפור הקפקאי של בעל עסק חילוני לגמרי, שנלכד ב"מלכודת העכברים" של "קומת המספרים הכשרים", ללא כל יכולת לפתור לו את הבעיה ונביא עוד כמה דוגמאות.
מאת: אבי וייס, 26.9.18, 11:50
בלעדי. בחודשיים החולפים פרסמנו 3 כתבות בנושא הניוד בין חברות סלולר עם אותו סים:
3 הכתבות הללו פורסמו לאחר 2 כתבות חשיפה על הנעשה בתחום הטלפוניה במגזר החרדי (בכתבות הללו
חיברנו והצלבנו בין 2 הנושאים הללו), כתבות חשיפה על מה שנעשה במה שמכונה "הקומה הכשרה":
זו תעשייה המגלגלת הרבבה כסף (לכיסה) על
חשבון הציבור (החילוני והדתי שאינו חרדי, אם לא הבנתם עד רגע זה, את שורש העניין החמור הזה). ההסבר היחיד, שאני יכול להעלות על דעתי, למה מתחילת העשור ועד עצם היום הזה, לא ננקט
שום צעד להפסקת הכאוס, הוא: אולי יש איזו קרבה אישית או אידאולוגית או אחרת, בין מי מראשי משרד התקשורת לבין התעשייה הדי נסתרת הזו מהציבור הרחב.
המדובר בתעשייה, שצמחה לה בעשור האחרון, בצורה מהירה ופראית סביב "הקומה הכשרה" (שמעוררת מחלוקות גם בתוך העדה החרדית), והיא הגיעה למחוזות חדשים, שבכלל לא נלקחו בחשבון, בעת ש"הקומה הכשרה" הזו הוקמה, ובמיוחד בהקשר של
ניוד מספרים בין חברות התקשורת, הפניית שיחות, חסימת שיחות ואישורי הייבוא של מכשירי סלולר.
בנושא, שנחשוף כאן, הרגולציה העדכנית לתחום ניוד מספרים בין חברות התקשורת קיימת כבר מהעשור הקודם (עודכנה פעם אחרונה ב-2012) והיא
מפורטת כאן, למתעניינים. תכנית המספור שבתוקף במדינת ישראל
נמצאת כאן - למתעניינים.
כאן אנו חושפים עוד פרשה כאובה ועצובה, שקשורה בכאוס סביב "הקומה הכשרה". הכאוס הזה זכה (למיטב ידיעתי) רק לחשיפה אחת בכלי התקשורת הכלליים בשנים האחרונות (
כאן), כשבטלקום ניוז זו כבר
כתבה שישית בסדרה (יש עוד בדרך).
ביום
13.7.18 (לפני כחודשיים וחצי) פניתי למשרד התקשורת בשאלה הבאה:
"מצ"ב פנייה נוספת של אזרח, שאינו חרדי, שנתקע בניוד הטלפון הקווי שלו, הפעם מבזק להוט, בגלל שהמספר שלו הוגדר בקומה הכשרה בבזק, למרות שהקו בפועל
אינו "כשר" ומשרד התקשורת מסרב לטפל בו, כפי שכבר
חשפנו במקרה דומה שקרה ללקוח פרטנר קווי..
הייתכן?
מי מנהל את שוק התקשורת ומפקח על חברות התקשורת בישראל?
האם לא מן הדין לפטר או להעביר מתפקידו את מי שממונה על הפיקוח והאכיפה בישראל על חברות התקשורת, שעושה צחוק אחד גדול מהתפקיד והאחריות שלו?
מתי הכאוס הזה יסתיים (אם בכלל)?
בברכה
אבי וייס
"
**************************************************************************************************
מכתבו של האזרח YL (הפרטים המלאים והמסמכים הנוגעים לנושא, הועברו למשרד התקשורת)
"אבי וייס שלום
מצ"ב התכתבות שלי עם משרד התקשורת בנושא דומה למה שהעלת
בכתבה.
יש לי קו בזק, שנחשב מהקומה הכשרה.
כיום הקו הוא לא קו כשר, הוא
קו רגיל לכל דבר, ואין בו את התכנית "קו ונקי" - כך שהקו בכלל לא נמצא בפיקוח של ועדת הרבנים.
הבעיה היא, שהמספר שייך ל"קומה כשרה", ולכן
אני לא יכול לעבור עם מספרי להוט.
אני מנסה להסביר להם, שהקו הוא לא קו כשר בכלל, התכנית קו ונקי מבוטלת, שלחתי להם גם הקלטת שיחה עם בזק, שהם מאשרים, שבקו אין שום תכנית כשרה היום. אבל שום דבר לא משנה, משרד התקשורת מגבה את בזק.
לא הגיוני, שבקו שהוא מ"קומה כשרה" אני מקבל שירותים רגילים כקו רגיל ולא כקו כשר באמצעות בזק, אבל אני לא יכול להמשיך לקבל את אותם שרותים בדיוק באמצעות הוט.
בברכה
YL"
מסמך התגובה של משרד התקשורת לאזרח:
Subject: פנייה מס' 120329 - פנייתך למשרד התקשורת
From:
Pnyot <
Pnyot@moc.gov.il>
Date:
יום א׳, 1 ביולי 2018 ב-14:20
To: <>
שלום רב,
בהמשך לפנייתך, להלן מענה חברת בזק אשר נשלח אליך ישירות.
כאמור, מספרך שייך לקומה הכשרה. מס' זה ניתן לניוד רק לקומה כשרה בחברה אחרת.
אבקש להוסיף כדלקמן:
1. הוראת סעיף 5א(ו) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982, קובעת כי על בעל רשיון כללי לספק ניידות מספרים לכל מנוי שיבקש זאת.
2. משרד התקשורת פועל בנחישות מול החברות לקיום הוראות החוק בנושא וזאת על מנת להגביר את התחרות לרווחת הצרכנים.
3. יחד עם זאת, המשרד לא מנע קיומה של פרקטיקה שנועדה לתת למענה לדרישתו של ציבור רחב בישראל, במסגרתה הוגדרו, ע"י בעלי הרשיון ,באפיון הפונקציונאלי "קומות כשרות". ("אפיון פונקציונאלי"- מסמך הקובע בין היתר, את התהליכים, אופן העברת המידע וכללי העבודה בין המפעילים השונים לשם ישום תוכנית ניידות המספרים).
4. מפנייתך עולה כי, המספר שברשותך משויך ל"קומה כשרה" עפ"י ההגדרות באפיון הפונקציונאלי ולפיכך מספר שכזה איננו יכול, עפ"י האפיון הפונקציונאלי, להתנייד ל"קומה שאיננה כשרה" ,בין אם בתוך החברה אליה אתה שייך ובין אם לחברה אחרת.
לשירותך.
בברכה,
Pnina Zakroisky
Coordinator of public Applications
Israeli Ministry of Communications |
|
פנינה זקרויסקי
מרכזת בכירה פניות ציבור
משרד התקשורת |
|
|
www.moc.gov.il |
********************************************************************************************************************
למי שמתעניין, החוק (
חוק התקשורת) בעניין הזה מאוד ברור ואין בו בכלל אפשרות כזו ("אפיון פונקציונלי") כמו שמשרד התקשורת טוען כאן למעלה, והנה החוק (לחיצה על התמונה מגדילה אותה):
תגובה לשאלותיי לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
די ברור לקוראינו, שלא אקבל שום תגובה וזה גם די ברור למה. שמירת שלמותה של הקואליציה, כנראה, היא עניין חזק יותר מכל חוק, תקנה או נורמה. לכן, האזרח YL יכול רק לוותר על הקו עם "המספר הקליט" שיש לו ולהזמין קו חדש עם מספר חדש - נקי מ"שיעבוד" ל"קומה הכשרה".
זהו.
יצויין,
שאי המענה לשאלותיי כאן, ממשיך את הקו העקבי של
אי מענה לעוד שאלות דחופות ששלחתי לצמרת משרד התקשורת, בנושא של "הקומה ההכשרה", למשל השאלות הבאות:
1. מ-5.6.18: "בהמשך לפרסום שלי (
כאן), אחד מהקוראים העביר לי את המסמך
המצ"ב – כאן, החמור ביותר, אודות "ועדת הרבנים לתקשורת".
מה תגובתכם וכיצד צמרת משרד התקשורת "נותנת חסות וגיבוי" לוועדה הזו?"
2. מ-16.5.18: "מצ"ב תלונת אזרח חרדי המחזיק בטלפון כשר בפלאפון, שנמנע ממנו ביצוע הפניית שיחות למספרים הקווים, בטענה מוזרה ביותר, במיוחד כשמנויים בחברות סלולר אחרות בקומת הכשרות, כן מקבלים הפניית שיחות לקווי.
מהתשובה של משרד התקשורת עולה, שמשרד התקשורת
אינו עוסק באכיפת רישיון התקשורת על חברות התקשורת בגלל הכשרות. דהיינו: חוקי מדינת ישראל לא חלים על לקוחות בקומת הכשרות.
מה הבסיס החוקי לדבר כזה?"
3. מ-26.6.18: "משרד התקשורת קיבל לא מעט תלונות בעניין הנדון אבל המשרד סירב לטפל בתלונות הללו. מצ"ב 2 דוגמאות (משלל דוגמאות שיש בידי) על
סירוב המשרד וגם מבקר המשרד לטפל בנושא הקומות הכשרות וחסימת קווים:.
מדוע
ומה הבסיס החוקי לאי טיפול בנושאים הללו?"
4. מ-1.7.18: "מצ"ב תלונה נוספת שקיבלתי בעניין הטלפונים הכשרים.
על פי הפנייה מתברר, שמדובר בהונאה בקנה מידה ענקי על ציבור תמים, שלא מבין שעובדים עליו".
הפנייה:
אולי תוכלו בבקשה לעזור לי...
לבת שלי יש סים כשר של גולן ועד היום היה בשימוש במכשיר טלפון סמסונג E1200M.
אתמול קניתי לה בבני ברק (בחנות כשר פון) מכשיר חדש נוקיה 105
המוכר הבטיח לי שזה טלפון כשר (שאלתי כמה פעמים אם זה כשר ממש כי אני לא רוצה רק תומך כשר).
בבית הכנסתי את הסים הכשר של גולן ופתאום אני רואה במסך סמל של הודעת sms
החלטתי לבדוק ועשיתי כמה נסיונות של שליחה וקבלת הודעות sms
נדהמתי לגלות שזה עובד!!! מקבל ושולח הודעות sms חפשי !!!
התקשרתי לגולן והם טוענים שלא מופיע להם המכשיר הזה ברשימת המכשירים הכשרים הנתמכים, גם לא לפי המספר הסידורי...
בשיחה טענתי שהתשובה הזו אינה מספקת כי אם אני רוכשת סים כשר אני מצפה שהוא יהיה חסום להודעות sms בכל מצב!!!!!!
פעם מישהו הכניס את הסים הזה למכשיר לא כשר והסים נחסם והיה צורך להזמין סים חדש מהחברה (בתשלום) זה מה שצריך להיות!
חוץ מזה, מסעיר אותי שגם על המכשיר וגם על הקופסה יש מדבקה "מאושר" של ועדת הרבהים לענייני תקשורת כשמדובר במכשיר לא כשר!
אח"כ גיליתי שיש בו גם רדיו (לא קלט לי תחנות אבל משערת שיש דרך לקלוט כי שמעתי רעשי רקע כמו של רדיו) וגם משחק סנייק או משהו כזה...
אשמח אם תכוונו אותי עם מי אפשר לדבר בנושא הזה
א. לברר אם זה אכן המשמעות של סים כשר ואיך אפשר להיות בטוחים שזה לא יקרה שוב
ב. להפיץ ולהזהיר שיסירו את ההכשר המדומה וכו...
מצ"ב תמונות של הודעת נסיון במכשיר וגם המספר הסידורי שלו.
תודה רבה
יום טוב!"
5. מ-28.8.18: "מצ"ב כאן למטה עוד תלונה (הפעם ממש כואב הלב לשמוע את הסיפור), אחת מני רבות, שקיבלנו מאזרחים חרדים, של נפגעי השיטה של "ועד הרבנים לתקשורת", שנמצא מעל לכל חוק ועושה בחסות משרד התקשורת
מה שבא לו.
מה בדעת משרד התקשורת לעשות בעניין העגום ביותר, שמתואר כאן למטה?"
הפנייה:
שלום וברכה אשמח אם תרימו שוב את הכפפה בנושא כאוב זה
אני סובל מכאבים נוראים באוזן אך לא יכול להתקשר לקופת החולים עקב חסימה של ועדת הרבנים
לפני שבועיים פניתי לרמי לוי והבטיחו טיפול מיידי אני עדיין מחכה.
פעם הקודמת הצלחתי ליצור קשר דרך קו הפניית שיחות הנקרא נמבר כעת גם הוא נחסם
לפני תקופה נתקעתי באמצע כביש עם האוטו אך לא יכולתי להתקשר לחברת הגרירה כנ"ל
המצב הוא בלתי נסבל, כי כחרדי חשוב לי קו ומכשר כשר אל לא את החסימה השרלטנית הזאת.
שמח לטיפולכם המהיר אני כעת תקוע בביתי בלי יכולת לקבל טיפול רפואי
תודה YS.
יש ברשותנו עוד המון חומר על הכאוס הזה, אבל התעלמות משרד התקשורת מהנושא הופכת את הפרסום של החומר הזה לחסר תועלת ובזובז זמן. מי שסובל זה בעיקר הציבור החרדי ומי שמשלם על זה זה בעיקר הציבור החילוני וכמה שנלכדו ברשת הזו, כמו שהדגמנו כאן. אתן רק דוגמה אחת, לתחום בו הלקוחות החרדים של "הקומה הכשרה"
נפגעים ובגדול: חוק ההסדרים שעבר בכנסת בתחילת העשור (הזכות הזו
מוסברת כאן), קובע כי
מכשיר הנעול לרשת מסוימת, תוסר נעילתו ללא תשלום או תמורה. בפועל, המגזר החרדי
מעולם לא נהנה מחוק זה, כי החברות סרבו לפתוח (אלא בתשלום גבוה "מתחת לשולחן"), מכשירים כשרים שיעבדו ברשת אחרת ואפילו רק ב"קומה הכשרה", שאין בזה שום בעיה הלכתית וזאת בטענה כי ועדת הרבנים אוסרת זאת, לכאורה. כך, רק "סוכנים מוסמכים" של "הוועד" מבצעים "פתיחה" של מכשיר נעול, תמורת סכום כסף לא מבוטל. כך, הפרת החוק הזה הפכה למקור פרנסה במגזר החרדי, על הגב והכיס של "הלקוחות השבויים" שבמגזר החרדי.
שורה תחתונה:
לא רק שמשרד התקשורת
לא מטפל בתלונות, הוא בכלל
לא יודע איזה מספרים הוקצו ב"קומה הכשרה" בכל חברות התקשורת. על פי חוקי מדינת ישראל, הקצאת מספרים לחברות התקשורת וקביעת יעדי ההקצאה הן בסמכות
הבלעדית והמוחלטת של
המשרד והשר (סעיף 5א על כל תת סעיפיו ב
חוק התקשורת) ולא של
שום גוף אחר במדינת ישראל.
כלומר: מדובר
בהפקרות בקנה מידה אדיר, שנמצאת
מחוץ לכל חוק ורגולציה קיימת במדינת ישראל.