אולי כדי לעשות רושם על השר הטרי וחסר הידע יועז הנדל, משרד התקשורת מיחזר אמש 8 הודעות על הטלת קנסות על 8 חברות תקשורת, בגלל אי מתן הודעה ללקוחות בשיחות עימם על אפשרות לקבל סינון אתרים בחינם. המטרה של הקנסות הללו אינה לחנך את החברות לציית להוראות הרישיון, הוראות בלתי נחוצות, בלתי חוקיות ואידיוטיות כשלעצמן, אלא לדאוג ל"שכר העידוד" של עובדי אגף פיקוח ואכיפה. בדרך משקרים לציבור ועוברים עבירות, לכאורה, פליליות, בלי למצמץ.
מאת:
אבי וייס, 10.6.20, 06:50
השיטה של מיחזור הודעות על הטלת "עיצומים כספיים", מוכרת לי היטב. לפני פחות משנה זה היה על 5 חברות הסלולר הגדולות, בגין "הפרת הוראות החוק בנושא אספקת שירות סינון יעיל ללא תשלום בפני אתרים ותכנים פוגעניים" (אותו נושא בדיוק שיש כעת), ופרשה זו נחשפה אצלי כמה פעמים ולאחרונה בכתבה, שפורסמה באוגוסט 2019, תחת הכותרת: "
חשיפה כיצד כלי התקשורת "נפלו בפח" של ההודעה על קנסות לחברות הסלולר".
במרץ 2020 משרד התקשורת פרסם שוב הודעה על מתן קנסות ("עיצומים כספיים") על 8 חברות תקשורת באותו נושא בדיוק (אי מתן הודעה ללקוחות על האפשרות של סינון אתרים) ו
פרסמנו זאת כאן וחיכיתי בסבלנות לראות
אם גם ב-2020 ההודעה הזו תמוחזר.
ואכן היא מוחזרה אמש, בהודעות נפרדות על קנסות לאותן 8 חברות (אפשר לראות את 8 ההודעות הללו באתר המשרד
כאן). כל הקנסות הוטלו ע"י
איתן כסיף, (בתמונה למעלה משמאל), סמנכ"ל בכיר ומנהל מנהל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת.
הקנסות שהוטלו כביכול אך אתמול הן לחברות הבאות:
- טריפל סי מחשוב - 59,620 ש"ח.
- פרימו 099 תקשורת - 19,560 ש"ח
- פרטנר פתרונות תקשורת נייחים - 225,750 ש"ח
- סלקום תקשורת קווית - 282,370 ש"ח
- בזק בינלאומי - 298,020 ש"ח
- טלזר 019 שירותי תקשורת בינלאומיים - 87,060 ש"ח
- אקספון 018 - 37,370 ש"ח
- הוטנט שירותי אינטרנט - 111,060 ש"ח.
מה המטרה או המטרות של הפרסום החוזר על כלום הזה?
א. להראות שאגף הפיקוח במשרד התקשורת עובד, לשר החדש,
יועז הנדל, (בתמונה משמאל), שממילא
לא מבין כלום בכלום (מלבד
ספינים, שזה מוצר פטור ממכס ומיסים).
ב. לדאוג ל"שכר העידוד" של העובדים ביחידה הזו במשרד התקשורת. זו הכנסה למשכורת של העובדים, שתלויה בכך, שיוטלו קנסות על החברות, לא חשוב על מה.
ככה זה עובד במשרד התקשורת הישראלי, ולא מהיום.
בשוק יש הפקרות מוחלטת, אבל תוקעים קנסות על שטות מיותרת, שכאילו חייבים בכל שיחה להזכיר ללקוחות, שיש שירותי סינון אתרים בחינם.
מי צריך בכלל דבר כזה ולמה להזכיר זאת בכל שיחה? למשרד התקשורת הפתרונים (כנראה הסעיף ההזוי והמיותר הזה ברישיון של החברות
נועד למטרה אחת בלבד: לייצר "שכר עידוד" בלי להתאמץ, לעובדי המשרד).
תזכורת: הקנס (עיצום כספי) שהוטל על הוט טלקום בסך של כ-1.4 מיליון ש"ח, עדיין לא חוקי!
הקנס הזה
הוטל ב-26.5.20 (פרסמנו אודותיו
כאן), ועד היום
לא פורסם הפרוטוקול של "הוועדה המייעצת", שבלי פרסומו באינטרנט, ככתוב בחוק התקשורת,
אין כל תוקף לקנס הזה.
ביום
27.5.20 שלחתי לשר התקשורת
יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: דו"ח הוועדה המייעצת לעיצומים כספיים.
שלום רב,
פרסום הידיעה על עיצום כספי שהוטל על הוט טלקום כאן:
https://www.gov.il/he/departments/news/26052020
הוא
חסר כל ערך חוקי כרגע, כי על פי חוק התקשורת כתוב כך: "בישיבות הוועדה ייערך פרוטוקול מלא; הפרוטוקול יהיה פתוח לעיון הציבור, ובלבד שהמנהל לא יפרסם פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור"
.
היכן הפרוטוקול של הוועדה?
זו
לא פעם ראשונה, שמנסים להסתיר את הפרוטוקול הזה - בניגוד לחוק התקשורת.
אודה לעדכון דחוף".
תגובה
לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
יצויין שהוגשה תלונה למבקר המדינה בנושא זה - כאן.
כך משרד התקשורת עובד. במיוחד בשנתיים האחרונות, תחת
המנכ"ל
הכושל והמכשיל נתי כהן,
(בתמונה משמאל).
משרד, שמטיל קנסות על כלום (הקנסות על הנושא של חובת הודעה ללקוחות על שירותי סינון בחינם, כשהקנסות הללו הם בכלל לא חוקיים כמפורט
כאן) ובנוסף, המשרד מצפצף בלי למצמץ על חוק התקשורת, בעניין "הוועדה המייעצת".
זאת, בזמן שבשוק התקשורת הכאוס משתולל וסלקום (ובמידה קטנה יותר גם פרטנר)
עוברות על עשרות סעיפי חוק, תקנות ורישיון, בעיקר בתחום פריסת הסיבים לבתים ושירותי הטלוויזיה - OTT.
הוט מובייל משתוללת (לכל אורך 2019, על פי
הדו"ח השנתי של משרד התקשורת) וגם כיום (
כאן, בעימות המשפטי שפתח
סיני ליבל נגדה, בהיעדר כל סיוע ממשרד התקשורת, שמזמן חדל לתפקד, כמצופה ממשרד ממשלתי) ובקרוב נציג חשיפה חדשה, בעניין חברה סוררת זו.
ועוד לא דיברתי על הכאוס המדהים והנוראי
בתחום "הקומה הכשרה", שכבר הוביל ישירות לחללים ונכים רבים (בתחילת מגפת הקורונה) במגזר החרדי.
הטיפול הכושל ברגולציית עולם התקשורת בישראל והטיפול הכושל וחסר האחריות של ראשי משרד התקשורת וגופי הסמך של המשרד בתחום השמירה על האינטרסים הציבוריים וקיום החוק במדינת ישראל (בדגש על חוק התקשורת ותקנותיו), מחזקים את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום כלפי השחקנים הגדולים בשוק.
ראוי, שבנוסף להקמת ''רשות תקשורת לאומית'', תוקם גם ''ועדה קבועה בכנסת לענייני תקשורת''. גם בארה''ב יש ועדה בקונגרס לענייני תקשורת. לעניות דעתי, יש להוציא את נושא התקשורת מוועדת הכלכלה של הכנסת העמוסה בנושאים כלכליים מגוונים ואינה מסוגלת להתמחות בתחום התקשורת. היקף תחום התקשורת בישראל הוא מעל 20 מיליארד ש''ח והוא טכנולוגי מאד ורווי בנושאי רגולציה המחייבים התמחות מקצועית ייחודית - גם בכנסת ובוועדותיה.