במקביל לפעילות "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת", יש לא מעט בעלי תפקידים, בכירים כזוטרים, שמבצעים מלאכתם נאמנה ולטובת האינטרסים הציבוריים (ולא לטובת שום אינטרס פרטי של מי מחברות התקשרות) ולטובת המשרד ועובדיו.
מאת: אבי וייס, 27.10.18, 18:50
מפעם לפעם אנו "מרימים את המסך" מעל פעילות חיובית של מי מבעלי התפקידים במשרד התקשורת, כדי לאזן את התמונה המתקבלת מהחשיפות המרובות שלנו (השתיים הכי טריות הן כאן וכאן) סביב "קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת". בעבר חשפתי כמה פעילויות חיוביות כאלו, לדוגמה במאמר:יש גם התפתחויות חיוביות במשרד התקשורת: החשיפות לפעמים עוזרות!
כמה מהפעילויות החיוביות הבולטות בשבוע החולף:
א. אביבית מסבנד, (בתמונה משמאל), הסמנכ"לית הבכירה למינהל ומשאבי אנוש במשרד התקשורת ממשיכה בפעילויות חיוביות:
ב-7.9.18 חשפתי (בחלק התחתון של הכתבה כאן), שאחרי שנים, שבהן חסמו תמי לשם (הסמנכ"לית הקודמת) ורונית בן טל בקשות להוצאת משלחת עובדים למחנות ההשמדה בפולין, אביבית מסבנד הציגה נוהל נציבות, שדווקא מאפשר ואף מעודד זאת, וקראה לעובדים לקחת חלק במשלחת זו.
אז בשבועיים האחרונים סיימה קבוצת העובדים מהמשרד את ההכנות לסיור, שכללו הדרכות וביקור ב"יד ושם" וביום ראשון (21.10.18) יצאה לראשונה לפולין משלחת של עובדי משרד התקשורת, כפי שדווח בלעדית אצלנו.
אגב, וכדי להבין את עומק השינוי, שחל בניהול משאבי האנוש במשרד התקשורת מאז החליפה אביבית מסבנד את תמי לשם, לא זו בלבד שיוצאת משלחת, כאמור, אחרי שנים של סירוב, אלא שאביבית ציידה את חברי המשלחת בכפפות וצעיפים, לאור הקור השורר בתקופה זו בפולין. בהחלט דאגה "אימהית" לעובדי המשרד, כמצופה ממנהלת בכירה ביותר במשרד.
כך, מוכיחה אביבית, שכמעט בכל תחום מתחומי המינהל ומשאבי האנוש במשרד, ששררה בו קודם לכן אווירת שקרים, ספינים וטרור - זה פשוט נגמר. אפילו בנושא כה רגיש, לאומי וחשוב, כמו אישור יציאת עובדים במסגרת משלחת רשמית למחנות ההשמדה בפולין. כעת זה מאחורינו והמשלחת יצאה לדרך, והיא מוכיחה, שאפשר להתנהל נכון ולטובת האינטרסים הנכונים של העובדים ושל המשרד.
נקווה שאביבית תצליח לבצע מטלה חשובה, שתקועה כבר זמן רב במשרד: להוציא את גמלאי המשרד מיחידת הפנסיונרים של חברת הדואר, ולטפל בהם כמו בכל משרד הממשלה - בתוך המשרד.
ב. מוניר קזמל, הממונה על חופש המידע במשרד התקשורת.
בעבר, יחידת חופש המידע במשרד התקשורת הייתה "בית קברות" למידע ולטיוח אין סופי, בניגוד לחוק ולתקנות. זה נגמר.
רק אמש נתנו מחמאה למוניר (כאן) ואחזור על זה שוב כאן: התודות לממונה על חופש המידע במשרד, מוניר קזמל, שעושה עבודת קודש ציבורית במסירות וביעילות.
ג. איתן כסיף, (תמונה משמאל), סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת. לאחר תקופת הסתגלות לא קצרה, החל לבדל את עצמו מ"הקליקה" ולבצע את התפקיד המוטל עליו במשרד התקשורת, ללא מורא וללא משוא פנים תוך העמדת האינטרס הציבורי במקום ראשון. בפעילותו פתר גם את בעיית "שכר העידוד" ביחידת הפיקוח והאכיפה במשרד עליה הוא ממונה (מוסבר כאן, למתעניינים).
בשבוע החולף הטיל איתן כסיף לא פחות מ-5 קנסות משמעותיים על חברות התקשורת:
הקנסות הללו הם כמובן רק "טיפה בים" של הפרות החוק והרישיונות של חברות התקשורת. אולם, מוטב מאוחר מאשר להתעלם מההפרות לחלוטין, או להפוך את הקנסות ככלי לסיפנים על החברות (כפי שהיה בתקופת המנכ"ל הקודם).
בפני איתן כסיף וסגנו שי רטר, יש עדיין מטלות רבות ובכלל זה:
הפעלת כל כלי הפיקוח והאכיפה הקיימים בידי משרד התקשורת בכלל ואגף הפיקוח בפרט ובכלל זה העברת בדיקות למישור הפלילי (לדוגמה: ניהול שירות תקשורת ללא רישיון, שזו עבירה פלילית מאוד חמורה ויש לא מעט חברות המצפצפות על החוק ורישיונן בתחום הזה).
הפעלת סנקציות מנהליות (לא קנסות) שיש בידי המשרד. יש כאן סדרה שלמה של כלים מאוד חזקים, כשבקצה העליון יש שלילת רישיון של חברה או שלילת תחומי פעילות של חברת תקשורת. הסעיפים הללו התאימו למשל לצפצוף של גולן טלקום על החוק בעניין פירוק רשת הסלולרית שלה ולאחרונה זה מתאים לצפצוף של פלאפון לעניין השרידות והאמינות של הרשת שלה.
הפעלת פיקוח ואכיפה בתחומים החדשים (יחסית), שקיבלה היחידה, שתחת אחריותם, עם סמכויות פיקוח ופקחים, למשל, בתחומי הטלוויזיה הרב-ערוצית, לרבות בתחום "עידן +"ובתחומי הספקטרום.
ביצוע "פשיטות פתע" על חברות התקשורת (כאמור בחוק ובתקנות הפיקוח), לפי תכנית שנתית סדורה, כדי לוודא עמידתן בתנאי רישיונו בכל התחומים. אין כלי יותר יעיל מ"פשיטות פתע". תשאלו את כל הרגולטורים האחרים הקיימים בישראל.
ד. אסף אברהם, מנהל תחום חירום ומספור, אגף הנדסת תקשורת: אסף אברהם (שהחליף את יצחק ידגר, שיצא לגימלאות), החליט לסגור כמה פרצות צרכניות חשובות בתחומי טיפולו, בעיקר במגזר העסקי. בעניין זה יצא שימוע חדש (כאן), שחובר על ידו, פרטי השימוע - כאן, והוצאה הודעה לתקשורת, שמובאת כאן כלשונה:
"משרד התקשורת הוציא היום (25.10.18) לשימוע "תיקון מס' 4" ל"תוכניות המספור לעניין ניידות מספרים". ישנה חשיבות צרכנית רבה לניידות המספרים ושמירה לאורך שנים על אותו מספר טלפון מקורי, בלא קשר למעבר הלקוח בין החברות. התיקון המוצע יגביר את התחרות ע"י הסרת חסמי מעבר בין בעלי הרישיונות.
תיקון הגדרת מנוי
המשרד שוקל לתקן את תוכנית הניידות באופן אשר לא יאפשר חסימת אפשרות ביצוע ניידות עבור מספר טלפון של "מנוי עסקי מפוצל". מנוי זה מזוהה בדרך כלל באופן שמי עם מספר הטלפון, פרטיו של המנוי ופרטי כרטיס האשראי שלו נמצאים בידי בעל הרישיון, ובמקרים רבים הוא אף מקבל חשבונית ומשתתף בחלק או בכל התשלום החודשי לבעל הרישיון.
בנוסף, שוקל המשרד לתקן את תוכנית הניידות באופן אשר לא יאפשר ביצוע חסימת אפשרות ביצוע ניידות עבור מספר טלפון של מנוי פרטי למניעת עיכוב ניוד של בעלי הרישיון.
קיצור זמן ניידות טווח מספרים
כיום, זמן ניוד של טווח מספרים (בניגוד לניוד רגיל של מספר בודד) אינו מוגדר במפורש בתוכנית הניידות.
המשרד שוקל לתקן את תוכנית הניידות כך שזמן הניוד של טווח מספרים יהיה זהה לזה של מספר בדיד - חצי שעה עבור טווח מספרים למנויים לשירות רט"ן ושעה עבור טווח מספרים למנויים לשירות טלפון נייח.
ניודים פיקטיביים
מתלונות שהתקבלו במשרד עולה כי קיימת פרקטיקה של משווקים פרטיים (שאינם בעלי רישיון) לבצע ניוד של מספרי טלפון אשר מעולם לא היו בשימוש מנויים אמיתיים, מבעל רישיון אחד לבעל רישיון אחר ("ניוד פיקטיבי"). התופעה נפוצה במספרים המשויכים לחבילות משולמות מראש - Prepaid, המשווקות על ידי משווקים פרטיים, ושמעולם לא הוטענו.
ניוד פיקטיבי מהווה ניצול לרעה של תהליך הניידות שקבע המשרד. ניוד כאמור, גורם לבזבוז משאב המספור של בעל הרישיון הננטש, לפעילות תפעולית מיותרת, של כלל החברות ופוגע באמינות דוחות נתוני הניידות העיתיים.
נוכח האמור, המשרד שוקל להתיר חסימת אפשרות ביצוע ניידות של מספר טלפון אשר מעולם לא בוצעו ממנו שיחות יוצאות (למעט שיחות חירום)."