6 הונאות נפוצות ב-Marketplace של פייסבוק ו-10 טיפים כיצד להימנע מהן
מאת:
מערכת Telecom News, 19.7.22, 13:55
ממה צריך להיזהר בזמן שקונים או מוכרים וכיצד לזהות את הדגלים האדומים ואם מדובר בניסיון הונאה.
בשנה האחרונה, השוק המקוון של פייסבוק,
Facebook Marketplace, הגיע
ליותר ממיליארד משתמשים ברחבי העולם. בכך, הוא הפך לענק בתחום הסחר בין אנשים פרטיים, ומאפשר למשתמשי פייסבוק לקנות אחד מהשני ולמכור אחד לשני באופן פשוט וקל.
המרקטפלייס חינמי ופשוט לשימוש, במיוחד מכיוון שלמרבית האנשים כבר יש חשבון בפייסבוק. הוא מאפשר למשתמשים לחפש פריטים מהאזור שלהם, מה שהופך את האיסוף להרבה יותר פשוט. בנוסף, מכיוון שניתן לראות את הפרופיל של המוכר, המשתמשים מרגישים בטוחים בזמן השימוש באתר. לרוע המזל, במקרים רבים תחושת האמון היא הטעיה.
סקר מהזמן האחרון גילה שאחד מתוך 6 (17%) מהמשיבים
נפלו בהונאה כזו או אחרת באתר. כמובן, חלק גדול מהסחר ב״אזור נטול הפרסומות״ הזה בפייסבוק הוא לגיטימי, אך כמו בכל שוק מקוון, גם לכאן מגיעים רמאים רבים.
זה לא מפתיע, שהרשת החברתית
מתקשה לעצור את הרמאים, כשבמקרים רבים היא חוסמת כמות גדולה של משתמשים לגיטימיים בזמן שהתרמיות האמיתיות חומקות מזרועותיה.
חברת אבטחת המידע
ESET מזהירה מ-6 ההונאות הנפוצות ביותר מהן כדאי להיזהר ב-
Facebook Marketplace וכיצד לזהות דגלים אדומים:
- פריטים פגומים
מוכרים עשויים לפרסם מוצר, שנראה תקין על פי התמונה המצורפת אליו. אך לאחר שהוא נשלח, או ברגע שאתם חוזרים איתו הביתה, מגלים שהוא פגום. הבעיה הופכת לקשה במיוחד כשמדובר במכשיר אלקטרוני, מכיוון שבד"כ אי אפשר לבדוק כל אחת מהאפשרויות שלו לפני שאתם מוסרים את הכסף למוכר. תופעה כזאת יכולה לקרות גם מול מוכר חסר מצפון, שעשה זאת באופן חד-פעמי וגם מול רמאי מקצועי.
- פריטים מזויפים
אם המוצר אינו פגום, ייתכן שהוא מזויף. בגדי מעצבים, בשמים, תכשיטים ומוצרי קוסמטיקה הם המוצרים, שמזויפים בחלק גדול מהמקרים. ממש כמו במקרה של פריטים פגומים, קשה לראות אם הם מקוריים או לא על פי תמונה קטנה בלבד. כולם מחפשים עסקה טובה, אך כשנראה, שזה טוב מדי כדי להיות אמיתי, זה כנראה לא אמיתי.
- תשלום עודף
גם המוכרים עלולים ליפול קורבן לתרמית ב-
Facebook Marketplace. בדוגמה קלאסית אחת, הרוכש יטען שהוא שילם סכום עודף על הפריט, שאתם מוכרים, יציג צילום מסך המראה את ההעברה, ויבקש מכם להחזיר את ההפרש. אך, כמובן, לא היה תשלום מלכתחילה, ועכשיו הפסדתם את ההפרש, שהעברתם לרוכש.
- אי-שילוח
אחד הטריקים הקלאסיים הוא מכירת פריט וגביית הכסף, מבלי לשלוח את הפריט לרוכש. הטריק הזה, כמובן, רלוונטי רק למקרים בהם הפריטים נשלחים מחוץ לאזור המגורים של הרוכש.
- הונאות ביטוח
גם מוכרים, שמציעים פריטים יקרים ב-
Facebook Marketplace, עלולים לקבל הצעות מרמאים. הרמאים יסכימו לשלם את עלות השילוח וישלחו חשבונית מזויפת כדי ״להוכיח״ שהם שילמו עליו. אך יש קאצ׳ קטן - הם צריכים, שהמוכר ישלם סכום קטן עבור ביטוח. זה עשוי להיות סכום קטן לעומת המחיר של הפריט העומד למכירה, מה שעשוי לשכנע את המוכר ללכת על זה.
- פיתיון והחלפה
ברוב המקרים של תרמית מסוג זה, הרמאים יפרסמו מוצר באיכות גבוהה עם תג מחיר מפתה במיוחד. בדיוק כשתרצו לתפוס את ה״עסקה״, המוצר ״ייצא מהמלאי״ והרמאי יציע לכם פריט דומה במחיר גבוה משמעותית או מוצר נחות יותר באותו המחיר.
כיצד לזהות תרמית ב-Facebook Marketplace
כמו בכל מקרה של תרמית ברשת, הכלל המנחה העיקרי הוא להיות חשדניים וערניים. הנה 10 טיפים שיעזרו לכם להשתמש ב-
Facebook Marketplace באופן בטוח:
- בחנו את המוצרים לפני הרכישה באמצעות רכישה ממוכרים בקרבתכם בלבד.
- הקפידו להיפגש במקום ציבורי במקום בבית שלכם, ובמקום מואר היטב במהלך שעות היום.
- בדקו את הפרופיל המוכר/הקונה וחפשו דירוגי משתמש, והיזהרו אם הפרופיל נוצר בזמן האחרון.
- בדקו את המחיר המקורי של המוצר והאם יש פער משמעותי בין המחיר המקורי ובין המחיר במרקטפלייס, וזכרו שייתכן שהפער עלול לנבוע מכך, שהמוצר מזויף/גנוב/תקול וכו׳.
- היזהרו מהצעות למתנות ולעולם אל תמסרו פרטים אישיים כדי לגשת אליהן.
- השתמשו רק בשיטות תשלום מאובטחות דרך Facebook Messenger (כמו PayPal למשל). שכן, הן מאפשרות לערער על תשלום שנמסר. כרטיסי מתנה, העברות בנקאיות ושירותים כמו Venmo ו-Zelle הן דרכי התשלום המועדפות על הרמאים.
- השאירו את השיחה בתוך פייסבוק – רמאים אוהבים להסיט את השיחה לפלטפורמה אחרת, בה יהיה להם קל יותר לרמות אנשים. בד"כ, לא תהיה אפשרות להגיש ערעור על העברת כספים על בסיס השיחות בפלטפורמות האלו.
- לעולם אל תשלחו פריטים לפני שהתשלום הועבר.
- היזהרו מפני שינויים במחיר המוצר.
- אל תשלחו קודי אימות דו-שלבי לרוכשים פוטנציאליים.
אם הנורא מכל קרה ואתם חושדים, שזיהיתם תרמית, עליכם
לדווח על המוכר.
עם העלייה הצפויה ביוקר המחיה, עוד ועוד משתמשים יעברו לפלטפורמות מקוונות כמו
Facebook Marketplace כדי לקנות מוצרים במחירים מוזלים. היזהרו: גם הרמאים נמצאים בפלטפורמה הזו, וגם המספר שלהם גדל.