סלקום חשפה את תוכניותיה ומפת הפריסה שלה לחיבורי בתים בסיבים תחת שם המותג "סופר פייבר" (מעודכנת ויעילה עבור מנויי סלקום tv), וחברת "סאני מובייל" מרחיבה את היצע שירותי הסלולר שלה (שלמעשה מסתתרים מאחורי הוט-מובייל). כך, ההפקרות הרגולטורית בשוק התקשורת תחת המנכ"ל הזמני שמילה מימון גדלה ומתעצמת, ושר התקשורת נוהג כ"בת יענה": לא שומע, לא רואה ולא יודע.
מאת:
אבי וייס, 9.3.18, 10:20
ההפקרות הרגולטורית במדינת ישראל הפכה ל"מכת מדינה" ולא עוזר (עד רגע זה), שמשקיעים בזה ממש כיום, מעל ל-400 חוקרים, כדי "לפצח" את השיטה המושחתת והמחרידה (בכל קנה מידה) הזו.
כאן נתייחס ל-2 שירותים, שאינם חדשים, אבל שבימים האחרונים
הרחיבו בצורה מאוד משמעותית את החשיפה שלהם לציבור הרחב:
א. סיבים לבתים מבית סלקום, שירות המקבל כעת את שם המותג "סופר פייבר".
את פריסת הסיבים לבתים של סלקום חשפנו כמה פעמים וניתחנו לעומק את השירות הזה מכל ההיבטים, למשל במאמר: "
סלקום מרחיבה את פריסת הסיבים שלה לבתים (מעבר לפ"ת) במרץ רב".
עד היום, הפעילות הזו הייתה מוסתרת מהציבור (לכאורה). כעת, סלקום השיקה בלי הרבה פרסום אתר חדש לנושא זה בשם "סופר פייבר".-
כאן, עם מפת הפריסה הקיימת והמתוכננת שלה בכל רחבי הארץ, די בדומה למה
שעשתה פרטנר, מזמן.
לסלקום
אין שום רישיון המתיר לה לספק שירות כזה, והרישיון הקיים שלה מתיר לה רק דבר אחד בעניין זה (כמופיע בתצלום כאן):
סלקום לא מקיימת גם את הסעיף החשוב הזה, כי היא מספקת
גם תשתית וגם ספק אינטרנט (שזה היא בעצמה), ללא יכולת בחירה של הלקוחות.
לכן שלחנו בדחיפות את השאלה הבאה לצמרת משרד התקשורת:
"סלקום העלתה אתר המדבר בעד עצמו כאן:
https://www.cellcom.co.il/store/super_fiber/
השאלות:
1. מהם הרישיונות \ היתרים, שקיבלה סלקום לשירות הזה וע"י מי?
2. כיצד מובטח "חופש הבחירה" של הלקוחות בספק אינטרנט - כרצונם, בפריסה החדשה הזו?".
תגובה לא קיבלנו. די ברור למה. לסלקום יש "חסינות" מ
שמילה מימון (בתמונה למעלה משמאל), כיום מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת, ולא מאתמול או משלשום. זה גם הרקע לקנס הענק הנוסף,
שבזק עומדת לחטוף מהרשות להגבלים עסקיים, לרבות קנס אישי ענק של 700 אלף ש"ח ל
סטלה הנדלר (מנכ"לית בזק בנבצרות).
ב. שירות סלולר של "סאני מובייל"
חברת "סאני מובייל" החלה להפיץ ברחבי הארץ ובמיוחד בקניונים את
הפרסום המצוי כאן, על שירותי הסלולרי החדשים שלה. לא די שיש בזה "הטעיית הצרכנים", כי לא מוזכר בשום מקום בהודעותיה, שזה לא שירות שלה אלא של הוט-מובייל, ל"סאני מובייל" (או לחברת האם שלה "
סאני תקשורת") אין שום רישיון משום סוג לשום דבר. אפילו לא צילום בסמארטפון של טיוטת רישיון...
היא שונה בזה למשל מ"מותג הבית" של פרטנר בשם
012Mobile, כש-012 היא
חלק מקבוצת פרטנר (ולא חברה חיצונית ולא קשורה אליה מבחינת בעלות כמו סאני מובייל מול הוט-מובייל), ובנוסף, וזה הכי חשוב, ל-012
יש "
רישיון כללי אחוד" ממשרד התקשורת. ל"סאני מובייל" אין כלום מכלום. כך, שלא ברור איזו רגולציה חלה עליה (אם בכלל) והאם היא (למשל) היא נדרשת ל"רמת שירות" כמו כל חברה המספקת שירותי סלולר והאם היא חייבת לעמוד בכל הכללים ל"שירות לקוחות" ו"היערכות לחרום" החלים על כל חברת סלולר מכל סוג, בעלת רישיון נייד מכל סוג. היא גם לא מספרת לצרכנים הפוטנציאליים, שהיא לא מוכרת שום דבר משל עצמה וזה למעשה שירות של הוט מובייל.
הרישיון של הוט מובייל (בדומה לחוק התקשורת ותקנותיו),
מאוד ברור בתחום הזה והוא אומר כך:
אם "סאני מובייל" נכנסת (נניח) להגדרה של "פועל מטעמו של בעל הרישיון לשם שיווק שירותיו", הרי הפרסומים של "סאני מובייל" לא מגלים דבר כזה. היא מציגה את עצמה כמשווקת
שירות משל עצמה, עם מיתוג משל עצמה ושהיא ספק השירות. כ"כ לא ידוע אם ההסכם שלה הוא הסכם שעונה על הגדרות הרישיון של הוט-מובייל והוא נבדק ע"י בעל סמכות במשרד התקשורת, שייאשר שאכן זה המצב ויוודא שההגדרות של הרישיון אכן נשמרות (מה שלא קרה כאן בפועל).
לכן, שלחתי למשרד התקשורת את השאלה הדחופה הבאה:
"לפי איזה חוק, תקנה או סוג רישיון, החלה 'סאני מובייל' למכור שירותי סלולר של הוט-מובייל?"
תגובה לא קיבלתי. די ברור למה. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
שר התקשורת,
איוב קרא, "משחק אותה" כאילו הוא לא רואה, לא שומע ולא יודע. כך הוא חושב, שיוכל "להציל" את עצמו, כשיגיע "יום הדין". הוא פשוט
טועה. הוא
שותף מלא לזה ואף השתתף אישית, ויותר מפעם אחת, ב
השקת שירותים לא חוקיים וללא רישיון (עבירה פעוטת ערך, שולית וזניחה ביותר, של 3 שנות מאסר ועד סנקציות דוגמת קנס ענק), כמופיע בסעיף הבא בחוק התקשורת: