תשתיות תקשורת ומחשוב: איך להכין את העסק לתקשורת המחשוב והטלפוניה?
מאת:
מיכאל פנחס, 18.5.17, 20:00
בעלי עסקים מחפשים להוזיל את עלויות התקשורת שלהם לרבות בתחום הקמת ותחזוקת רשת תקשורת המחשבים והטלפוניה. התחרות בשוק זה פרועה ומלאה ב"חלטוריסטים". איך בוחרים את ספק תשתיות המחשוב והטלפוניה לעסק?
תשתיות מחשוב ותקשורת מחשבים הן היסודות של מערכת המחשוב והטלפוניה בכל העסק, וכוללות תשתיות תקשורת, רכיבי רשת, מערכות תוכנה ושרתים (מקומיים ו\או בענן). תכנון חכם של תשתיות מחשוב מאפשר לעסק גמישות תפעולית וחיסכון בעלויות.
עד היום, עסקים רבים בוחרים את ספק הרשת בנפרד מספק שירותי תחזוקה של הרשת ולעיתים נמנעים מרכישה של שירותי אחריות ושירותי תחזוקת שרתים ורשתות ומשלמים רק על הוצאות, שיש בפועל בעת תקלות, או עובדים לפי "בנק שעות" המוקצה לספק התחזוקה. כך יוצא, שמחוסר הבנה או ידיעה, עסקים רבים מפסידים כסף רב על תחום ההקמה, העדכון ותחזוקת הרשתות, לאורך שנים.
אילו תשתיות תקשורת ומחשוב נדרשות לעסק?
כיום, מקובל ומומלץ להתקין בעסק "תשתית תקשורת אחודה". כלומר: הטלפוניה וה-
Data של מערכות המחשוב עוברים על
אותה תשתית.
הקמת "רשת תקשורת מחשבים אחודה" הפכה להליך שגרתי בעסקים רבים משום, שרשת תקשורת נתונים אחודה בעסקים מביאה עמה יתרונות רבים ביניהם ניתן למנות:
• ייעול תהליכי העבודה בעסק והגדלת התפוקה בעסק, תוך כדי צמצום העלויות הכספיות ע"י שימוש ברשת אמינה אחת.
• אפשרות לשיתוף קבצים ויישומים בין עובדי הארגון: העובדים, שמשתמשים ברשת התקשורת, יכולים לשתף ביניהם את הקבצים והנתונים השונים, וכך הם משיגים ייעול של תהליכי העבודה ותפוקה גבוהה יותר.
תקשורת אחודה (
Unified Communications) משמעה: איחוד הטלפוניה, התקשורת וניהול תהליכי העבודה וכלי העבודה תחת מעטפת ניהולית אחת, בממשק משתמש אחד וברשת אחת. החיסכון הכספי הוא ברור ולא דורש הוכחות.
יש כיום 3 תצורות מומלצות לרשתות תקשורת ומחשוב אחודות. אפשר ורצוי לשלב בין כל השיטות, בהתאם לצרכי העסק:
א. רשת תקשורת מבוססת כבלי אתרנט. כיום מקובל להשתמש בכבלים מסוג
Cat7.
ב. רשת תקשורת מבוססת סיבים אופטיים.
ג. רשת תקשורת המבוססת על חיבורים אלחוטיים (
WiFi, מקובל כיום תקן
ac Wave 2).
כחלק מתכנון הרשת, מומלץ לבצע אופטימיזציה מלאה של כל רכיבי הרשת מכל סוג, על מנת להשיג ביצועים מקסימליים, ולאפשר עבודה מהירה וללא תקלות, קצה לקצה.
יש לתכנן את השילוב של תשתיות המחשוב עם השרתים הארגוניים וכל ציוד קצה אחר המתחבר לרשת, לרבות חיבור של מערכות נלוות דוגמת: חדר ישיבות, מערכות פיקוח, מערכות של מצלמות אבטחה, מערכות אזעקה, ניטור, כיבוי אש, מתח נמוך, מרכזיית טלפון מקומיות או בענן, בקרת כניסות ועוד. את השרתים יש להתקין ולהגדיר בצורה מלאה ומדויקת, כדי שניתן יהיה להתחיל לעבוד באופן מידי וללא כל צורך בהתאמה נוספת והדרכות של משתמשי הקצה. כמובן, שיש לבחור
בחבילות תקשורת מתאימות לפי צרכי העסק. בסופו של הפרויקט יש לתכנן גם תכנית תחזוקה ובקרה שוטפת, כדי להבטיח שמירה על תשתיות המחשוב לאורך זמן.
מי אמור להתקין תשתיות תקשורת ומחשוב לעסק?
פרויקט של הקמת רשת תקשורת מחשבים אחודה אינו עניין פשוט כלל וכלל ומי שיכול ואמור לבצע פרויקט כזה הוא רק אותן החברות העוסקות בתחום של תכנון והתקנה של רשתות מחשבים, שהתנסו בכך, הלכה למעשה. אין כאן מקום ל"חלטוריסטים", שלא ידוע היכן הם יהיו מחר או בשנה הבאה.
לפרויקט הקמת רשת מחשבים יש כמה שלבים עיקריים שהם: אפיון רשת תקשורת המחשבים הנדרשת לעסק, הקמה והטמעה של המחשבים ושאר הציוד הטכנולוגי, בדיקת תקינות הרשת, הפעלה של רשת המחשבים לאורך זמן וחיבור הרשת אל
ספקי תקשורת. מדובר בפרויקט, שאמור להחזיק מעמד שנים (לפחות עשור), אחרי ההקמה.
הדרך הטובה ביותר בבניית רשת היא לבחור בספק המבצע פרויקטים של תשתיות מחשוב מקצה לקצה (
Turnkey Project), תוך שהוא לוקח אחריות מלאה על כל תהליכי התכנון, הרכש, ההטמעה והתחזוקה. בצורה כזאת עובדים מול ספק אחד, שמבצע את כל העבודה, מכיר את הדרישות של העסק ויכול להבטיח פתרונות תקשורת מתקדמים ומגוונים בזמן מהיר.
מה נדרש כדי לבחור את המתקין והמתפעל של רשת תקשורת אחודה בעסק?
יש חשיבות עליונה לבחינת הניסיון של הספק \ אינטגרטור של הרשת. מאוד מומלץ לבחון את הניסיון של הספק בפרויקטים רבים של הקמת תשתיות מחשוב, תוך שילוב של פתרונות ומערכות מסוגים שונים ויצרנים שונים. לחלק מהספקים הקיימים בשוק, שחלקם טכנאים של חנויות מחשבים, שבדרך אגב גם מתקינים ומתחזקים רשתות מחשבים, אין בד"כ את הניסיון והידע הדרושים להתקין ולתחזק רשתות מחשבים מודרניות.
בנוסף, חשוב לבחון מה ההשכלה וההכשרה של המתקינים. לרוב, טכנאי מחשבים רגיל אינו האדם המתאים למשימה הזו. יש צורך בהסמכות ספציפיות מגופים מוסמכים לתחום הרשתות (לא להתבייש לבקש תעודות של המתקינים ואנשי תחזוקת הרשת. הגופים מסמיכים לתחום הרשתות הם סיסקו, מיקרוסופט ובתי הספר המוכרים בארץ בתחום). ברשת מורכבת מומלץ לדרוש, שמתכנן הרשת והמפקח על ההתקנה והתחזוקה יהיה מהנדס רשת עם תעודה אקדמית ממוסד אקדמי מוכר.
מבחינת התחזוקה, יש כבר הבנה בעסקים רבים, שיש צורך בספק, שיש לו מרכז תמיכה הפותר תקלות בגישה מאובטחת
מרחוק. זאת, על פי תקנים בינלאומיים לניטור ושליטה על ציוד קצה בתקשורת, מה שמונע תקלות על ידי דיווחים אוטומטיים של השרתים ומרכיבי הרשת למערכת ניטור ובקרה הנמצאת אצל הספק. הספק שולח טכנאי רשת מחשבים לבית העסק לפתירת תקלות במקום, רק כאשר
לא ניתן לפתור את התקלה מרחוק.
הקמת רשת תקשורת מחשבים כוללת בתוכה הרבה מונחים ומושגים מקצועיים: סוויץ' (מתג), ראוטר, ארון תקשורת,
Cat6\Cat7, סיבים אופטיים, רשת אלחוטית, טווח כתובות,
TCP/IP, פרוטוקולים שונים, פיירוול, פאקטים, שיהוי, כבלי וכרטיסי רשת,
VPN ועוד. קצרה היריעה מלפרט את כל עולם התשתיות, זו חובתו של הספק \ אינטגרטור להיות בקי במושגים הללו.
טיפים בבחירת ספק תשתיות תקשורת ומחשוב
מומלץ מאוד לדרוש
SLA (ר"ת:
Service Level Agreement) מספק השירות. ספק, שאינו מוכן לספק הסכם
SLA, מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות \ החזרים \ זיכויים על אי עמידה בהסכם. אין לחתום הסכם עם ספק, שאינו מוכן להגדיר מול ההתחייבויות שלו את הקנסות \ זיכויים \ החזרים כספיים, שהוא חייב בהם עקב אי עמידה בהסכם.
אין לקבל את טיוטת ההסכם כ"כזה ראה וקדש". כל חוזה הוא בסיס למו"מ. בנוסף לדברים הברורים, שיש להגדיר בהסכם עפ"י רמת השירות הנדרשת (זמני תגובה לתקלות, עלויות, כיסוי ועלויות של סעיפי תקלות ושירות שאינם בהסכם, ביטוח, הגנה על הפרטיות, שרידות המערכת, וכיו"ב), חובה לציין מול כל סעיף מה ההחזר \ זיכוי \ קנס, שהספק ישלם אם הוא אינו עומד בהתחייבויות שלו.
השאלה החשובה ביותר, שבעל העסק יכול לשאול בעצמו (גם ללא ייעוץ מקצועי) את ספק תשתיות התקשורת והמחשוב היא: מה העלות הכוללת לעסק, עלות הכוללת הכל: עלויות התקנה וציוד מכל סוג, עלויות הביטוח, התחזוקה, ורישיונות (אם יש), תוכנות נדרשות, מכשירי קצה נדרשים, חלפים נדרשים לתיקונים מקומיים דחופים וכיו"ב. כך, ניתן להשוות בקלות בין ספקים ולחשב את העלות הכוללת (
TCO) של כל פתרון.
לכן, מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת ספק שירותי התשתית לעסק:
א. Best of breed. כלומר: מי הספק המספק את השירות הטוב ביותר מבחינת ביצועיו, שירות, יכולות, גמישות הפעלה, יכולת התמיכה של הספק לאורך זמן, הסמכות מקצועיות של עובדי הספק, שמבצעים את ההתקנות והתחזוקה, וכך הלאה.
ב. המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).
שורה תחתונה בתחום הכנת העסק לתקשורת המחשוב והטלפוניה:
לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים.
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מאי 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים