. רפורמה בתחום התדרים, כשבמרכז זה פטור מרישוי לאנטנות קטנות.
. קידום פריסת סיבים כשבמרכז תיקון חוק האפשר להיכנס לבניין לפריסת סיבים אם דייר אחד בלבד מבקש זאת.
. קידום התחרות בתחום הדואר. מדובר בנושא שעסקנו בו רבות (כתבה אחרונה
לא רק הנושא של הדואר הוא
מיחזור מוחלט של החלטות קודמות,
כל 3 הנושאים הם מיחזור שכזה.
למעשה, כל התכנית החדשה הזו, כביכול, של האוצר, כבר פורסמה במרץ 2021 ע"י שר האוצר הקודם, ישראל כ"ץ -
כאן.
א. הנושא של "פטור מרישוי לאנטנות קטנות" טופל כבר עשרות פעמים וקיים ב
חוק התקשורת מזה שנים רבות (ב"סימן ה': מיתקן גישה אלחוטי" מסעיף 27א עד 27ד).
הבעיה במציאות
הפוכה לגמרי: איך האוצר יצליח
לשנות את התכניות של חברות הסלולר
לצמצם את כמות האנטנות (בדיוק הפוך מהתכנית של האוצר)?
האוצר מציג נכון את הבעיה: ירידה מתמדת בכמות האנטנות בישראל לאורך השנים (למרות העליה העצומה בכמות השכונות והבתים, כמות הכבישים, היקף האוכלוסיה, היקף המשתמשים, התקדמות המכשירים, והעלייה העצומה בשימוש ובצרכים), כמופיע בתצלום הבא, שהאוצר הכניס לתכנית:
אבל במציאות, מה שנעשה בשנים האחרונות, הוא 2 מהלכים
הפוכים לגמרי לרצון של האוצר והציבור וזה כולל
2 מהלכים מרכזיים לצמצום הוצאות חברות הסלולר, מהלכים הנעשים בעידוד ובחסות צמרת משרד התקשורת:
א. מהלך "תרמית האנטנות" המפורט והנחשף בסדרת חשיפות ארוכה בת 10 פרקים, כשהפרק האחרון בסדרה
מצוי כאן.
התכנית הזו כרגע תקועה, בגלל התסבוכת, שנולדה בין סלקום לאקספון-מרתון-We4G.
מרכז התכנית השאפתנית הזו הוא
מכירת כל האנטנות הסלולריות בישראל למונופול פרטי שינוהל, בין היתר, ע"י מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר. כך, כמות האנטנות בישראל תצומצמנה בלפחות בשליש והחברות תחסוכנה הרבה כסף (על הגב של השירות לציבור).
ב. מהלך חדש של שת"פ פסיבי בקרטל של 3 החברות, שיחסוך על פי התכנית חדשה הזו, בין שליש לחצי מכמות האנטנות הקיימות בישראל. מדובר בירידה דרסטית יותר בכמות האנטנות, מהתכנית ההזויה הקודמת (תכנית "תרמית האנטנות").
חשפתי תכנית זו בכתבה
כאן, ועיקרי החשיפה הם: הגיע אלי מידע על התארגנות חדשה של 3 חברות הסלולר הגדולות (סלקום, פרטנר-הוט-מובייל [PHI] ופלאפון), ליצירת "קרטל" חדש של שת"פ פסיבי באנטנות בישראל, מה
שיקטין חמורות את פריסת האנטנות בישראל. שלחתי את המידע הזה לצמרת משרד התקשורת ולצמרת "הרשות לתחרות". משרד התקשורת לא השיב לפנייתי (די ברור למה), אבל "הרשות לתחרות" ענתה תשובה די מתחמקת, ולמעשה, "הכשירה" את הקרטל המתוכנן הזה. הפנייה שלי והתשובה הרשמית של "הרשות לתחרות"
יש כאן, למתעניינים.
כלומר: הבעיה של תחום האנטנות בישראל היא
הפוכה לחלוטין לתכנית של האוצר והיא:
איך מניעים את חברות הסלולר לפרוס יותר אנטנות ולא להמשיך ולצמצם את היקף האנטנות באופן דרסטי.
לזה אין
שום מענה בתכנית האוצר. יש לזה פתרונות רבים, שמקובלים בעולם, שלא כאן המקום לפרטן, כי ממילא צמרת האוצר שבויה בחלומות, שהיא בעצמה מייצרת לעצמה, בגיבוי צמרת משרד התקשורת, שחיה על אותו ענן דמיוני.
ב. הנושא של "
פריסת הסיבים" הוא בכלל בדיחה תפלה בתכנית האוצר ו
לא מחובר לשום מציאות.
אם לא די בכך, האוצר כותב בתכניתו כך: "ל
בזק ו
הוט יתרון מובהק על פני חברות מתחרות..." והאוצר בכלל לא שם לב, ש
הוט לא רק שהפסיקה ומזמן לפרוס (סיבים לבתים),
היא הפכה להיות חלק מ-IBC...
אין יותר הוט כחברה הפורסת עצמאית תשתיות סיבים לבתים. פשוט
אין.
החלטתי להתלבש רק על תת סעיף אחד, בבדיחה ההזויה הזו, ושלחתי ביום 8.7.21 את השאלה הבאה לצמרת משרד האוצר:
"הנדון: שאלה: מי הכריז על בזק כמונופול בתחום הפאסיבי?
שלום רב,
1. בתכנית האוצר "תקציב 2021-2022 שינויים מבניים"
מיולי 2021 בעמוד 31 מופיעה השורה (שנמצאת בתצלום המצ"ב) [ציטוט]: "
בזק מהווה מונופול בתשתית הפאסיבית".
2. ממתי ולפי איזה חוק
משרד האוצר מכריז על מונופולים?
3. "הרשות לתחרות"
הכריזה (בהכרזה קצת מסתורית ולא ברורה בהגדרתה) ש"
בזק היא מונופול בתחום התשתית הפסיבית באזורים הבלעדיים", מבלי שהוגדר בשום מסמך -
מהם האזורים הבלעדיים הללו.
בכל מקרה, מדובר בשטח כנראה די מצומצם, כיוון שבחלקים לא קטנים משטח המדינה יש פריסה, גם פריסה פסיבית, של מתחרותיה: הוט, סלקום, פרטנר ו-
IBC.
לכן, זו הגדרה
שונה לגמרי והרבה יותר מצומצמת, ממה שהאוצר כתב בתכנית.
4. מכאן, שהמסקנות הנובעות מההגדרה השגויה של האוצר, שהמציא הגדרה של מונופול, שאינה נכונה – טעונות תיקון.
5. אודה להתייחסותכם.
"
תגובת משרד האוצר הגיעה ממש מהר, ובאותו יום (8.7.21): "רשות התחרות מכריזה על גוף כמונופול מכוח סמכותה בחוק. רשות התחרות היא גם זו שהגדירה מהם אזורים בלעדיים. עליך לפנות אליה בנושא."
לכן, מיד (ב-8.7.21), בהתאם לתגובת האוצר, פניתי לצמרת "הרשות לתחרות" בשאלות הבאות:
"הנדון: שאלה: מי הכריז על בזק כמונופול בתחום הפאסיבי?
שלום רב לרשות לתחרות,
1. בהמשך לשאלה, שנשלחה למשרד אוצר כאן [למעלה], משרד האוצר פרסם בתכנית התקציב החדש קביעה, ש"
בזק מהווה מונופול בתשתית הפאסיבית".
2. משרד האוצר טוען,
שזו קביעה שלכם.
3. אולם, הרשות לתחרות קבעה, ש"
בזק היא מונופול בתחום התשתית הפסיבית באזורים הבלעדיים", שזו הגדרה שונה לגמרי,
מבלי שהוגדר בשום מסמך המוכר לי - מהם האזורים הבלעדיים הללו.
4. לטענת האוצר,
הרשות לתחרות גם קבעה מהם האזורים הבלעדיים.
5. אודה לעדכון
היכן אני מוצא הגדרה שכזו?.
"
תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
רק כדי לסכם את הנושא: האוצר בכלל לא שם לב,
שהמדינה חולקה כבר במפה, שפרסם משרד התקשורת (
כאן), בין בזק ומתחרותיה.
מכאן, שכל מה שכתב משרד האוצר בתכניתו, זה "שטויות במיץ עגבניות".
ג. בעניין "התכנית הלאומית למדיניות רגולציה", תחום בו משרד התקשורת "מצטיין" (ב
כיאוס מחריד, מלווה
בקריסה פנימית), החלטתי לשלוח ביום 8.7.21 את השאלות הדחופות הבאות, לשר התקשורת
יועז הנדל ולצמרת משרד התקשורת:
"הנדון: מה עמדת משרד התקשורת בנושא "תכנית לאומית למדיניות רגולציה"?
שלום רב,
1. לפי המסמך
שיש כאן, בסעיף 10 עמוד 146, אנשי משרד התקשורת
נפגשו ב-27.4.21 עם הצוות הזה (של "תכנית לאומית למדיניות רגולציה"), שעשה הליך מקצועי
נכון של הכנת תכנית (מפגשים עם הציבור ועם בעלי העניין. ככה צריך לעשות בכל שימוע ובכל תכנית רגולטורית חדשה, או בעדכון משמעותי של רגולציה קיימת).
2. אבל כרגיל, במשרד התקשורת - מה שניתן להסתיר -
מסתירים ולא ידוע מה הציג משרד התקשורת שם, כאילו יש בזה איזה דבר סודי.
3. מה הייתה עמדת משרד התקשורת בנושא זה?
4. אודה להתייחסותכם.
"
תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
שורה תחתונה: האוצר ממחזר תוכניות שוב ושוב, בתקווה, שאיש לא ירגיש בכך.
העובדה היא, שכמעט כל כלי התקשורת מיחזרו את הודעות האוצר ורוה"מ (
נפתלי בנט), בלי כל בדיקה לעומק.
כמעט כל כלי התקשורת עשו כהרגלם Cut & Paste להודעות הספינולוגיות הללו.
כך, ישפכו כספי ציבור (הכספים שלכם) כדי לממן את ציבור הפקידים הבכירים, שממחזר שוב ושוב שטויות, כדי למכור לכם "ישראבלופים".
עצוב, מקומם ומעליב, בהתייחס לרמה של כלי התקשורת בישראל.