מחקרים חדשים מצביעים על כך' שהתחזיות ל"חיתוך הכבל" (Cord Cutting) של שירותי הטלוויזיה המסורתיים מתממשות והפכו לעובדה ברורה ומוגמרת ב-14 מדינות בעולם (כולל ישראל). לאן התחום הזה מתפתח ומה השירות שיוביל את שוק הטלוויזיה הרב-ערוצית בעשור הקרוב?
מאת:
מערכת Telecom News, 6.5.18, 07:20
התחזיות,
שפרסמנו כאן במהלך 2017
מתממשות, ולא רק בישראל.
חברת המחקר
IHS Markit פרסמה את הסיכום השנתי שלה (ל-2017) והיא
מציינת, שארה"ב מובילה בהיקף "חותכי הכבלים" ב-2017, עם 3.3 מיליון לקוחות, שהתנתקו מחברות הכבלים והלוויין המסורתיות ועברו לשירותי OTT ו-IPTV השונים, שיש בשוק האמריקאי.
אולם, ארה"ב אינה לבד במגמה הזו, שהפכה
למגמה עולמית. רשימת המדינות, שבהן התופעה הזו הפכה לנפוצה, כוללת כעת את: Brazil, Mexico, Hong Kong, Canada, Sweden, Denmark, Japan, New Zealand, Norway, Singapore,
Israel, Venezuela and Ireland.
היקף לקוחות ה-OTT בעולם עלה בסוף 2017 ל-101.3 מיליון לקוחות, עליה של 26 מיליון לקוחות OTT חדשים בעולם בשנה אחרת (2017), כשנטפליקס מובילה בעלייה המטאורית הזו.
בגרף הבא מוצג היקף הלקוחות, ש"חתכו את הכבל" ב-14 המדינות שנבדקו במחקר וכמה כסף חברות הטלוויזיה המסורתיות הפסידו (או הרוויחו) ב-2017 כתוצאה מכך:
חלק מחברות שירותי הטלוויזיה המסורתיים פיצו על הירידה במספר הלקוחות לשירותי הטלוויזיה והירידה בהכנסות כתוצאה מכך, בכניסה של החברות הללו לתחומי פעילות רווחיים, או לשירותים חדשים ומבטיחים, מה שאיפשר להן לשמור על רווחיות ואף להשתפר בהכנסות (
ב-8 מדינות מתוך ה-14, זה מה שקרה ב-2017), דוגמת הכניסה של חברת הכבלים האמריקאית הענקית קומקאסט לשוק שירותי ה-IoT ל"בית ועיר חכמה", באמצעות רשתות אלחוט עירוניות בטכנולוגיית LoRaWan,
כמתואר כאן.
מה הגישה שתוביל בעשור הקרוב בעולם שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית?
היות ושירותי הטלוויזיה המסורתיים (מחברות הכבלים והלוויין) נמצאים בירידה מבחינת היקף הלקוחות וההכנסה הנובעת מהם, החברות הוותיקות לא רק שמרחיבות את שירותיהן לתחומים נוספים, אלא פשוט מיישמות תחרות ישירה לספקי ה-OTT וה-IPTV (שירותי חברות הבזק לטלוויזיה רב-ערוצית)
בעצמן, ע"י אספקת שירותי OTT בעצמן. חברות רבות בעולם (כמו גם
הוט ו-
YES בישראל), מציעות ומספקות כבר את שירותי ה-OTT המובילים, כולל בסמארטפונים, לרבות נטפליקס וספקי שירותי OTT אחרים, במסגרת החבילות הרגילות שלהן, ללקוחות הקבועים שלהן.
בארה"ב ובעוד כמה מדינות בעולם (דוגמת בריטניה) התפתחו 2 סוגי שירותים מתחרים מהסוג של OTT:
- שירותי vMVPD (ר"ת: virtual Multichannel Video Programming Distributor), שזה ספק (אגרגטור) המספק ללקוחותיו גם שידורים לינאריים, גם שירותי VoD וגם שירותים נוספים דוגמת DTT (מה שמכונה "עידן +" בישראל). בישראל, החברות סלקום ופרטנר הן ספקיות שירות מהסוג הזה של vMVPD.
- שירותי D2C (ר"ת: Direct to Consumer). זו תופעה, שהחלה בארה"ב (ולא מוכרת בישראל), שבה האולפנים הגדולים והחזקים של הפקות שידורי טלוויזיה, החליטו לספק בעצמם שידורי OTT ישירות ללקוחות הקצה, תוך דילוג על "פער התיווך" של "ספק אגרגטור" לשירותי טלוויזיה, מה שקיים במודל הראשון. הספקים הגדולים ביותר בארה"ב ובעוד מדינות בעולם של שירותי D2C הם: HBO Now, FOX Now, Sling TV, Hulu, Google Play Movies & TV, Disney Now ועוד. ספקי ה-OTT הגדולים דוגמת נטפליקס ואמזון, הולכים בשנתיים האחרונות בדיוק לכיוון הזה, בגלל שגם אמזון וגם נטפליקס הקימו אולפני הפקה והחלו להפיק סדרות טלוויזיה מצליחות משל עצמן בהיקפים הולכים וגדלים, עד שכבר נטפליקס הולכת ומתקרבת במהירות להיות איום של ממש בהשקעות שלה, על האולפנים המסורתיים הגדולים בארה"ב. במהלך 2018 נטפליקס תשקיע כ-8 מיליארד דולרים ב"הפקות מקור" משלה. כך, שהקווים המבדיל בין ספק OTT המספק את שירותיו דרך אגרגטור בשיטת ה-vMVPD, לספק D2C, די יצטמצמו בשנים הקרובות.
חברת המחקר
Digital TV Research, פרסמה
מחקר חדש (עיקרי המחקר -
כאן) ובו היא חוזה,
ששיטת ה-vMVPD תצמח בעשור הקרוב בצורה
הכי מהירה (המחקר כיסה 17 מדינות מובילות בעולם בתחום שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית) והיא תהיה
הגישה המובילה בשוק שירותי ה-OTT בעולם, כמופיע בצורה ברורה בגרף הבא:
המחקר חוזה, שלשירותי vMVPD יהיו בעולם כ-77 מיליון לקוחות ב-2023, ולשירותי D2C יהיו ב-2023 כ-44 מיליון לקוחות בעולם. סך ההכנסות ב-2023 משני סוגי ה-OTT הללו תהיינה כ-24 מיליארד דולרים,
פי 8 מהיקף ההכנסות של שירותי ה-OTT הללו ב-2017, מהן מעל ל-18 מיליארד דולרים יגיעו משירותי vMVPD, יותר
מפי 3 מההכנסות של שירותי D2C ב-2023, שתסתכמנה סביב ה-5 מיליארד דולרים.