כך כתבה איילת חן מניסיון אישי: "שאלה: כמה עובדי דואר נדרשים כדי לבצע משימה פשוטה אחת? תשובה: לא משנה כמה. הם לא יבצעו אותה. זו עובדה". חשיפת ההפקרות המזעזעת בה שר התקשורת, יועז הנדל, המריא לחלל החיצון ביחד עם הנהלת חברת דואר ישראל והפקירו את כלל אזרחי ישראל בקבלת שירות של חברת הדואר ברמה של עולם שלישי ובניגוד מוחלט לחוק, לתקנות ולתנאי הרישיון של החברה.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 24.8.21, 12:06
על ההפקרות המוחלטת בתחום שירות הדואר בישראל, יש תיאורים מזעזעים וכמות עצומה של חשיפות ב
נספח א' כאן למטה, הפקרות, שכולה נובעת מהחלטות הזויות וחמורות ביותר במשמעויותיהן, של שר התקשורת
יועז הנדל (בתמונה משמאל), שהחליט להמריא לחלל החיצון, ביחד עם אלה שהוא נותן להם הגנה מוחלטת (צמרת חברת הדואר), בניגוד לחוק ולרישיון של החברה, חברה ממשלתית האמורה להיות מפוקחת ע"י צמרת משרד התקשורת.
כך, תושבי ישראל פשוט הופקרו. הפקרות מוחלטת.
על ההפקרות, שנוצרה כעת בחודשי הקיץ, נפרט מיד, אבל קודם נביא עדות חיה מהניסיון האישי של
איילת חן, שהסכימה, שנפרסם את שמה, שהתנסתה בשבוע החולף בשירות (המזעזע) של חברת הדואר.
ביום 22.8.21 שלחתי לצמרת משרד התקשורת (שר, מנכ"לית) ולצמרת חברת הדואר את השאלה השלישית הדחופה ביותר בשרשרת שאלות, ששלחתי בשבוע החולף (2 הפניות הקודמות תובאנה כאן בהמשך) כדלהלן:
"הנדון: הודעת חברת דואר ישראל לגבי פעילות יחידות הדואר בסוף אוגוסט.
שלום רב,
מצ"ב תלונה טרייה שקיבלתי היום (מאיילת חן טל. XXX) ואודה להתייחסות השר, לנוכח ההפקרות בה מתנהלת חברת דואר ישראל:
*******************************************************************************************************************************
פריט דואר מחו"ל מחכה לי בסניף. נותרו יומיים. הליכה של קילומטר לכל צד. אין דרך אחרת להגיע אליו.
החלטתי לשלם לדואר שליחים 20 שקל ולקבל אותו לכתובתי.
אחרי שעות הצלחתי לדבר עם מישהו בשם
ג'ון, שיושב במודיעין. לטענתו, אני לא יכולה להזמין שליחות כיוון שמספר הטלפון שלי לא כתוב על הפריט.
אבל מספר הטלפון שלי כן כתוב על הפריט כי קיבלתי מהדואר הודעות SMS לגבי הפריט. זה לא עזר לי.
ג'ון התעקש.
את השיחה המוקלטת שלחתי למנכ"ל הדואר,
דני גולדשטיין, (בתמונה משמאל).
גולדשטיין עירב במשימה הקשה את
בני לוי, אחד שהוא הביא לעבוד אתו בהנהלה, ואת
פנינה, שקשורה לדואר-טק, הוא הצד הטכני הכושל של דואר ישראל.
התקשרה אליי עובדת נוספת לגבות ממני תשלום עבור השליחות ולומר לי, שבעוד יומיים, קרי בחמישי בבוקר, אקבל את השליחות.
עוד עובדת התקשרה להתנצל על כך, שהטעו אותי. חד גדיא.
הימים עברו והגיע חמישי. בשעת ערב מאוחרת, כשהבנתי ששליחות מהדואר כבר לא תתקיים, שלחתי למנכ"ל הדואר ולשאר המעורבים שהזכרתי, את המייל הזה:
"שאלה: כמה עובדי דואר נדרשים כדי לבצע משימה פשוטה אחת?
תשובה: לא משנה כמה. הם לא יבצעו אותה. זו עובדה.
ראו כמה אנשים הספיקו לטרטר אותי, להטעות אותי, להשחית את זמני, כדי להשיג שירות בתשלום של הדואר, מה עברתי וכמה זמן שרפתי, ובכל זאת זה לא יצא לפועל.
הערב ענה לי באימייל יראון, שעובד עם פנינה. פנה אליי - קיבל תשובה ונעלם. יותר לא ענה לי.
למה? כי הוא יכול. את חוסר המסוגלות שלו אני מכירה מהעבר. העיקר שאת הכסף גביתם ממני, ללא בושה.
לא ייאמן איזו רמה ירודה. והכול מכספי המדינה."
כאמור, זה נשלח אל המעורבים הבאים במשימה הקשה להביא לי בתשלום פריט דואר:
דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, שהכניס לעניין את
בני לוי, אחד שהוא הביא לעבוד תחתיו,
פנינה שעובדת בדואר טק - האתר הכושל של הדואר, ו
יראון - שעובד תחת
פנינה. כל שאר המעורבים אינם מכותבים למייל.
תזכורת: כוּלה להביא לי שליחות בתשלום, למרחק של כקילומטר אחד מסניף דואר. פריט, ששילמתי עבורו ביום שלישי, ואמור היה להימסר לי בחמישי ב-11 בבוקר. סיפור מייצג.
אז הבוקר, בעקבות פנייה חוזרת שלי אליהם, נפתח תחקיר עומק של
פנינה מדואר טק. היא שלחה לי מייל על כך ב-8:30 בבוקר. זה כנראה מאוד מסובך, כי מאז הם לא עונים לפניות שלי במייל.
לא היא, לא
בני, לא
דני המנכ"ל.
יש גם הקלטה בפרשה, של
הסירוב לתת לי את השירות הזה, בגלל טיפשות של עובד אחראי, שיושב במודיעין.
למזלי, השיחה אתו מוקלטת והיא הועברה אליהם עוד ביום שלישי. לא ייאמן.
מנסה להשיג בטלפון הסלולרי שלו את מנהל דואר שליחים. הוא
לא עונה.
שמועה שהגיעה אליי בשעה האחרונה מתוך הדואר: "
זה אוגוסט. הם כנראה בחופש."
זאת, כי לעובדי דואר ישראל חם להגיע לסניפי הדואר הממוזגים ולתת שירות.
הם יושבים בבית, במזגן, על חשבון הציבור.
נהלים של רוסיה הסובייטית, שנועדו במקור להגן על עובדים, שעכשיו מחזיקים בנו בביצים.
זו תמצית הדי-אן-איי של חברת דואר ישראל."
**********************************************
"
תגובה לא קיבלתי מאיש. די ברור למה.
למי שמתעניין מה סופו של הסיפור של המשלוח למרחק של של קילומטר של החבילה עבור
אילת חן, אז הוא הגיע ליעדו אחרי כשבוע וכך כותבת
אילת חן להנהלת חברת הדואר: "אז בשעה טובה, ביום שני בצהריים, אחרי שהשחתתם שעות מזמני, אחרי שברשלנות ובחוסר מקצועיות הטעיתם אותי, אחרי שהוכחתם חוסר מסוגלות, אשר בעיר חלם לא נראתה כמותה, אחרי שלפחות
שבעה(!) אנשים, רובם מיותרים, כולל מנכ"ל הדואר, היו מעורבים בה, מיום שלישי שעבר - הצלחתם סופסוף לגרום לכך, ששליחות של פריט במשקל של כמאה גרם, עליה שילמתי, ושמספר הטלפון שלי כמובן מופיע עליו, תגיע אליי מסניף חלוקת דואר לידי. וואו!!". מדהים. אין מילים".
שתי השאלות הקודמות, שהן רקע למה שנחשף כאן:
1. ביום 12.8.21 שלחתי את השאלה הדחופה ביותר הבאה לשר התקשורת,
יועז הנדל, למנכ"לית המשרד,
לירן אבישר בן-חורין, ולידיעת חברת הדואר, בעקבות
המסמך שקיבלתי כאן מדוברות חברת הדואר (על צמצום וסגירת פעילוית של חברת הדואר, במחצית השנייה של אוגוסט 2021):
"הנדון: הודעת חברת דואר ישראל לגבי פעילות יחידות הדואר בסוף אוגוסט.
שלום רב
האם שר התקשורת \ משרד התקשורת נתן
אישור להוריד פעילות שירות לציבור דווקא כעת?
"
תגובה לא קיבלתי מאיש. די ברור למה.
2. ביום 22.8.21, לאחר שלא קיבלתי כל תגובה לשאלה הקודמת, שלחתי שאלה חדשה, נוקבת יותר ונרחבת יותר, לשר התקשורת
יועז הנדל ולמנכ"לית
לירן אבישר בן-חורין ולידיעת צמרת חברת הדואר:
"הנדון: הודעת חברת דואר ישראל לגבי פעילות יחידות הדואר בסוף אוגוסט.
שבוע טוב,
1. בהמשך לשאלות שיש כאן [למעלה], אבקש לשאול את שר התקשורת ד"ר
יועז הנדל מה החלטתו לגבי סגירת סניפים ואי מתן שירות בסניפי דואר והתייחסות לפסקה הבאה:
2. "קוראי "טלקום ניוז" לא אמורים להיות מופתעים מהסגירה ההמונית של סניפי דואר בארץ.
כבר כשפורסמו המלצות "ועדת רוזן", ששווקו כ"הרחבת התחרות בענף הדואר", ניתן היה לקרוא ולהבין בברור, שמדובר בעצם ברשימת הטבות עצומות לחברת הדואר, כולל מתן אפשרות לצמצם את פריסת יחידות הדואר בארץ (דוגמאות רבות נחשפו בכתבה הקודמת).
כבר נחשף על ידנו כמה פעמים, עוד לפני "ידיעות אחרונות" וגם "כלכליסט" רק לאחרונה, שחברת הדואר לא ממתינה עד להשלמת הליכי אישור המלצות הוועדה, והחלה לסגור ביוזמתה ויוזמת סוכניה, יחידות דואר.
שלא לדבר על הורדת רמת השירות בכל הארץ.
3. אז נכון שפתאום המשרד החליט להטיל עיצום כספי מגוחך על חברת הדואר, בגין סגירת יחידות דואר, אבל למעשה המשרד והשר הנוכחי הם שהחליטו (באמצעות אימוץ המלצות "ועדת רוזן"), שחברת הדואר תוכל לסגור הרבה יחידות דואר, חברת הדואר רק הקדימה קצת.
השאלה אם עכשיו, כשלשר "נפל האסימון" (אולי), לגבי ההשלכות החמורות ביותר על הציבור בישראל, שנובעות מהחלטותיו ושחברת הדואר עושה דין לעצמה, האם השר עדיין עומד מאחורי החלטתו, לאפשר סגירת יחידות דואר המונית בארץ?
4. להלן המלצות "ועדת רוזן" המקלות מאוד עם חברת הדואר:
- לבטל את חובת חברת הדואר לשלוח דואר כמותי במחיר אחיד בכל הארץ.
- לבטל את פיקוח התעריפים של שירותי דואר שונים, לרבות מכתב רגיל ודואר לחו"ל.
- לבטל את חובת חברת הדואר לאפשר למתחרים להיכנס פיסית למרכזי החלוקה (מדובר בהוראת מינהל, שפרסם לשימוע, בזמנו, עו"ד יגאל לוי, סמנכ"ל בכיר דואר לשעבר במשרד התקשורת, אך טרם אושרה סופית ע"י המדינה. כעת הומלץ לבטלה לחלוטין).
- לבטל את האיסור על חברת הדואר להפיק את דברי הדואר הכמותיים.
- לבטל את "איחוד המדוורים" הנוהג, ומתן סמכות לחברת הדואר לקבוע את הגדרת דואר כמותי (מדובר באישור רגולטורי, שנתן עו"ד יגאל לוי, ומאפשר לאחד משלוחי דואר כמותי ממדוורים שונים, למשלוח אחד).
- לבטל את הצורך של החברה בקבלת אישור טרם הפעלת שירות חדש.
- לבטל את חובת חברת הדואר למסור חבילות בבית הנמען.
- לצמצם את פריסת יחידות הדואר בארץ.
- לצמצם את פעילות קווי הדואר נע בפריפריה.
- לבטל את חובת הדואר למכור מעטפות ואריזות, לשלוח עיתון בארץ ולחו"ל, לשלוח דואר מבוטח בארץ ולחו"ל (למעשה מדובר בהמלצה ישנה במשרד שנכללה בטיוטת תקנות הדואר, אך אישורן עוכב).
- לצמצם את הגדרת דואר רשום מ-2 ק"ג ל-500 גרם.
5. ממתין לעדכון והתייחסות לנוכח חומרת המצב."
תגובה לא קיבלתי מאיש. די ברור למה.
לא די בהעלאות המיסים ובמסכת הגזירות בתקציב המדינה החדש במיוחד על השכבות החלשות, ובגזירות בתחום שוק התקשורת, שהציבור עדיין לא קולט את היקפן העצום, שר התקשורת, יועז הנדל, ומנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, עושים הכל כדי לפגוע בציבור ובעיקר בשכבות החלשות כחלק מהמדיניות הכללית של הממשלה, וכעת דוחפים רפורמה בדואר, שמשמעותה ברורה: סגירת עוד סניפי דואר לציבור. מתברר, שבנוסף לרשימה של עשרות סניפים, שראשי המשרד אישרו לסגור או נמצאים בשלבי אישור לסגירה, יש עוד כמות עצומה ולא ידועה של סניפי דואר, שנסגרו בשקט בלי אישור ובלי פיקוח ומאלצים את התושבים לנסוע לשכונות או יישובים שכנים כדי לקבל את שירותי חברת הדואר.
לפני כחודש, במקביל לפרסם דו"ח פניות הציבור על ענף התקשורת, שזכה לדיוורור מאסיבי של המשרד, העלה המשרד כמעט בחשאי באתר האינטרנט שלו בלבד (
כאן), דו"ח פניות ציבור גם על חברת הדואר.
מדובר בדו"ח
קשה מאוד, המצביע על כמעט
הכפלה של כמות התלונות נגד חברת הדואר ב-2020.
הפתיח של הדו"ח המשרד אפילו מסכם את הממצאים כך: "
הדבר מצביע על חוסר שביעות רצון של הציבור משירותי הדואר, ירידה ברמת השירות והיעדר שירותים הניתנים בערוצים ישירים ומקוונים דבר שנדרש ביתר שאת במהלך משבר הקורונה".
לא ראיתי שום פרסום של דו"ח זה בשום כלי תקשורת (למעט ציוץ קטן של
גד פרץ כתב "גלובס" בטוויטר הפרטי שלו).
מביש ומחריד גם יחד,
שהציבור לא יודע, שהפקירו אותו לחלוטין, בתחום שירותי הדואר.
לסיכום:
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת (וכמובן צמרת חברת הדואר) באנשים מקצועיים וישרי דרך, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).
נספח א':
רשימת כתבות קודמות מהשנה החולפת, בנוגע לתהליכי הפיקוח והאכיפה על חברת הדואר, מצד צמרת משרד התקשורת, וגם בהתייחס להפרטת חברת הדואר וליישום מסקנות "ועדת
רוזן", בכל הנוגע
לשירותי חברת הדואר לציבור הרחב: