פורסם המדריך לקידום תחבורה ציבורית חשמלית ברשויות המקומיות
מאת:
מערכת Telecom News, 14.9.20, 11:47
הפרסום ע"י המשרד להגנת הסביבה וארגון "תחבורה היום ומחר" נועד לסייע לרשויות מקומיות הרוצות לקדם שימוש באוטובוסים חשמליים בתחומן. ענף התחבורה, שמבוסס על אוטובוסים מונעי דיזל, הוא המקור העיקרי לזיהום אוויר ולמפגעי רעש בסביבה העירונית.
המשרד להגנת הסביבה וארגון "תחבורה היום ומחר" פרסמו במשותף
מדריך לקידום תחבורה ציבורית חשמלית, כדי לסייע לרשויות מקומיות הרוצות לקדם שימוש באוטובוסים חשמליים בתחומן
.
במדריך יש מידע לרשויות לשם הגשמת המטרה, הדרכה להתארגנות למימוש המעבר, הסברים על איתור שטחים מתאימים למסופים וחניונים, בחינת יכולות החשמול מול הצרכים, אופן הגשת בקשות להיתרים ואישורים ועוד
.
חרף פיתוחן המואץ של מערכות שונות להסעת המונים, אוטובוסים צפויים להמשיך ולשמש עמוד התווך של התחבורה הציבורית בישראל גם בשנים הקרובות. עם זאת, אוטובוסים מונעי דיזל פולטים מזהמים מחוללי סרטן, מחלות לב וריאה, ויוצרים מפגעי רעש וזיהום אוויר לכלל התושבים. מעבר לאוטובוסים חשמליים יוביל לסביבה שקטה יותר ולשיפור מיידי בבריאות ובאיכות חייהם של האזרחים בישראל
.
ענף התחבורה הוא המקור העיקרי לזיהום אוויר ולמפגעי רעש בסביבה העירונית, ואף אחראי באופן ישיר לכ-20% מפליטת גזי החממה. נכון להיום, אוטובוסים מונעי דיזל בישראל פולטים כ-16% מסך תחמוצות החנקן וכ-7% מסך חלקיקי הפיח מכלי רכב, אף שאוטובוסים מסוג זה מהווים פחות מ-1% מסך כלי הרכב הכולל
.
בסקר, שערך המשרד להגנת הסביבה, דיווחו דיירים, שהתגוררו ברחובות בהם בוצע מעבר לאוטובוסים חשמליים, על שביעות רצון גבוהה מהשינוי, וזאת כתוצאה מהשיפור באיכות האוויר ומהירידה ברמת הרעש ברחוב ובתוך הבתים.
עוד עלה מהסקר, שרק 8% מהדיירים היו מעוניינים בהרחבת שירותי התחבורה הציבורית ברחוב באמצעות אוטובוסי דיזל, בעוד ש-93% מהדיירים היו מעוניינים בהרחבת שירותי התחבורה הציבורית ברחוב באמצעות אוטובוסים חשמליים
.
ישראל ניצבת בימים אלו בפני אתגר לאומי: מעבר ל-100% שימוש באוטובוסים חשמליים במרחב העירוני. כפי שפרסמנו -
כאן, כחלק מהתהליך לקידום תחבורה נקייה, המשרד להגנת הסביבה פרסם קול קורא לתמיכה בחברות התחבורה הציבוריות בישראל ברכישת כ-200 אוטובוסים חשמליים. הפרויקט הוא במימון משותף של המשרד להגנת הסביבה, שיקצה 40 מיליון ₪, מנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה (4 מיליון ש"ח) ומשרד האוצר (3 מיליון ש"ח), ובתיאום עם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ועם משרד האנרגיה
.
מכיוון שלא ניתן להפעיל אוטובוסים חשמליים ללא תשתיות טעינה הנדרשות לשם הפעלתם, הרשויות המקומיות נדרשות להקצות שטחים מיועדים לטווח ארוך בעבור מסופים וחניוני לילה, ולקדם בשטחים אלו את הקמתן של תשתיות ועמדות הטענה מתאימות
.
המשרד להגנת הסביבה סבור, שבנוסף לאספקת שירותי תחבורה ציבורית בשגרה, ראוי שכל רשות מקומית המבקשת לספק לתושביה איכות חיים ברמה גבוהה תפעל לקידום תשתיות לאוטובוסים חשמליים, וזאת בתיאום ובסיוע של משרדי הממשלה ומפעילי התחבורה הציבורית הפועלים בתחומה
.
המשרד להגנת הסביבה וארגון "תחבורה היום ומחר" קוראים לכלל הרשויות להשתתף, והמשרד יתמוך בכל רשות מקומית שתוביל תהליך של איתור והקצאה של שטחים שיאפשרו הקמת תשתיות ומתן שירות ל-100% אוטובוסים חשמליים
.