עמותת עתידים, Google ו-Wix השיקו את מיזם סטארטר דיגיטלי לעסקים בפריפריה
מאת:
מערכת Telecom News, 10.1.17, 15:29
במסגרת המיזם יכשירו וילוו 600 מתנדבים 10,000 עסקים קטנים בצפון ובדרום באימוץ כלים דיגיטליים לצמיחת העסק. קיים פער של 40% בשימוש בכלים כאלה לקידום העסק והצמחתו בין עסקים קטנים בפריפריה לאלה במרכז הארץ.
מיזם סטארטר דיגיטלי הושק הבוקר בקמפוס של
Google בתל-אביב. המיזם ביוזמת עמותת עתידים,
Google ו-
Wix נועד לסייע לעסקים קטנים בצפון ובדרום להקים ולבסס פעילות דיגיטלית וליהנות מהתרומה שלה לצמיחת העסק. הפעילות הדיגיטלית נעשית באמצעות כלים פשוטים וזמינים, ללא תשלום, הכוללים: אתר אינטרנט לבית העסק, נוכחות ברשתות חברתיות, הגברת הנראות באינטרנט, מפות, ניוזלטר ועוד. העסקים המשתתפים בפרויקט מקבלים הדרכה מקצועית, ליווי אישי ותמיכה ארוכת טווח.
בשלב הראשון של הפרויקט הוכשרו 250 מתנדבים מעמותת עתידים. מספר המתנדבים עתיד לגדול עד ל-600 לאורך הפרויקט.
המתנדבים ילוו 10,000 בתי עסק בהקמת פעילות דיגיטל ב-44 ישובים ורשויות מקומיות ממג'דל שמס בצפון ועד אילת בדרום. המתנדבים הם סטודנטים לתארים שונים ובוגרים, שעברו הכשרה ייעודית של
Wix ו-
Google ונבחנו בנושאי הלימוד ע"י מרצים מקצועיים.
עמותת עתידים תורמת לשיתוף הפעולה ״סטארטר דיגיטלי״ 75,000 שעות באמצעות מתנדבים, שהוכשרו למיזם, חברת
Wix מעניקה 10,000 מנויי פרימיום לעסקים המשתתפים במיזם וגוגל משקיעה מיליון ש"ח במיזם.
המיזם נחנך באירוע, שהתקיים הבוקר בנוכחות, בין היתר, של
משה כחלון שר האוצר,
גילה גמליאל השרה לשוויון חברתי ואחראית על מטה ישראל דיגיטלית, רב אלוף במיל׳
שאול מופז מייסד עתידים,
מאיר ברנד מנכ״ל
Google ישראל וסגן נשיא
Google העולמית,
ניר זוהר נשיא
Wix, ראשי רשויות המשתתפות בפרויקט ועשרות בעלי עסקים קטנים ומתנדבים.
עסקים קטנים ובינוניים מהווים מנוע צמיחה משמעותי במשק בכלל וביישובי הפריפריה בפרט. התפתחותם חיונית לייצור מקומות עבודה חדשים ולהרחבת מעגל התעסוקה אך עם זאת, עסקים אלה פועלים בסביבה מאתגרת ושרידותם נמוכה: במחקר של גיאוקרטוגרפיה ו-
,Google שנערך השנה נמצא, ש-8% מהעסקים קטנים בפריפריה נסגרים מידי שנה ואלה הממשיכים לפעול צומחים בקצב נמוך בכ-9% לעומת עסקים במרכז הארץ.
הנוכחות הדיגיטלית מהווה מרכיב חשוב ביכולת של עסקים קטנים ובינוניים להמשיך ולצמוח. עפ"י המחקר, קצב הצמיחה של עסקים בעלי נוכחות מקוונת גבוהה בכ-24% מזה של עסקים קטנים ובינוניים דומים, שאינם נוכחים ברשת. עוד התגלה, שבעיית החיבור לדיגיטל בקרב אותם עסקים מקורה אינו בחוסר מודעות. מתוך 200,000 עסקים קטנים בפריפריה, 93% דווקא מודעים לכלים דיגיטליים, אך הם תופסים אותם כמסובכים ומורכבים מדי לשימוש. כך יוצא, שישנו פער של כמעט 40% בשימוש בכלים כאלה לקידום העסק והצמחתו בין עסקים קטנים בפריפריה לאלה במרכז הארץ.
לקראת השקת המיזם ברחבי הארץ, בוצע פיילוט בערים ערד, ירוחם ומצפה רמון ובו השתתפו 250 עסקים קטנים. מתנדבי עתידים ליוו במשך חודש כל עסק באופן אישי, חשפו אותם ועזרו להם להטמיע מגוון כלים דיגיטליים היכולים לסייע ביצירת נוכחות ברשת, שמירה על קשר עם קהל הלקוחות והרחבתו, ייעול דרכי העבודה של העסק ועוד.
65% מבעלי העסקים דיווחו, שהם ממשיכים להשתמש בכלים השונים לטובת העסק, כ-30% דיווחו על עלייה במספר הלקוחות בעקבות המפגשים והטמעת הכלים.
יצוין, שהכלים המוצעים בפרויקט אינם מוגבלים לכלי גוגל בלבד אלא כוללים כל אמצעי זמין, שיאפשר לעסקים לצמוח ולגדול. זאת, מתוך אמונה, שככל שהאינטרנט בישראל יהיה עשיר ומלא יותר, הדבר יקדם את הכלכלה, העסקים וכמובן את המשתמשים.
בשלב זה המיזם כולל 44 ישובים ורשויות מקומיות. בחירתם נעשתה עפ"י מספר קריטריונים ביניהם מדדי הלמ״ס השונים כמו המדד לנגישות ופריפריאליות ומדד חברתי-כלכלי ופרישת מתנדבי עתידים ברחבי הארץ.
רשימת הישובים בהם פועל המיזם:
o אבו סנאן
o אופקים
o אילת
o אשדוד
o אשקלון
o באר שבע
o בית ג'אן
o בית שאן
o בית שמש
o ג'דיידה-מכר
o דימונה
o חורה
o טבריה
o טורעאן
o טמרה
o ירכא
o כאבול
o כסיפה
o כפר מנדא
o כרמיאל
o לקיה
o מ.א. הגלבוע
o מ.א. מרום הגליל
o מ.א. מרחבים
o מ.א. עמק הירדן
o מג'דל שמס
o מגאר
o מגדל העמק
o מעלות-תרשיחא
o נהריה
o נחף
o נצרת עילית
o נתיבות
o סח'נין
o עכו
o עפולה
o עראבה
o ערד
o ערערה-בנגב
o צפת
o קריית גת
o קריית ים
o קריית שמונה
o תל שבע
פרטים נוספים -
כאן.
בתמונה מימין לשמאל: ניר זוהר (נשיא Wix), ח"כ רחל עזריה, השר משה כחלון, השרה גילה גמליאל, מאיר ברנד (מנכ"ל גוגל) נעמה וינמן (קונדיטורית, בעלת עסק קטן מערד שהשתתפה בפיילוט, "הממלכה המתוקה של נעמה"), שאול מופז (מייסד עמותת עתידים) ושרה אברהם (חונכת מעמותת עתידים).
צילום תמונה: תומר פולטין