סקר נרחב על הרגלי השימוש של הישראלים במכשירים הניידים ובאפליקציות המותקנות בהם
מאת:
מערכת Telecom News, 6.3.18, 13:41
כמה משתמשים בוואטסאפ, מחזיקים במכשירי אנדרואיד מול iOS, גולשים יותר מ-4 שעות ביום או משתמשים באפליקציות פיננסיות? ומה לגבי אבטחה והגנה על המידע במכשיר הנייד?
QualiTest הישראלית, שעוסקת בבדיקות תוכנה ואבטחת איכות, קיימה סקר נרחב על הרגלי השימוש של הישראלים במכשירים הניידים ובאפליקציות המותקנות עליהן.
תוצאות הסקר כללו מאות משיבים 57% גברים ו-43% נשים, בין הגילאים 16-70, שענו על השאלות במלואן. 70% המשתתפים היו בעלי השכלה אקדמאית, 10% בעלי השכלה תיכונית ו-20% בעלי השכלה מקצועית בתחומים שונים.
מחלקת המחקר של
QualiTest בישראל מצאה לגבי
מערכות ההפעלה:
83% מהמשיבים לסקר מחזיקים במכשיר נייד עם מערכת הפעלה אנדרואיד,
16% ב-
iOS,
ורק 1% ב-
Windows Phone.
הסקר בחן את
אופן וזמני השימוש באפליקציות השונות במכשירים הניידים:
26% מהמשיבים דיווחו, שגלשו באפליקציות השונות, שבמכשיר הנייד שברשותם, בין 3 ל-4 שעות ביום,
35% גלשו בין שעה לשעתיים,
21% גלשו יותר מ-4 שעות ביום,
ו-18% גלשו פחות משעה ביום.
הסקר התייחס ל
אפליקציות פיננסיות:
82% ענו, שהם משתמשים באפליקציות פיננסיות של הבנקים וחברות הגמל, הפנסיה והביטוח ו-81% מאותם משתמשים דיווחו, שהם גם מבצעים פעולות פיננסיות שונות באמצעות האפליקציה.
95% ממבצעי הפעולות משתמשים בכל סוגי הפעולות הזמינות באפליקציות ורק 5% דיווחו, שהם נמנעים מביצוע פעולות מסוימות אך מבצעים פעולות אחרות באפליקציות.
18% מכלל המשיבים ציינו, שהם משתמשים באפליקציות פיננסיות לצרכי קבלת מידע ועדכון בלבד, ללא ביצוע פעולות פיננסיות אקטיביות.
15% מכלל משתמשי האפליקציות הפיננסיות אף דיווחו, שהסירו את האפליקציה הפיננסית מהמכשיר הנייד שברשותם.
הסיבות בגינן דיווחו המשתמשים, שהם אינם משתמשים באפליקציות פיננסיות מתחלקות ל-4 גורמים עיקריים:
45% מפחדים, שהמידע והעברת הכספים אינם מאובטחים כראוי,
23% מחשש להיווצרות טעות כלשהי בתהליך,
24% מכיוון שהאפליקציה אינה ידידותית לשימוש
8% מכיוון שהאפליקציה נתקעת או מכילה באגים.
הסקר בחן את הרגלי השימוש של הישראלים ב
אפליקציות חברתיות:
97% מהמשיבים לסקר ציינו, שהם משתמשים באפליקציית
WhatsApp במכשיר הנייד שברשותם,
78% בפייסבוק,
34% באינסטגרם,
7% בטוויטר.
19% מהישראלים משתמשים באפליקציות החברתיות בין 3 ל-4 שעות ביממה,
42% בין שעה לשעתיים
,
10% למעלה מ-4 שעות,
29% גולשים עד שעה ביום.
לשאלה איזה
סוג מידע לא יסכימו העונים לשתף ברשת (תשובות מרובות) ענו רק 11% כי יסכימו לשתף את כל סוגי המידע. לעומת זאת:
54% לא ישתפו מידע עסקי,
40% לא ישתפו את מיקומם (
Check in),
24% לא ישתפו את הסטטוס הזוגי שלהם,
39% לא ישתפו בתמונות או סרטונים אישיים
אבטחה
17% בלבד מאפשרים גישה מלאה לשירותי המיקום של המכשיר הנייד שלהם, 72% מאפשרים סלקטיבית לאפליקציות מסוימות כגון
Waze ו-11% חוסמים את נתוני המיקום לחלוטין.
3% דיווחו בסקר, ש
פרצת אבטחה באחת האפליקציות במכשיר הנייד שלהם גרמה להם לנזק בעל משמעות ו-78% ציינו, שהם חוששים, שמידע, שנאסף ע"י מפעילי האפליקציות השונות במכשירם, עלול לסכן אותם או את פרטיותם בעתיד.
כמחצית מן העונים התקינו אמצעי הגנה על המידע למכשיר הנייד שברשותם.
לשאלה אילו
סוגי אפליקציות לא תסכים להתקין במכשיר הנייד
עקב חשש ב"דלת אחורית" או פירצה (תשובות מרובות):
53% מהנשאלים דיווחו, שאין להם בעיה להתקין כל אפליקציה בה יחפצו,
13% יחששו להתקין אפליקציות בנקאיות/פיננסיות,
8% חוששים מאפליקציות חברתיות,
19% יחששו מאפליקציות לעדכוני חדשות,
26% יחששו מאפליקציות משחקים.
טלי שם טוב, (בתמונה), מנכ"לית
QualiTest ישראל: "תוצאות הסקר המקיף מראות, שהישראלים מחוברים למכשירים הניידים שלהם והאמון של הציבור הישראלי באפליקציות הפיננסיות גדול. אפשר להסביר זאת בכך, שאותן אפליקציות מסייעות לו לנהל את ענייניו הכלכליים במהירות ובזמינות ללא צורך ביצירת קשר עם פקיד או איש מכירות.
הישראלים מצד אחד לא מגנים מספיק על המכשירים הניידים שלהם מבחינת יישומי אבטחה, ומצד שני אופן השימוש שלהם באפליקציות מראה, שהם חשופים מבחינת המידע האישי. לדוגמא, הם חוששים לחשוף מידע אישי ושירותי מיקום מבלי לדעת, שהמידע האישי עליהם נאסף בדרכים שונות אליהם אינם מודעים.
האפליקציות החברתיות במכשיר של הישראלי נמצאות בשימוש למשך זמן משמעותי ביחס לכלל השימוש במכשיר הנייד, כשאחוז הישראלים, שמשתמשים בכמה אפליקציות חברתיות, נחשב גבוה ביחס לעולם".
קרדיט תמונה עליונה: שי אוקנין.