ספקטרום לדור 5 בסלולר – המעבר מחלום למציאות, כבר כעת (היכן זה קורה?)
מאת: עו"ד
אבי רימון, 24.12.17, 08:30
Ofcom, הרגולטור הבריטי לתקשורת, מתעתד לצאת במכרז לגבי שני תחומי תדרים בעיקר לצורך מערכות דור 5 בסלולר. בכוונת ממשלת בריטניה "לשווק" 40 מה"צ (מגהרץ) בתחום 2.3 גה"צ (גיגהרץ) ו-105 מה"צ בתחום 3.4 גה"צ
.
המכרז מיועד ל
מפעילי הסלולר הקיימים, תוך שהרגולטור מעוניין להרחיב את מספר המפעילים בתחום ההפעלה הווירטואלי ולא בתחום התשתית הסלולרית
.
ברקע מתנהל מאבק בין חברת הסלולר "3" של האצ'ינסון, לבין המפעיל
,"EE" שבבעלות
BT (בריטיש טלקום, חברת הבזק הבריטית). בעוד ש-"3" מחזיקה כ- 15% מהספקטרום, שהוקצה לסלולר, הרי
EE מחזיקה ב-42% ממנו
!
כמות הספקטרום, שבידי
,EE לא רק נותנת יתרון ברמת השירות, אלא מאפשרת ל-
EEלהשיק טכנולוגיות חדשות לפני המתחרים. כך ארע, ש-
EE השיקה שירותי דור 4 כ-9 חודשים לפני כל שאר מפעילות הסלולר, וזכתה ליתרון שיווקי ניכר בגיוס לקוחות
.
חברת
"3" עומדת על כך, שהנתח של
EE בספקטרום לא יעבור את ה-30%, דבר שימנע מ-
EEמלהשתתף במכרזים בעשור הקרוב
.
Ofcom פרסם עמדתו, לפיה אף מפעיל סלולר לא יחזיק יותר מ-255 מה"צ מהספקטרום הניתן לשימוש מיידי, דבר המקפיא את סך הספקטרום הניתן לשימוש של
EE וימנע ממנה להתחרות על תדרי 2.3 גה"צ.
ביחס לכלל הספקטרום, זה שניתן למימוש מיידי וזה הצפוי, תהיה תקרה של 340 מה"צ למפעיל, שמשמעותה 37% מסך כל הספקטרום, שצפוי להיות מוקצה עד 2020, ושאמור לכלול גם תדרים בתחום ה- 700 מה"צ. כך, ש-
EE תוכל לרכוש עד 89 מה"צ נוספים בתחום ה-3.4 גה"צ
.
לדעת
,Ofcom הספקטרום העומד כיום לרשות "3" מאפשר לה להשיק שירותים בדור 5, לאחר שרכשה חברה אחרת המחזיקה ספקטרום בתחום ה-3.4 גה"צ
.
"3" לא מרוצה מהחלטה זו והצהירה, שתעתור לביהמ"ש. חששה הוא, ש-2 החברות המובילות
EE ו-
VODAFONEתרכושנה ספקטרום רק כדי לחסום אותה
.
לאחר שהרגולטור האירופי לא אישר את המיזוג של "3" עם
,O2החברה הרביעית בגודלה בבריטניה, בטענה של פגיעה בתחרות, מבקשת "3" להפחית את כוחה של
EE על פי אותה הגישה, שמנעה את המיזוג
.
EE מצידה, לא נשארת חייבת ואף היא מאיימת בעתירה, אם יימנע ממנה לרכוש ספקטרום בתחום 2.3 גה"צ בטווח הקצר, כתוצאה מהעיסוק בטענות "3"
. חברת
EE מבקשת, שבמכרז הקרוב, גם ישווקו תדרים מתחום ה-700 מה"צ ו-2.3 גה"צ למטרות דור 5, כדי ליצור ודאות ויכולת תכנון של המפעילים
.
יצוין, שבחודש החולף הממשלה הבריטית פרסמה עדכון למדיניות התדרים שלה. המסמך המעודכן
מצוי כאן, למתעניינים. המטרה של המדיניות החדשה של הממשלה היא לקדם יישום מהיר של טכנולוגיות דור 5 בבריטניה ולספק את המסגרת הנורמטיבית והאסטרטגית לפעילות
Ofcom בתחומי הקצאות התדרים ומתן הרישיונות למפעילות התקשורת הסלולרית בבריטניה. במסגרת זו, הממשלה הקצתה משאבים בהיקף של 160 מיליון ליש"ט כדי לפרוס רשת
5G לצרכי מחקר ברחבי בריטניה.
אישור המפרט לדור 5:
אם בבריטניה מדובר במעבר מחלום למציאות, אז קרה דבר יותר משמעותי בשבוע האחרון, והוא הכרזה על סטנדרט לדור 5 על ידי ארגון
3GPP. זה ישפיע על כל העולם הסלולרי וכמובן על ספקי פתרונות לחברות הסלולר, בכל מקום.
מדובר בארגון המוביל בתחום קביעת סטנדרטים לטכנולוגיות הסלולר - 3GPP. הארגון הכריז ביום חמישי האחרון על השלמת הסטנדרט הראשוני לטכנולוגיית דור 5 שעוצב בתיאום עם מפעילות הסלולר והיצרניות המובילות בעולם. ההכרזה על האישור בוצעה תחת הכותרת המדברת בעד עצמה: First 5G NR Specs Approved.
השינוי והעדכון העיקרי מתבטא בעדכון של הסטנדרט לרשתות הסלולר של הארגון, ועיקרו הוספת carrier של דור 5 למערכות ה- LTE הקיימות. ההודעה על האישור
מצויה כאן, למתעניינים.
על פי הסטנדרט שאושר, הטכנולוגיה אמורה לפעול במגוון תחומי תדרים: 600 מה"צ, 1,750 מה"צ, 2.5 גה"צ, 3.3-5 גה"צ, 24-29 גה"צ, 37-40 גה"צ.
ומה בישראל?
שר התקשורת
איוב קרא הודיע במחצית 2017 על הקמתה של "
ועדת מכרזים" בראשות מנכ"ל משרד התקשורת, לשם הקצאת תדרים במגוון תחומים
:
- 700 מה"צ עד 900 מה"צ.
- 2.5 גה"צ עד 2.7 גה"צ.
- 3.4 גה"צ עד 3.8 גה"צ.
מדובר בהודעה די עמומה וכללית. טרם ידוע אם ננקטו צעדים ממשיים למימוש ההחלטה הזו, שמדבר שהמכרז יפורסם עד 31.12.18 (כלומר: הקצאות התדרים בפועל תהיינה ב-2019).
מצד אחד ההודעה מציינת, שהתדרים יוקצו למי שיינתן לו רישיון רט"ן, במשמע, מפעיל חדש, אך מאידך, קובעת ההודעה, שכמות הספקטרום המוקצית לכל מפעיל כיום היא נמוכה ביחס למקובל
.
כמו כן, ההודעה מציינת, שתיבחנה הקלות בתחום ההתחייבויות על פריסת תשתיות ביחס לזוכים במסגרת מכרז דור 4, שהתקיים בתחילת 2015
.
יש במסמך סעיף הקובע מינימום של 120 מיליון ש"ח "דמי רישיון". הכוונה היא כנראה לרישיון חדש (למרות שזה לא נאמר במסמך). בהחלט "רף כניסה" די גבוה כדי להשתתף ולזכות במכרז.
ניכר, שבישראל אין מדיניות מגובשת לגבי אופי ההקצאות, היקפיהן וכללי המשחק הבסיסיים, דבר שרצוי להשלימו בטרם הקמת ועדת מכרזים, שכן מן הסתם, יש מקום ל"פתחון פה" של הגורמים בשוק הנוגעים בדבר.
אפשרות אחרת היא, שהמדיניות קיימת, אך לא מפורסמת
. המדיניות המפורסמת האחרונה בחתימת שר התקשורת
פורסמה ב-2009. עדכון חלקי למדיניות זו בחתימת שר התקשורת,
פורסם ב-2014, מסמך מדיניות העוסק בעיקרו ב"שיתוף רשתות". לאור התפתחות שוק הסלולר מאז 2009, ניתן ללמוד ממסמכי המדיניות, שפורסמו בבריטניה, את כיווני השוק הרצויים והאפשריים.
מאת: עו"ד
אבי רימון ,דצמבר 2017
.
מומחה לתחום רגולציית עולם התקשורת
.
www.rimonlaw.co.il