הדו"ח החמור של מבקר המדינה על הנעשה בחברת דואר ישראל והכישלון הענק של משרד התקשורת בפיקוח על שוק הדואר היו אמורים להוביל לסיום תפקידם של השר ומנכ"ל משרד התקשורת. אולם, השר ממילא הולך בקרוב. כך שראוי לסיים את המהלך הזה גם עם המנכ"ל. תגובת המשרד היא "זריית חול" בעיני הציבור, כאילו מתקיימים תהליכי תיקון הליקויים בתחום הטיפול בחברת הדואר ע"י צמרת משרד התקשורת. וגם, חשיפת עוד 200,000 ש"ח ש"עפו באוויר". עדכון בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 11.2.19, 07:00
ניתוח:
מבקר המדינה פרסם בשבוע החולף את אחד הדו"חות החמורים ביותר, שקראתי אי פעם על משרד התקשורת בכלל וחברת הדואר בפרט.
תמצית דו"ח המבקר -
כאן, הדו"ח במלואו -
כאן.
ב
דו"ח מציין מבקר המדינה, שבביקורת של מבקר הפנים של המשרד, שפורסמה על ידו בתחילת 2015 (ופורסמה רק
בתוך המשרד), נמצאו ממצאים מדאיגים, ובביקורת, שערך מבקר המדינה
אחרי הביקורת הפנימית של מבקר הפנים של המשרד נמצא, שהליקויים לא רק שלא תוקנו, המצב נהייה גרוע הרבה יותר. כלומר:
הזלזול בציבור ובצרכי הציבור הם הנורמה בצמרת משרד התקשורת הישראל של היום.
מבקר המדינה כתב דברים חמורים ביותר, על סמך ממצאים מאוד רחבים שנאספו על ידו, בניתוחים שדומים ואף זהים למה שאני כתבתי בשנה האחרונה, על תפקוד צמרת משרד התקשורת בתחום שירותי ההדואר.
כך כתב מבקר המדינה:
בשנים האחרונות הגיע למשרד מבקר המדינה מידע - בין היתר מתלונות הציבור - אשר הצביע על
הידרדרות מתמשכת באיכות שירותי הדואר. בעקבות כך החלטתי לבחון כמה שירותים מרכזיים בתחום הדואר וכן את השירות הניתן לאוכלוסיות ייחודיות.
לנוכח החיוניות של שירותי הדואר לציבור מצאתי לנכון להוסיף על כלי הביקורת הקלאסיים גם תהליך של
שיתוף הציבור, שמטרתו שמיעת עמדותיו של ציבור מגוון ככל הניתן בנוגע לשירותי הדואר הנפוצים ולנזקים שנגרמו לו בגלל ליקויים בשירותים אלו. תהליך שיתוף הציבור נעשה באמצעות שאלון מקוון שפורסם באתר המרשתת של משרד מבקר המדינה וברשת החברתית Facebook. נחשפו לתהליך כ-300,000 איש, וכ-9,600 מילאו את השאלון המקוון בשלמותו.
ממצאי דוח זה מעלים תמונה עגומה ולפיה בעשור שעבר מאז נפתח שוק הדואר הכמותי לתחרות הייתה איכות שירותי הדואר ירודה, והחברה התקשתה לספק שירותי דואר בכל רחבי המדינה ובהתאם לתנאי הרישיון שניתן לה. ממצאי הביקורת שפורטו בדוח מקיף זה מעלים ליקויים, מהם חמורים, בטיפול בדברי דואר ובחלוקתם לציבור. ליקויים אלה התאפשרו בין היתר בשל פיקוח לקוי של אגף פיקוח דואר במשרד התקשורת על החברה ועל בעלי היתר אחרים לחלוקת דואר, והגיעו הדברים לכדי מצב שבו "איש הישר בעיניו יעשה".
בתגובה לדו"ח המבקר, הוציאה צמרת משרד התקשורת הודעה מטעה (
כאן), כאילו הליקויים של דו"ח המבקר מטופלים ע"י "ועדת רוזן" ("ועדה מייעצת")..
לא היה ולא נברא.
זו הטעיית הציבור בדרגת חומרה הכי גבוהה.
הוועדה הדמיונית והמיותרת הזו, בכלל נולדה רק כדי
להגביר את התחרות בשוק הדואר ולקחת נתחי פעילות מחברת הדואר (מה שקרוי "תחום הדואר השמור"), לטובת מתחרותיה.
אין לוועדה המייעצת הזו הזו
דבר וחצי דבר עם השירות לציבור של חברת הדואר והיא
כלל לא עוסקת בכישלון הפיקוח של משרד התקשורת על חברת הדואר ובכישלון הטיפול בתלונות הציבור כנגד חברת הדואר במשרד התקשורת, שאלה הנושאים, שדו"ח המבקר עסק בהם.
כתב המינוי של הוועדה המייעצת הזו
מצוי כאן, והוא מדבר בעד עצמו.
לא תמצאו בכתב המינוי שום מילה על שירות לציבור, על טיפול בתלונות הציבור ועל שיפור מערך הפיקוח על חברת הדואר (במשרד התקשורת). פשוט
אין. .
הוועדה המייעצת החדשה, זו ועדה של פקידי המשרד ואחד בפנסיה,
והיא בכלל לא "ועדה ציבורית" מסוג כלשהו ואין שום חוק או תקנה, שיכול לייצר לה איזה בסיס מינימלי לפעולה (אלא אם חוקי הג'ונגל הם חלק מחוקי מדינת ישראל, ומדו"ח מבקר המדינה נמצא אכן שזה כך: "איש הישר בעיניו ייעשה", כך כתב מבקר המדינה, "שחור על גבי לבן").
התגובה השקרית הזו לדו"ח המבקר, היא פשוט "ישראבלוף"
אופייני של הצמד: השר
איוב קרא והמנכ"ל
נתי כהן (בתמונה משמאל), וכבר הקדשתי מאמר מאוד נרחב לוועדה ההזויה הזו, המתוארת בהרחבה בתגובת המשרד לדו"ח המבקר, בכתבה שפורסמה תחת הכותרת המדברת בעד עצמה: "
התכנית לחיסול חברת הדואר יוצאת לדרך במינוי בלתי חוקי של "ועדה מייעצת".
אין ספק, שאחרי דו"ח כזה חמור של מבקר המדינה ו
תגובה לציבור מצד צמרת המשרד, שהיא בבחינת "זריית חול בעיניים", מן הדין, שהשר והמנכ"ל של משרד התקשורת
יפנו את כיסאם לאנשים מוכשרים יותר, שהדאגה לציבור היא ערך עליון עבורם, ולא פרסום ספינים לציבור ו
התחמקות מכל אחריות ציבורית.
בינתיים, השר א
יוב קרא כבר "נפל" (
כמפורט כאן), והוא עוד
צפוי להיחקר בנושאים שונים הקשורים לחברת הדואר (גם
מפורט בהרחבה כאן). כך, שנותר רק המנכ"ל,
נתי כהן, שראוי שגם הוא יפנה את כסאו וכמה שיותר מהר - יותר טוב לכל עם ישראל, שנזקק יום יום לשירותי חברת הדואר.
מה מבקר המדינה לא בדק?
מבקר המדינה התרכז ו
די בצדק בתחום השירות לציבור, שזה הדבר
הכי חשוב בפעילות חברת הדואר ובפעילות הרגולציה של משרד התקשורת. "יישר כוח" לעבודה העצומה, הרצינית והיסודית, עם שימוש בכלי של "משוב מהציבור", עבודה מקצועית למופת שנעשתה ע"י מבקר המדינה,
יוסף חיים שפירא, שופט (בדימ') והצוות שטיפל בנושא הזה, במשרד מבקר המדינה.
אולם, עדיין 2 נושאים
טרם טופלו (וגם לא הצלחנו לקבל איזו תגובה ממשרד התקשורת ו\או מנש"מ, בנושאים המוצגים כאן):
א. הכאוס שהתקיים במשך שנים בדירקטוריון חברת הדואר.
זאת, כפי המתואר בהרחבה בכתבה האחרונה והטרייה, שעסקה בתחום זה, כתבה עם הכותרת המדברת בעד עצמה: "
חשיפת השערורייה המוסתרת: את מי מייצג שמילה מימון במשרד התקשורת?"
עניין חמור זה טרם טופל כראוי (או בכלל) והוא עדיין קיים וממתין לטיפול (כלומר: בהמתנה לחקירה).
ב. חשדות לתנועות כספיות מאוד מוזרות בין משרד התקשורת וחברת הדואר והמשך ההפקרות בתחום כספי הגימלאים, כספים הנעלמים אי שם בעמותה של חברת הדואר:
לעניין חמור ביותר זה הקדשנו לא מעט כתבות ו-3 האחרונות מדברות בעד עצמן:
בעקבות החשיפות הללו, החלה חברת הדואר (ועמותת הגמלאים של חברת הדואר) לדרוש ממשרד התקשורת מאות אלפי ש"ח על השנים האחרונות - בהן המשרד לא העביר אליהם (כטענת חברת הדואר) כספים עבור "
1,100 גמלאי משרד התקשורת" (כנראה, קשישים בני 100 ומעלה), בזמן שלמשרד התקשורת יש בקושי
58 גימלאים. זאת, מאז שהחשב לשעבר של המשרד,
חסן אסמעיל, עצר את התשלום המופרך ביותר הזה, שהומצא בזמנו ע"י צמרת משרד התקשורת, כדי
להתחמק מטיפול המשרד בגמלאים של המשרד בתוך המשרד, כנדרש בחוק, בתקנות ובנהלי נש"מ.
להפתעתי, "דו"ח ההתקשרות של המשרד עם ספקים לרבעון רביעי 2018" (
כאן), מראה, שבתאריך ה-
24.12.18 - העביר המשרד לחברת הדואר תשלום חדש המיועד לעמותת גימלאי הדואר
בסה"כ של 200 אלף ש"ח (130 אלף ש"ח + 70 אלף ש"ח)..
כך, "אבן שזרק טיפש (או טיפשה) לבאר - גם מאה חכמים לא יצליחו להוציא".
משרד התקשורת, אחרי כל הביקורות של מבקר המדינה, החשיפות שלי (תוך סירוב מתמשך להשיב על כל שאלה ששאלתי),
ממשיך להעביר כספים בלי כל חשבון,
מכספי משלמי המיסים בישראל,
לעמותה בלתי מפוקחת של גמלאי חברת הדואר, שלא שייכת כלל למשרד התקשורת בשום צורה ישירה או עקיפה,
בניגוד לחוק, וחושב ש"הכל בסדר" וחושב,
שלא יגלו את זה.
פשוט
מדהים ומזעזע.
זה
חמור הרבה יותר משירות לקוי לציבור ורשלנות בפיקוח על חברת הדואר מצד צמרת משרד התקשורת.
תגובת דואר ישראל לדוח מבקר המדינה: "עיקר הדוח עוסק בשנים 2015-2016 ומחזיר אותנו אחורה לתקופה בה הדואר היה ב
משבר עמוק. החברה שינתה מאז את פניה וביצעה קפיצת מדרגה עצומה בשיפור השירות ללקוחות.
מבקר המדינה עצמו היטיב לציין זאת בדוח: 'נבקש לציין לחיוב כי מאז תחילת הביקורת נקטה החברה פעולות לתיקון הליקויים, ובהן הקמה ותפעול של בית מיון ארצי, מרכזי חלוקת חבילות ומרכזי דוורים אזוריים'.
עוד ציין המבקר כי 'בחברה עובדים רבים העושים כמיטב יכולתם לספק שירותי דואר איכותיים, והנהלת החברה בראשות המנכ"ל פועלת מסוף שנת 2015 לשיפור וייעול חלוקת דברי הדואר וזמני ההמתנה בתור ביחידות הדואר'".
עדכון 25.3.19, 19:00: בדיוק כפי
שחזיתי, הוועדה ההזויה לנושא הדואר שבראשותו של
דני רוזן, "
נפחה את נשמתה" וסיימה את חייה כמו שהיה צפוי: בפח האשפה של ההיסטוריה.
עדכון 28.11.19: המשך החשיפות של Telecom News בעניין שערוריית שוד (לכאורה) של כספי הגמלאים, הועבר ע"י הפרקליטות לחקירה המשטרה, כאמור בהודעת הפרקליטות -
כאן.