סטודנטים בטכניון ערכו טיסת ניסוי ראשונה בכלי טיס שהודפס במלואו במדפסת תלת-ממד
מאת:
מערכת Telecom News, 3.6.20, 12:00
הפלטפורמה המעופפת, שמיוצרת בטכנולוגיה מתקדמת, תאפשר לבצע מקצי-שיפורים רבים וכך להאיץ את פיתוחם של כלי טיס בעלי כנפיים אלסטיות.
סטודנטים בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון ערכו טיסת ניסוי ראשונה ב-
A3TB - פלטפורמה לטיסות ניסוי, שתשמש לפיתוח של כלי טיס עתידיים תוך התייחסות מיוחדת לגמישות המבנה. הטיסה נערכה כחודשיים לאחר שהפרויקט זכה בתחרות פרויקטי הסטודנטים ע"ש שלומית גליא, שהתקיימה במסגרת הכנס הישראלי השנתי ה-60 למדעי התעופה והחלל.
פיתוחם של כלי טיס מודרניים מציב אתגרים רבים, ובהם האתגר הכלכלי-סביבתי של צמצום צריכת הדלק והפחתת הזיהום. אחד הפתרונות לכך הוא מטוס קל עם מוטת כנפיים גדולה. אולם, פתרון זה אינו פשוט ליישום. הארכת הכנפיים מובילה להגדלת גמישותן, שמתבטאת ברעידות מבניות ולעתים אף באובדן יציבות.
פיתוחם של פתרונות הנדסיים, בעיקר אמצעי בקרה, מחייב מו"פ מולטידיסיפלינרי מורכב המשלב פיתוח מודלים מתמטיים ונומריים, סימולציות ניסוי מעבדתיות, וכן טיסות ניסוי החיוניות להוכחת ביצועים. בטיסות כאלו יש להביא בחשבון אפשרות להתרסקות של פלטפורמת הניסוי.
זה הרקע לצורך בפלטפורמות ניסוי זולות, ש"הקרבתן" לצורך הניסוי אינה כרוכה בעלויות גבוהות.
פלטפורמת
A3TB, שמאפשרת לתכנן ולייצר במהירות גבוהה ובעלות נמוכה מטוס ניסוי, מהווה אפוא פריצת דרך בפיתוח פלטפורמה גמישת-כנפיים המבוססת על יצור בהדפסת תלת-ממד.
בשנתיים האחרונות עובדת קבוצת סטודנטים בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל על פיתוחו של מדגים אווירואלסטי כזה - כלי טיס קל שכנפיו ארוכות וגמישות מאוד, והטסתו בפועל מאפשרת לבחון את ביצועיו וכן לפתח מערכות בקרה ייעודיות המשפרות את יציבותו.
פלטפורמת
A3TB [
Active Aeroelastic Aircraft Testbed], שמשקלה 10 קילוגרם ומוטת כנפיה 3 מטרים, תוכננה ע"י 2 קבוצות סטודנטים בפקולטה בהנחייתן של ד"ר
לוסי אדרעי אזולאי ופרופ'
דניאלה רווה ובשיתוף מפא"ת - המינהל למחקר פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון.
בניסוי טיסה ראשון, שהתקיים לאחרונה, הוצגה הוכחת יכולת ההטסה של הפלטפורמה. טיסה זו מהווה אבן דרך חשובה בתהליך פיתוחה המתמשך של הפלטפורמה.
פרופ' דניאלה רווה: "הטיסה המוצלחת מסמנת את תחילתה של תוכנית רחבה של מחקר, ניסוי ופיתוח. הקונספט שפיתחנו, והאפשרות להדפיס את הכלי כולו במהירות במדפסת תלת-ממד, מקנים לנו חופש ניכר בתכנון המטוס ויתרון עצום במחיר לעומת מטוסים העשויים מחומרים מרוכבים או ממתכות.
מאחר שמדובר במטוס ניסוי, הצפוי להתרסק בשלב מסוים, המאפיינים האלה מאפשרים לבצע מקצי שיפורים רבים ללא צורך בהשקעה חריגה. כעת עובדת הקבוצה על פיתוח מערכת בקרה אוטומטית, שתורכב בחודשים הקרובים על הדור השני של הכלי,
A3TB-G2, ואנו מקווים לדווח על עוד תוצאות מעניינות בעתיד הקרוב".
סרטון מטיסת הניסוי -
כאן.
בתמונה למטה: המטוס המודפס בשלב ההמראה.
בתמונה למעלה: המטוס המודפס באויר.
קרדיט צילום : דוברות הטכניון