נחשפו הסטארטאפים במחזור הרביעי של האקסלרטור IBM Alpha Zone
מאת:
חיים חביב, 18.5.16, 22:35
יבמ ישראל ערכה בת"א Demo Day בו הוצגו האפליקציות והפלטפורמות של 8 המיזמים במחזור השלישי (האחרון) בתחומי הרפואה, אבטחת מידע בתשלומים, שיווק ואנליטיקה, ונחשפו 7 הסטארטאפים, שהתקבלו למחזור הרביעי של האקסלרטור בתחומי הבריאות, ה-Blockchain, אנליטיקה, IoT וניהול תוכן דיגיטלי.
תוכנית המאיץ של IBM מאפשרת ליזמים יצירתיים בתחומי בריאות, תעשייה, קמעונאות, תחבורה, תשתיות, טלקום ומדיה להסתייע במשאבים ובסיוע תומך משמעותי, שמעמידה לרשותם יבמ עד לפיתוח מוצר בסטנדרט
Enterprise Grade. התכנית מיועדת בעיקרה לסטארטאפים בראשית דרכם, שכבר פיתחו מוצר ראשוני או נמצאים לאחר בדיקת היתכנות טכנולוגית, ושמעוניינים להשיג יתרון תחרותי בשוק בהתבסס על שימוש במשאבי מחשוב קוגניטיבי ושירותי מחשוב מתקדמים נוספים מבית יבמ.
לכל החברות המשתתפות בתכנית יש צוות פיתוח ישראלי במשרה מלאה וכולן לאחר גיוס הון ראשוני (
Seed) לפחות. כל מחזור של האקסלרטור
Alpha Zone נמשך 24 שבועות.
בין יתרונות התכנית: ליווי טכנולוגי ועסקי לכל חברה, שימוש חופשי בלא תשלום במוצרי התוכנה וכלי הפיתוח של יבמ בענן עד לשווי של 120 אלף דולרים וגישה ישירה לשירותי ייעוץ המתבססים על הידע והניסיון של אנשי טכנולוגיה, חוקרים, מפתחים ומומחי תעשייה של החברה בארץ ובעולם. היא מעמידה למשתתפים בתכנית, חינם אין כסף, מרחב משרדים, שהוקצה במיוחד במטה החברה בפתח תקוה.
בטקס שהתקיים אמש (17.5.2016) הציגו 8 חברות, בוגרות המחזור השלישי, את הישגיהן בפיתוח פתרונות ייחודיים, שהתמקדו בעיקר בעולם הבריאות. נציגי החברות חשפו את הפתרונות בפני קהל, שכלל, בין היתר, כ-100 משקיעים, נציגי קרנות הון סיכון מן הארץ ומחו"ל. המציגים הדגישו בדבריהם את השילוב של טכנולוגיות החברה ובעיקר את אפשרות השילוב של יכולות המחשוב הקוגניטיבי של יבמ - ווטסון.
רשימת הסטארטאפים בוגרי המחזור השלישי:
Data2Life - פלטפורמה מבוססת מקורות מידע ייחודים הכוללים, בין היתר, מאגרי מידע קליניים, מדיה חברתית (כיום כ-750 מיליון פוסטים מהם למעלה ממיליון המתייחסים לתופעות לוואי ולמרשמי תרופות) ומאגרי מידע רגולטוריים, שמשקפים 'התנהגות' תרופה "בעולם האמיתי" לרבות תופעות לוואי, 'התנגשות' עם תרופות אחרות וכיו"ב. הפלטפורמה מסייעת לבסס תמונת מצב מלאה, מקיפה ומדויקת. הפלטפורמה מציעה למשתמשים מאגר מידע קליני עשיר עם יכולת ניתוח מעמיקה וגמישה ויכולות
Signal Detection המבוססות על
Best Practices בתחום. במייסדים: פרופ'
רן בלייכר, כללית שירותי רפואה, דר'
איציק ליכטנפלד, מייסד
Treato,
לימור אפשטיין, חוקרת,
יניב איזנשר מחב' אקסנטשר.
Helparound - אפליקציה המציעה רשת ביטחון ותמיכה לחולים כרוניים ולבני משפחותיהם לצורך התמודדות בשגרה וברגעי חרדה, מצוקה או התקפים. השירות כוון בתחילה לקהילת חולי הסוכרת, שחווים בשגרה דילמות רבות הנוגעות בהפעלת ציוד רפואי, תזונה נכונה, שירותים רפואיים וכו׳. האפליקציה
Diabetes Helpers עוקבת אחר המשתמשים וסביבתם ומאתרת בזמן אמת חברי קהילה המתמודדים עם סיטואציות דומות, ומסוגלים לספק סיוע או תמיכה. לרגעי מצוקה והתקפים מציעה החברה יישום מצוקה,
Alert - הפעלת כפתור מצוקה בסמארטפון, שמשדר את מיקום המשתמש ומעלה לשידור בני משפחה לשיחת ועידה. השירות פועל בזמן אמת על בסיס מידע פיזיולוגי, שנצבר מפלטפורמת
HealthKit של
Apple. החברה מאפשרת פריסת רשתות תמיכה ייעודיות לארגונים ומוסדות בריאות המעוניינים לייצר תמיכה שוטפת לחבריהם ולספק להם גישה קלה ומיידית למשאבים העומדים לרשותם. האפליקציה זמינה בחנויות היישומים של אפל ואנדרואיד. יזמים:
ישי קנובל, מנכ"ל ו
שלומי אפללו.
MedAware - מערכת זיהוי טעויות במרשמים רפואיים בזמן אמת. המערכת מגבירה את בטיחות המטופלים עקב תקלות אנוש (לחץ עבודה של רופאים עמוסים) ואחרות, עד כדי הצלת חיים. המערכת לומדת את אופן החשיבה של הרופא, ומזהה חריגות בדפוסי כתיבת המרשמים של רופאים. זאת, תוך שימוש באלגוריתמים למידה חישובית הנסמך על מיליוני רשומות רפואיות ממוחשבות. המערכת מאתרת מרשמים שגויים, ברמה סף נמוכה של התראות שווא. בארה"ב בלבד מונפקים בכל שנה כ-3.7 מילייארד מרשמים רפואיים לתרופות. כ-2% מהמרשמים השגויים כרוכים בסכנות קשות עד כדי מוות. הנזק הכלכלי הכרוך בעלות הטיפול והפיצוי נאמד בארה"ב בשנה בסך של כ-21 מיליארד דולרים. "מוות ממחלה כרונית הוא לעיתים בלתי נמנע אבל מוות ממתן תרופה שגויה הוא תקלה, שיש למנוע בכל מחיר" אמר לי אחד היזמים.
Voiceitt - מציעה פתרון ייחודי ומרשים (
Talkitt) לבעלי מוגבלות קשה בדיבור - יכולת לתקשר בקלות ובטבעיות בקולם הטבעי תוך תיקון עיוותי הדיבור בזמן אמת, והשמעתו כדיבור
מובן לסובבים. מסתבר, שבעולם חיים עשרות מיליוני בני אדם, שאינם יכולים לדבר בצורה מובנת, בהם ילדים, שנולדו עם שיתוק מוחין, תסמונת דאון ואוטיזם, אנשים מבוגרים, שלקו בשבץ מוחי, פגיעות ראש, פרקינסון,
ALS ועוד. חוסר היכולת של החולים לתקשר עם סביבתם הקרובה בדיבור טבעי מובן, מקשה מאד ומתסכל אותם ואת בני משפחתם. הפתרונות הקיימים כיום הם פתרונות עוקפי דיבור, כמו זיהוי תנועת ראש, זיהוי תנועת עיניים ולוחות תקשורת והם מסורבלים, מגבילים, לא טבעיים ולעיתים גם יקרים. הפתרון, שמציעה וויסאיט, משיב את בעלי המוגבלות אל עולמנו ומאפשר להם לקיים תקשורת אנושית יעילה ובהירה עם החברה הסובבת.
Nutrino - החברה מציעה פתרון הוליסטי - שירות תזונאי דיגיטלי אישי. מנוע ההמלצות מבוסס נתוני
Big Data הכוללים, בין היתר, מחקרים עדכניים ביותר בתזונה ושימוש במאות מדדים ובתובנות בדבר השפעת מזון דומה על אנשים שונים, כדי לעזור למשתמשים לענות על השאלה: ״מה כדאי לי לאכול כדי להשיג את המטרות הבריאותיות שלי?". הפתרון של נוטרינו מסייע לנזקקים לתכנן את ארוחותיהם על בסיס הרקע הרפואי האישי, יעדי הפעילות הגופנית שלהם ומנטרי פעילות מועדפים, והיא אינה מבוססת על ספירת קלוריות. בין היתר, מוצע פתרון לנשים בהריון. האפליקציה ניתנת להורדה בחנויות היישומים של גוגל, אפל ואמזון. אגב, ההמלצות ניתנות בזמן אמת.
OBG Soft- מציעה לאשה פתרונות לניהול בריאותה בתחומי גניקולוגיה, פוריות ומיילדות. החברה פיתחה את יישום
Eve pro , המציע לרופאים, מרפאות ונשים מטופלות פתרון מובייל מקיף, כולל: ניהול תיק רפואי, תקשורת ישירה עם המטופלת וכלי מחקרי המאפשר תמיכה בהחלטות, ניתוח סטטיסטי ואנליזה על מסד נתונים עשיר. התוכנה פותחה בשיתוף צוות רפואי מוביל המתמחה בהליכי פוריות ובהתאם לתהליכי עבודה נהוגים בארץ וכבר מופעלת במספר מרכזיים רפואיים גדולים בישראל. עפ"י הנתונים, כל זוג שישי בעולם מתקשה בהבאת ילדים לעולם, והפתרון המוצע מעלה את הסבירות להצלחה ולהריון תקין.
OffLA - החברה מציעה מערכת ייחודית לזיהוי ו
מניעת הונאות (fraud) בעולם הארנק הדיגיטלי, ללא צורך בהפעלת יקרה של מערך שירות הלקוחות ו/או מערכות הגנה קיימות בחברות האשראי או בתי העסק. המערכת 'יושבת' בתוך הארנק ומאפשרת אינטגרציה פשוטה ומהירה עם כל ארנק דיגיטלי, לרבות יכולת גבוהה לזיהוי הונאות, איתור ובידוד תנועת הונאה ועצירתה תוך כדי ביצועה, מבלי לעכב תנועות לגיטימיות אחרות. יתרון גדול של המערכת הוא ביכולת פעולה באופ-ליין אף ללא תקשורת לגופי הסליקה (בנק וכו') ובלא קישור לענן. לדברי המפתחים הפתרון מייתר מעורבות מוקד שירות בביצוע של 92% מהתנועות ומאפשר התמקדות באימות ובחינה של משאבי המוקד בכ-8% מהתנועות. כל אלה מייצרים חסכון כספי גבוה בעלויות זיהוי ההונאות ובטיפול בהן ומקלות על התפעול.
TrenDemon - מציעה פלטפורמה לניתוח ולאוטומציה של שיווק מבוסס תוכן. המערכת מסייעת למותגים וגופי תוכן להגדיל באופן אוטומטי את הכנסותיהם מנכסי התוכן שלהם באמצעות ניתוח ושיפור מסלולי ההמרה של הגולשים באתר. המערכת מפעילה אלגוריתמים לניתוח מסלולי גלישה בשילוב עם רכיבי המלצות תוכן והנעות לפעולה בזמן אמת, המותאמות אישית לכל גולש. בנוסף, מספקת המערכת ללקוח תובנות המסייעות בקבלת החלטות מושכלות בנוגע לאסטרטגיית התוכן ולהחזר ההשקעה מפעילות זו. הפלטפורמה כבר מופעלת במספר גופי תוכן גדולים בישראל (עיתון 'הארץ', צ'ק פויינט) ובעולם (לרבות חברות בקבוצת ה-
Fortune 500 ומותגים פיננסיים מובילים).
הסטארטאפים, שזכו להיכלל במחזור הבא, הרביעי במספר, של תכנית המאיץ:
DiACardio - החברה מציעה שינוי מהפכני בדרך פענוח בדיקת "אולטרסאונד של הלב". החברה פיתחה שיטה ואלגוריתמים ייחודיים, שמפענחים באופן מהיר, מדויק ואוטומטי לחלוטין, מדדים עיקריים בתפקוד הלב. החברה כבר מחזיקה החברה באישורי
FDA ו-
CE ורשמה מכירות ראשוניות מוצלחות בארה"ב. לאחרונה זכתה החברה במקום הראשון בתחרות בינלאומית לחדשנות בתחום הקרדיולוגיה וכן במקום הראשון בתחרות בינלאומית לחדשנות בסין. יו"ר החברה ויזם משותף הוא
ארנון תוסיה-כהן, מהנדס בכיר ועתיר ניסיון בתעשיית ההייטק הישראלית.
SleepRate - החברה מציעה פתרון לניטור הפרעות שינה. מסתבר, כי 1 מכל 2 אנשים בארה"ב ובאירופה סובל מהפרעות שינה או מחסך שינה (500 מיליון בני אדם). אצל למעלה מ-80% מהסובלים, מקור הבעיה הוא התנהגותי וניתן לריפוי בטיפול התנהגותי-קוגנטיבי.
SleepRate מציעה פתרון המשלב ניטור שינה, אבחון בעיות שינה וטיפול בהן. זאת, בסיוע אפליקציית בריאות ידידותית למשתמש במובייל. הפתרון מבוסס על אלגוריתמים מוגנים בפטנט ובטיפול התנהגותי-קוגניטיבי מותאם אישית, שמבוסס על פרוטוקולים, שפותחו באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. האפליקציה מתממשקת עם מגוון מכשירי מדידת דופק - חגורות, שעונים ומכשירים המנטרים את פעילות הלב - ללא כל מגע.
Solar Change –מציעה פלטפורמת אינטרנט ומובייל, מבוססת על טכנולוגיית ה-
Blockchain, שמטרתה לתגמל ולהגביר את השימוש באנרגיה סולרית. באמצעות הרשמה לפלטרפורמת
Solar Change, מקבלים יצרני אנרגיה סולרית סולרקוין - תגמול כלכלי הצמוד לייצור האנרגיה הסולרית. בנוסף, משמשת
Solar Change מקור לבסיס נתונים חכם לאנרגיה סולרית הכולל מידע מאומת, ממקורות שונים ורבים ותובנות וניתוחים חכמים למגוון ישומים: משיפור יעילות של מערכות ביתיות, לבקרת אנרגיה ברמת רשת החשמל. הפתרון מופנה לענף בשוק האנרגיה הצומח באופן מעריכי בארה"ב ושוויו כ-14.8 מיליארד דולרים - אנרגיה סולרית.
Profility – פרופיליטי מפתחת כלי ניבוי אנלטיים וכלי עזר בקבלת החלטות, והיא מתמקדת בתחום הבריאות, בעיקר סביב פתרונות של שיתוף סיכון עבור האוכלוסיה המבוגרת. קהל היעד של פרופיליטי הוא מערכות בריאות השותפות בפתרונות של שיתוף סיכון וקיים סינכרון בין השיפור הבריאותי לבין המוטיבציה העיסקית שלהן. הטכנולוגיה של פרופיליטי מתבססת על מתודולוגיה "מלמטה למעלה" והיא בונה פרופיל ייחודי עבור כל אדם בזמן אמת.
הפתרון מבוסס על גישה לבסיס נתונים ייחודי של מיליוני רשומות מעקב אחרי מבוגרים הנשלחים לטיפול ושיקום בבית, בבתי אבות שיקומיים ובבתי אבות לטווח ארוך.
Radgreen - מפתחת ומייצרת מערכות
IoT לניטור סביבתי לזיהוי והתראה מיידיים על קיום מזהמים, כגון: רעש, קרינה (בתדרי הרדיו ושדות מגנטיים), איכות אויר וגזים. מערכות תוכנה וחיישנים יאפשרו לארגונים עסקיים ולערים חכמות לפרוס רשת סנסורים יעילה לאיסוף מידע סביבתי, תיעודו ולשיפור איכות חיים ובריאות הציבור.
Buddy&Soul- פלטפורמה דיגיטלית להעצמה אישית. מציעה גישה הוליסטית לצרכים הרגשיים של המשתמש ומעניקה לו כלים ליצירת שינויי חיים בסביבה מהנה, טלוויזיונית המנוטרת מסביב לשעון. כדי לעמוד במשימה בנתה החברה מערכת מתקדמת האמורה לניטור המשתמש באופן שוטף דרך חיישנים (לפיתוח), ניתוח תוכן, ודיווח עצמי, סוכן וירטואלי הממוקד בהתפתחות אישית, פיד מותאם אישית המייצר עבור המשתמש פריטי תוכן אינדיבידואלים באופן אוטומטי, ערוצי שידור לצפייה ותרגול עם אנשים במצבו ועוד. באדי אנד סול תעבוד עם ספקי בריאות, מפתחי אפליקציות, מומחי העצמה אישית ויתר השחקנים בתחום ותציע הזדמנות מיוחדת למותגים המעוניינים ללוות משתמשים וחולים במסעם להעצמה אישית.
Clickspree - מציעה פלטפורמה לתזמון הופעת
מסרים פרסומיים, הפועלת בתחום
הווידאו ומייצגת את החוליה החסרה בתחום הפרסום - תזמון לפי הלך רוחו של הצופה בזמן צפיית הווידאו. הטכנולוגיה של משתמשת בראיה ממוחשבת,
Machine Learning וניתוח התנהגות קוגניטיבי, לניבוי הרגעים בהם הצגת המסרים תתקבל באופן חיובי ותניע את הצופה לפעולה הרצויה. התזמון המדויק משיג 2 מטרות החשובות מאד לבעלי אתרי תוכן: 1) חוויית הצפייה אינה נפגעת מהצעת המסרים. 2) שיעור ההנעה לפעולה של הצופים מזנק עד פי 10 מאשר בתזמון אקראי.
גם במחזור זה משתפת יבמ פעולה עם חברה בין-לאומית מובילה בתחום הרפואה,
Becton Dickinson , שמעניקה לחברות נבחרות בתוכנית מענק של עד 25 אלף דולרים לצד ליווי עסקי ומנטורינג לפיתוח המוצר והערוצים לשוק.
בתמונה: שורה עליונה: שלישי משמאל, דרור פרל, מנהל יחידת הענן ביבמ ישראל, שישי משמאל, ריק קפלן, מנכ"ל יבמ ישראל. נוספים (עומדים): נציגי הצוותים למחזור 4 וצוות יבמ.