מרכזיות IP - איך לחבר סניפים מרוחקים בטכנולוגיית IP מקצה לקצה?
מאת:
מיכאל פנחס, 6.4.17, 08:34
לא רק לעסקים ולארגונים גדולים יש שלוחות מרוחקות וסניפים. מהם היתרונות של שימוש במרכזיות IP? באילו תצורות ועל איזו תשתית ניתן לחבר סניפים ושלוחות מרוחקות של עסקים ברמת ה-SMB וה-SME בטכנולוגיית IP מבלי לפשוט את הרגל?
לעסקים קטנים, בדיוק כמו לעסקים גדולים, יש לעיתים אותם צרכים בתחום התקשורת והטלפוניה. זאת, במיוחד כאשר יש לעסקים הללו שלוחות וסניפים, בין ברחבי הארץ ובין ברחבי העולם.
במושג "שלוחות" נכללים גם המקרים בהם העסק מעוניין, ששלוחת טלפון בביתו של בעל תפקיד בעסק תהיה מחוברת למרכזיה הארגונית וכן בכל המקרים, שבהם יש רצון או עניין לחבר את הסמארטפונים של המנהלים והעובדים למרכזיה העסקית, כשהם נמצאים בכל מקום ברחבי הארץ או ברחבי העולם.
היתרונות של שימוש ב
מרכזית IP אחת, שתספק שירותים טלפוניים לכל השלוחות והסניפים בכל מקום בארץ ובעולם, הם די ברורים:
- כל השיחות בתוך העסק הן שיחות פנימיות (בד"כ ללא עלות או בעלות אפסית).
- ניתן לשלוט יותר בקלות על ההוצאות של העסק על טלפוניה ותקשורת מקומית ובינ"ל.
- ניתן להגן טוב יותר על שיחות טלפון רגישות וחשובות.
- ניתן לשלוט טוב יותר על איכות השיחות, קצה לקצה.
- ניתן לשלב טוב יותר שירותי "שיחות ועידה", כולל שימוש בווידיאו ל"שיחות ועידה".
- ניתן לנתב טוב יותר שיחות של לקוחות ושותפים לשלוחה המתאימה.
בעבר, בשירותי הטלפוניה האנלוגית, חיבור שלוחות וסניפים היה דבר יקר, שחייב התקנת מרכזיות קטנות בכל שלוחה \ סניף, מרכזיות קטנות המחוברות למרכזיה הראשית, בקווי תקשורת יקרים עם ציוד ייעודי (למשל קווי
PRI). חיבור מכשירי סלולר למרכזיה חייב התקנת "מתאם סלולרי" על כל מרכזיה בעלות חודשית בלתי נשלטת.
המעבר למרכזיות
Pure IP פתר, בין היתר, את הבעיות הללו, מה שמאפשר חיבור של כל שלוחה, כל סניף, כל מכשיר קצה (כולל סלולר), בכל מקום בעולם, בחיבורים ברשתות
IP ציבוריות או פרטיות, בצורה פשוטה ודי מהירה.
באילו תצורות ניתן לחבר שלוחות וסניפים מרוחקים בטכנולוגיית IP?
בבחירת הפתרון לחיבור סניפים ושלוחות מרוחקים ניתן לבחור בכמה אפשרויות פעולה:
- שירות החיבור של השלוחות והסניפים ייעשה ע"י ספקי התקשורת, אלה המספקים שירותי מרכזיית IP לעסק. הבחירה בפתרון הזה מתאימה במיוחד למי שהמרכזיה שלו נמצאת אצל ספק התקשורת שלו (למשל במרכזיות מסוג Hosted PB למיניהן, כולל מרכזיות מסוג IP-Centrex).
- שירות החיבור לסניפים ולשלוחות ייעשה ע"י האינטגרטור \ ספק המרכזיה עצמו. כמעט כל ספקי המרכזיות והאינטגרטורים ואלה המתחזקים מרכזיות בעסקים, גם מספקים שירותי חיבור סניפים ושלוחות וזה ניתן להיעשות במגוון תצורות חיבור ובעלויות התלויות בבחירת סוג החיבור.
- שירות החיבור ייעשה ע"י ספק הטלפוניה בענן. במקרה כזה, חיבור סניפים ושלוחות הוא חלק בלתי נפרד מהשירות בענן, כי זה אחד מהיתרונות של שירותי ענן. זו התצורה המומלצת כיום לעסקים בכל סדר גודל, כי זו התצורה הזולה והמהירה יותר ליישום. הגישה הזו מבטיחה, בין היתר, את הרמה הטובה ביותר לשרידות והמשכיות עסקית של שירותי הטלפוניה בעסק, כי הסיכוי, שספק שירותי הטלפוניה בענן ייפול או יושבת, הוא קרוב לאפס.
- חיבור סניפים ושלוחות ע"י בעלי העסק עצמם, שיבחרו בעצמם את רכיבי החיבור ויבצעו את ההתקנות והחיבורים בעצמם (כיום, זה לא כל כך מסובך).
על איזו תשתית מומלץ לחבר סניפים מרוחקים בטכנולוגיית IP מקצה לקצה?
כיום, יש לעסקים מגוון רחב של אפשרויות של חיבור בין סניפים הנמצאים בארץ. חיבור סניפים ושלוחות הנמצאים בחו"ל מומלץ שייעשה על רשת האינטרנט הציבורית, כי חיבור של קווי תקשורת פרטיים לחו"ל היא עסק יקר, שמתאים רק לעסקים גדולים או למי שהחיבור לחו"ל הוא קריטי וחיוני ביותר לעסקיו.
השיטה המומלצת כיום לחיבור בארץ היא חיבור ב-
IPVPN. זאת, בגלל רמת האבטחה והשרידות של סוג החיבורים הזה, קלות הפעלתם והמחיר הנוח של החיבור. במקרה של חיבור לחו"ל, ניתן לשקול גם כן חיבור
IPVPN. חיבור חלופי מומלץ נוסף בארץ הוא חיבור של
הוט עסקים (חיבור של 500\10 מגה), במקום שיש אפשרות להזמין חיבור כזה.
ניתן לשקול בחירה בחלופות תשתית חיבור אחרת, לרבות בחינת חיבור בשיטות חיבור זולות ביותר ועד היקרות ביותר: החל מחיבור רגיל לרשת האינטרנט הציבורית ב-
xDSL או כבל-מודם וכלה בחיבור של
תקשורת נתונים מסוג של מטרו אתרנט, חיבור מצוין אך יקר ביותר.
מה חשוב לזכור בעת בחירת שיטת חיבור וספק לחיבור סניפים מרוחקים?
בעת חיבור של שלוחות וסניפים, יש לזכור, שהשיחות יוצאות לרשתות ציבוריות ויש צורך להגן עליהן ולשלוט עליהן. לכן, מומלץ לשקול להתקין (אם אין במרכזיית ה-
IP עצמה הגנות מספקות) מוצר הנקרא
SBC, שהוא פיירוול של עולם הטלפוניה וגם מספק יכולות נוספות, דוגמת שליטה על איכות השיחות והמרת פרוטוקולים בין מערכות שונות. אפשר גם לרכוש את שירותי ההגנה הללו מספק השירות (בין אם זה ספק התקשורת או ספק שירותי הענן).
אם העסק גם מעביר וידיאו בין השלוחות והסניפים רצוי לשקול להתקין
Gateways, "מבואות", שתספקנה חיבור טוב יותר לתחום זה.
ניתן לשקול ניתוב שיחות מהיר לשלוחות וסניפים, ניתוב קל המבוסס
זיהוי קולי בענן, דוגמת שירותי
VocaNOM ו-
VocaOne של
אודיוקודס.
בכל מקרה, מומלץ להפעיל שירותי "עבודה קבוצתית" ו"תקשורת אחודה" בין השלוחות והסניפים, כדי לייעל את העבודה. מדובר בפלטפורמות תוכנה, שקל לתפעל אותן.
הפתרון המוביל בתחום זה הוא מבית מיקרוסופט, עם שילוב של מערכות תוכנה מתקדמות דוגמת:
Skype לעסקים,
אופיס 365, רשת חברתית (
Yammer), צ'אט-בוט (
Microsoft Teams), דוא"ל, אחסון בענן, ועידות קול ווידיאו בענן ועוד, בחבילה אחת המספקת כמעט הכל. למיקרוסופט יש כיום סוג שירות חדש שנקרא
Cloud Connector Edition, פלטפורמת תוכנה בענן, שמאפשרת לעסקים להתחבר לשירותי קישוריות
PSTN ו-
SIP מקומיות, כמו גם למערכות
Legacy של הארגון, תחת מעטפת שליטה ותפעול אחת, עם התאמה לכל מכשירי הקצה הנמצאים בעסק. הסכם הפצה, שנחתם לאחרונה בין מיקרוסופט לאודיוקודס, מציב את אודיוקודס בין רשימת החברות המספקות פתרונות ותמיכה ללקוחות העסקיים, במעבר לשירותי ענן (
UCaaS) מקיפים.
אסור גם לשכוח לדרוש, שספק שירותי החיבור מרחוק למרכזיית
IP יספק לעסק הסכם
SLA (ר"ת:
Service Level Agreement) על השירותים, שהוא נותן. די ברור למה. כיום, כמעט כל ספקי שירותי הענן מספקים ללקוחותיהם
SLA ברור, שבו הלקוח מזוכה במידה והשירות לא עומד ברמה הנדרשת המוגדרת בהסכם.
שורה תחתונה בתחום חיבור סניפים מרוחקים בטכנולוגיית IP מקצה לקצה:
בבחירת ספק חיבור שלוחות או סניפים למרכזיה מבוססת
IP בעסק, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. יש לקבל החלטה אם מעוניינים במערכת המופעלת בענן (התצורה המומלצת כיום), או בתצורה אחרת המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו.
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אפריל 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים