מחשוב ענן לעסקים קטנים עד בינוניים
מאת:
מיכאל פנחס, 7.1.17, 16:33
מה זה מחשוב ענן? מה ההבדל בינו למחשוב On-Premises? מהם היתרונות העיקריים במעבר לשירותי ענן? האם זה כלכלי? למה כדאי לעסקים קטנים ובינוניים לבחור במחשוב ענן ולא להוות "טרף קל" לספקים הוותיקים?
עסקים רבים בישראל שומעים על נושא
מחשוב ענן אבל חושבים, שזה לא נוגע להם, אלא לארגונים ולעסקים גדולים. יתרה מכך: כשהם פונים לספק הוותיק של שירותי התקשורת ו \ או ספק שירות המחשוב שלהם, הוא לא מציע להם שירותי הענן, אלא את השירותים הוותיקים והמוכרים שיש לעסק.
יש סיבה ברורה לכך, שבעלי העסקים הקטנים עד הבינוניים לא מקבלים הצעות לעבור לשירותי ענן מהספקים הוותיקים שלהם: מחוסר ידע ואנשי מקצוע מתאימים בתוך העסק, בעלי העסקים הקטנים הם "טרף קל" עבור הספקים הוותיקים. הם פשוט הפכו ל"פרה חולבת" לספקים הללו.
אם הלקוחות הקטנים יעברו לשירותי ענן, הם יחסכו כסף רב וגם ישפרו את היכולת העסקית והתחרותית שלהם. אלה אינטרסים
הפוכים לחלוטין לאינטרסים של הספקים, שמעוניינים שבעלי העסקים ימשיכו להיות כבולים אליהם לנצח, בטכנולוגיות ישנות מבוססות חומרה ישנה ועלויות המאמירות לשחקים, מה שמבטיח להם הכנסה קלה בלי כל מאמץ מהעסקים "השבויים" שלהם.
מה זה מחשוב ענן?
כל מי שמשתמש בסמארטפון מכל סוג נמצא בשירותי ענן מבלי שהוא ירגיש בכך. זה היופי בשירותי ענן: הם שקופים לחלוטין למשתמש, קלים ביותר לתפעול ועלותם אפסית. כל שירות שיש על הסמארטפון, החל מווטסאפ, דרך
Waze, גלריית התמונות וכלה בדוא"ל, נמצא בעננים של ספקי היישומים הללו.
עננים ליישומים עסקיים ושירותי תקשורת עסקיים הם בדיוק אותו דבר, כמו היישומים על הסמארטפון הפרטי של בעל העסק ועובדיו. פשוט, נפטרים מכל הציוד והברזלים הקיימים בעסק ועוברים לענן, שהוא שירות המופעל ב-
Data Center של ספק השירות. את בעל העסק זה בכלל לא מעניין. הוא רק צריך, שספק השירות יספק לו שירות זמין, זול וטוב עבור כל צרכי העסק.
יש שירותי ענן בישראל לכל מה שעסקים קטנים עד בינוניים מפעילים וצריכים אצלם בעסק. המעבר לשירותי ענן הוא תהליך חד-פעמי ולעיתים די מהיר, שלאחריו בעל העסק מתחיל לשלם לפי השימוש בפועל בשירותים, שהוא צורך, ומחסל את כל סוגי התשלומים, שהוא רגיל היה לשלם במשך שנים לכל ספקי השירותים שלו.
מה ההבדל בין מחשוב ענן למחשוב On-Premises (מחשבים הנמצאים פיזית בעסק)?
כשהמחשבים נמצאים בעסק, מישהו אמור לשלם על זה. כלומר,
בעל העסק ישלם על הכל: תחזוקה שוטפת, רישיונות תוכנה, ביטוח, שדירוגים, גיבויים ועוד. בנוסף, יש הוצאות עקיפות לא קטנות דוגמת: חשמל, שטח רצפה, צנרת תקשורת מחשבים, מיזוג, תיקונים ועוד.
כל ההוצאות הללו
נעלמות כשאין מחשבים פיזיים בעסק. האחריות לכל הנושאים הללו מוטלת על ספק שירותי הענן. גיבויים בענן ושדרוגים נעשים ע"י הספק באופן שקוף לחלוטין, מה שמבטיח, שבעל העסק יקבל תמיד את הטכנולוגיות והשירותים הכי עדכניים.
הנושא היחיד, שחשוב לבעל העסק בתחום שירותי הענן, הוא לבחור את הספק הנכון והאמין ביותר עבור שירותי הענן שלו.
מהם היתרונות העיקריים במעבר לשירותי ענן?
מעבר לחיסכון הכלכלי הברור, המעבר לשירותי ענן משנה לחלוטין את תהליכי העבודה בעסק ומוביל להתייעלות ולשיפור הכושר התחרותי של העסק.
דוגמה הכי קטנה להמחשה: בשירותי ענן ניתן לעבוד מרחוק בקלות מהסמארטפון (או מהטאבלט \ מחשב נייד) בכל מקום בו נמצאים, בארץ או בעולם, על היישומים של העסק ולקבל ולהוציא שיחות נכנסות ויוצאות של העסק. כלומר: המנהלים והעובדים כבר לא כבולים לשולחן העבודה שלהם.
במגזין
CIO פורסם מאמר מאיר עיניים האומר בפשטות: אין צורך שעסק או ארגון יפתחו לעצמם אסטרטגיה של מעבר לענן עם כל מיני בדיקות מעמיקות של
ROI (החזר השקעה). זה מיותר, יקר, ארוך וחסר כל טעם. פשוט צריך לעבור לענן וזהו. בלי כל אסטרטגיות גדולות, ניירות עמדה והשקעות מיותרות. צריך להתחיל בקטן, להתנסות וללמוד איך זה עובד, להפיק לקחים ולהשתפר, עם מבט רחב ומפוקח על המעבר המלא לענן, לאורך ציר זמן של שנה עד שנתיים. זה הכיוון והוא ברור ואינו דורש הוכחות מסובכות ויקרות.
למה כדאי ללקוח עסקי לבחור במחשוב ענן?
מעבר ליתרונות הכלכליים והתפעוליים במעבר לשירותי ענן, בעל העסק מסכן את העסק שלו, אם הוא ממשיך להשתמש בציוד ישן בטכנולוגיות ישנות. שום מערכת מחשוב לא תחזיק זמן לנצח והיא לא חסינה בפני אסונות. כלומר: יום אחד תהיה תקלה והוא יישאר חסר אונים, בלי מערכות מידע ובסיס מידע הכי חשובים לניהול העסק.
דוגמה נוספת: מאות בעלי עסקים בישראל נפלו בחודשים האחרונים קרבן לסחיטת האקרים במה שמכונה
Ransom (כופר), שבה ההאקר מצפין את כל מה שנמצא על המחשבים של העסק ולא מוכן "לשחרר" את המחשבים הללו, שננעלו מרחוק והוצפנו, בלי שישולם לו כופר בביטקוין (כופר המגיע עד מאות אלפי דולרים). אם בעלי העסקים הללו היו מחזיקים את המידע שלהם בענן,
זה לא היה קורה.
שום ספק שירותי ענן לא נפגע מהשיטה הזו, כי מפעילי שירותי הענן יודעים איך להגן על עצמם ועל לקוחותיהם מתופעות כאלו. יתרה מכך, כ-20% מבעלי העסקים, שהסכימו לשלם כופר לסחטן, גילו שגם אחרי ששילמו את הכופר, ההאקר הסחטן לא שיחרר להם את המחשבים ודורש מהם
עוד כופר.
בנוסף, עבודה בענן מאפשרת "עבודה קבוצתית", שהיא חלק משירותי הענן, מה שמביא להתייעלות תהליכי העבודה. דוגמה הכי פשוטה להמחשה: כמה עובדים יכולים לעבוד בענן במקביל על אותו מסמך וכל אחד רואה את התיקונים וההערות של חבריו בזמן אמת.
עלות חד-פעמית או עלות חודשית?
כל בעל עסק, שעבר לשימוש בליסינג (למשל ברכישת הרכב העסקי שלו), מבין את היתרונות הכלכליים ומבחינת המיסוי במעבר לתשלום חודשי קבוע וידוע. כך גם בשירותי המחשוב והתקשורת. המעבר לתשלום חודשי לפי שימוש, עדיף מכל הבחינות, גם הכלכליות וגם מהיבטי המיסוי המוטל על העסק. ממילא מי שרוכש ציוד מחשבים ותקשורת בעלות חד-פעמית, חייב לפזר את ההוצאה הזו, לפי הנחיות שלטונות המס, כפחת הנפרס על פני כמה שנים.
האם זה בסופו של דבר כלכלי?
התשובה היא חד משמעית:
כן. יתרה מכך: התחרות העזה בתחום שירותי הענן הובילה למפולת מחירים מדהימה בשוק שירותי הענן. דוגמה קטנה אחת להמחשה: ספקית שירותי הענן המובילה בעולם (אמזון -
AWS) ביצעה 54 מהלכי הפחתת מחירים ב-10 השנים האחרונות, כשבהפחתת המחירים האחרונה,
שנכנסת לתוקף בדצמבר 2016, המחירים של
AWS נפלו עד כדי יכולת לחסוך עד 96% מההוצאות של העסק על שירותי ענן מול המחירון הקודם של
AWS.
אין דבר כזה בשירותי המחשוב והתקשורת הוותיקים. המחירים וההוצאות בשירותים הוותיקים רק
עולים. לעיתים זה "בור בלי תחתית", עבור רוב בעלי העסקים הקטנים.
בישראל, יש ספקים בתחום התקשורת המציעים שירותי תקשורת בענן במחיר של 8.5 ₪ לחודש לשלוחה כולל הכל. חברה קטנה המעסיקה עד 6 עובדים יכולה להשתמש במרכזיה בענן במחיר חבילת בסיס של 50 ש"ח לחודש ולקבל את כל השירותים כמו חברה גדולה ובכלל זה: תאים קוליים ללא הגבלה, הקלטת שיחות, שיחות ועידה,
Click2Call, תא קולי למייל, שיחות בסמארטפון, תורי המתנה ועוד יכולות מעולם ה-
Call Centers. הוספת שלוחות והורדת שלוחות, הוספת שירותים או הורדת שירותים, נעשות בקליק של עכבר בדפדפן.
שורה תחתונה בתחום המעבר לשירותי ענן:
השוק
רווי מתחרים והכוח מצוי כיום בידי הצרכנים. ספק שירותי מחשוב ותקשורת, שלא מציע ללקוחותיו העסקיים שירותי ענן, אינו ראוי להיות הספק של העסק, כי טובת העסק וצרכי העסק לא מעניינים אותו בכלל. הוא רואה את העסק רק כ"פרה מניבה" נצחית עבורו.
כאשר בוחרים ספק שירותי ענן, יש לשקול את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה
,(SLA) בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ינואר 2017.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים