מחקר ישראלי: לאן אתה נוסע? פרצה בענן תגלה
מאת:
מערכת Telecom News, 5.4.17, 12:59
במחקר נמצא, שניתן לשחזר את נתיב הנהיגה של נהג רכב מבלי לדעת את יעדו, באמצעות ניתוח של נתוני מערכת כבישים (UBI) המרכזת מידע של מערכת שירותי בידור, מערכת ניווט ועוד.
כידוע, מכוניות חדשות מאובזרות היום במערכות אלקטרוניות מתקדמות, שמיועדות להקל על נסיעתו של הנהג. רשת רכבים מחוברים כדוגמת מערכת ניווט לרכב, נועדה לספק לנהגים שיטה מאובטחת ופרטית לשימוש בצורה היעילה ביותר במערכת כבישים באזור מסוים.
בהינתן קישוריות של מכוניות לנקודות גישה שונות כדוגמת
WiFi,
3G,
LTE, הרכבים מחוברים באמצעות סמכות מרכזית-הענן (
cloud). לכן, רכבים יכולים להיות מנוטרים והמידע, שזורם מהם ומנותח בענן, כדוגמת שירותי בידור וניווט, מהווה בסיס נתונים משמעותי ממנו ניתן להסיק מסקנות רבות על התנהגות הנהג.
מצד אחד, המידע שנמצא על הענן יכול לעשות לנהג שירות בכך, שהוא מעביר את נתוני הרכב לחברות ביטוח, ואלו יעניקו ביטוח המבוסס על אופן והיקף השימוש במערכת כבישים (
UBI). כלומר, את חברות הביטוח מעניין בעיקר כל הקשור למהירויות הנסיעה של הנהג והתנהגות הנהג בפניות., הן יכולות להסיק על התנהגות הנהג על הכביש, ונהג זהיר יקבל פרמיה נמוכה יותר, שכן הוא מהווה פחות סיכון מבחינתן. תכניות ביטוח כאלו קיימות כבר היום ברמה המסחרית.
במחקר, שנערך במחלקה להנדסת מערכות תקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, התגלו, עם זאת,
פרצות בפרטיות המידע המועבר לענן. המחקר, שנערך עי פרופ'
מיכאל סגל והמסטרנט
ולדי קפלון, מראה, שניתן לגלות את מסלול הנהיגה של הרכב ע"י ניתוח המידע המועבר לחברות ביטוח.
החוקרים הראו, שניתן לשחזר את מסלול הנהג בוודאות גבוהה במסלולי נהיגה עירוניים. כלומר, שחזור מידע פרטי, שניתן להסיק ממנו מסקנות מרחיקות לכת לגבי מיקום הנהג ומסלול הנהיגה שלו.
החוקרים גילו, שבמקרים רבים ניתן לשחזר את מסלול הנהיגה מתוך מאפיינים שונים של הנהיגה כגון מהירות ממוצעת, פניות, זמן נהיגה ועוד אפילו במקרים כאשר המיקומים של הנהגים לא ידועים מראש.
המחקר נערך בתמיכה ושיתוף פעולה עם מרכז המצוינות של
IBM הנמצא בקמפוס האוניברסיטה, כאשר ליבמ עניין במידת ה
אבטחה הנדרשת
בתשתיות הענן אותן היא מעמידה לרשות צרכני שירותים מהסוג בו עוסק המחקר.
המחקר במלואו -
כאן.