מחקר באוני' בן-גוריון: החלטות רכישה מדויקות יותר נעשות במחשב מאשר בסמארטפון
מאת: מערכת Telecom News, 24.11.19, 14:05
בעיצומם של חגי השופינג ברשת מצא המחקר, שהחלטות קניה מדויקות יותר נעשות במחשב אבל לא בגלל גודל המסך. מה הסיבה ואיך נעשו הניסויים?
בעיצומם של ימי קדחת הקניות הבינלאומית ברשת, מחקר, שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצא, שצרכנים מקבלים החלטות מדויקות יותר כאשר הם עורכים את הקניה דרך המחשב ולא דרך הסמארטפון.
פרופ' ליאור פינק, ראש המעבדה לחקר התנהגות משתמשים במכשירים ניידים במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון: "זה לא גודל המסך, שעושה את ההבדל, אלא העובדה, שבאתרים המותאמים לצפייה במובייל מוצג פחות מידע בעמוד של תוצאות חיפוש, מה שדורש מהמשתמש חיפוש ונבירה רבה יותר אחר המידע. אתרים המותאמים לצפייה במחשב השולחני מספקים למשתמש את כל המידע מלכתחילה.
רוב הקמעונאים ברשת משתמשים בעיצוב אתרים רספונסיבי כדי להתאים את הצגת המידע למכשיר. בעוד שתצוגה ידידותית לנייד משפרת את הנראות, היא מקטינה את כמות המידע וגורמת לצרכנים לקבל החלטות התואמות פחות את העדפותיהם".
זהו המחקר הראשון ,שעורך אבחנה בין גודל המסך לצמצום מידע, 2 גורמים, שלרוב מעורבבים יחד.
ב-2018, סמארטפונים היו המקור ל-47% מהתנועה אל חנויות מקוונות וכ-36% מהמכירות, לפי אדובי אנליטיקס, חברה המנתחת את העסקות ב-100 החברות הקמעונאיות הגדולות בארה"ב.
במהלך 'בלאק-פריידי' האחרון נערכו לראשונה קניות בסך יותר מ-2 מיליארד דולרים במכירות מקוונות בארה"ב באמצעות סמארטפונים.
מנקודת מבט טהורה של קבלת החלטות, המחקר מראה, שעדיף פשוט להציג את אותו מידע ללא קשר למכשיר בו נעשה שימוש. צרכנים ימצאו, שקשה יותר לקרוא את המידע במכשירים ניידים, אך ההחלטות שלהם יהיו מדויקות יותר.
2 הניסויים, שערכו במסגרת המחקר פרופ' פינק והמאסטרנטית דניאל פפיסמדוב, התמקדו בבחירת חדר מלון פיקטיבי בלונדון מבין 11 אפשרויות של חדרים.
המשתתפים צפו במידע על האפשרויות השונות במחשב או במכשיר נייד, ועמוד התוצאות הציג 8 מאפיינים של כל חדר בתצוגת מחשב, ו-3 מאפיינים של כל חדר בתצוגת מובייל.
אמנם כל המידע היה זמין ב-2 התצוגות, שכן ניתן היה להקליק על כל חדר להשגת המידע המלא, אך הוא היה זמין יותר בתצוגת המחשב. השמת המשתתפים למכשיר ספציפי ולתצוגה ספציפית היו בלתי-תלויים זה בזה, מה שאפשר לזהות אם הבדלים בהחלטות היו תוצאה של המכשיר או של התצוגה.
כאשר אותו מידע הוצג ב-2 המסכים, לא היה הבדל ברמת הדיוק של ההחלטות. המחקר מלמד, שהמשתתפים קיבלו החלטות פחות מדויקות ופחות תואמות את העדפותיהם כתוצאה מתצוגת המובייל אך לא כתוצאה מהמכשיר הנייד עצמו.
בין אם מדובר בבחירת חדר מלון, בגד או טלוויזיה חדשה, החוקרים מאמינים, שלקונים תהיה חווית קנייה מדויקת יותר מבחינת ההתאמה להעדפותיהם כאשר הם משתמשים במחשב מאשר בפורמט ידידותי למובייל.
המחקר נתמך במענק מטעם הקרן הלאומית למדע.