סיני ליבל (אלוף משנה במיל.), שלא מהסס להילחם על חשבונו וזמנו מלחמות צרכניות בעולם התקשורת, יוצא הפעם בהתקפה חריפה כנגד תעלול חדש (לטענתו) של סלקום, שדורשת מהנוטשים אותה להגיע לתחנת השירות ולהחזיר את ה-SIM, אחרת יחוייבו בעשרות ש"ח על הסים המשומש.
מאת:
אבי וייס, 19.4.16, 07:00
סיני ליבל, אל"מ (מיל.), (בתמונה), לא מהסס לצאת ב"מתקפה רבתי" כולל "תביעות ייצוגיות" ו
פניה לבג"ץ, במקרים, שבהם הוא מגלה עוולות צרכניות (לטעמו) בעולם התקשורת.
בעבר חשפנו את
המאבק הארוך שלו נגד היועצת המשפטית הקודמת של משרד התקשורת (עו"ד
נגה רובינשטיין), מה שהוביל לסדרת חשיפות, שבעקבותיה השר
משה כחלון החליט לסיים במהירות את תפקידו ונעלם מהארץ (בארה"ב) לכמה חודשים, עד שישכחו את מה שחשפנו... כ"כ,
סיני פעל כנגד תופעת "
איקיוטק" ו
פרשות דומות, כנגד אי פתיחת מוקדי השירות של חברות הסלולר
דוגמת פלאפון בשעות שנקבעו להן, ועוד.
בשבוע החולף
סיני ליבל הגיש תביעה כנגד סלקום (הוא היה לקוח של סלקום), כשנדרש ע"י סלקום להגיע למרכז השירות שלה (ולא לרשת דינמיקה סלולר, שם נעשתה העסקה), ולהחזיר את הסימים, שהפכו למיותרים בסמארטפונים שהיו ברשות משפחתו, כי הוא התנייד להוט-מובייל, אחרת יחוייב בעשרות ש"ח קנס על כל סים, שהיה ברשותו (סה"כ 4 סימים).
פנינו לסלקום בשאלה הבאה: "מה תגובתכם לתביעת
סיני ליבל נגד סלקום ורשת דינמיקה, שהוגשה בבית המשפט לתביעות קטנות בת"א-יפו - ת"ק 28235-04-16?" תגובה לא הצלחנו לקבל עד רגע זה. ככל שתתקבל - נעדכן בהתאם.
סיני ליבל:
"מדובר במהלך לא חוקי של סלקום, בניגוד מפורש להוראות משרד התקשורת. מדוע מנוי, שנוטש את סלקום, מחויב להגיע למרכז שירות כדי להחזיר את כרטיסי הסים הישנים?
אני תובע, שבית המשפט יפסיק את דרישת סלקום לחייב מנוי שנוטש (שהתנייד לחברה אחרת) להחזיר את הסים שקיבל בהשאלה במועד ההתקשרות.
השיטה של הנתבעת (סלקום) להקצות סים למנוי ללא תשלום דמי החיבור, ולאחר נטישת החברה, או שהמנוי יישא בעלויות החזרת הסים לתחנת השירות של החברה (הגעה, חנייה, עמידה בתור לנציג...), כפי שאירע במקרה שלי, או שיחוייב בעשרות שקלים לאחר שבועיים ממועד ההתניידות (בחשבונית האחרונה), שיטה זו סותרת במפורש את עמדת משרד התקשורת כמצוטטת מאתר משרד התקשורת ב
שאלות נפוצות בעניין ניוד מספרים:
'האם מנוי שמתנייד יצטרך לפנות לשם כך לחברה הננטשת?'
התשובה:
'לא. כל תהליך הקליטה וההתניידות ייעשה ע"י החברה הקולטת ו
המנוי לא יצטרך לפנות בעצמו בשום שלב לחברה הננטשת לצורך ההתניידות'.
המסקנה המתבקשת: בהינתן העובדה כי
סים הוא מוצר מתכלה, שעלותו שקלים בודדים ואין אף חברה בעולם הממחזרת סים מלקוח אחד ללקוח אחר, הרי שהמסקנה המתבקשת היא, שהדרישה (היחסית חדשה הזו), נועדה למרר את חיי המנוי, שנטש את החברה, או לנצל את מצוקת הצרכן לחיוב הנוסף "בדמי חיבור" – לאחר שנטש את סלקום.
תתכבד הנתבעת (סלקום) ותסביר לבית המשפט מה יש לה לעשות עם סים משומש, ועוד כזה עם מידע אישי של המנוי דוגמת רשימת אנשי הקשר שלו. יתקבל ההסבר – התובע ישמח לשלם לנתבעת את הוצאותיה.
התביעה – הגם שהיא קטנה – אפשר ותעשה חסד עם מיליוני מנויי סלקום, שהנתבעת בנדיבותה כי רבה – נותנת להם סימים במועד ההתקשרות, מבלי לחייב אותם...ואחרי תקופה חווים עוגמת נפש, כשרואים בחשבונית האחרונה חיוב של עשרות שקלים עבור סים מבוטל, או שחווים עוגמת נפש של ביקור ועמידה בתור בתחנות השירות של הנתבעת – רק כדי לא להיות מחויבים בעשרות שקלים...
היות ומדובר בעשרות מיליוני שקלים לסלקום במצטבר מכל הנוטשים אותה, ככה עוצמת ההגנה והייצוג של הנתבעת בתביעה קטנה זו. מטעם זה - וכדי שהנתבעת תעסוק בטענה ולא בטוען – התובע יסתפק בשקל אחד – סכום התביעה. אם כי האגרה שולמה לפי סכום גבוה יותר – כדי שהפרוצדורה תאפשר לבית המשפט הנכבד להביע את מורת רוחו מהתנהלות סלקום, בסנקציה מילולית ו/או חיובה בהוצאות לדוגמא
".
אין ספק, שהפרשה החדשה הזו ממחישה שוב את
האפלייה באכיפה וה
אימפוטנציה באכיפה מצד
ראש אגף פיקוח ואכיפה של משרד התקשורת, שיודע
לפברק עבירות כנגד בזק (ולפעמים גם כנגד הוט) למכור "
סיפורי אגדות לעיתונות", אבל
לא יודע לאכוף את החוק נגד סלקום ו
גולן טלקום.
עדכון 15.1.17: בית המשפט המחוזי בתל אביב,
דחה (ב- 10.1.17) את
עתירתה של סלקום נגד
עיצום כספי (קנס) בסך 1.5 מיליון ש"ח (
כמפורט כאן) שהטיל עליה משרד התקשורת. המשרד קבע, כי סלקום הפרה את תנאי רשיונה בנוגע למסירת פרטי תוכנית ההתקשרות עם לקוחותיה. הרישיון קבע, כי יש להעביר ללקוחות דף ובו ייכללו בבירור עיקרי התוכנית והתשלומים. בנוסף, סלקום חויבה בתשלום הוצאות בסך 20,000 ש"ח. בהחלט זו החלטה חשובה לצרכנים.