הסטארטאפ Crazy SOB בוגר TLV-Generator יוצר חווית קניה חדשה וייחודית לאוהבי מתכונים של מאכלים מיוחדים. המתכונים האהובים הופכים ל"רשימת קניית מצרכים" עבור המתכונים בסמארטפון המחובר לחנויות ב"שרונה מרקט". מערכת ייחודית ראשונה מסוגה בעולם יצאה לדרך כמובטח ב-TLV-Generator: פיתוח רעיון ולקוחות משלמים תוך 4 חודשים.
מאת:
אבי וייס, 7.9.17, 10:00
את המיזם .
Crazy S.O.B של היזמים הצעירים
אבישי יוסמן, מייסד משותף ומנכ"ל ואת
איתי לב-ארי מייסד משותף ו-COO (מצולמים משמאל),
חשפנו כאן, כסטארטאפ הראשון, שהסכים לחשיפה, ושהפתרון שלו פותח במסגרת
TLV-Generator (שממוקם במתחם היזמות
מרקספייס בת"א).
המיזם השני שנחשף במסגרת
TLV-Generator עוסק בתחום אחר לגמרי: AI ושמו
Umatch Analytics ובקרוב נרחיב אודותיו.
אבישי יוסמן, מייסד משותף ומנכ"ל .
Crazy S.O.B: "לאחר ה-MVP ושלבי ההרצה של המערכות עם 'לקוחות ראשונים', סגרנו שת"פ עסקי עם '
שרונה מרקט', מהשווקים היפים והמובילים בארץ, ועלינו לאוויר עם רשימת מתכונים, שנבחרו ע"י בעלי החנויות בשרונה ביחד איתנו. המתכונים הופכים אוטומטית לרשימת קניות בסמארטפון של המשתמשים ואפשר לרכוש את המצרכים בכמויות המתאימות ובמבצעים ייחודיים, בחנויות בשרונה מרקט.
ההשקה של היוזמה הזו יוצאת ממש לקראת החגים, שבהם יש קניות מוגברות של מצרכים ע"י כל עם ישראל לקראת החגים. המערכת תציע למשתמשים בה קופונים ומבצעים, כדי לעודד קניה נבונה ומותאמת אישית, בהתאם למתכונים, שכל אחד אוהב.
המערכת שיזמנו הופכת כל מתכון לרשימת קניות אישית, עם חיבור לחנות ממנה ניתן לרכוש את המצרכים הללו, בהתאמה לצורך של המבשל (בתלות בכמות הסועדים). ממה שידוע לנו, אין כרגע בשוק יכולת המרה אוטומטית כזו, גם לא בארה"ב.
לאחר שסיימנו את ה-4 חודשים של הגנרטור, החלטנו להמשיך עם
אלי סוויד, שפיתח לנו את המערכת, כדי להוסיף לה מודולים נוספים שצצו, לאור ההתנסות שלנו מול הלקוחות ומשתמשים רבים. התחלנו עם מתכונים באתרים של בלוגרים ולמדנו מה עובד טוב ומה דורש פיתוח נוסף, וכעת אנו בשלב בו אנו מפתחים מודולים בעזרתו של
אלי סוויד והצוות שלו במהירות הבזק. בקרוב, ביוזמה של
אלי, נוסיף שכבה נוספת של חוכמה למערכת, מערכת מאוד מתקדמת בטכנולויית NLP, שנחשוף בקרוב.
בין הלקחים, שלמדנו בשלבי ההשקה, זה הצורך לתת פיצ'רים של בחירה ביותר מוצרים באותה קטגוריה, כדי לאפשר למשתמשים לבחור יותר בקלות בין מותגים לאותו מוצר, כי כל אחד מעוניין לרכוש את המוצר מהמותג המועדף עליו. דבר נוסף שפיתחנו, לאור בקשת המשתמשים, הייתה היכולת להמיר ולשתף את רשימת הקניות ל-WhatsApp, או לשלוח אותה למישהו שאנו חושבים שיאהב את מה שאנו אוהבים.
בשרונה מרקט היינו צריכים לבצע התאמות ספציפיות למבנה של השוק, כי יש בשוק הזה המון חנויות מתמחות, כאלו שיש להן המון מוצרים ייחודיים אבל מסוג אחד או שניים של מוצרים. בניגוד לסופרמרקט, שיש בו הכל, בחנויות מתמחות אין את כל הרכיבים, שמרכיבים את המתכון השלם. לכן, היה צורך לבנות רשימת קניות, שתתפלג על פני כמה חנויות מתמחות. כך, שסל הקניות יהיה מלא בסיום הסיבוב בשרונה מרקט, לפי המוצרים הנדרשים במתכון, שהמשתמש בחר בו.
הורדת האפליקציה של שרונה מרקט היא מכאן. דוגמה מוחשית להמרת מתכון (למנה חגיגית של השף
שגב משה) לרשימת קניות בשרונה מרקט -
כאן.
אחד הנושאים, שפיתחנו אחרי ההשקה, היה Data Base יותר מתקדם, עם הזנת המתכונים בצורה יותר מהירה, כדי לענות על המגוון העצום של המתכונים, שעולים כל הזמן לאוויר, ובמיוחד לקראת החגים. את המוצר שלנו כבר הצגנו בפני רשתות מזון גדולות מהעולם ובקרוב נוכל להכריז על שת"פים נוספים שלנו בארץ וגם בעולם.
הייתרון, שהיה לנו MVP עם לקוחות תוך פחות מ-4 חודשים, מהרגע שנכנסו לתכנית של TLV-Generator, מה שאיפשר לנו להגיע ללקוחות ושותפים עם מוצר עובד, מה שסיפק לנו את הבסיס ללכת לביצוע שיתופי פעולה, שמביאים לנו הכנסות מלקוחות, בשלב מאוד מוקדם של חיי המיזם שלנו, ולא נזקקנו לגיוס כסף בשלבים הראשונים.
די מהר עברנו משלב ה-MVP לשלב מוצר מתפקד, עם לקוחות משלמים, וזה נתן לנו בבת אחת נוכחות בשוק הספציפי בו אנו נמצאים, כי אנו באים ללקוחות ולשותפים לא עם מצגת, מה שעשינו לפני שנכנסו ל-TLV-Generator ולא התקדמנו לאיזה מקום במשך חודשים, אלא אנו באים עם מוצר של ממש שעובד ויש בו נתוני משמשים, עם הוכחות ברורות שזה עובד, בדיוק כמו שאנו מבטיחים.
יש לנו כמה מודלים של הכנסות, ואנו מתאימים זאת לפי הלקוחות, למשל: לפי הקלקות, תשלום על פי מתכון, תשלום כאחוז מהמכירות וכך הלאה. בנוסף, אנו מספקים היום יכולת לכל אתר, שיש בו מתכונים, להפוך את המתכונים הללו ל'רשימת קניות' מקוונת בסמארטפון ולהרוויח גם מהכיוון הזה, בלי שבעל האתר יצטרך לעשות איזה שינוי באתר שלו. המתכונים יישארו שלו והוא ישלם לנו תשלום חד פעמי על הטמעת המערכת אצלו והיא תוכל לגדול בלי הגבלה לכמות המתכונים, שבעל האתר יכניס לאתר ולהיקף הרכישות, שתבוצענה בעקבות המתכונים שלו.
אני ממליץ לכל יזם ללכת בדרך הזו של
בניית MVP מהיר. זו הדרך הכי טובה להגיע למשקיעים, לשותפים וללקוחות פוטנציאליים ולומר להם: הנה יש לי מוצר עובד ויש בו לקוחות ויש בו נתונים ברורים.
עד היום, אנו השגנו את הלקוחות שלנו ונשמח אם יהיו משקיעים, שירצו להשקיע בנו ולהצטרף להתפתחות העסקית שלנו. כרגע אנו ממוקדים בהוספת לקוחות ומתן פתרונות מותאמים ללקוחות שלנו, כי אנו עובדים במודל של
B2B2C, הלקוחות שלנו הם הסוחרים, בעלי השווקים, בעלי הסופרמרקטים ובעלי האתרים באינטרנט.
אנו רואים את עצמנו כיוזמה בעולם ה-B2B2C, שמחברת בין תרבות הבישול לבין השווקים, הרשתות, הסופרמרקטים והחנויות, שמספקים מצרכים לאוהבי הבישול. המערכת שלנו יכולה להיות עצמאית, ככלי בידי המשווקים והספקים, או מעל לכל אתר, שיש בו מתכונים. הייתרון שלנו: אנו מספקים מצב של Win-Win לאוהבים לבשל על פי מתכונים ולספקי התוצרת המתאימה למתכונים בכמויות המתאימות בדיוק למתכונים הללו ולכמות הסועדים המתוכננת.
אני לא מאמין, שיזם יכול להצליח בלי שהוא מראה, שיש לפחות לקוח אחד שמוכן לשלם על מה שהוא פיתח. אני רואה סביבי המון יזמים, שמסתובבים באקסלרטורים, וכל מה שהם מציגים אלו מצגות יפות וכל מיני טריקים של וידיאו. האקסלרטורים בכלל לא עוזרים להם ולא יכולים לעזור להם להגיע
למוצר עובד עם לקוחות ונתוני משתמשים.
ממה שאנו התנסנו, ראינו שיש לקוחות, שבעקבות ההתנסות במערכת, היו מוכנים בעצמם להשקיע במיזם.
המשקיעים יכולים להגיע מכל כיוון, לא רק מה-VC, או מהמדען הראשי, או מגיוס המונים. לקוח מרוצה, שמוכן להשקיע בך, זו, לעניות דעתי, ההוכחה הטובה ביותר, שהמוצר שלך עובד ומספק את הצורך של הלקוח הזה.
מכאן, שנושא גיוס לקוחות הוא
המשימה הכי חשובה ליזמים, הרבה לפני גיוס משקיעים וכל מטלה אחרת, שמשקיעים בה זמן.
טל כתרן, מנהל התכנית ב-TLV-Generator, שליווה אותנו וממשיך בכך גם היום, סיפק לנו תובנות, שלא היינו מודעים להם.
טל היה ועודנו שותף לכל הפעילויות שלנו ולכל מערכת קבלת ההחלטות שלנו והוא הפגיש אותנו עם אנשים ובעלי תפקידים במקומות, שבכלל לא הכרנו ולא ידענו, שיש בכלל דרך להגיע אליהם.
אני חושב, השאקסלרטורים בישראל צריכים לשנות כיוון ולהתמקד בהעמדת לקוח או לקוחות מול כל יזם, שמתקבל אצלם לתכנית. לעסוק במצגות ובתכניות עסקיות זה דבר נחמד, אבל לא מוביל את היזמים לאיזה מקום, שבו הם יכולים להצליח. לכן, הסטטיסטיקה של ההצלחות אצלנו היא כל כך עגומה. השגת לקוח היא הדבר הכי חשוב ואני כיום מבין זאת היטב ומטיף לזה בכל מקום בו אני פוגש יזמים. זה חשוב יותר מכל דמו ומכל הצגה של 'דמו דיי', שיש היום ומקובל היום אצל תכניות ליזמים.
אני חייב לציין לחיוב את המקצוענות, שפגשנו ב
אלי סוויד,
אריאלה סוייד וכל הצוות המקצועי ב-TLV Generator, שהוביל אותנו להשקת מוצר תוך פחות מ-4 חודשים. יכולנו להגיע למוצר אפילו ב-3 חודשים, רק שהיה לנו לקוח חשוב, שברגע האחרון נסוג בו והיינו צריכים להתאים את המערכת במהירות ללקוח חדש.
בחישוב פשוט של עלות מול תועלת, בהשקעה שלנו ב-
TLV-Generator, הסיפור הזה מבחינתי הוא
הצלחה גדולה מאוד. אני ממליץ לכל מי שמתלבט, להתנסות במסלול המהיר הזה.
את ההחלטות שקיבלנו במהלך הגנרטור אנו מיישמים היום הלכה למעשה, ואחת ההחלטות החשובות הייתה ללכת לכיוון של שרונה מרקט. זה מקום יוקרתי ולא היה לנו קל להיכנס אליו להיכנס למערכות המידע של הסוחרים בשוק, כיוון שהמערכת שלנו מחוברת דרך הענן למערכות שלהם, כדי שהקונה יוכל לבצע את הקניה תוך שימוש בסמארטפון שלו.
אני מאחל לכל עם ישראל, לקראת החגים הקרבים, שיוכל להנות ממתכונים ומאוכל טעים לפי בחירתו וטעמו במערכת שפיתחנו ורצה כעת בשוק שרונה מרקט, מערכת שפותחה בעזרת TLV-Generator".
תמונת מסיבת השקת השלב הבא של מיזם
Crazy S.O.B והשקת תחילת שלב הפיתוח של מיזם חדש שכרגע לא ניתן לחשוף אותו, שהתקיימה ב-3.9.17 בת"א. מימין קדימה ניתן לראות מחייך מפה לפה את
טל כתרן, ראש תכנית
TLV Generator, "גורו" ברמה עולמית בתחום האקסלרטורים, שהקים ומקים מספר תוכניות האצה ליזמים בשנה בישראל ובחו״ל. מצד שמאל לפני אחרון אפשר להבחין ב
אבי וייס, יו"ר TLV-Generator, ומצד שמאל קדימה נמצאים
אריאלה ו
אלי סוויד, מייסדים משותפים של TLV-Generator וממש מאחור במרכז, אפשר להבחין ב
אבישי יוסמן, מנכ"ל Crazy SOB.