מאיצים את מהפכת הרכב האוטונומי בישראל בקידום ניסויים ללא נהג בקרה
מאת:
מערכת Telecom News, 22.2.21, 14:10
גובשה טיוטת החוק, שאמורה למצב את ישראל כמרכז עולמי מוביל בפיתוח הרכב האוטונומי לקראת שילוב, בין היתר, במערך התחבורה הציבורית והשיתופית.
עידן הרכב האוטונומי מתקדם בצעדי ענק. משרד התחבורה סיים לגבש את השלב הראשון בהליך החקיקה בנושא ניסויים ברכב האוטונומי, שיאפשר לבצע לראשונה בישראל ניסויים פורצי דרך ברכב אוטונומי ללא נהג בקרה ברכב. זאת, במסגרת מהפכה, שמקדמת שרת התחבורה
מירי רגב, לקידום תחבורה חכמה, מתקדמת וחדשנית בישראל.
בשנים האחרונות מתבצעים בכבישי ישראל ניסויים בכלי רכב בעלי יכולת נהיגה עצמאית, באישור ובפיקוח משרד התחבורה. עד כה נדרשה בניסויים אלה נוכחות "נהג בקרה" מאחורי ההגה. נהג הבקרה היה ערוך להשתלט על הרכב אם תידרש התערבות אנושית. עם הצלחת הניסויים והתקדמות הטכנולוגיה מתחיל המשרד לקדם ביצוע ניסויים גם בכלי רכב אוטונומיים ללא נהג בקרה.
השלמת הליך החקיקה יאפשר עלית מדרגה משמעותית בהיקף הניסויים ופעילות המחקר והפיתוח של חברות טכנולוגיות מובילות מהארץ ומהעולם, שתוכלנה להתקדם בפיתוח רכב אוטונומי ללא נהג. כלי רכב אלה מיועדים, בין היתר, להשתלב במערך התחבורה הציבורית והשיתופית.
טיוטת החוק, שיזמה השרה, מניחה תשתית חוקית לביצוע ניסויים ברכב עצמאי בכבישי ישראל ללא נהג. החקיקה החדשה תמצב את ישראל בין המדינות המובילות בעולם במחקר ופיתוח והחקיקה בתחום התחבורה החכמה והאוטונומית.
צוותי העבודה המשותפים לגופים הממשלתיים השונים, גיבשו את המלצותיהם להכנת טיוטת חוק, שתסמיך את שרת התחבורה לקבוע הנחיות המתירות ביצוע ניסויים ברכב עצמאי ללא נהג, לרבות תוך הסעת נוסעים, לצורך קידום מגוון טכנולוגיות חדשניות בתחום הרכב העצמאי.
טיוטת החוק המוצעת תעמיד את ישראל בראש רשימת המדינות המובילות בעולם המעודדות ביצוע ניסויים ברכב אוטונומי, ומקדימה הליכי חקיקה במדינות מפותחות, שבהן אין עדיין הסדר חוקי דומה. החקיקה תעודד יצרני רכב וטכנולוגיות רכב הפועלים בתחום התחבורה החכמה להקים מוקדי מחקר ופיתוח בישראל ותאיץ את הפעילות הכלכלית והמדענית בתחום.
חברות רבות מהארץ ומהעולם מצפות לאישור החוק, שיאפשר עריכת ניסויי שטח, שיקדמו את פיתוח הטכנולוגיות הנדרשות. בהמשך לניסויים אלה תגובש חקיקה כוללת, שתאפשר שימוש בכלי רכב אוטונומיים למגוון צרכים בחיי היום-יום.
המסמך הבסיסי של התחלת התכנית הלאומית לתחבורה חכמה -
כאן.