שר התקשורת, דודי אמסלם, מונע מהיום הראשון בו נכנס לתפקיד שר ועד רגע זה, את הרחבת רוחבי הפס לאינטרנט על רשת בזק, לכ-200 מגה (להזכיר: להוט יש עד 500 מגה), בגלל הרצון לעזור לאינטרסים הכלכליים של סלקום \ IBC. התלונות ליועמ"ש על ההפקרות הפלילית, לכאורה, הזו - עדיין לא הביאו שום תזוזה בעמדת השר והמנכ"ל.
מאת: אבי וייס, 13.4.20, 12:17
שר התקשורת, דודי אמסלם, (בתמונה משמאל), גם במצב החירום בו אנו נמצאים, כשהציבור בישראל מסוגר בביתו וצריך עוד רוחבי פס, עד רגע זה ממש, לא מצא לנכון לשחרר את היכולת להכפיל מיידית את רוחב הפס לרוב הגולשים על תשתית בזק.
כנגד השר והמנכ"ל (נתי כהן), שפועלים בשירות האינטרסים הכלכליים של סלקום \ IBC, הוגשו רק בחודשיים האחרונים לא פחות מ-3 תלונות ליועמ"ש, עם מסמכים, על כל ההתנהלות הפלילית, לכאורה, של צמרת משרד התקשורת לטובת קבוצת סלקום \ IBC.
פרטים נוספים על ההתנהלות המופקרת והמחפירה הזו, של עובדי מדינה בכירים ביותר, שאמורים לעבוד לטובת הציבור, ניתן לקרוא למשל בסדרת הכתבות: כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, וכאן. זה רק מבחר קטן מסדרת החשיפות על הפעילות שלהם לטובת האינטרסים של סלקום \ IBC.
למעשה, שר התקשורת, דודי אמסלם, שמציג את עצמו בכל מקום ובכל פורום אפשרי, כ"אוהד נתניהו" מובהק ו"תומך נלהב של נתניהו", פועל "יד ביד" עם אלה הרוצים לראות את נתניהו בכלא, ואף משמשים כעדי מפתח נגד נתניהו (בתיק 4000).
מצבנו בתחום הגלישה באינטרנט בהשוואה עולמית מעולם לא היה כל כך רע. ישראל נמצאת החודש במקום 95 בעולם במהירות גלישה בסלולר. זו ירידה תלולה, ממש נפילה חופשית, של 8 מקומות מהחודש הקודם. ישראל נמצאת במקום 37 בעולם בגלישה באינטרנט נייח וזה אחרי כל פריסת הסיבים לבתים, פריסה חסרת ההשפעה של סלקום, פרטנר ואנלימיטד, נפילה של 2 מקומות מהחודש הקודם.
יודגש, שזה שלא היו קריסות נרחבות של רשתות התקשורת הנייחות והניידות בחודש האחרון, זה לא בגלל משרד התקשורת והחלטותיו. נהפוך הוא.
לכן, ביום 12.4.20 שלחתי את הפנייה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת (שר, מנכ"ל): "הנדון: ביטול האיסור על בזק בתחום ה- 35B.
שלום רב,
1. על פי הפרסום בגלובס כאן, בזק פנתה שוב למשרד התקשורת בבקשה לאשר להשימוש בטכנולוגיית 35B, מה שנאסר עליה לספק ללקוחותיה, בהחלטה שרירותית, נבזית, בלתי חוקית ובלתי הגיונית מ-2018, החלטה,שחתום עליהשמילה מימון. 2. הייתכן שהמשרד ימשיך באטימות המוחלטת שלו לציבור ורק יעבוד בשירות האינטרסים העסקים של קבוצת סלקום? 3. לאור המצב, שבו הציבור תקוע בביתו ונשען על רשת האינטרנט, האם זה לא הזמן לשנות את ההוראה הבלתי חוקית והאנטי צרכנית הזו - לאלתר? 4. די להזכיר כאן את הפסוק: "לא תעמוד על דם רעך" .זומצווההמופיעה בתורה, פרק י"ט, פסוק ט"ז, ספר ויקרא,ועיקרה: עזרה לזולת, בעיקר כאשר הוא נתון בסכנת חיים. בשנת 1998 נוסףחוקבדיוק ברוח זו, לספר החוקיםשל מדינת ישראל. האם אין כאן "שפיכות דמים", בכך שאתם מונעים מ-8.5 מיליון תושבי ישראל שתלויים ברשת האינטרנט, את רוחב הפס שהם זקוקים לו, לכל צרכיהם, בעת החירום הזו? 5. אודה להתייחסות דחופה, לאור הכאוס המוחלט בשוק התקשורת, שמקורו בהחלטות שלך".
תגובה טרם קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה.
יודגש, שטרם פרוץ המשבר הנוכחי, התראתי שוב ושוב בפני צמרת המשרד בנושא הזה ואף פניתי לשר האוצר (שהכין בתחילת המשבר תכנית כלכלית נרחבת להתמודדות עם המשבר), וציינתי את עניין ההיתר לבזק בתחום ה-35B כנושא ראשון בעדיפות לטיפול, בזו הלשון [ציטוט מהפנייה]:
*********************************************************************************************** ב. האצת הפס הרחב הקווי, הסלולרי והאלחוטי לציבור:
נושא אחד, די ברור לי, גם בלי מחקרים, בלי לפרסם שאלונים, בלי לקיים דיונים וכיו"ב, שהוא צורך דחוף, שניתן לקדם אותו מיידהואהצורך בפס רחב יותר לבתים רבים בישראל, במיוחד לבתים בהם עובדים מרחוק.
די ברור לי, שכמעט כל מי שעובד כעת מרחוק, לא מקבל את רוחבי הפס, שהיו לו במקום העבודה הקבוע שלו, ולא מקבל את התנאים הנדרשים כדי לבצע עבודה מרחוק יעילה ואפקטיבית.
מאות אלפי מובטלים כעת מאונס (למשל, בעולמות התעופה, הספורט, הבידור, האוכל, הקניונים, והתיירות), נשארים בבית וזקוקים לפס רחב, להתעדכן, ואולי כדי למצוא עבודה חלופית. מאות אלפי סטודנטים (מעל ל-300 אלף) ומעל ל-2 מיליון תלמידים, שנאלצים כעת ובחודשים הקרובים ללמוד מרחוק, זקוקים לרוחבי פס, שלא נדרשו להם קודם.
גם אלה, שתקועים כעת בבית בגלל הבידוד מהקורונה, מעוניינים בעוד רוחבי פס (למשל לצרכי צפייה בבידור מעל רשת האינטרנט). בנוסף, יש כעת יותר אנשים בכל בית המשתמשים בו זמנית ובמקביל בפס הרחב, וגם הם לא מקבלים מענה מספק.
את הבעיה הזו אפשר לקדם בכמה צעדים מעשיים ומידיים, שלא דורשים שום חקיקה, שום חקיקת משנה, שום שימועים ושום דבר היכול להפריע למהלכים ולצעדים הללו, רק החלטות מהירות לטובת האינטרסים של הציבור, שזקוק לעוד רוחבי פס בבית:
1. להוריד את כל המגבלות על בזק (במיוחד לגבי טכנולגיות מסוג: G.fast, VPLUS, 35B), ולדרוש מבזק, שהעדיפות לשדרוגים תהיה עבור כל אלה העובדים \ לומדים מהבית (אפשר להסתפק בהצהרה של הלקוחות, על טופס ההזמנה של השדרוג, שהם עובדים \ לומדים מהבית).
*****************************************************************************************************************
עד רגע זה, מאומה לא נעשה.
מדהים ומזעזע גם יחד.
לסיכום: אין לי ספק, שנחוצה חקירה פלילית דחופה, לבחינת התנהלות צמרת משרד התקשורת במצב החירום בו אנו מצויים.
לא היה מעולם כישלון כזה חמור במשרד ממשלתי, שאמור לעבוד עבור הציבור, במיוחד בעת חירום.
ראשי משרד התקשורת כשלו כישלון חמור ומחפיר ביותר, כישלון שלא היה אי פעם במשרד התקשורת, מצב שהחמיר בצורה דרסטית בהכנות למצב החירום, ולמרות כל ההתראות שלי.
במשך שבועות, התראות, שהופנו ישירות אליהם - להתכונן ולהתעורר, הם לא התעוררו עד רגע זה, ולכן הם עוסקים כעת רק ב"כיבוי שריפות", שריפות, שנולדו ממעשי ידיהם השמאליות ובהטבות ענק ל"מקורבים לצלחת".
כך, משרד ממשלתי שלם "הוכחד" והפך מ"משרד התקשורת" ל"משרד הטייקונים בסלולר".
כעת, גובר הצורך להקים מייד את "רשות התקשורת הלאומית" ולהקים ועדה לענייני תקשורת בכנסת ישראל (ולהוציא את תחום התקשורת מוועדת הכלכלה של הכנסת).
ככל שתקום ממשלת חירום, אני ממליץ, שדבר ראשון (או שני), שיש לעשות בהרכב הממשלה לחירום: יש להחליף את שר התקשורת ומנכ"ל משרד התקשורת, כדי לנסות ולשקם את הכאוס, החורבן וההרס, שהם יצרו בשוק התקשורת.
עדכון 12:30: רפי הוידה, בתמונה משמאל, מוותיקי משרד התקשורת ומי שהיה, בין היתר, מ"מ המדען הראשי במשרד התקשורת, פנה במקביל לפרסום מאמר זה לרוה"מ, בנימין נתניהו, בפנייה הבאה [ציטוט]:
****************************************************************************** חה''כ בנימין נתניהו - ראש הממשלה
שלום רב,
א. חברת בזק חידשה את בקשתה לשדרג את מערכותיה בטכנולוגיה אשר תאפשר מהירויות גלישה גבוהה במטרה לענות על צורכי תושבי המדינה "בעת קורונה" זו.
ב. מן הראוי כי הממשלה תדון ותקבע בהקדם את מדיניותה בנושא זה, לאור האמור בחוק התקשורת – סעיף 4 (ב) (1) – ... ''ב) במתן רשיון ובקביעת התנאים בו יובאו בחשבון, בין השאר, שיקולים אלה: (1) מדיניות הממשלה בתחום הבזק;'' ג. הפרסומים בתקשורת לאחרונה ... מצ''ב בנספח... מצדיקים זרוז קיום דיון וקביעת מדיניות הממשלה בתחום זה בהקדם האפשרי ופרסומם בהחלטות ממשלה ובתקנות לשעת חרום בהתאם לצורך.
ד. יודגש כי יש לנתק את הטיפול בשדרוג הטכנולוגי הקרוי 35B בחברת בזק, שכן הוא נעשה על הרשת הקיימת (רשת חוטי הנחושת לבתים), פתרון שניתן ליישם אותו מיידית, ממש כעת, לכולם, לבין הטיפול בפריסת סיבים של בזק לבתים,
שהוא נושא עקרוני, מאוד יקר, עם טווחי זמן ארוכים למימוש, מה שלא רלבנטי לתקופת החירום הנוכחית.
ה. אודה להיענותך.
בברכת חג שמח ובריא,
רפי הוידה
העתקים: שר התקשורת, שר המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה.