סדרת הצהרות נוקבות ומרתקות מפי עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, אחת המנכ"ליות הבולטות והמצליחות ביותר בישראל, שנותנת גם טיפים להצלחה עבור יזמים ומפתחים. בנוסף: חשיפת 3 סטארטאפים חדשים (2 מהם בוגרי אקסלרטור TheHive מאשדוד ו-2 מנוהלים ע"י נשים) והצגת הסטארטאפ בתחום המצגות, שזכה ב"בחירת הקהל" במפגש Startup Grind ליזמים ומפתחים.
מאת:
אבי וייס, 29.5.16, 08:00
קהילת Startup Grind שלוחת תל אביב שנולדה לפני למעלה משנתיים, נמצאת בצמיחה מואצת, מונה כיום כבר למעלה מ-3,000 איש (גם בפייסבוק), מיוזמתו של שחר מטורין. כ"כ, שחר מטורין הוא הדירקטור (המנהל) של Startup Grind בישראל, ושלוחת תל אביב מנוהלת בניהול משותף עם רם יוניש (בתמונה משמאל), סמנכ"ל שיווק ומכירות במטריקס גלובל.
באירוע ביום 24.5.16 בלאומיטק בתל-אביב התקיים מפגש מרתק עם עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, בהשתתפות של מעל ל-130 יזמים (בעיקר יזמיות), מנטורים ומשקיעים. בתחילת המפגש נחשפו 3 סטארטאפים חדשים, כשהקהל הצביע ובחר מי הסטראטאפ החביב עליו. כך, שיזכה לחשיפה מלאה ב-Startup Grind במפגש הבא.
רם יוניש: "האירוע הזה הוא האירוע ה-26 של קהילת Startup Grind בת"א. המיקוד שלנו היה ונשאר סביב הנטוורקינג בין המשתתפים.
החודש הוא חודש היזמות הנשית ולכן אנו מארחים את מנכ"לית פייסבוק בישראל (עדי סופר תאני) שתרואיין ע"י יפעת אורון, (בתמונה משמאל), מנכ"לית לאומיטק.
אני מודה לצוות המתנדבים הגדול שלנו, וכמובן לתומכים, לספונסרים ונותני החסות, שבלעדיהם לא היינו יכולים לקיים את האירועים המלהיבים הללו.
היום אנו מציגים 3 מיזמים, ששניים מהם הם בוגרי האקסלרטור TheHive מאשדוד, ושניים מתוך שלושת המיזמים מנוהלים ע"י נשים. כ"כ, ניתן את הבמה למיזם Wekast, (הסטארטאפ הוא בוגר TheHive Ashdod). שזכה כ"חביב הקהל" באירוע הקודם. זה סטארטאפ, שפיתח מערכת להצגת מצגות ישירות מהסמארטפון על כל מסך (ללא כל מחשב), במהירות וללא תסבוכת. במקריות מדהימה לחודש היזמיות, גם הסטארטאפ הזה נוסד ומנוהל ע"י אישה: נעמי אליאל.
3 סטארטאפים המאוד מעניינים, שבחרנו להציג היום הם:
- Sidekix, אפליקציית ניווט להולכי רגל למסלולי הליכה מומלצים בכל רחבי העולם. נאסף מידע רב מהרשת ומרשתות חברתיות על מסלולי הליכה מומלצים וטיפים בכל מסלול, שנבנה לפי העדפות אישיות. (הסטארטאפ הוא בוגר TheHive ת"א).
- Woorlds, פלטפורמה לסיוע למותגים ולארגונים ללמוד ולהבין את הרגלי ההתנהגות והשימוש היום-יומיים של הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלהם. מספקים קוד המשתלב באפליקציה קיימת של המותג, מה שיוצר מערכת של Engagement בין המותג ללקוחותיו ומספק מידע מדויק ומנותח למותג, על בסיס ניתוחים, שנשאבו מתחום מדעי ההתנהגות.
- Timingg, מערכת ניווט 'מרובת תחנות', למשל לטכנאים המספקים שירות ללקוחות רבים באיזור טריטוריאלי נתון. המערכת מאפשרת לצמצם את הזמן, שאנשים מחכים בבית לטכנאים, ומצמצמת את זמני הנסיעה של הטכנאים ע"י אופטימיציה של מסלולי השירות של הטכנאים הללו במהלך יום העבודה שלהם. כך, הלקוחות יודעים בדיוק של כמעט דקה מתי הטכנאי יגיע לבית שלהם לספק שירות. (הסטאטראפ הוא בוגר TheHive Ashdod).
בחירת הקהל: המיזם
Woorlds".
שחר מטורין (בתמונה משמאל): "אנו קהילה הגדלה מהר בזכות הספונסרים שלנו, הפעילות ההתנדבותית של השגרירים שלנו ושל חברי הקהילה העובדים ונרתמים לפעילות בהתנדבות. באמצעות החבורה הנפלאה הזו של אנשים. אנו בקהילת Startup Grind מגיעים לכל פינה בעולם.
בפברואר החולף היה לנו המפגש העולמי בסיליקון ואלי והאירוע העולמי הבא ייערך ב-15 ביוני בלונדון. זו הזדמנות נהדרת ליזמים הישראליים להיחשף לקהילת המשקיעים והשותפים הענקית הקיימת באירופה.
לפני 3 שנים החלטנו להקדיש את חודש מאי ליזמיות, כולל מנכ"ליות ומשקיעות. לפני שנתיים ראיינו את ד"ר ארנה ברי מ-EMC ולפני שנה ראיינו את מירב אורן, (בתמונה למטה), היזמית של WMN, שכעת יש במתחם שלה כבר 18 סטארטאפים, שיש בהם לפחות אישה אחת ברמת הניהול.
לאחרונה עברנו למשרדים החדשים שלנו בתוך מתחם הסקלרטור Lighthouse ברעננה ובקרוב נחנוך את המתקן החדש הזה. המיקוד החדש והמשופר שלנו יאפשר לנו לתת שירות טוב יותר לכל היזמים שמחפשים קשרים ברחבי העולם.
היום, המנחה של האירוע, יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק. היא גם אחת הספונסריות של פעילות Startup Grind ונעביר לה את שרביט המשך ניהול המפגש".
יפעת אורון (בתמונה משמאל, מצד שמאל): "מדינת ישראל היא מקום שני ויש הטוענים מקום ראשון, אחרי הסיליקון ואלי, מבחינת עולם היזמות. אולם, כמו שם (בארה"ב) גם כאן, לא רואים מספיק יזמיות. אין מספיק נשים בתעשיית ההייטק.
יש מספיק נשים באוניברסיטאות ואפילו בטכניון, אבל כשמסתכלים על תפקידי הניהול ועל עולם היזמות, המספרים מאוד נמוכים.
לי עצמי, בבנק לאומי, לא היה כל חסם בהתקדמות, כי אצלנו בבנק, נשים נמצאות בכל שכבות הניהול, מלמעלה עד למטה. אני מקווה, שנוכל להעתיק את המשוואה הזו לכל הגופים בישראל. אולם, די ברור לי ,שזו לא משימה פשוטה. נשמח לשמוע את נקודת המבט של מנכ"לית פייסבוק ישראל בתחום זה".
עדי סופר תאני, (בתמונה משמאל), מנכ"לית פסייבוק ישראל: "נולדתי ברמת-גן והייתי בצעירותי די מרובעת. אני תבנית של ההורים שלי וזה מה שלקחתי איתי לכל החיים. השירות הצבאי שלי היה אחד הדברים הכי חשובים בחיי ועיצב לי את השקפת העולם איך לקבל החלטות ולהניע אנשים.
למדתי בשירות שלי את חשיבות תהליכי קבלת ההחלטות המבוססות על Data מצד אחד ועל הכרת האדם, שניצב מולך, מצד שני. השילוב של מידע, מדע ואנשים, מלווה אותי מאז השירות הצבאי ועד היום.
אחרי השירות הצבאי הלכתי ללמוד בברקלי בקליפורניה. זו הייתה תקופה משוגעת של הימים הראשונים של צמיחת הסיליקון ואלי. אולם, הורי רשמו אותי ללמוד משפטים בארץ וחזרתי לישראל ולמדתי משפטים. אולם, בסיום הלימודים הבנתי, שזה לא בשבילי והצטרפתי לחברת קידום.
משם הקריירה שלי נסקה מהר, כי קיבלתי די מהר לנהל מיזם פנימי, שנולד בקידום, Wall Street Israel, וגדלנו מהר מאוד מאפס לכ-400 עובדים. למדתי אז המון איך להקשיב לצרכנים ואיך לתת פתרונות לצרכנים. אח"כ למדתי MBA, שזה היה חיוני להמשך הקריירה שלי, שעברה דרך מנכ"ל קבוצת קידום, מנכ"ל ב-888 ועוד תפקידי ניהול.
במקביל גם הפכתי למשקיעה, אנג'ל. רוב ההשקעות שלי לא היו מוצלחות, אבל למדתי מזה המון לקראת התפקיד שלי בפייסבוק. אני מאמינה, שההצלחות שלי מקורן בכך, שאני שמה את הדגש על ההקשבה והמענה לצרכנים. פייסבוק מצליחה בעיקר בזכות הגישה הזו. אנו רואה יזמים רבים, שקודם מחפשים פתרונות טכנולוגיים, במקום לחפש מה הצרכנים צריכים.
בעשור האחרון שוק היזמות השתנה לגמרי, גם בישראל. בתחילת העשור הקודם הדגש היה על יזמות המתמקדת בעולם ההייטק בפתרונות B2B, דהיינו, פתרונות שכוונו לארגונים גדולים, לחברות התקשורת הגדולות וכיו"ב. בשנים האחרונות זה נגמר והדגש עבר לתחום האינטרנט עם פתרונות מהירים לצרכנים. החברות, שמפתחות פתרונות לארגונים, הפכו למיעוט די מבוטל בשוק היזמות בישראל.
ביזמות מוכוונת צרכנים יש אתגר גדול. האתגר הוא ליצור 'מסחר אלקטרוני' שיעבוד. כל מה שנוגע לצרכנים כולל עסקים קטנים מסתובב סביב המושג E-Com. זה כולל הכל, החל מפינטק, וכלה בסייבר. אנו בישראל חזקים ב-E אבל מאוד חלשים ב-Com. אנו חייבים להבין, שאנו לא מפתחים פתרונות טכנולוגיים אלא פתרונות לאנשים, לצרכנים.
השוק נע במהירות למושג CPG (ר"ת: Consumer Packaged Goods), זה מה שמניע את הכלכלה. מה שחשוב כאן זה: איך אנו מקבלים החלטות? הצרכנים מקבלים החלטות המונעות מרגשות, חלק מושפע מהשיווק וחלק בגלל שאנו בוחרים במוכר לנו - במותגים.
פעם העולם נחלק בין פפסי לקוקה קולה, שהיו מותגים של מוצרים פיזיים. כיום, העולם נחלק בין אנדרואיד ו-iOS, שהם וירטואליים. זה עולם ה-CPG. עברנו לצרוך אלקטרונים, בדיוק כמו שבעבר צרכנו מוצרים פיזיים. אולם, המותג של היום חייב להיות נאהב. זה לא השתנה עם השנים.
כשאני בוחנת היום סטארטאפים, ואני רואה המון, אני בוחנת 3 דברי מרכזיים, שהיו ונשארו:
א. האם זה רעיון מספיק גדול. האם הרעיון פותר בעיה גדולה?
ב. האם החברה יודעת לנוע מהר קדימה?
ג. מי הצוות שמפתח. זה המפתח להצלחה. כמעט כל הכשלונות מגיעים מהנקודה הזו.
מה שהשתנה בשנים האחרונות זו המשמעות של הצוות ועבודת הצוות. כיום, בפייסבוק ישראל אנו מחפשים API, שיחברו ביננו לבין השוק המקומי בכל תחום. החלק הכי חשוב בעיסוק שלי זה העיסוק בקהילת היזמות הישראלית. אנו רוצה להוביל את הסטארטאפים הישראליים במסלול, שפייסבוק הלכה והולכת בו. אנו כיום עם 1.6 מיליארד משתמשים, אבל אם נבחן זאת לעומק, למספר הגדול הזה אין משמעות, כי כמעט הכל הם משתמשים מקומיים בשפה המקומית.
אנו כישראלים מחפשים את העולם הגדול, ולכן רבים מגיעים אלינו או לגוגל, כי אנו נמצאים בכל מקום בעולם ויודעים לפתוח את הדלתות הנכונות. כדי להצליח, צריך להבין את השוק, את הפלטפורמות הקיימות כבר בשוק ואת הצרכנים והצרכים שלהם. אניי מאמינה, שאלה התחומים, שאנו יכולים לסייע לעולם היזמות הישראלי.
לדעתי, נשים לא מגיעות לעמדות ניהול באחוזים גדולים ולא נמצאות כמעט במועצות מנהלים, בעיקר בגלל בעיה אחת:
הקמת משפחה. זה לא עניין של אפלייה. אין אפלייה בשוק. זה היה מזמן וזה נעלם, בטח במדינת תל-אביב.
אני אוהבת לבחון מספרים ואנשים ואלה הנתונים שאני מכירה. נשים מוותרות. נשים מרוויחות פחות כי הן עובדות פחות, כי הן רוצות הקלות.
הן מאיטות את היקף העבודה שלהן ואף מפסיקות לעבוד, בגילאים הכי קריטיים בקריירה של עולם ההייטק. זה לא משהו שתלוי בגברים. זה תלוי רק בנשים.
לכן, צריך לחשוב על פתרונות בהם לא תהיה התנגשות בין הקמת משפחה לבין קריירה, לרבות בהקמת סטארטאפ. בעולם היזמות, מי שלא נע מהר - נופל. זה לא מתאים לתפיסה, שאישה מחליטה לקחת הפסקה בקריירה, או להאט את הקריירה שלה.
איש לא מחכה לה. אנו בפייסבוק החלטנו להסיר לגמרי את המושגים המוטעים הללו דוגמת 'משרות לנשים - אימהות'. אין אצלנו דבר כזה.
פיתחנו בפייסבוק פילוסופיה שלמה על שותפות בגידול ילדים. במקרה האישי שלי,
בעלי, שפיתח קריירה מצליחה משל עצמו, הצליח יותר ממני בגידול הבנות שלנו. כנראה במקרה שלנו הגבר הוא יותר מוצלח בתחום הזה. לכן, אסור לוותר על השותפות במשפחה
ואסור לוותר על הקריירה. אישה, שמצמצמת את שעות העבודה שלה בגלל שהיא אמא, פוגעת במו ידיה בסיכויי הקידום שלה. היא נותנת פחות תפוקה למעביד וזה דבר מהותי עבור כל מעביד, גם עבורי. זה החסם של הנשים והוא
תלוי רק בנשים.
אנו בפייסבוק ישראל פועלים כדי לקרב קהילות, שאינן ממדינת תל-אביב. אנו מעוניינים לשלב את כל שכבות האוכלוסייה בעולם היזמות, כולל חרדים, ערבים ותושבי הפריפריה. זה היופי של ה-Startup Nation, שניתן לשלב את כולם. הציונות החדשה היא לפתוח את הדלתות בפני כולם. האינטרנט צריך להיות נגיש לכולם והיזמות צריכה להיות בכל מקום.
אני ממליצה לכל סטארטאפ ללמוד קודם כל את הצרכים של הלקוחות העתידיים שלו. חשוב שלמיזם, כבר מתחילת דרכו, יהיה בעל תפקיד ניהולי בכיר, שתפקידו להתרכז בצרכנים ולא בטכנולוגיה. זה הרבה פחות חשוב מה מפתחים, מול מציאת הדרך להשיג צרכנים ולענות על הצרכים שלהם. הטיפול בצרכנים הוא לא פחות חשוב מאנשי הפיתוח והמהנדסים במיזם.
רבים לא מבינים את החשיבות של העניין הזה ואני מוצאת מיזמים רבים ללא כל אלמנט ניהולי המטפל בצרכנים. ממה שאני רואה, כמעט כל המיזמים
לא יודעים ולא מבינים מה זה צרכנים. זה חור, שהיזמים חייבים לתקן אותו, אחרת אין סיכוי שהם יצליחו".
בתמונה: צוות Startup Grind תל-אביב עם הסטארטאפיסטים (סטארטאפיסטיות) ועדי סופר תאני:
בתמונה:
מירב אורן (משמאל) עם
עדי סופר תאני (מימין)