לא רק רכב אוטונומי: תושק ספינה אוטונומית שתחקור את האוקיינוס האטלנטי
מאת:
מערכת Telecom News, 17.10.19, 16:22
מערכות המחשוב על הספינה תתבססנה על AI וטכנולוגיות VR וענן ותאפשרנה נווט אוטונומי לגמרי כדי לחמוק ממכשולים ולקדם מחקרים והבנה של תחומים שונים כגון אבטחת סייבר של כלי שייט.
IBM, יחד עם ארגון המחקר הימי
ProMare, ישיקו ספינה בלתי מאוישת ואוטונומית לחלוטין (בלי רב חובל ובלי מלחים), שתחצה בשנה הבאה את האוקיינוס האטלנטי ותסייע למדענים לחקור את הצטברות הפלסטיק בים. המסע, שמתוכנן לספטמבר בשנה הבאה, יציין גם מלאת 400 שנה להפלגה ההיסטורית של ספינת המייפלאואר, שהביאה את המתיישבים הראשונה מאנגליה לאמריקה.
ספינת המייפלאואר האוטונומית (
MAS) תעשה שימוש בבינה מלאכותית, טכנולוגיות
VR, שרתים רבי עוצמה וטכנולוגיות ענן ומחשוב קצה של
IBM כדי לאפשר לספינה לנווט באופן אוטונומי ולהימנע ממכשולים בלב ים כשתעשה את דרכה מנמל פלימות' באנגליה לפלימות' מסצ'וסטס בארה"ב. זו צפויה להיות הפעם הראשונה שספינה אוטונומית בגודל מלא חוצה את האוקיינוס האטלנטי בניווט עצמי.
הספינה תישא על סיפונה 3 "פודים" לצרכי מחקר ובהם מגוון חיישנים ומכשור מדעי, שישמש לקידום ההבנה של תחומים כגון מיפוי הים והפלסטיק המזהם את האוקיינוסים, ניטור יונקים ימיים ואבטחת סייבר של כלי שיט.
על החלק המחקרי של המסע אחראים חוקרים מאוניברסיטת פלימות' בבריטניה. במקביל, חוקרים מאוניברסיטת בירמינגהם בבריטניה יהיו אחראים לשימוש במגוון טכנולוגיות מציאות וירטואלית, רבודה ומעורבת על גבי ה-
MAS.
במחשבים, שיופעלו על סיפון הספינה ובענן, תשולב טכנולוגיית
PowerAI של
IBM עם שרתי
IBM Power System - אלה המשמשים את מחשבי העל המהירים בעולם. הם יבצעו היתוך (
fusing) נתונים ממפות ימיות, חיישנים ותחזיות מזג אוויר כדי לאפשר ל-
MAS לחשב את המסלול והמהירות האופטימליים לחציית האוקיינוס האטלנטי.
בנוסף,
IBM תפתח עבור
ProMare מודלים של למידה עמוקה המסוגלים לזהות סיכונים כאשר הם נקלטים ע"י המצלמות שעל גשר הספינה. ה-
MAS תשתמש בתוכנת
Operational Decision Manager של
IBM, שתסייע לה להחליט בצורה אוטונומית האם לשנות את מסלולה או במקרה חירום להאיץ את מהירותה בכדי להתחמק מסכנה.
אנדי סטנפורד-קלרק, מנהל הטכנולוגיה הראשי של
IBM בריטניה ואירלנד: "
IBM סייעה לשגר בני אדם לירח לפני 50 שנה, וכעת אנו נרגשים מהאתגר של שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לחציית האוקיינוסים העמוקים בעולם".
פרופ'
ריצ'רד תומפסון, מנהל המכון הימי באוניברסיטת פלימות': "אחד המחקרים, שתבצע
MAS, יהיה ניתוח דגימות מים כדי לאסוף מידע על המקור, הפיזור וההשפעה הפוטנציאלית של המקרו-פלסטיק באוקיינוס. מיקרו-פלסטיק יוצר בעיה גדולה באוקיינוסים. יותר מ-700 מינים שונים באים במגע עם פסולת ימית, מהקטבים עד לקו המשווה. על פי ההערכות, כמות הפסולת בימים תגדל פי 3 עד 2025. ספינת המייפלאואר האוטונומית מספקת לנו הזדמנות לחשוב מחדש כיצד לאסוף נתונים ולקדם את הבנת הבעיה העולמית הזאת".
הדמיה -
כאן.