יתרונות טכנולוגיית ה-CDN - Content Delivey Network לעסק הקטן והבינוני
מאת:
מיכאל פנחס, 19.8.18, 13:43
עסקים ומשרדים רבים ברמת ה-SMB וה-SME מספקים שירותי אינטרנט מגוונים ללקוחות ול"שרשרת הערך" שלהם. אולם, הרוב לא בודקים מה "חווית השימוש" בשירותים הללו ולא יודעים, שניתן לשפר דרמטית את הביצועים בשירותי האינטרנט, שהם מספקים. מה זו טכנולוגיית CDN? מי מספק שירותים כאלה בישראל? מה השיקולים בבחירת הפתרון לעסק?
עסקים רבים מספקים שירותים באמצעות רשת האינטרנט. זה יכול לכלול: העברת קבצים, העברת מסמכים מסוגים שונים, שימוש בסרטוני וידיאו, תמונות, מכירת מוצרים ופעילות של מסחר אלקטרוני, פעילות כספית בכל תחום (למשל בבורסה), אספקת תכנים חיים (
Live Video), שיחות ועידה בווידיאו, עבודה מרחוק, משחקים, הפצת חדשות, קמפיינים פרסומיים, הפצת מוזיקה ורדיו, שירותי אפליקציות או אפליקציות סלולריות ועוד.
אולם, שיהוי של 2-3 שניות בהעברת התוכן, בגלל עומסים ברשתות האינטרנט העולמיות, יכול "להרוג" את חווית השימוש ויכול להבריח לקוחות וגם שותפים ולחסל את העסק.
לצורך כך נולדה המצאה, ששמה
CDN (ר"ת:
Content Delivery Network). האתר של כל עסק בנוי מקבצים: קבצי קוד, תמונות סרטונים ועוד. הקבצים האלה נמצאים בשרת פיזי איפה שהוא (בד"כ בענן בחוות שרתים של ספק הענן, או ב-
Hosting אצל ספק שירותי
Hosting). כך, מי שנמצא (פיזית) קרוב יותר לחוות השרתים הזו, יקבל את הנתונים על המחשב שלו או על הסמארטפון שלו - מהר יותר.
הבעיה מחמירה כאשר הגולשים של העסק מגיעים מכל העולם. אותם גולשים מתחילים להרגיש כבר הרעה בזמן טעינת האתר בכמה שניות. כמה השניות האלו יכולות להיות ההבדל בין לקוח המשלם כסף לבין כזה, שפשוט הלך למתחרה.
יש לציין, שיש עוד פרמטרים, שמשפיעים על זמן טעינת האתר, כמו משקל התמונות או אופטימיזציה לאתר. אולם, השליטה של בעלי האתרים על התעבורה ועומסי התעבורה באינטרנט היא אפס. במסחר בבורסה, אלפית השנייה של שיהוי זה עניין של הרבה (מאוד) כסף, אבל גם באתר של העסק זה יכול להיות ההבדל בין אתר רווחי ומצליח לאתר ללא הכנסות.
איך מגיעים למצב בו האתר מאוחסן במקום אחד, אבל עולה ומגיב מהר אצל כל המשתמשים בארץ וברחבי העולם, במהירות דומה בכל מקום?
כאן נכנסת טכנולוגיית ה-
CDN, שהיא "רשת אספקת תוכן". כלומר: יש מערכת שרתים מפוזרת ברחבי העולם, שמאחסנת שכפול של האתר של העסק (בדרך כלל קבצי תמונה, וידאו ותוכן), ומחוברת ברשת עולמית אחת. המערכת יודעת לזהות את המיקום הגאוגרפי של הפונים לאתר העסק וכך להעלות את התכנים של האתר מהשרת הקרוב ביותר למי שפונה.
בפועל, שרתי
CDN פונים אחת לכמה זמן לשרת המרכזי בו מאוחסן האתר של העסק ומושכים ממנו את המידע המעודכן ומייצרים עותק
CACHE (מטמון). במצב הזה, שבו ישנם מספר שרתים ברחבי העולם, הם מפחיתים את הפניות לשרת הראשי וכמובן מורידים ממנו עומס.
נניח ויש לכם אתר מדהים, עם תמונות, סרטונים ומוצרים, שאתם מוכרים, והאתר כל כך מוצלח, שמגיעים אליו גולשים מכל העולם. כדי לעמוד בקצב של הכניסות לאתר, יש צורך להגדיל את משאבי השרת שלכם ב-
Hosting או בענן ובכך להגדיל את העלויות ומהר מאוד תאבדו את השליטה על הוצאות האחסון והתעבורה לאתר שלכם. אולם, במצב בו אתם משתמשים ב-
CDN, המערכת מבצעת עבורכם את חלוקת הגולשים לפי מיקום גאוגרפי ובכך מונעת עומס על השרת הראשי.
היתרונות המרכזיים של
CDN:
- חלוקת עומסים - חיסכון במשאבי שרת, אחסון ועומסי רשת, ע"י חלוקה של הגולשים לשרתי משנה מבוזרים בארץ ובעולם.
- שיפור זמני טעינת האתר - עקב חלוקת העומסים, גולש הנכנס לאתר שלכם יקבל אתר הנטען מהר, ללא תלות במיקום גאוגרפי ממנו הוא נכנס כדי לגלוש באינטרנט.
- אבטחה - התקפות DDoS הן בעצם העמסה על השרת באמצעות מספר כניסות רב עד שהשרת קורס. במצב בו אתם משתמשים ב,CDN- ההתקפות האלו, לרוב, לא אפקטיביות. בשרתי ה-CDN ניתן לספק לכם הגנות סייבר נוספות לפי רצונכם.
- שיפור SEO (ר"ת: Search Engine Optimization) - זמן טעינת האתר הוא פרמטר משמעותי בציון ה-SEO, שגוגל מעניק לאתר שלכם. לכן מומלץ מאוד לשפר עד כמה שניתן את זמן טעינת האתר כדי שהגולשים יוכלו למצוא אותו בגוגל.
- זמן אתר באוויר - במידה והאתר נפל, אפילו ברמת השרת הראשי, הCDN- יפנה את הגולשים לגרסה קיימת של האתר שלכם בשרת אחר. כך, שתהיו זמינים לגולשים בכל מצב: 24X7X365.
מה מציעה חברת Vimmi Communication בתחום ה-CDN?
חברת "וימי תקשורת" הישראלית מספקת שירותי
CDN בישראל ובעולם. ההתמחות העיקרית שלה: הזרמת תכני מולטימדיה דוגמת וידאו וטלוויזיה.
בישראל יש לחברה כמה לקוחות בולטים דוגמת: סלקום, פלאפון, "כאן", וואלה!, ערוץ הקניות, מפעל הפיס, משרדי יחסי ציבור גדולים, ועוד הרבה אתרים שהזרמת התוכן חשובה להם.
החברה משתמשת לצורך האצת הווידיאו בין מרכזי האחסון (
CDN) ועד ללקוחות הקצה בפרוטוקול בשם
ABR, פרוטוקול גמיש מאוד בהתאם למצב הרשת ולצרכים של משתמשי הקצה, מה שיכול להוריד עד 30 שניות מהשיהוי של שידורי וידאו וטלוויזיה, על רשת האינטרנט הישראלית והעולמית.
הפרוטוקול הייחודי של החברה מאפשר בכל מקום בעולם להגיב על לחיצות העכבר (או האצבע על מסך הסמארטפון) תוך 1 עד 2 שניות לכל היותר, מה שמאפשר לספק חווית משתמשים טובה, בכל מקום ועל כל מכשיר קצה.
האם יש מתחרים בתחום שירותי ה-CDN בישראל?
כמובן. יש כמה סוגי מתחרים:
א. ספקיCDN עולמיים: הספק הגדול בעולם הוא חברת
Akamai. יש לחברה נוכחות בכל רחבי העולם כולל בישראל. לאקמאי יש מגוון רחב של שירותים נלווים ל-
CDN, כולל שירותי הגנת סייבר ושירותי
IoT, שמתחילים לצבור תאוצה ופופולריות ברחבי העולם וגם בישראל. ניתן לרכוש מהם ישירות את השירות, או דרך אינטגרטור \ ספק
Hosting \ ספק אינטרנט. השירותים של אקמאי לא זולים ולכן מתאימים לעסקים וארגונים גדולים, עם היקפי תעבורה גדולים יחסית.
יש במשבצת הזו עוד מתחרים, שיש להם
CDN בישראל, דוגמת:
MaxCDN,
אמזון -
Cloudfront, גוגל,
Cloudways,
SPD,
,GNSמיקרוסופט,
BelugaCDN ועוד.
ב. ספקי CDN ישראליים באמצעות ספק האינטרנט או שירותי הענן שלכם. את התחום הזה בישראל מובילה חברת בזק בינלאומי, שמספקת ללקוחותיה שירותי
CDN מקיפים, מהספקית השנייה בגודלה בעולם ספקי ה-
CDN:
Limelight Networks, שירותים המתחרים "ראש בראש" עם
Akamai.
מתחרה נוספת במשבצת הזו היא
טריפל סי. ה-
CDN של טריפל סי הוא שירות מבוזר להפצת תוכן ממגוון סוגים לפי צרכי המשתמשים: תוכן סטטי כגון תמונות וסרטונים, או שידורי וידאו מסוג
Video Streaming לאפליקציות
VOD וכן לאפליקציות
OTT וערוצים ליניאריים. השירות מבוסס על שרתי
Cache המחזיקים עותקים מהמידע המופץ ומנגישים אותו למשתמשים הסופיים בצורה יעילה ומהירה. הפצת התוכן מתבצעת ע"י מערכת שרתים היושבת ברשת נפרדת המחוברת לשדרת האינטרנט בקצבי תקשורת מאוד גבוהים (עשרות גיגה) ובנויה לתת שירות לעשרות ומאות אלפי בקשות בו זמנית. כך, שירות
CDN זה, משפר את החוויה של המשתמשים הסופיים, מעלה את האתר ואת התוכן בו יותר מהר מהרגיל ומוריד משמעותית את העומס מהשרתים המארחים את האתר. בנוסף, השירות תומך בעומסים ועליות חדות בצריכת התוכן מבלי להוריד מרמת השירות.
טריפל סי מציעה 3 סוגי שירותים של
CDN:
- אחסון והפצת תוכן סטטי.
- שירותי קידוד ו-Streaming לאפליקציות .VOD
- שירותי קידוד ו-Streaming לאפליקציות Live / OTT כולל Live Ingest.
יש במשבצת הזו עוד מתחרים, דוגמת אינטרנט-בינת.
ג. ספקיCDN חינמיים. יש מגוון רחב של ספקי
CDN חינמיים, למשל גוגל
, שירות המתאים למי שהאתר שלו והשירותים שלו מבוססים על הטכנולוגיות והיישומים של גוגל.
השירות, שנחשב כאן למוביל עולמי, הוא השירות של חברת
CloudFlare האמריקאית. החברה מחזיקה במספר
IP מאוד פשוט לזכירה:
1.1.1.1 והאתר של החברה מסביר כיצד להשתמש ב-
CDN הזה. זה למעשה שירות
DNS (שירות ניתוב), שמאחוריו נמצא ה-
CDN של החברה. כך, שהוא פחות יעיל מ-
CDN בתשלום. אולם, בגלל שזה שירות חינמי, הוא מומלץ למי שמעוניין בשירות חינמי.
שירות ה-
DNS החינמי 1.1.1.1 יהפוך את הגלישה למהירה ובטוחה יותר. הבעיה היא, שלא פעם שירותי ה-
DNS של ספקיות האינטרנט הם איטיים, לא יציבים ואוגרים בעצם את כל האתרים בהם גלשתם, מה שיוצר בעיית פרטיות ואבטחה. כעת, עם התעוררות לא קטנה בתחום אבטחת המידע ופרשיות אבטחה וסייבר כבדות, יותר ויותר גולשים מחפשים פתרונות, שיגנו עליהם. משתמשים רבים עושים שימוש בשירותי
,DNS שמעניקות חברות, שאינן ספקיות אינטרנט כמו אלה של גוגל ו-
OpenDNS, כדי לקבל תוצאות טובות יותר, בעיקר במהירות הגלישה. אולם, השירותים הללו הם לא בהכרח בטוחים יותר
.
ה-
DNS החדש, שהוצג באפריל 2018 ע"י
,Cloudflare נבדק במערכת
DNSPerf והתוצאות היו מרשימות למדי, כאשר 1.1.1.1 לא רק דורג במקום הראשון מבין כל שירותי ה
DNS-, אלא שהוא מהיר יותר בכ-28% מכל שאר השירותים עם תוצאה של 14.8 מילי-שניות, מה שאומר, שאתם עשויים להרגיש במהירות את ההבדל בין השירותים השונים. לשם השוואה, ה
DNS-המאוד פופולרי של גוגל השיג תוצאה של 34.7 מילי-שניות
.
"גולת הכותרת" של 1.1.1.1 היא לא רק המהירות המרשימה שלו, אלא הבשורה, שהוא מביא בתחום הפרטיות: בעוד ספקית האינטרנט שלכם יכולה לחסום כתובות (כמו שראינו בעבר עם טלגרם, שנחסמה לזמן מה ע"י סלקום, ומקרים של חסימות של אתרים כמו
Popcorn Time), ולאסוף מידע המקשר את כתובת ה-
IP הפרטית שלכם אל התוכן בו אתם גולשים (ולמכור אותו לחברות פרסום למשל),
CloudFlare מתחייבת, שהיא לא שומרת בשום מקום את כתובת ה-
IP שלכם, וכל המידע על גבי המערכת נמחק לאחר 24 שעות ולא נשמר. החברה אפילו הגדילה לעשות, ושכרה חברה חיצונית, שתפקח עליה ותוודא, שהיא מבצעת את כל הצעדים להם התחייבה.
השירות של
CloudFlare עובד עם
DNS על גבי
TLS, וכמו כן על גבי
HTTPS. ואם כל זה לא הספיק לכם כדי לשכנע אתכם לתת לו צ׳אנס, אז וודאי תשמחו לדעת, שהשירות הוא חינמי לחלוטין וקל מאוד ליישום.
השירות החינמי של
CloudFlare מתאים לגולשים פרטיים ולעסקים קטנים, שיש להם אתר יחסית פשוט, עם עד 3 דפים באתר. לאתר מורכב יותר ועם יותר דפים ותכנים, העלות מתחילת ב-20 דולרים לחודש, והמחיר עולה ככל שיש צורך ביותר שירותים לאתר, לדוגמה: פיירוול, תאימות לרגולציות בינלאומיות, האצת ביצועים לפי אפליקציות ויישומים מועדפים, תמיכה מקיפה בתחום הסייבר, האצת ביצועים ליישומים ספציפיים, שרידות גבוהה יותר, התאמה טובה יותר למובייל, איזון עומסים, שירות מיוחד לגולשים בסין, הגנה על הדומיינים (
DNSSEC) ועוד.
מהם השיקולים בבחירת פתרון CDN לעסק שלי?
כמו בכל מערכת תקשורת, לניסיון ולהתמחות בתחום ספציפי יש יתרון, מאשר רכישה של פתרון מאיש מכירות, שמציע מבצעים אטרקטיביים ו"מתנות" ונעלם מהר מאוד מהשטח, כשמבקשים ממנו תמיכה ושירות.
תשומת לב, שרוב חברות ה-
CDN דורשות העברה של הגדרות ה-
DNS לספק השירות, כדי שיהיה ניתן להפיץ את קבצי האתר השמורים במספר דאטא-סנטרים מסביב לעולם. מכאן, שקלות השימוש היא פרמטר חשוב להחלטה.
כך גם המחיר. יש ספקים הגובים רק על השירות ויש הגובים גם על התעבורה (בד"כ בין 0.03 ל-0.04 דולר לגיגה-בתים של תעבורת מידע מכל סוג), או שיש ספקים הגובים תשלום רק על התעבורה. אם האתר שלכם מספק הרבה תעבורה לגולשים והמשתמשים בו זו יכולה להיות הוצאה בלתי נשלטת, אם משלמים מחיר מופרז עבור התעבורה.
ביצועים: פרמטר מאוד חשוב לקבלת ההחלטה. ניתן להשוות ביצועים בין ספקי ה-
CDN השונים המצויים בשוק ע"י שימוש בכלי מדידה למשל:
PageSpeed Insights של גוגל.
מכאן, שיש צורך בבדיקה מקצועית של הצרכים העסקיים, הרבה לפני שמוציאים כסף ורוכשים שירותי
CDN מספק לא מוכר. גם שימוש בשירותי
CDN חינמיים מחייב בדיקה, אם השירותים הללו מתאימים לצרכים הספציפיים של העסק.
שורה תחתונה בתחום שירותי CDN לעסקים:
למרות שעולם התקשורת נע מהר קדימה, הלקוחות העסקיים עדיין לא מכירים מספיק את היתרונות בשימוש בשירותי
CDN לצורך מתן שירותים על רשת האינטרנט.
לכן, מומלץ קודם להחלטה על בחירת שירות
CDN לעסק, לבצע ניתוח צרכים בסיוע אנשי מקצוע, כדי להגיע להחלטה מושכלת בנושא ולתחר בין הפתרונות השונים הקיימים בשוק בתחום זה. יש לבדוק אם הפתרון, שנבחר, תומך בכל סוגי השירותים הנחוצים לעסק, כדי לקבל את מירב היתרונות של פתרונות מלאים לפי הצרכים, תחת מעטפת שירות ותמיכה אחת.
בנוסף, יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (
SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יולי 2018.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים