באירוע הגדול ביותר ליזמים ומשקיעים, שנערך עד היום לתחום הרחפנים (Drones), נחשף, שיש לפחות 40 סטארטאפים המפתחים פתרונות בעולם הרחפנים (מכלל כ-450 סטארטאפים העוסקים בתחומי התחבורה החכמה השונים). באירוע נחשפו 9 מיזמים חדשים בעולם הרחפנים.
מאת:
אבי וייס, 19.9.16, 08:00
ביוזמת ארגון "אקומושן" לתחום "
התחבורה החכמה" (Smart Transportation Community -
Ecomotion), התקיים
ביום 15.9.16 על הגג של WeWork בת"א, המפגש הגדול והמקיף ביותר, שנערך אי פעם בישראל, שהוקדש כולו
לעולם הרחפנים (
Drones), עולם חדש המתפתח במהירות בנפרד ובמקביל לעולם
ה-IoT. מחקר מקיף על התחום מדלויט
מצוי כאן, למתעניינים.
מור עיני, (בתמונה משמאל), מנהלת הקהילה והאירועים, אקומושן: "אני נרגשת לפתוח את האירוע הראשון בישראל והגדול ביותר, שנערך עד כה, שמיועד לתחום הרחפנים. תודתי ל-WeWork, שסיפקו לנו את התשתית והמקום לקלוט כל כך הרבה משתתפים. נאלצנו לסגור את ההרשמה זמן קצר אחרי שהיא נפתחה, בגלל ההתנפלות של קהילת היזמים, המשקיעים המנטורים והמתעניינים בתחום הזה.
עפ"י מה שאנו רואים,
ישראל היא מס' 1 בעולם בתחום הרחפנים. הרחפנים נמצאים בישראל מאז שהתחום הזה הומצא כאן ע"י צוות בחיל האוויר במסגרת מלחמת ההתשה בשנות ה-60 המאוחרות של המאה הקודמת.
מאז, התחום הזה התפתח ויצא מהמסגרת הצבאית-בטחונית שלו ונכנס לכל תחום בעולם האזרחי. ארגונים גדולים בכל העולם עוסקים בפיתוח רחפנים וביוזמות של שימוש ברחפנים לכל נושא, הכי מפורסמת זו אמזון, שהחלה להשתמש ברחפנים כדי להוביל חבילות, שנרכשו אצלה, ישירות מהמחסן לבית הלקוח.
עפ"י מה שאנו יודעים ומכירים, יש בישראל מעל ל-40 סטארטאפים העוסקים ברחפנים וחלקם הגדול אף חבר בקהילת אקומושן ומשתתף באירועים המגוונים שלנו. האירוע הזה, שמוקדש רק לרחפנים, בא ליצור מהלך של שיתוף פעולה בין כל חלקי האקוסיסטם של עולם הרחפנים ולחשוף את הנושא לציבור היזמים וגם לציבור הרחב.
זה אירוע ראשון ואני בטוחה, שנמשיך לפתח את התחום הזה כחלק מפעילות התחבורה החכמה שלנו".
ליאור זנו-זמנסקי (בתמונ
ה משמאל), מנהלת אקומושן: "אנו ארגון ללא כוונת רווח, שנולד לפני כ-5 שנים ביוזמה של יזמים נלהבים ביחד עם משרדי הממשלה (משרד התחבורה, משרד הכלכלה ומכון הייצוא) וגורמים רבים נוספים, שהצטרפו אלינו, כדי לקדם את תחום התחבורה החכמה בישראל.
מאז שיצאנו לדרך, אנו מרוכזים בקידום תחומים חדשניים ומסייעים לייצא את הידע מכאן לעולם הרחב. לכן, אנו מקדישים המון מאמצים לקדם יזמים, כדי שיוכלו להצליח כאן ושיוכלו לייצא את היוזמות שלהם לעולם, כי ישראל היא מקום די קטן עבור יוזמות של תחבורה חכמה.
במונח תחבורה חכמה אנו כוללים הכל, החל מכלי רכב, דרך רכבות וכלה במטוסים. התפתחות הרחפנים, שהיא ההתפתחות הכי טרייה, תופסת תאוצה בפעילות שלנו, אך לאחרונה.
לפני מספר חודשים שמנו לב, שיש עלייה עצומה בהתעניינות בתחום הרחפנים וראינו גם התעניינות מהכיוון של תעשיות שונות בפתרונות בנושא. התחלנו לחפש ומצאנו, שיש בישראל כמות לא מבוטלת של סטארטאפים, חלקם כבר לא קטנים, שמפתחים פתרונות סביב עולם הרחפנים.
את האירוע הזה סגרנו במלוא התפוסה בנרשמים בלי כל פרסום, תוך כמה ימים. זה מוכיח את רמת ההתעניינות של הציבור היזמי בתחום הרחפנים. אנו מבצעים המון אירועים, לפחות אירוע אחד לחודש, וכעת תחום הרחפנים ייכנס למסגרת הזו.
אנו נספק ליזמים את מגוון הקשרים והאפשרויות כדי לקדם את היוזמה שלהם. יש לנו ניסיון בקידום מעל ל-450 סטארטאפים העוסקים בתחום תשתיות התחבורה, חוץ מכל היוזמויות, שאינן מוגדרות כחברות סטארטאפ, וזה כולל מחקרים באוניברסיטאות ובמכוני המחקר השונים ופעילות אקדמית וממשלתית מגוונת. אנו גם הקמנו אקסלרטור לתחום זה בשת"פ אוניברסיטת תל-אביב.
האירוע הגדול הבא שלנו יהיה אירוע בינלאומי שלנו ואני ממליצה לכל חברי הקהילה לעקוב אחרי
הפרסומים, כדי שיוכלו לתפוס מקום באירועים, לאור הביקוש הרב להשתתפות באירועים אלה".
זאב שדמי, (בתמונה משמאל), ר
אש תחום מחקר ופיתוח טכנולוגי, יחידת המדען הראשי, משרד התחבורה: "עד היום לא נגענו ולא מימנו פעילות של כלים מעופפים דוגמת הרחפנים. כעת, אנו נמצאים בתהליך של הקמת שת"פ עם רשות שדות התעופה,
הממונה רגולטורית על תחום הרחפנים, כדי לקדם פיתוח כלים לא מאויישים בישראל.
אנו התחלנו בשת"פ עם מנהל התעופה האמריקאי ונכנסנו למסגרת מחקרית הפועלת בארה"ב בשם Ashure, שזו התאגדות של מכוני מחקר אמריקאים, שהזמינו מוסדות בישראל להיות חלק מהקבוצה הזו ולהשתתף במחקרים משותפים. לקבוצה הזו יש גם כסף לממן פיתוחים חדשים.
לנו כרגע אין כסף וכלים ייעודיים לעבוד ישירות עם סטארטאפים, אלא רק מול האקדמיה. לכן, אני מציע ליזמים, שמעוניינים לקבל מענקי מחקר לפיתוח בתחום הזה, שינסו לחבור עם מוסד אקדמי. כרגע זה המצב של היכולת שלנו לתמוך במיזמים.
אנו בתחילת שינוי של המצב הזה ואני מקווה, שבשנה הבאה נוכל כבר להציע תוכניות מו"פ, שנוגעות לתחום הרחפנים, ישירות לתעשיית היזמות, ובכך נוכל להיות מעורבים יותר עמוק בתעשייה הזו המתפתחת במהירות".
התקיים פאנל לנושא הרחפנים (בתצלום משמאל)
בהשתתפות (מימין לשמאל) של:
• עו"ד
ענבר אפק, אחראית על הדסק הביטחוני במחלקת עסקאות במשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות'. היא סקרה את "החורים" שיש ברגולציה הקיימת של עולם הרחפנים.
•
בועז דיאמנט, שותף מנהל, פועלים אסיה דיירקט, שקידם מיזם רחפנים מוצלח לשוק הסיני.
• YL Ventures -
עופר שרייבר, שותף. כעת הם מחפשים מיזמים מבטיחים בתחום הרחפנים,
להשקעה בדגש על שלבי ה-Seed.
•
יריב בש, מנכ"ל
Flytrex Aviation, מיזם המתחרה בפתרון של אמזון לשינוע מוצרים וסחורות באמצעות רחפנים. כיום הם מסוגלים לשנע סחורה עד משקל של 10 ק"ג למרחק של עד 10 ק"מ (מרחק טיסה הלוך, עבור הרחפן, שעושה גם את הדרך חזור, הכל אוטומטית).
• ד"ר
לירן ענתבי, עמיתת מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי ועמיתת הוראה, אוניברסיטת תל אביב. סקרה את הסיכונים הקיימים בשימוש ברחפנים ואפשרויות השימוש שלהם לצרכי התקפות טרור והתקפות סייבר.
הוצגו ונחשפו 9 מיזמים חדשים בעולם הרחפנים:
- ARTsys360 - מפתח רדאר של 360 מעלות ב-3D הפועל על כל כלי נייד, החל מרכב וכלה ברחפן. מאוד מתאים לניהול תעבורה של רחפנים באזורים עירוניים (למשל לצרכי משלוחים) ועוד.
- Dronomy - מפתח רחפן לעולם הבנייה.
- Fitch - מפתח פתרונות של רחפנים לעולם הדייג. מדובר ברחפן אוטונומי ואוטומטי היודע לדוג בכל מצב של ים.
- GPSDome - מפתח פתרון הגנת סייבר על GPS.
- ParaZero - מספק פתרון מאובטח ובטיחותי מבוסס מצנח לרחפנים, כדי למנוע התרסקות שלהם, מה שמאפשר לכל רחפן לנחות בבטחה במקרה של תקלה, בלי לפגוע בבני אדם ובלי להרוס רכוש.
- Skyx Solutions - מפתח רחפנים לצרכים ייעודיים, הדגם הראשון מיועד לריסוס שדות חקלאיים. השיטה כוללת הפעלת מגוון של רחפנים במקביל, כדי לכסות ביעילות את שטח השדה המרוסס, הכל בצורה אוטונומית.
- vHive - מפתח מערכת לניהול צי של רחפנים. מדובר בפתרון ניהולי גמיש המטפל בכמות גדולה של רחפנים מכל סוג, שנעים בשטח נתון, שזה העתיד של עולם הרחפנים.
- Wings&Rotors - מפתח פתרון חדיש לייצר הליקופטרים ורחפנים עצמאיים למשימו מגוונות. כרגע מרוכזים ברחפנים לעולם החקלאות והתחבורה ובשלב הבא מפתחים רחפנים לצרכי הצלה, חילוץ, פיקוח ותחזוקה.
- EViation - מפתח רחפנים כדי להסיע אנשים באוויר. זה אמור להיות זול יותר ממטוסים, הליקופטרים עם טייס, או כל כלי תחבורה קל אחר. מדובר בפתרון חשמלי לכלי טייס ללא טייס, שמטיס מטען הכולל עד 6 אנשים, שיכול לטוס בין טעינות עד אלף ק"מ במהירות של עד 370 קמ"ש. בעתיד יפותחו כלים בעלי מעטפת ביצועים טובה יותר. ההטענה של הכלי לוקחת כ-10 דקות. ההסעה בכלי הזה זולה יותר מנסיעה ברכב. הכלי הראשון בסדרה יצא לשוק במחצית 2017.