הישג למאבק רב שנים של Telecom News, שמשרד התקשורת ינהג בגימלאיו כמו כל משרד ממשלתי ולא יזרוק אותם לטיפול חברת דואר ישראל (זו לא בדיחה, כי היום זה לא 1 באפריל). ביוזמה של אביבית מסבנד, החל משרד התקשורת בהליך של החזרת הגימלאים אליו. האם לקראת חג החירות המתקרב ובא גימלאי משרד התקשורת "יצאו משיעבוד לגאולה"? עדכונים בגוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 22.3.18, 21:10
במשך שנים קרא אתר Telecom News שוב ושוב להנהלת משרד התקשורת להפסיק עם השיטה המגונה, שכל מי שיוצא לגמלאות ממשרד התקשורת שוכח מהיכן הוא יצא והוא מועבר לטיפול מערכת הגימלאות של חברת דואר ישראל, חברה עסקית, שנמצאת בפיקוח רגולטורי של משרד התקשורת ובקרוב עתידה לעבור הפרטה.
לאחרונה קראנו (
כאן) ישירות ל
אביבית מסנבנד (בתמונה משמאל), המנכ"לית הבכירה החדשה (יחסית) למנהל ומשאבי אנוש במשרד התקשורת, לחסל את החרפה רבת השנים הזו. בנוסף שלחנו עוד כמה פניות ציבוריות ואישיות להנהלת המשרד, שלא פרסמנו (ראה פירוט בנספח בתחתית הכתבה).
ואכן נראה, ש"האסימון נפל". זה מה שקרה אתמול. לגימלאי משרד התקשורת נשלח
המכתב המצ"ב כאן. תשומת לב הקוראים, שיקראו את המסמך הזה (מצוי גם בנספח בתחתית הכתבה), לביקורת הברורה, שיש ב"קול הקורא" הזה על
תמי לשם (הסמנכ"לית הבכירה הקודמת), החבוייה במילים: "עם
חילופי בעלי התפקידים במשרד התקשורת...".
תמי לשם הרחיקה בצורה לא חוקית וללא כל סיבה נראית לעין, במשך עשרות שנים, את גמלאי משרד התקשורת מחבריהם וממקום עבודתם, בו שירתו עשרות שנים, וסיפחה אותם עם יציאתם לגימלאות ליחידה אחרת לגמרי - חברה עסקית מפוקחת ע"י המשרד. אין תקדים לשערוריה הזו בקרב גימלאי שירות המדינה.
אני מקווה, שבקרוב מאוד
ינותק כל קשר בין גימלאי משרד התקשורת וחברת דואר ישראל, גם בגלל חשיפות, שאני מתכוון לפרסם בזמן הקרוב על חברת דואר ישראל. בכל מקרה,
חייבים לנתק כל קשר אישי בין גוף מפוקח על פי חוק, לרגולטור המפקח עליו, אפילו אם זה נוגע רק לגמלאי הגוף המפקח.
נדגיש שוב לקוראינו: מדובר בהישג נוסף לTelecom News: משרד התקשורת החל רק בעקבות העקשנות שלנו בתהליך של "לקיחת אחריות" על גמלאיו. במשך שנים התראנו שוב ושוב על היחס המחפיר של משרד התקשורת לגמלאיו, כאשר המשרד התנער מהם לחלוטין והעביר את הטיפול בהם לחברת דואר ישראל (???), תמורת
תשלום שנתי של מעל מאה אלף ש"ח, שמעביר המשרד לחברת הדואר, מידי שנה ולא בודק בכלל מה נעשה עם הכסף הזה, "שנזרק בחלל האוויר" לחברת הדואר, במשך שנים.
שרים ומנכ"לים התחלפו במשרד וכל אותן שנים זה בכלל לא עניין אותם (כולל השר הנוכחי,
איוב קרא). הסמנכ"לית למינהל ומשאבי אנוש לשעבר,
תמי לשם, ומנהלת תחום הרווחה, שאמורה היתה לטפל בגמלאים, עמדו כ"חומה בצורה" וסרבו בתוקף לטפל בגמלאי המשרד, משימה, שהיתה מחייבת את השתיים לעבוד יותר קשה. למה לעבוד יותר קשה כאשר הן יכולות ל"לקנות" את השקט שלהן באמצעות תשלום לחברת הדואר, וגמלאי המשרד יכולים להיעלם מהעין (בעיקר במשרד כמו משרד התקשורת, שבו חלק נכבד מהגמלאים לא פרשו לגמלאות ב"שיבה טובה" והם סוחבים משקעים שליליים נגד השתיים. ראו לדוגמא אחת מני רבות, חשיפת Telecom News לגבי הטיפול הכושל בגמלאית
רבקה קוז'וקרו והאמירות הקשות של בית הדין לעבודה בנושא).
כידוע, לאחרונה הפכה
תמי לשם בעצמה לגמלאית ואת מקומה כסמנכ"לית תפשה
אביבית מסבנד, שהחליטה לתקן את היחס המחפיר והמתמשך של קודמתה לגמלאי משרד התקשורת ובשלב ראשון יצר אגף משאבי אנוש קשר עם גמלאי המשרד לצורך עדכון פרטיהם לקראת זימונם לפעילויות במסגרת המשרד. בכך, מוכיחה שוב
אביבית מסבנד ,שהיא נחושה לתקן את כל הכשלים החמורים, שהותירה אחריה
תמי לשם.
כזכור, Telecom News חשף כיצד המשרד הלין את שכרם של העובדים כתוצאה מפגיעה בשכר העידוד במסגרת השינוי הארגוני, חשיפה, שקיבלה אישור גם
בממצאי דו"ח הביקורת של מבקר הפנים במשרד, אלון זולר. מייד עם הבאת הדבר לידיעת
מסבנד, היא הורתה על תשלום השכר לעובדים. כמו כן, חשפנו את הכשלים החמורים בניהול הנכסים המשמשים את משרד התקשורת לרבות תשלומי עתק עבור חדרים העומדים שוממים במשך שנים (במגדל שלום בת"א).
אביבית מסבנד החליטה לשים סוף גם לניהול הכושל של נכסי המשרד והורתה על העברת אגף הרישוי מקומה 10 לחדרים הריקים בקומה 5 במגדל שלום (דבר שהביא הן לניצול יעיל של החדרים והן לשיפור בשירות לציבור, שנאלץ קודם לכן לקבל שירות בעמידה, בשביל המוביל לשירותים בקומה 10 - שלא לדבר על כך, שלא היתה מעלית ,שניתן היה להגיע באמצעותה לקומה 10 והלקוחות הזועמים נאלצו להגיע דרך מדרגות החירום של "מגדל שלום").
כאמור, כעת החליטה
אביבית מסבנד בצעד חשוב מאין כמוהו, לשים סוף ליחס המחפיר של קודמתה בתפקיד,
תמי לשם, לגמלאי המשרד - כפי שראוי היה לעשות כבר לפני שנים ועוד טרם התגייסות Telecom News למאבק חשוב זה. כל מה שנותר לנו לעשות זה לאחל בהצלחה ל
מסבנד במשימתה החשובה הזו ולקרוא לה להמשך בתיקון הכשלים, שהותירה קודמתה, ויש רבים כאלה (ולהתחיל ב"שינוי הארגוני" הכושל).
ולגמלאי משרד התקשורת, שהמשרד טרם יצר עימם קשר, מוצע ליצור בעצמם קשר עם המשרד, כדי שניתן יהיה לעדכן את פרטיהם ולשלבם בפעילות המשרד, כפי שמתקיים בכל ארגון המכבד את עצמו, ובמיוחד משרד ממשלתי חשוב דוגמת משרד התקשורת.
עדכון 25.3.18: ביום 24.3.18 שלחנו את השאלה הבאה לצמרת נש"מ (נציבות שירות המדינה:
"במשך שנים הנציבות (כעולה בברור מהתשובה שיש כאן למטה) נתנה גיבוי עיוור וחסר כל ביקורת ובדיקה עצמאית, לתמי לשם (לשעבר סמנכ"לית בכירה במשרד התקשורת וכיום בוועדת הבחירות של הכנסת), בעניין הטיפול בגמלאי משרד התקשורת.
לפתע חל בשבוע החולף מהפך, המתואר בהרחבה כאן:
http://bit.ly/2ptC7EH
האם הנציבות מעוניינת להגיב על ההתפתחות החדשה הזו, המעמידה באור מאוד מגוחך ושלילי ביותר את תשובות הנציבות מהעבר (דוגמת מה שכתוב כאן למטה).
תמי לשם, ביחד עם מנהלת תחום הרווחה אשר אמורה הייתה לטפל בגמלאים,
רונית בן טל (שעדיין משרתת במשרד התקשורת), הרחיקה בהתנהגות לא אנושית ובגיבוי מוחלט ועיוור של הנציבות, במשך עשרות שנים, את גמלאי משרד התקשורת מחבריהם וממקום עבודתם, בו שירתו עשרות שנים עד יציאתם לגמלאות, ו"זרקה" אותם לטיפול מערך הגימלאים של חברת הדואר, בו איש לא רצה בהם והם לא רצו את הטיפול של חברת הדואר בהם, שכן זה גוף עסקי עצמאי, שגם מבוקר ע"י משרד התקשורת (כלומר: הגימלאים עצמם היו המבקרים \ הרגולטורים של הדואר, עד יום פרישתם).
להתייחסותכם אודה."
*********************************************************************************
שאלנו את נש"מ ב-6.2.12: "ברצוני לשאול שאלה בענייני גמלאות.
השאלה: למי שייכים גמלאי משרד התקשורת לאחר פרישתם?
לפי תלונות שקיבלתי מגמלאי המשרד, עולה שעם פרישתם לגמלאות הם מופנים ע"י המשרד לעמותת גמלאי הדואר ומי שרוצה להיות חבר בעמותה - משלם להם דמי חברות חודשיים (וכמובן לא מקבל כל התייחסות מארגון זה).
המשרד עצמו מסרב לטפל בגמלאי המשרד ועונה בשלילה לכל פניותיהם, הטוענות שאין להם כל קשר לדואר (יחידה שהופרדה ממשרד התקשורת לפני שנים רבות. הדואר הופרד ממשרד התקשורת כבר לפני כ- 25 שנה).
כך, ציבור גמלאי משרד התקשורת מנותק למעשה מהמשרד בו שרתו שנים רבות והמשרד מנתק בכוונה ומסיבות לא ברורות כל מגע עימם ומסרב להכיר בנציגי הגמלאים של המשרד (ומפנה אותם שידברו, אם בכלל, דרך ארגון גמלאי הדואר). לא ברור למה כופים על גמלאי המשרד להיות חברים בארגון שאין להם כל קשר (ישיר או עקיף) עמו ולהתנתק מכל קשר עם המשרד בו שרתו שנים רבות.
יודגש שהנתק הוא מוחלט וכולל גם התעלמות מפעילויות הנהוגות במשרדי ממשלה אחרים הקשורים בקשר עם הגמלאים של אותם משרדים (למשל: הרמת כוסית משותפת בערבי חג, אירועי גמלאים, טיפול בפניות אישיות ובבעיות של גמלאים, וכיו"ב).
תגובת נש"מ מ-21.2.12:
אבי שלום
בעקבות שאלתך ביררנו את הנושא עם משרד התקשורת.
להלן תשובת הסמנכ"לית למינהל, אשר
מקובלת עלינו:
למשרד התקשורת התקשרות עם עמותת גמלאי חברת הדואר. על-פי התקשרות זו, מחוייבת חברת הדואר לתת לגמלאי משרד התקשורת שרות וטיפול שוטף בכל נושא ועניין. משרד התקשורת מעביר לשם כך לעמותת הגמלאים תקצוב שנתי עבור כל גמלאי המשרד לרבות עבור גמלאים שסיימו עבודתם במשרד עוד בטרם הפך למשרד במתכונתו הנוכחית, ובנוסף מעביר המשרד תקצוב עבור 4 עובדים בחצי משרה לצורך טיפול פרטני, רווחתי וארגון אירועים ופעילויות לגמלאי משרד התקשורת.
בעבר, עוד בהיותי מנהלת משאבי אנוש, ניסיתי להוביל מהלך ולהעביר את גמלאי משרד התקשורת כ-2,500 גמלאים לטיפול המשרד. יו"ר וועד הגמלאים וגמלאים ותיקים נוספים של משרד התקשורת (במתכונתו הישנה ), דאז, הביעו התנגדות נחרצת בטענה כי הם מעדיפים להיות בטיפול חברת דואר ישראל, שם ישנה עמותה הדואגת לרווחתם באופן מיטבי לרבות ארגון נופשונים, מתן הלוואות וכד', שכן זוהי חברה גדולה עם כוח קנייה גדול (המטפל באלפי גמלאים).
ככל הידוע לי, גמלאי שמבקש לקבל הטבות מעבר למתוקצב על-ידי משרד התקשורת, יכול אם ירצה בכך, לשלם סכום סימלי, ולקבל הטבות יתר כגון:הלוואות מכספי העמותה, סיוע לגמלאים עם בעיות כלכליות אישיות ועוד, אך הדבר הוא בגדר רשות.
עמותת הדואר מטפלת בגמלאי המשרד מעל 20 שנה ועד לשנה האחרונה בה פנו 3 גמלאים בלבד, שביקשו לעבור לטיפול משרד התקשורת, לא קיבלנו כל פנייה או בקשה או תלונה בנוגע לטיפול העמותה בגמלאים. זאת ועוד אבקש להדגיש כי אנו עורכים מפעם לפעם פגישות עם יו"ר עמותת הגמלאים לצורך פיקוח ובקרה על הפעילויות/בעיות/התרשמות כללית על מצב גמלאי המשרד.
בברכה,
תמר לשם
סמנכ"לית בכירה למינהל ומשאבי אנוש
**********************************************************************************************
תגובה חדשה לא הצלחתי לקבל מנש"מ, על פנייתי מ-24.3.18. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
עדכון 27.3.18: התקבלה
תגובת נש"מ (נציבות שירות המדינה):
"אבי שלום
כפי שהשבנו גם בעבר, נציבות שירות המדינה לא מנהלת את משרדי הממשלה ואינה באה לקחת את מקומם של המנהלים הכלליים של המשרדים.
הנושא הינו באחריות הנהלת המשרד ולכן יש לפנות לדובר משרד התקשורת."
עדכון 28.11.19: המשך החשיפות של Telecom News בעניין שערוריית שוד (לכאורה) של כספי הגמלאים, הועבר ע"י הפרקליטות לחקירה המשטרה, כאמור בהודעת הפרקליטות -
כאן.
נספח:
קול קורא לגמלאי/ות משרד התקשורת (נשלח ביום
21.3.18)
גמלאי/גמלאיות המשרד זכאים לשירותי רווחה ע"י עמותת גמלאי הדואר ומשרד התקשורת.
עם חילופי בעלי תפקידים במשרד התקשורת, התקיימה במשרד פגישת היכרות עם מר צבי יונדלר, נציג הגמלאים בעמותה ובהשתתפות נציגים מהעמותה והנהלת המשרד.
אנו פונים אליכם לחידוש הקשר עם המשרד, הן בהרמת כוסיות בחגי ישראל והן על מנת לסייע מול העמותה בתכנון פעילות ייחודית המתאימה לצורכיכם.
נשמח לקיום מפגש התנעה במהלך השנה ולשמוע דעתכם בהקשר זה.
טרם קביעת מועד המפגש, נודה לקבלת התייחסותכם בהקדם למייל: asiss@moc.gov.il או לפקס'': 02-6706383 על מנת שנוכל להיערך בהתאם.
בברכה,
אביבית מסבנד, סמנכ"לית בכירה למינהל ומשאבי אנוש, משרד התקשורת
צבי יונדלר, נציג משרד התקשורת בעמותת גמלאי הדואר ומשרד התקשורת.
דוגמה לפנייה של Telecom News להנהלת משרד התקשורת מ-
16.3.18:
"הטיפול בגמלאי משרד התקשורת הוא נושא ש-Telecom News עסק בו כמה פעמים בעבר (כולל הפרסום השקרי בדו"ח חופש המידע של המשרד לשנת 2016 כאילו אגף בכיר למינהל ומשאבי אנוש מטפל בגמלאי המשרד) ומעוניין לחזור אליו, כעת כשתמי לשם כבר לא במשרד, ולבחון שוב את אי הטיפול בגמלאי המשרד.
מהדיווחים של המשרד לגבי התקשרויות, לפי חוק חופש המידע, מתברר שמשרד התקשורת מעביר מידי שנה מעל 100 אלף ש"ח לחברת דואר ישראל (ליתר דיוק, 107,848.52 ₪), כביכול, לצורך מימון משרות לטיפול בעובדי משרד התקשורת שפרשו לגמלאות. בפועל, לגמלאי משרד התקשורת אין כל משותף לגמלאי דואר ישראל ולכן הם כלל לא לוקחים חלק בפעילות חברת הדואר וגם אין שום פונקציה שמטפלת בהם בלעדית שם (ביחידת גמלאי הדואר).
כך, שלמעשה התשלום הגבוה הנ"ל לא נועד (לאורך שנים רבות) באמת לצורך טיפול בגמלאי משרד התקשורת, אלא לצורך התחמקות מעבודה מאוד חשובה לציבור עובדי המשרד לדורותיהם, של תמי לשם ורונית בן טל המחויבות עפ"י התקשי"ר לטפל בגמלאי המשרד. באמצעות מעל מאה אלף ש"ח בשנה, השתיים הללו "קנו להן שקט" מהגמלאים "הנודניקים". רק לחשוב כמה פעילויות מהנות מעשירות ולא פחות חשוב מכך -מכבדות (!), ניתן לבצע עבור גמלאי משרד התקשרות, בעזרת הסכום הנ"ל. למיטב הערכתנו, הסמנכ"לית החדשה (יחסית) למינהל ומשאבי אנוש, יכולה וצריכה לתקן עוול מתמשך זה. היא הוכיחה שהיא נחושה לתקן את העיוותים שהותירה אחריה תמי לשם וזה אחד הנושאים החשובים לעניות דעתנו, וגם מהיכרות אישית, לתיקון."
למותר לציין שלא קיבלנו שום תגובה לשאלה הזו (כמו לשאלות הקודמות שלנו בנושא זה). ככל שנקבל תגובה, נעדכן בהתאם.