מינוי מנכ"לית ללא כל ידע, ניסיון, השכלה או הבנה בעולם התקשורת, מקרין מיד על טיב קבלת ההחלטות בצמרת המשרד, במיוחד כשהבכירים, שמביאים לה נתונים והמלצות, שייכים כולם לאותה "קליקה", שמייצגת אינטרס אחד (אבל לא את האינטרסים הציבוריים והצרכניים). חשיפת עוד 2 שגיאות חמורות של המנכ"לית בתחום הכי חשוב למשרד (כהצהרת השר כמעט כל יום) - פריסת סיבים לבתים.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 22.8.20, 08:20
כבר בתקופת החפיפה בין
המנכ"ל היוצא נתי כהן, למחליפתו:
לירן אבישר בן-חורין, (בתמונה משמאל), חשפתי את הבעיתיות החמורה במינוי שלה (ולא רק אני כתבתי כך, ראה למשל
כאן ב-YNET), מינוי לתפקיד ממשלתי בכיר ביותר של אדם, שמעולם לא ניהל שום עסק (לא רק בתקשורת), וחסר כל השכלה, ידע או ניסיון מינימלי בעולם התקשורת בכלל ובעולם רגולציית התקשורת בפרט.
פרסמתי כבר בתקופת החפיפה כתבה, איך היא טועה ומטעה ותהיה אסון לשוק התקשורת, שפורסמה תחת הכותרת: "
מי תהיה ה"יו"ר של קליקת אוהדי סלקום ושות' בצמרת משרד התקשורת"?"
ואכן, בסדרת ההחלטות הראשונות, שיצאו בחתימת ידה כמנכ"לית, התברר,
שהאסון גדול ממה שניתן היה לחזות ופרסמתי זאת בכתבה: "
מסמך הזוי ראשון בחתימת מנכ"לית משרד התקשורת בתחום (אי) פריסת הסיבים".
כאן אני מרים את המסך מעוד 2 פאשלות ענקיות שלה, שקשורות באותו נושא (פריסת סיבים לבתים), שהוא נושא הדגל של שר התקשורת ובקרוב מאוד אחשוף כמה חשיפות חדשות ודי מזעזעות בתחום הזה.
הבעיה המרכזית בתחום הזה מול הציבור הרחב, שיש מעט מאוד עיתונאים ופרשנים המבינים בתחומים הללו וכתוצאה מכך רוב הכתבים והפרשנים פשוט מבצעים Cut & Paste להודעות והספינים של השר, דובר השר ודובר המשרד, בלי להבין בכלל על מה מדובר.
דוגמה מובהקת אפשר לראות בפוסט,
שכתב כאן העיתונאי
ארז רביב מ-Davar1,
שהוא כן מבין בתחום, פוסט המתייחס לכל הטעויות, שעשה כתב אחר, שהציג את נושא פריסת הסיבים בצורה מוטעית (לאור כל הספינים, שהוא מקבל כל יום מהשר ודובריו), בלי לדעת את העובדות הבסיסיות הכי חשובות לצורך הניתוח בתחום זה. כך, רוב כלי התקשורת נוהגים: מעתיקים בלי להבין ומשכפלים הודעות וספינים שקריים ומטעים בתחום שהוא "נושא הדגל" של משרד התקשורת: פריסת סיבים לבתים.
להלן חשיפת שתי השגיאות החמורות הטריות של המנכ"לית:
א. ההחלטה של המנכ"לית על פריסת תשתית סיבים בבתים משותפים לא הייתה מבוססת על חוק התקשורת (!)
ביום
18.8.20 שלחתי לשר התקשורת,
יועז הנדל, ולמנכ"לית משרד התקשורת,
לירן אבישר בן-חורין, את הפנייה דחופה הבאה:
"הנדון: מסמך חדש, שלא מחובר להחלטה: "פרישת תשתית סיבים בבניינים משותפים".
שלום רב,
1. ביום 17.8.20 עלה לפתע לאתר משרד התקשורת דף שכותרתו:
פרישת תשתית סיבים בבניינים משותפים. לדף קשור מסמך המצוי
כאן.
המסמך הזה הוא רובו ככולו העתקה של סעיפים 21ב ו-21ג מ
חוק התקשורת.
אין כל הסבר ברור למה הדף הזה עלה לאתר המשרד עם צילום החוק, ומה לעשות עימו.
יש בדף הזה רק כמה סיסמאות ריקות מתוכן, שלא מובילות לשום דבר ברור דוגמת:
"הוראת המינהל קובעת הוראות לעניין שימוש משותף בתשתית סיב אופטי הנפרשת בבניני מגורים קיימים ותאפשר לחברות התקשורת להימנע מפרישה כפולה, תפחית עלויות ותסיר חסמים הנדסיים בפרישת תשתית סיבים בבניני מגורים קיימים
."
2. השאלות העולות מהדף הזה:
א) האם לאחר פרסום ההחלטה בחתימת המנכ"לית (ההחלטה מצויה בטאב:
שימוש משותף בתשתית סיבים אופטיים בבנייני מגורים קיימים – החלטה, חתימת המנכ"לית מצויה ב-2 מסמכים הנובעים מהטאב הזה:
כאן ו
כאן), המנכ"לית גילתה לפתע, שיש גם
חוק בנושא עליו היא חתמה ב-2 מסמכים,
כנראה בהיסח הדעת, ולכן מישהו במשרד הוציא פתאום צילום של החוק הזה (אבל
בנפרד, כאילו זה לא קשור למסמכים בחתימת המנכ"לית וכאילו אין צורך לעדכן את המסמכים בחתימתה של המנכ"לית)?
ב) מתי המשרד יגלה,
שיש עוד עבירות על החוק והרישיונות, שהחברות, שפורסות סיבים ללא רישיון, סלקום ופרטנר, מבצעות ועוברות אגב הפריסה הזו, על עוד סעיפים הנוגעים ישירות למסמכים עליהם חתמה המנכ"לית (פירוט הסעיפים האחרים הנוגעים לעבירות נוספות של סלקום ופרטנר בפריסת הסיבים -
יש כאן).
ג) האם לא מן הדין והתקינות המנהלית והמשפטית,
לפרט את כל סעיפי החוק, שהמנכ"לית שכחה מהם, או לא ידעה, בטרם חתמה על המסמכים, ולהוציא מסמכים חדשים לחלוטין – נכונים וחוקיים, בעניין זה?
3. אודה להתייחסותך."
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
כך, המנכ"לית,
לירן אבישר בן-חורין, חתמה על 2 מסמכים רגולטוריים מאוד חשובים בתחום פריסת הסיבים לבתים, בלי שהבינה על מה חתמה, ואחרי שזה פורסם, מישהו הביא לתשומת ליבה, שזה
סותר את חוק התקשורת, ואז, כבדרך אגב וכאילו ללא כל קשר, מוצאים מסמך נוסף עם ציטוט של חלק מחוק התקשורת,
בלי לתקן את מסמכי ההחלטה הראשוניים, שחתמה עליהם המנכ"לית, כדי לא להפוך אותה לצחוק וללעג, על כך,
שאין לה צל של מושג על מה היא חותמת.
זה לא הכל.
ב. המנכ"לית הציגה (בוועדת הכלכלה של הכנסת ואחר כך באתר המשרד), נתונים שגויים ומטעים לגבי מצב פריסת הסיבים בישראל! התוצאה: בזבוז אדיר של כספי הציבור והחברות, בפריסה כפולה ומשולשת (ויש בתים שזו פריסה מרובעת ואף מחומשת!) של סיבים בדיוק לאותם בתים.
ביום
29.7.20 שלחתי לשר לשר התקשורת,
יועז הנדל, ולמנכ"לית משרד התקשורת,
לירן אבישר בן-חורין, את הפנייה דחופה הבאה:
"הנדון: בזבוז כספי חברות התקשורת בעידוד ובברכת שר התקשורת והמנכ"לית.
שלום רב,
1. חברת פרטנר הודיעה בנהריה (
באירוע שבו השתתף השר): תשתית הסיבים האופטיים של פרטנר מגיעה כבר
ליותר מ-625 אלף משקי בית.
2. חברת
IBC באתר שלה הודיעה: 'חברת הסיבים האופטיים
IBC, המפעילה את המותג 'אנלימיטד',
הגיעה לכ-400 אלף בתי אב נגישים לתשתית'. לא ידוע אם המספר הזה כולל את נתוני הפריסה של סלקום.
3. כלומר,
בלי סלקום -
זה יותר ממיליון בתי אב, רק מהדיווח של 2 החברות הללו, בהנחה, שהן לא משקרות, או מגזימות.
4. אז איך
בדו"ח RIA של משרד הפנים מדווחים על
28% כיסוי של בתי אב
עד סוף 2020??
גם במצגת של המנכ"לית,
שהוצגה בכנסת, זה
28%. ואלו נתוני
מחצית 2020.
5.
מיליון בתי אב, שכבר הגיעו אליהם, חלקי
1.6 מיליון בתי אב, שרוצים ומשתמשים באינטרנט (כל השאר אלה חרדים ועוד כמה לא רוצים או לא יכולים לקבל אינטרנט),
זה 62.5%, לא 28%.
6. כלומר: החפיפה בין פרטנר ל-IBC בהגעה לבתים - היא אדירה.
7. מזעזע איך השר נותן לחברות לשפוך כסף על כלום, כשבסוף רק 6% מבתי האב מתחברים לסיבים, אחרי 4 עד 8 שנים, מאז ש-2 החברות הללו החלו לפרוס סיבים לבתים.
8. אין מי שיכול לשנות כיוון להבין מה קורה כאן?"
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
כך, שום נתון, שמוצג לציבור,
אינו נכון ושום ניתוח של צרכי הציבור לא נעשה.
לכן, הפער בין 62.5% פריסה של פרטנר ו-IBC מול 28% פריסה בדיווח של משרדי הממשלה, מצביע בברור על כך, שיש חפיפה בהיקף של קרוב ל-
40% מבתי האב בישראל, רק בין 2 החברות הללו,
שמגיעות עם סיבים לאותם בתים בדיוק, בכפילות מיותרת ובזבזנית בצורה מדהימה.
אם נצרף לזה את הפריסה הקיימת והמתוכננת בסיבים לבתים של שאר החברות, נגלה חפיפה של
רוב מוחלט של הבתים בישראל.
בעולם, פס רחב לבתים מביאים
לא רק בסיבים, אלא במגוון דרכים ובהם: חיבורי לוויינים נמוכים, חיבורי מיקרוגל, חיבורי FWA בסלולר, חיבורי CBRS בסלולר, חיבורי O-RUN בסלולר, חיבורי גלים מילימטריים, והחידוש האחרון, שהחל לפעול גם בדרום קוריאה וגם בארה"ב ובעוד כמה מדינות, הוא שימוש
בחיבורי ATSC 3.0 (מה ש"עידן +" בישראל היה אמור להיות ולא יהיה...), לפס רחב מלווה בשירות טלוויזיוני מתקדם ומלא - לבתים.
בלי שמבצעים
ניתוח ביקושים וטכנולוגיות מול
הצרכים של הציבור,
בתלות במיקום ובהרגלי השימוש והצריכה, מגיעים למצב, שבו כבר הגיעו לפתח בתים
5 תשתיות סיבים נפרדות במקביל: בזק, הוט, סלקום, IBC ופרטנר, וכולן מתחרות על אותם דיירים. מה שמבטיח פשיטת רגל של השיטה הזו,
שלא קיימת בשום מקום בעולם.
התודות לראשי משרד התקשורת, שלא יודעים להבדיל בין עגבניות לסיבים.
שורה תחתונה:
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליו, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).
משרד התקשורת תחת המנכ"לית החדשה הוא לא משרד התקשורת של מדינת ישראל, אלא משרד האינטרסים של חברות התקשורת בישראל, שמתנהל בכאוס רגולטורי מוחלט, חלטורה במיטבה, מלווה באין ספור עבירות.
עצוב, מרגיז ומקומם.
טוב זה לא יכול להיגמר.