חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון חשפו מניפולציות לקבלת מידע אישי באתרי אינטרנט מקוונים
מאת:
מערכת Telecom News, 30.12.20, 10:40
מסרת פרטים אישיים באתר מקוון? יתכן והופעלה עליך מניפולציה. המחקר נערך בקרב 2,504 משתתפים. למחקר יש השלכות בתחום השיווק ובתחום ההגנה על הפרטיות. החוקרים חשפו, שאתרי אינטרנט מקוונים עלולים לעודד משתמשים לחשוף יותר מידע אישי באמצעות שינויים במבנה הטפסים.
2,504 משתמשים התבקשו לספק מידע אודות ארץ מגוריהם, שמם המלא, מספר הטלפון וכתובת הדוא"ל שלהם, כחלק מתהליך הרשמה באתר אינטרנט מקוון.
ההרשמה בוצעה עבור חברת השירותים הפיננסיים
Rewire, ששיתפה פעולה עם צוות המחקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
החוקרים הראו, שע"י שינויים מבניים באופן ההצגה של טופס ההרשמה, שמבוססים על יישום הטכניקה השיווקית של 'רגל-בדלת' בעולם הדיגיטלי, ניתן לפתות משתמשים לחשוף יותר מידע אישי.
מניפולציה אחת כללה סידור פריטי המידע בהתאם לסדר עולה של חדירה לפרטיות. מניפולציה זו הגדילה את ההרשמה לשירות ב-35%.
מניפולציה שניה הייתה לחלק את פריטי המידע על פני כמה עמודים במקום עמוד אחד. כך, שהמשתמש, למעשה, מגיש את המידע בכל מעבר מפריט לפריט. במקרה זה המניפולציה הגדילה את ההרשמה לשירות ב-55%.
פרופ'
ליאור פינק, (בתמונה למעלה), ראש המעבדה להתנהגות בטכנולוגיות מידע במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב: "הצלחנו להדגים, שאנו מסוגלים לגרום למשתמשי שירותים מקוונים בנייד או במחשב, לחשוף מידע אישי רב יותר באמצעות מניפולציות פשוטות באופן בו פריטי המידע הוצגו".
דוקטורנטית
נעמה אילני-צור, שהובילה את המחקר תחת הנחייתו של פרופ'
פינק: "יש ליידע את הציבור הרחב והרגולטורים לפגיעות מסוג זה. כל כך קל היום לקבל מידע אישי, על אף החשש מפגיעה בפרטיות. למחקר זה השלכות חשובות בתחום השיווק מכיוון שחברות ומשווקים לגיטימיים מבקשים תמיד למקסם את כמות הנתונים, שהם יכולים לקבל מאנשים פרטיים ואת הדרך האופטימלית להשיג זאת".
צילום תמונה עליונה: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.