חברת רפאל תציג מערכות להנעה בחלל ומיקרו-לוויינים
מאת:
חיים חביב, 11.10.15, 20:45
החברה תציג בכנס האסטרונאוטיקה הבינלאומי (IAC) בירושלים, פיתוחים מתקדמים בתחום ההנעה בחלל, הנעה חשמלית בחלל ומיקרו לוויינות.
חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות מפתחת ומייצרת מערכות אוויר, ים, יבשה וחלל מזה כ-70 שנים. פיתוחיה בתחום החלל מבוססים על ניסיונה המצטבר בפיתוח מערכות אוויריות ויבשתיות. החברה מפתחת מיקרו/ננו-לוויינים למשימות מגוונות כמו קונסטלציה של מיקרו-לוויינים לתצפית אלקטרו-אופטיות לכדור הארץ וכן לממסור תקשורת באמצעות קונסטלציית נאנו לוויינים (
NanREC). החברה תציג פיתוחים בתחום ב
כנס האסטרונאוטיקה הבינלאומי IAC שיפתח מחר (12.10.15) בירושלים ויתקיים במשך 5 ימים עד 16.10.15.
תחום הלוויינות הזעירה זכה בשנים האחרונות לתנופה ניכרת והמגמה צפויה להימשך. זאת, בין היתר, בשל העובדה, שבלוויינים אלה מיושמות טכנולוגיות מתקדמות, שמאפשרות מזעור רכיבים ומחיר נמוך יחסית ללוויין כולל שיגורו לחלל, תוך שמירה על ביצועים איכותיים.
מערכות ההינע החשמליות של רפאל הן בהספק נמוך עד בינוני ומיועדות לשמירה על מסלול ולשינויי מסלול בלוויינים שונים, כולל טיפול בקונסטלציות לוויינים לתקשורת בגובה נמוך והן ללווייני
GPS. מערכות אלו כבר נמצאות בשימוש במספר רב של לוויינים בארץ ובעולם, לרבות בלווייני "אופק", לווייני תקשורת ולווייני תצפית. כדוגמה, רפאל שותפה בפרויקט "
ונוס", שת"פ ישראלי-צרפתי העושה שימוש במערכת הנעה כימית המבוססת על הידרזין והן במערכת הנעה חשמלית של רפאל.
במסגרת הסכם לשיתוף פעולה נוסף בין סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לבין סוכנות החלל האירופית (
ESA), הותנע ב-2014 הסכם לפיתוח מערכות הנעה חשמליות לחלל בהספקים נמוכים בתחום של 100-250 וואט. פיתוח המערכות יבוצע ע"י רפאל, וחברת
ALTA האיטלקית. מערכת הינע חשמלי מסוג זה מיועדת לשילוב במיקרו-לוויינים ותשולב כמודול הנעה נפרד ללוויין, המתוכנן לפעול בהספקים חשמליים נמוכים מאוד של בין 250-100 וואט.
משקל המערכת החדשה, שתפותח ע"י רפאל ו-
ALTA האיטלקית יהיה כ-15 ק"ג והיא תהיה יעילה מאוד בצריכת דלק. משקלה הנמוך יאפשר ללוויינים לשאת מטע"דים גדולים יותר מאלה שהיו עד כה וייתנו ללוויינים תוחלת חיים ארוכה יותר במשימות סביב כדור הארץ.
בתמונה למעלה: Venus - Dual Propulsion System Hydrazine & Electrical