עברה כבר יותר משנה ממועד החלטת הכנסת להפריט את מערך "עידן +" המופעל ע"י הרשות השנייה. לפתע, די בחשאי, משרד התקשורת מפרסם שימוע לגבי העלויות של הפצת התכנים בתשתיות "עידן +", מה שיחסל במהירות כל מודל כלכלי להמשך תפעולו של המערך הטכנולוגי הזה לשירות טלוויזיוני חינמי לציבור ברחבי הארץ.
מאת:
אבי וייס, 8.1.17, 13:20
בעוד שבעולם המערבי עוברים לשיטות הפצת טלוויזיה חינמית באוויר לציבור הרחב בטכנולוגיות מתקדמות דוגמת
ATSC 3.0, טכנולוגיות התומכות ב-
4K ובאינטראקטיביות, בישראל אנו תקועים ב-SD ולא מצליחים להתקדם ל-HD (מיד יובן למה).
ללא כל פרסום, משרד התקשורת, אחרי שעברה יותר משנה והמכרז להפרטת "עידן +" לא מתקדם לשום מקום, מה שאילץ את שר התקשורת,
איוב קרא (בתמונה משמאל), די בחשאי -
כאן, לאשר, שהרשות השנייה תמשיך להיחשב כ"גורם המפעיל" של מערך "עידן +" על פי
החוק המעודכן, לעוד שנה, העלה שימוע (
המצוי כאן), שימוע המכיל 3 מסמכים.
מבין המסמכים בשימוע, המסמך הראשון שבהם הוא הכי חשוב וכולל את המחירון החדש, שעל פיו ישלמו כל המשתמשים במערך "עידן +" (ערוצי הטלוויזיה ותחנות הרדיו), את העלות השנתית של הפצת השידורים הללו, תשלום, שיועבר לרשות השנייה.
המחירון החדש הוא פשוט מדהים (עד היום, רוב העלות של הפצת השידורים של "עידן +" שולמה מתקציב המדינה) והוא מפורט להלן (בקצרה), כאשר העלויות
הללו מתחלקות בין כל הערוצים המשדרים במערך "עידן +":
- עלות הפעלת תחנת רדיו במרבב אחד - 2 מיליון ש"ח לשנה.
- עלות הפעלת תחנת רדיו בשני מרבבים - 1 מיליון ש"ח (כנראה הכוונה שזה המחיר של המרבב השני).
- עלות הפעלה של מרבב אחד לכל שימוש - 24 מיליון ש"ח לשנה.
- עלות הפעלה של שני מרבבים לכל שימוש - 36 מיליון ש"ח לשנה.
- מי שמפעיל HD ישלם כאילו הוא מפעיל 2 ערוצים. כלומר: ישלם כפול ממי שמשדר ב-SD. במקום לעודד את המעבר ל-HD מקבלים הערוצים, שמעוניינים לשדר ב- HD ולצאת כבר מהעולם הישן של SD, "קנס" בדמות תשלום כפול על הפצת השידורים הללו. מי יממן את "הקנס" הזה? זה לא ידוע...
- כל הערוצים המשדרים ישלמו לא רק על הערוצים והמרבבים שהם מעבירים עליהם את שידוריהם, אלא גם על הקיבולת הפנויה שיש במרבבים. כלומר: ככל שיש פחות ערוצים משדרים, הם ישלמו יותר, כי הערוצים המשדרים, בכל מקרה, צריכים לכסות את כל העלויות של כל המרבבים, אלה שבשימוש ואלה שלא בשימוש.
- הערוצים ישלמו את העלויות כל רבעון (לרשות השנייה).
- כל המחירים שיש לעיל הם ללא מע"מ.
- המינימום לתשלום לכל ערוץ טלוויזיה הוא 1.5 מיליון ש"ח לשנה (זה מופיע בחוק ולא בתקנות).
- יש להעמיד ערבות לטובת המדינה (להבטחת התשלומים).
כלומר: ערוצי הטלוויזיה הישראליים (כולם נכנסו למסגרת החוק והתקנות הללו, לרבות "התאגיד - כאן" ש"
בהרצה") וכל ערוצי הרדיו (שכולם נמצאים כיום במסגרת החוק, כולל גלי צה"ל), יצטרכו לשקול אם להיות במסגרת "עידן +"
אם לאו. די ברור מה יקרה, אם התקנות הללו תאושרנה.
כך, התחזית שלנו מ-2016 להתמוטטות המערך הזה (כמפורט במאמר: "
למה הפרטת "עידן +" נועדה לכישלון מהדהד? ואיך זה קשור לשמילה מימון?", תתממש. בינתיים, "שוד משאבי הציבור" של מערך "עידן +" ממשיך ללא הפרעה ומבלי שה"עבריינים" ישלמו על כך, כמפורט במאמרים הבאים:
כך "עידן +" יישאר (באם התקנות החדשות תאושרנה ע"י ועדת הכלכלה של הכנסת),
רק עם שידורי הטלוויזיה של "התאגיד - כאן" וערוצי הרדיו שלו, כי "התאגיד" שואב וישאב את הכסף הזה היישר מכיסנו (כלומר: מהכיס של כל מי משחזיק רכב מכל סוג, כולל קטנוע וטרקטור), כמפורט במאמר: "
תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה!".
עדכון 27.9.18: המכרז של המדינה להפרטת "עידן +" ככל הנראה כיום (2018) -
נכשל. כך, חברות תקשורת גדולות (דוגמת סלקום ופרטנר ועוד כמה קטנות) יכולות לשדוד את משאבי המדינה (בשווי של כ-25 מיליון ש"ח לשנה, שזו עלות תפעול התשתית הזו ע"י המדינה), משאבים הנמצאים בבעלות הרשות השנייה, והן אכן שודדות את המשאבים הללו -
באופן חופשי. לא להתבלבל בין משאבי החברות המפיקות והמשדרות מעל תשתיות "עידן +" לבין התשתיות הציבוריות של "עידן+", שממומנות מהכסף של משלמי המיסים בישראל. בנוסף, הרשות השנייה מתעלמת מכך, שלכל השודדים הללו גם אין רישיונות לספק שירותי OTT על בסיס משאבי "עידן +" ללקוחותיהם (עבירה פעוטת ערך של 3 שנות מאסר ועוד סנקציות כלכליות כבדות).
לסיכום:
משרד התקשורת (לרבות מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו) הצליחו בשנתיים האחרונות בנושא אחד בלבד: לדאוג לכך, ש"דמי הכיס" של אזרח די נחבא אל הכלים בשם שאול אלוביץ', יגדלו בכ-3 מיליארד ש"ח על חשבון הכיס של כולנו. כמיליארד ש"ח עברו במסלול של מנכ"ל המשרד ושות' מול בזק וכ-2 מיליארד ש"ח עברו ועוברים במסלול של מועצת הכבלים והלוויין מול Yes (נושא, שטרם נחקר כראוי).
"שוד משאבי המדינה" בחסות ראשי משרד התקשורת, בליווי תכנית לחיסול השירות החינמי הזה לאזרחי ישראל (שנתקע ב-SD ולא יכול להתקדם ל-HD, בגלל תמחור שגוי), חיסול, שיתרחש בקרוב בגלל הטלת כל העלויות של הפעלת התשתית הזו על ערוצי הטלוויזיה והרדיו, שלא רואים מזה שקל (כי זה שירות חינמי), היא פשוט בדיחה רגולטורית הדורשת חקירה פרלמנטרית.
מוטב היה, ששר התקשורת יעסוק כעת בדבר הכי חשוב למשרד התקשורת: פיזור מועצת הכבלים והלוויין ואיתור מנכ"ל ראוי, מקצועי והגון ("עובד ציבור" ולא "עובד על הציבור") למשרד התקשורת. זאת, בנוסף להפסקת "שוד משאבי הציבור" וההפקרות הנמשכת של מתן שירותי תקשורת בלי רישיונות, בסיטונות.
לכן, הטיפול הכושל ברגולציית עולם התקשורת בישראל והטיפול הכושל וחסר האחריות של ראשי משרד התקשורת וגופי הסמך של המשרד בתחום השמירה על האינטרסים הציבורייים וקיום החוק במדינת ישראל (בדגש על חוק התקשורת ותקנותיו ו"חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות"), מחזקים את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום כלפי השחקנים הגדולים בשוק.
בהערת אגב נוסיף, שבימים האחרונים עלה לאוויר אתר שנועד לדחוק במשרד התקשורת
להקשיב לצרכנים (שזה בדיוק תפקידו של המשרד, אבל זה נשכח שם בעשור האחרון...):
Telecom Petition. מומלץ להצטרף לאחת העצומות שיש כבר באתר (לקטר בלי לקחת אחריות ולהשתתף - השנוי לא יקרה מעצמו...).