הפייק ניוז של משבר הקורונה: כיצד נזהה ונתמודד עם הפייק ניוז?
מאת:
מערכת Telecom News, 2.4.20, 14:38
דוגמאות מהווטסאפ ושל דמוי ידיעה מאתר חדשותי. לאילו תכונות יש לשים לב ודרכי התמודדות.
חברת אבטחת המידע
ESET ממליצה להתחיל בזה, שאם משהו מרגיש לכם כמו פייק ניוז, ככל הנראה מדובר בפייק ניוז.
דוגמה ראשונה:
הודעה, שמופצת בוואטספ וטוענת, שהממשלה החליטה לשלם 10,000 ₪ בחודש לכל אדם שיסתגר בביתו עד תום משבר הקורונה, היא ככל הנראה לא אמינה, אפשר להתעלם ממנה ומומלץ שלא להקליק על הקישור.
הודעת וואטספ שקרית בעקבות משבר הקורונה:
דוגמה שניה:
שימו לב לנראות - טיפוגרפיה ופונטים:
כשמנסים לתת למידע רקע אמין, משתמשים בנראות של אתר חדשות פופולרי אבל הפונטים הם אינם הפונטים המוכרים, והכל נראה מעט שונה.
כך למשל, מלבד העובדה, שהתוכן נראה מעט הזוי "משרד הבריאות: בוכרים שאוכלים באחש כל שישי חסינים מפני קורנה", גם הנראות אינה נאמנה למקור וניתן לזהות, שמדובר בזיוף.
פייק ניוז שמנסה להיות דומה לידיעה באתר חדשותי:
אלה הדברים, שתמיד כדאי שתעשו עם מסרים כאשר יש לכם ספק לגביהם:
כלל מנחה לתקופה זו בה רבים מנצלים את בהלת ומשבר הקורונה: כל הודעה, שמבטיחה תרופה למחלה, מלאי מסכות או אלכוג'ל במתנה, ככל הנראה תהיה לא אמיתית.
שאלו את עצמכם האם
התוכן נראה לגיטימי.
מהי
לשון המסר: מסר, שאתם רואים, שמנוסח בשפה עילגת ומלווה בשגיאות כתיב, ככל הנראה, אינו מסר אמיתי. בכל המקרים, כאשר מוציאים מסר תקשורתי, בודקים אותו מכל הזוויות לראות, שהוא מנוסח כראוי, רהוט, חד וברור. במידה וזה לא המצב, ניתן להניח, שמדובר בתוכן שאינו אמיתי.
האם
הידיעה פורסמה בעוד גופי תקשורת אמינים, שאתם מכירים? או רק במקום אחד, שאינו מספיק מהימן?
תוהים לגבי תוכן, שקיבלתם במייל?
בידקו את זהות שולח המייל: קיבלתם מייל, שיש לכם ספקות באשר לאמינות שלו? עשו את הצעד הבא ובידקו את כתובת השולח, האם היא נראית אמיתית או לא. למשל: ברב הגדול של המקרים, שולחים, שהם רשמיים או בשם ארגון מסוים, יהיו בעלי כתובת מייל מזוהה. אם אתם רואים, שקיבלתם מייל כשלאחר סימן ה-@ מופיע יותר מאשר שם החברה, ככל הנראה, יהיה מדובר בשולח לא אמין.
אל תקליקו על תוכן או קישורים ממקורות לא ידועים אלא אם אתם בטוחים לחלוטין, שהם אמינים.
הימנעו מכל תקשורת המבקשת מכם פרטים אישיים. גם אם משרד הבריאות שלח לכם, כביכול, מסר הנראה אמין, עדיף ליצור קשר בנפרד ובאופן ישיר (למשל פניה טלפונית או מייל יזום) כדי להבין האם אכן זה תוכן או בקשה אמינים.
והכי חשוב - קיבלתם ידיעה, שאתם מאמינים כי היא פייק טוטאלי?
הימנעו מלהפיץ אותה הלאה, ככל שנפיץ פחות, היא תקבל פחות במה.
עדכון 17:12: תלונות כנגד כתבים, מגישים, מנחים, שדרים ופרשנים בערוצי הרדיו והטלוויזיה, שמשמיעים פייק ניוז בכל תחום שהוא: ניתן להגיש
תלונה לנציב התלונות ברשות השנייה
בטופס שיש כאן.